TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaj na Nowodwory to dopiero początek
ZTM InfoTram.pl - Opublikowano: 21.08.2017 16:10:06 11 komentarzy
Tramwaj na Nowodwory to dopiero początek (foto: ZTM)

W najbliższych latach Warszawę czeka kilka wielkich inwestycji. Linie tramwajowe połączą Gocław z Saską Kępą oraz Wolę z Wilanowem. Białołęka już się zmienia.

Transport szynowy to przyszłość komunikacyjna stolicy – tak wynika ze "Strategii zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy". Jak zapisano w dokumencie, chociaż po warszawskich ulicach porusza się coraz więcej samochodów, kluczową rolę w następnych latach ma odgrywać zbiorowy transport szynowy. Jakość tego rodzaju transportu ma decydować o jakości funkcjonowania aglomeracji, zwłaszcza w sytuacji, gdy przez zwiększającą się liczbę samochodów, warunki ruchu autobusów są coraz trudniejsze.

Wielka liczba samochodów, a co za tym idzie – zakorkowane ulice – może powodować, że utrzymanie punktualnego i sprawnego kursowania autobusów po aglomeracji warszawskiej, staje się coraz większym wyzwaniem. Jeśli taka tendencja utrzymałaby się, to mogłoby się to skończyć odchodzeniem pasażerów od komunikacji miejskiej i szukaniem innych środków komunikacji.

To nie wszystko, bo rozwój transportu szynowego można zauważyć w wielu krajach i, jak piszą autorzy strategii: "Priorytetowe traktowanie modernizacji tras tramwajowych jest zgodne z tendencjami światowymi i będzie prowadzić do skokowej poprawy jakości transportu szynowego na trasach nie obsługiwanych systemem metra."

Już w 2009 roku, przy publikacji tego raportu zapisano, że jednym z najważniejszych środków realizacji polityki transportowej będą: modernizacja istniejących tras tramwajowych oraz rozwój systemu tras tramwajowych (głównie tras Bemowo-Wilanów i Młociny-Tarchomin).

Nic dziwnego, że budowa linii tramwajowej na Nowodwory stała się jedną z najważniejszych inwestycji w ostatnich latach, a już coraz bliżej jest moment rozpoczęcia budowy trasy tramwajowej, która połączy Wolę z Wilanowem.

Tramwaj zmienia dzielnice Warszawy

Dzięki otwarciu nowego odcinka linia tramwajowa 2 dojeżdża już do pętli Nowodwory, a mieszkańcy tego rejonu Warszawy szybko i sprawnie mogą się dostać do stacji metra Młociny. Założony w rozkładzie jazdy czas przejazdu, wynoszący 14 minut, w większości przypadków jest zgodny z rzeczywistością. Nic dziwnego, że linia tramwajowa 2 cieszy się wielką popularnością wśród mieszkańców Nowodworów.

Pomiary przeprowadzane przez ZTM pokazały wysokie napełnienie tramwajów w godzinach szczytu. Z danych, zgromadzonych 2 marca na przystanku Świderska można odczytać, że o godzinie 7.21 oraz 7.41 tramwaj kursujący w stronę METRO MŁOCINY był maksymalnie napełniony, zabierając aż 210 pasażerów, a kilka razy napełnienie prawie osiągnęło tę granicę. Podobnie sytuacja wyglądała w godzinach popołudniowych – w kierunku TARCHOMIN KOŚCIELNY/NOWODWORY.

Po uruchomieniu kolejnego odcinka trasy tramwajowej, część autobusów kursujących w tym rejonie obsługuje północno-wschodnią części dzielnicy Białołęka. Linie 101 oraz E8, którymi jeździło bardzo wielu mieszkańców, bardzo często stały w korkach i realny czas podróżowania był dużo dłuższy niż zaplanowany w rozkładach jazdy. Jak wynikało z prowadzonych pomiarów, mogło to być od 14 do nawet 27 minut. Teraz mieszkańcy mogą lepiej oszacować czas, który będzie im potrzebny na dotarcie do stacji metra czy do centrum stolicy.

Zmian jest więcej. Pojawiła się nowa linia autobusowa 214, która połączyła oddalone od siebie krańce dzielnicy. Chodziło o to, by mieszkańcy wschodniej części Białołęki mogli sprawnie dojechać do Urzędu Dzielnicy oraz mającej niebawem powstać przy ul. Światowida galerii handlowej. Trasa linii 214 jest wytyczona właśnie z uwzględnieniem tych wniosków.

Zielona, tramwajowa Białołęka

To nie jest jedyna inwestycja tramwajowa w dzielnicy Białołęka. Tramwaje Warszawskie przygotowują kolejną inwestycję. Trasa ma mieć swój począte przy skrzyżowaniu ul. Rembielińskiej z Matki Teresy z Kalkuty. Dalej ma prowadzić ul. Matki Teresy z Kalkuty, wzdłuż św. Wincentego i Głębockiej, a następnie korytarzem zarezerwowanym na Trasę Olszynki Grochowskiej. W ramach nowej trasy planowanych jest dziewięć par przystanków (w tym pięć na "zielonej Białołęce"). Na końcu trasy będzie pętla, całą trasa to ok. 6 km torów. Budowa ma zostać zakończona do 2022 r.

Planowanych jest kilka ciekawych rozwiązań komunikacyjnych, m.in. w projekcie przewidywane jest poprowadzenie tramwaju nad Trasą Toruńską. Przy Rondzie Małej Brzozy ma powstać jednocześnie parking Park&Ride na około 430 pojazdów oraz pętla autobusowa z trzema peronami.

Tramwaj ma znacznie uprościć dojazd do II linii metra. Dzięki temu czas przejazdu z ulicy Berensona do stacji metra ma wynieść 12 minut.

Rozpoczęły się już prace studialne i koncepcyjne w celu przygotowania tej inwestycji. Wykonane są już analizy geotechniczne dla przebiegu trasy, pomiary ruchu w transporcie indywidualnym i zbiorowym oraz koncepcje układu geometrycznego torowisk. Rozpoczęła się również inwentaryzacja zieleni w korytarzu trasy tramwajowej, prace nad powiązaniami nowej trasy tramwajowej z północno-wschodnim odcinkiem II linii metra oraz koncepcją adaptacji mostu nad Kanałem Bródnowskim. Przygotowywane jest także zlecenie koncepcji estakady nad trasą S8.

W 2017 roku ma zostać wykonana analiza ekonomiczna oraz inne materiały potrzebne do uzyskania decyzji środowiskowej. Prace koncepcyjne zakończą się w 2018 r.; w 2019 r. rozpoczną się prace projektowe. Budowa trasy rozpocznie się 2021 r. a zakończy w 2022 r. Do obsługi nowej trasy będzie potrzebne 25 tramwajów niskopodłogowych – ten tabor jest uwzględniony w ramach tzw. opcji w ogłoszonym przetargu na zakup 213 tramwajów.

Teraz czas na Gocław

Kolejną wielką inwestycją, która zmieni krajobraz Warszawy, ma być budowa linii tramwajowej, która według planów ma połączyć Saską Kępę i Gocław ze Śródmieściem. Dzięki wybudowaniu tej linii będzie można szybko i bez stania w korkach (w czasie około 17,5 minuty) dojechać do centrum stolicy. Obecnie mieszkańcy Gocławia czy Saskiej Kępy podróżują głównie autobusami 111 czy 507, których trasa wiedzie przez zatłoczone Rondo Waszyngtona.

Zakończyły się już konsultacje społeczne, dotyczące tego projektu. Biuro Ochrony Środowiska we współpracy z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Warszawie wskazało do realizacji wariant rekomendowany przez Spółkę (inwestorski) – tzw. Wariant W2C, który ma przebiegać następującą trasą:

Pętla Gocław – ul. gen. Bora-Komorowskiego – rezerwa pod al. Tysiąclecia (przy Os. Saska) – przejście trasą tramwajową w poziomie terenu nad Trasą Łazienkowską (zgłębienie Trasy Łazienkowskiej na poziom -1) – równolegle wzdłuż Kanału Wystawowego (po stronie wschodniej) do al. Waszyngtona.

Taki przebieg trasy poparli również mieszkańcy, podczas prowadzonych konsultacji społecznych, ale ostateczna decyzja o przebiegu trasy tramwajowej należy do Prezydenta m st. Warszawy.

Wariant W2C został także wskazany jako najmniej uciążliwy dla środowiska. Drzewa, które trzeba będzie wyciąć podczas realizacji inwestycji to w przeważającej części drzewa owoce i w niezbyt dobrej kondycji. Inwestor ma zadbać także, zgodnie z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach o zasadzenie nowych drzew i krzewów, a także zapewnić ciągłość powiązań przyrodniczych, krajobrazowych, przestrzennych i funkcjonalnych w układzie miasta. Wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, torowisko ma mieć zabudowę trawiastą.

Jeszcze w 2017 roku Spółka Tramwaje Warszawskie zamierza rozpocząć prace nad koncepcją programowo-przestrzenną oraz koncepcją architektoniczno-urbanistyczną zagospodarowania terenu (krajobrazu) wzdłuż trasy tramwajowej i Kanału Wystawowego (park linearny). Bardzo uważnie będzie brany pod uwagę głos mieszkańców – w III i IV kwartale planowane jest przeprowadzenie kolejnych konsultacji – tak, aby wspólnie ze społecznością lokalną zaprojektować otoczenia i przestrzeń publiczną.

Jakie korzyści mają wyniknąć z budowy połączenia tramwajowego Saskiej Kępy i Gocławia z centrum Warszawy? Dzięki budowie nowej trasy ma nastąpić:

skrócenie czasu podróży – przewidywany czas przejazdu z pętli Gocław do stacji Metro Centrum wyniesie ok. 17 min.,

poprawa dostępności Gocławia i Saskiej Kępy z i do innych dzielnicy Warszawy, w tym Śródmieścia, Ochoty i Pragi,

podniesienie komfortu podróżowania – w ramach projektu przewidywany jest zakup nowego taboru tramwajowego;

zmniejszenie poziomu hałasu i emisji spalin,

podniesienie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem pieszych i rowerzystów.

Kiedy będzie można wyruszyć w podróż nową linią tramwajową? Według planów budowa ma się zakończyć do 2021 roku.

Z Woli na Wilanów bez przesiadki. To będzie rewolucja

Trasa tramwajowa Wola – Wilanów jest zapowiadana jako największa inwestycja tramwajowa w powojennej historii Warszawy. Łączna długość jej sześciu odcinków ma wynieść blisko 20 kilometrów. Dzięki temu połączone zostaną ze sobą cztery dzielnice: Wola, Ochota, Mokotów i Wilanów. Zwiększy się dostępność komunikacyjna położonych w jej pobliżu terenów, a zarazem poprawia (m.in. poprzez skrócenie czasu podróży) skomunikowanie z centrum miasta osiedli położonych na Dolnym Mokotowie i w Wilanowie.

Dzięki uruchomieniu tramwaju z Woli na Wilanów, podobnie jak przy inwestycjach na Gocławiu i Nowodworach znacznie ma się skrócić czas podróży komunikacją miejską. Szacunkowy, przewidywany czas przejazdu z Wilanowa Zachodniego do stacji metra Centrum ma wynieść ok. 25 minut, do stacji metra Pole Mokotowskie – ok. 18 minut, zaś do Dworca Zachodniego – ok. 30 minut. Taki czas podróży powinien spowodować, że nie będzie się opłacało pokonywać tej trasy samochodem, a dzięki temu zmniejszy się natężenie ruchu, emisja spalin i poziom hałasu.

Będzie to kolosalna zmiana w komforcie podróżowania dla warszawiaków, bo obecnie np. w godzinach porannego szczytu podróż między ulicą Branickiego (początkowe odcinki trasy) a Szpitalem Wolskim może trwać nawet ponad godzinę.

Autorzy Studium Wykonalności tej inwestycji zakładają także, że uruchomienie tej linii może wywołać prawdziwy efekt domina i przyczynić się do zwiększenia zainteresowania podróżami innymi środkami komunikacji szynowej w Warszawie.

Przeprowadzenie trasy pod Dworcem Zachodnim, jako część wspólnego przedsięwzięcia wraz z PKP PLK (przebudowa dworca i układu torów kolejowych), umożliwi utworzenie w tym miejscu nowoczesnego multimodalnego węzła przesiadkowego. Dzięki powiązaniu trasy tramwaju z Dworcem Zachodnim (i pośrednio z Dworcem Centralnym oraz Dworcem Śródmieście) może nastąpić wzrost liczby przewozów kolejowych o blisko 550 podróży/godzinę, a dzięki powiązaniu trasy z I i II linią metra (trasa będzie przebiegała w okolicy stacji Metro Pole Mokotowskie) – wzrost liczby przejazdów metrem o blisko 1700 podróży/godzinę.

Budowa trasy ma się odbywać w latach 2019-21 (jedynie torowiska na ul. Ordona na Woli i na ul. Branickiego w Wilanowie prawdopodobnie powstaną później). Większa część trasy (odcinki od Dworca Zachodniego do ul. Grójeckiej oraz od stacji metra Pole Mokotowskie do Wilanowa, Stegien i Sielc) ma być realizowana z wykorzystaniem środków unijnych (perspektywa budżetowa 2014-20).

Uruchomienie linii przyczyni się do zwiększenia udziału tramwajów w transporcie, a co za tym idzie, zwiększenia efektywności całego systemu transportu publicznego – część autobusów będzie mogła zostać skierowana do obsługi innych tras. Taki sam efekt działa w dzielnicy Białołęka po uruchomieniu tramwaju do pętli Nowodwory. Zmniejszeniu ulegnie też łączny czas podróży pasażerów w systemie transportu publicznego.

Autorzy Studium Wykonalności zauważają, że uruchomienie tej linii tramwajowej spowoduje zmiany w organizacji ruchu aż 11 linii autobusowych: 116, 130, 167, 172, 195, 301, E-1, E-2, 501, 503 i 519. Dodatkowo zmiany w układzie linii autobusowych oraz ograniczenie ich liczby umożliwią ograniczenie zapotrzebowania na tabor autobusowy (w godzinie szczytu) o ok. 76 autobusów.

To będzie prawdziwa, szynowa, rewolucja.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ZTM Warszawa
Warszawa
  • blu – 21.08.2017

    szkoda, że w warszawce budowa nowych tras idzie tak łatwo, a w innych miastach bida...

  • AXC – 21.08.2017

    Oj nieprawda. Trochę się dzieje, ale inwestycje dopiero się rozkręcają- Kraków na Górkę Narodową, Mistrzejowice i w ramach trasy łagiewnickiej.W Łodzi są spore remonty. Wrocław- Nowy Dwór i na Popowice oraz Hubska oraz dodatkowo linie na Ołtaszyn i Swojczyce. Poznań na Kopernika czy Naramowice. Szczecin na Arakońską i dalsze etapy Szybkiego Tramwaju. Śląsk-trasa na Kostuchnę. Toruń na osiedle JAR, Olsztyn dalsze etapy. W nowe trasy inwestują duże i mniejsze miasta, szykują się spore remonty istniejących. Jedynie szkoda, że żadne miasto w tej perspektywie nie zdecydowało się na zbudowanie sieci tramwajowej od podstaw.

  • PL – 21.08.2017

    AXCTrudno powiedzieć które miasto mogłoby mieć tramwaje. Najbliżej chyba Radom z 220 tysiącami mieszkańców, może Bielsko - Biała albo Zielona Góra ???

  • fromex – 22.08.2017

    "Trasa ma mieć swój początek przy skrzyżowaniu ul. Rembielińskiej z Matki Teresy z Kalkuty. Dalej ma prowadzić ul. Matki Teresy z Kalkuty, wzdłuż św. Wincentego i Głębockiej..." Już widzę entuzjazm słoików na Głębockiej w nowych blokowiskach i działkowców na przeciwko Carefoura :> A tylko tam (po wschodniej stronie) jest rezerwa terenu. Trzeba będzie jeszcze teren PGR Bródno na odcinku Wysockiego przeorać, ale to już detal."[...] Budowa ma zostać zakończona do 2022 r."W kontekście powyższego, "niedasie"."Przygotowywane jest także zlecenie koncepcji estakady nad trasą S8."Strasznie kosmiczna koncepcja: puścić przęsło obok istniejącego drogowego. Podpowiem - dwa km na wschód już takie coś stoi od lat. Wystarczy skopiować.

  • fromex – 22.08.2017

    TFU. Na zachód. W ciągu Rembielińskiej do Annopola.

  • AXC – 22.08.2017

    PL Na początek niech Gliwice przywrócą tramwaje. Z miast, które nadawałyby się do budowy sieci są według wielkości: Białystok(z dużą gęstością zaludnienia), Radom. Być może Bielsko-Biała czy Rzeszów jak również z racji podłużnego położenia Płock. Zielona Góra jest za mała i stawia na elektrobusy.Szkoda, że parę z tych miast kwalifikujących się do pomocy z Programu Rozwój Polski Wschodniej nie skorzystały z dofinansowania, ale z drugiej strony Olsztyn ma łatwiej bez konkurencji.

  • TomTom – 22.08.2017

    Patrząc na wszystkie miasta w Polsce to chyba tylko Łódź i Grudziądz nie planują rozbudowy sieci w bieżącej perspektywie.

  • advisor – 22.08.2017

    @TomTomŁódź musi przeprowadzić ogromne remonty, a ponadto tramwaj regionalny walczy tam o przetrwanie. Szaleństwem byłoby budować nowe trasy, gdy stare ledwo zipią. @AXCGliwice to miasto wybitnie antytramwajowe, na to bym nie liczył, na Śląsku liczy się zapach spalin wymieszany z wonią wszechobecnego wungla. Nowoczesność i prestiż. Radom po kosmicznie drogim wygłupie z portem lotniczym na jakiś czas raczej nie będzie inwestował takich kwot. Z grona miast, które wymieniłeś Rzeszów jest najbliżej, tam budowa linii tramwajowej co jakiś czas wraca, ale władze miasta nie spieszą się z poważnymi propozycjami.

  • Waldorf – 22.08.2017

    130,301 i E-1 już dawno nie funkcjonują na Mokotowie. Nie wiem, jak linia na Wilanów ma wpłynąć na funkcjonowanie 503? Jak architekci tego projektu widza zwężenie Rakowieckiej i poprowadzenie dwutorowej trasy z Goworka w Spacerową? Aby torowisko utworzono na Belwederskiej, trzeba również zwęzić ulicę. Przewidzieli, jak to wpłynie na całą okolicę? Co do Gocławia - Trasę Ł chcą zagłębić, by tramwaj pojechał w poziomie terenu? Jaki to będzie koszt teraz zagłębić szeroką ruchliwą arterie? Lepiej chyba zbudować wiadukt tramwajowy-taniej i mniejsze koszty społeczne. A przepustowość Al.Waszyngtona i Al.Jerozolimskich? Da radę wcisnąć tam jeszcze jedną mocną linie? Wszystko to wygląda pięknie na papierze, ale czy na pewno będą z tego zapowiadane korzyści?

  • AXC – 24.08.2017

    @advisor- tak, wygłupili się, ale władze tych miast nie będą wiecznie. Prędzej czy później pojawi się ciśnienie na zmiany, ludziom znudzą się pomniki władzy nic nie dające mieszkańcom na co dzień(lotnisko-Radom,hala w Gliwicach) a coś co sprawi, że miasto będzie dla ludzi.Może tramwaj nie do końca, ale na pewno nie zaszkodzi i ożywi. Oby dalej Unia hojnie wspierała transport szynowy.

  • NM – 29.08.2017

    Gdyby nie wojny i bezmyślne decyzje lat 50 i 60 to w Polsce sieci tramwajowych powinno być około 35. Obecnie takie sieci najbardziej potrzebne i wykorzystane byłyby w Białymstoku, Radomiu, Rzeszowie, Płocku, Kielcach, Koszalinie, Jeleniej Górze, Bielsku-Białej i w Koszalinie.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....