Tramwaj na południe Katowic może być bardzo popularny

infotram
28.03.2019 11:26
0 Komentarzy

16 i 36 to numerylinii tramwajowych, które najprawdopodobniej w przyszłości będą kończyły izaczynały swoje kursy na przystanku „Kostuchna Centrum Przesiadkowe”, ostatnimpowstałym w ramach projektowanego „Tramwaju na południe Katowic”.

Jeśli prognozy specjalistów się sprawdzą, planowany odcineknowego torowiska będzie jednym z najwyższą frekwencją w Katowicach. Wedługnajnowszego opracowania powstałego na zlecenie spółki Tramwaje Śląskie S.A.,szacunkowa liczba rocznych przewozów na odcinku Brynów Centrum Przesiadkowe –Kostuchna Centrum Przesiadkowe będzie wynosiła ok. 4,2 mln. Potoki te rozłożąsię na dwie linie tramwajowe nr 16 i 36, które przez zdecydowaną większość dniamają kursować tak jak dotychczas, czyli co 15 minut, co powoduje, że tramwajpodjeżdża praktycznie co 7-8 minut.

Zmiana przebieguostatniego odcinka inwestycji oraz dynamiczne procesy urbanizacyjne w tejczęści Katowic spowodowały potrzebę stworzenia aktualnej prognozy dla tegoprzedsięwzięcia. Jeśli wyniki się potwierdzą, nowy odcinek będzie jednym znajpopularniejszych w Katowicach – mówi Bolesław Knapik prezes Zarząduspółki Tramwaje Śląskie S.A.

Roczna liczba wszystkich podróży tramwajowych na terenieKatowic to ponad 28 mln. Zdecydowanie najpopularniejszą jest linia nr 20(Chorzów Rynek – Katowice Załęże – Katowice Rynek – Katowice Zawodzie –Katowice Szopienice pętla), na której roczna liczba przejazdów wynosi ok. 6mln. Jeśli frekwencja na nowym połączeniu rozłoży się po połowie, tonowoprojektowane odcinki linii nr 16 i 36 w dzisiejszym rankingu „popularności”wśród pasażerów, zajęłyby 6 miejsce (każda po 2,1 mln).

Analizy wskazują, że w 2023 r. największe dobowe natężenieruchu nastąpi najprawdopodobniej pomiędzy – powstałym w miejscu dzisiejszejpętli tramwajowej – centrumprzesiadkowym w dzielnicy Brynów a nowoprojektowanym przystankiem BrynówKolejowa. Spośród przystanków wzdłuż projektowanej linii tramwajowej największedobowe przepływy pasażerów spodziewane są na przystankach: Kostuchna CentrumPrzesiadkowe, Osiedle Odrodzenie oraz Ochojec Szpital. Najmniejsze zaś naprzystankach Ochojec Kryniczna oraz Ochojec Prusa.

Notka metodologiczna

Podstawą oszacowanych prognoz ruchu dla planowanegoprzedłużenia linii tramwajowej w Katowicach na odcinku Brynów – Kostuchna byłmultimodalny model ruchu. Jest to matematyczne odzwierciedlenie podróżyodbywanych w przyjętej jednostce czasu (np. godzina szczytu) na zadanymobszarze (np. gmina, aglomeracja, województwo, itp.). Przedstawiany jest wformie map natężeń ruchu, najczęściej w podziale na: komunikację indywidualną(samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, ciężarowe z przyczepą – wyrażoną wpojazdach), komunikację zbiorową (autobusową, tramwajową, kolejową – wyrażoną wpasażerach). Danymi wejściowymi do modelu są zgeokodowane informacje o:

• sieci transportowej,

• miejscu zamieszkania ludności,

• miejscach pracy,

• liczby uczniów w szkołach,

• innych, charakterystycznych generatorach ruchu.

Model kalibrowany jest do wyników pomiarów ruchu i badańzachowań komunikacyjnych, przez co dostarcza wiarygodnych informacji o:

• ilości osób podróżujących w zadanej jednostce czasu pozadanym obszarze,

• źródłach i celach podróży,

• wykorzystywanych środkach transportu,

• trasach podróży,

• parametrach podróży (m.in. odległość, czas, prędkość).


Komentarze