TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaje 803N w Bydgoszczy
Robert Reimus - Opublikowano: 11.04.2014 13:15:35 2 komentarze
Tramwaje 803N w Bydgoszczy
W 1967 roku w chorzowskim Konstalu rozpoczęto produkcję tramwaju 102N. Pojazd bazował na konstrukcji wagonu 13N produkowanego wyłącznie na potrzeby Warszawy. Wagon 102N miał trafić również do pozostałych miast posiadających sieć tramwajową. Model 102N był drugim polskim tramwajem szybkobieżnym i jego produkcja miała wnieść do polskich miast zupełnie nową jakość. Do tej pory bowiem w miastach królowały archaiczne wagony typu N, produkowane w latach 1948-1962. W 1970 roku wyprodukowano 5 sztuk wagonu 802N –wąskotorowego odpowiednika wagonu 102N i skierowano je na testy do Łodzi a następnie 2 sztuki do Bydgoszczy. 8.12.1970 roku wagony zaczęły kursować w naszym mieście z pasażerami. Służbę pełniły niestety tylko 10 lat –dużą wadą pojazdu była jego awaryjność a także specyficzna ściana czołowa, utrudniająca pracę motorniczemu po zapadnięciu zmroku. W tym samym roku rozpoczęto produkcję wagonu 102Na, w którym poprawiono wiele błędów występujących w jego poprzedniku;zastosowano w nim ścianę czołową znaną z wagonu 13N. Podobnie jak jego poprzednik, tramwaj 102Na był przegubowy i dwuczłonowy, a jego prędkość maksymalna wynosiła 55 km/h. W niczym nie przypominał królujących wówczas w polskich miastach wagonów typu N. W latach 1973-1974 produkowano również jego wąskotorową wersję –803N.Pierwsza partia tych wagonów trafiła do Bydgoszczy pod koniec 1973 roku, a kolejna pół roku później. Łącznie w naszym mieście kursowało 20 tramwajów typu 803N. Od początku eksploatacji wagony trafiły na najważniejszą linię „8″łączącą Kapuściska z dworcem PKP. Na inne linie skierowano dopiero w latach 80., gdy rozpoczęły się dostawy wagonów 805Na. Zaczęły wówczas kursować na liniach „1″, „2″, „5″i „10″. Ich rola znacznie zmalała na początku lat 90. Wpływ na to miało zmniejszenie zapotrzebowania na wozy tramwajowe, a także ostatnie dostawy wagonów 805Na. Kres eksploatacji wagonów przyniósł rok 1992 –wraz z jego końcem w ruchu pozostał już tylko jeden tramwaj 803N.Po zakończeniu eksploatacji w 1994 roku, wagon o numerze 222 został przeznaczony na pojazd szkoleniowy. Tylko dzięki temu uniknął kasacji, która spotkała wszystkie pozostałe bydgoskie wagony 803N. Dwa lata później, w 1996 roku, z okazji 100-lecia tramwajów elektrycznych w Bydgoszczy, wagon 222 został wyremontowany i 3 lipca wyruszył na ulice miasta jako wagon historyczny. Od tego czasu wagon okazjonalnie wyjeżdżał z zajezdni, a 3 lata później, w 1999 roku przeszedł kolejny remont. W styczniu 2000 roku Miejskie Zakłady Komunikacyjne udostępniły udekorowany wagon 222 na finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy –tramwaj kursował na liniach 1 i 3, a wewnątrz wolontariusze zbierali datki. Podróż umilała orkiestra, a przewodnicy opowiadali ciekawostki na temat Bydgoszczy. Tramwaj ponownie wyjechał na ulice z okazji finałów WOŚP w 2001 i 2002 roku, dwukrotnie przewoził sympatyków transportu publicznego podczas ogólnopolskich zlotów miłośników komunikacji miejskiej w 2000 i 2001 roku. W 2002 roku wagon został odstawiony na boczny tor, gdzie stoi do dzisiaj. W związku z traktowaniem go jako magazynu części zamiennych i nieużywaniem w żaden inny sposób, wagon wpisany do Ewidencji Pojazdów Zabytkowych popadł w ruinę. Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy podjęło działania mające na celu przywrócenie wagonowi świetności. Chcielibyśmy, by nastał dzień, w którym wagon 803N, jako ostatni świadek rewolucji, która odbyła się na naszych torach w latach 70., ponownie wyjechał na ulice w towarzystwie pozostałych wagonów zabytkowych odrestaurowanych przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy.Źródło: komunikacja.bydgoszcz.pl  
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Szczecin
Tramwaje Szczecińskie
  • frty – 11.04.2014

    Podróż w czsie

  • – 14.04.2014

    Musicie panowie działać. My w Częstochowie już remontujemy 102Na :) Własnymi siłami z naszym majstrem po części przy pomocy pracowników jesteśmy w jakiś 60%. I mamy nadzieję, że wyruszymy już w wakacje na linie turystyczne 4N1 i 102Na na które dostaliśmy dofinansowanie. Zapraszam tutaj... http://starytramwaj.czest.cz/?m=201404

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....