Tramwaj na Naramowice z dofinansowaniem
Ponad 109 mln złdofinansowania na budowę trasy tramwajowej na Naramowice otrzymał Poznań ześrodków unijnych. To ponad 40% kwoty całej inwestycji.
Umowę podpisał Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania zPrzemysławem Gorgolem, dyrektorem Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
– W sprawach ważnych dla Poznania, dla Wielkopolski iPolski, potrafimy mówić jednym głosem, ponad podziałami politycznymi. Wzakresie transportu publicznego mamy jedno zdanie – zwrócił się Jacek Jaśkowiakdo wojewody wielkopolskiego, Zbigniewa Hoffmana. – Jesteśmy znani ze sprawnościzarządczej i otrzymaliśmy szereg wyróżnień, które to potwierdzają. Jestemprzekonany, że ten projekt będzie wzorcowy, oddany przed terminem i w założonymbudżecie.
Wartość całego przedsięwzięcia szacowana jest na ok. 264,4mln zł, natomiast przyznana wartość dotacji to ponad 109 mln zł. To największyz projektów transportu publicznego realizowany przez Miasto Poznań, któryuzyskał dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie 2014-2020. Projektem,który łączy się z budową tramwaju wzdłuż ul. Naramowickiej jest budowa węzła drogowego „NowaNaramowicka” w miejscu skrzyżowania ul. Naramowickiej i ul. Lechickiej,dla którego Miasto Poznań uzyskało już dofinansowanie na kwotę 46,2 mln zł -także ze środków POIiŚ 2014-2020. Przewidywany termin zakończenia prac tokoniec 2021 roku. Wiosną 2022 roku całość inwestycji powinna być gotowa ioddana do użytku.
Nowa trasa tramwajowa o długości 3,27 km będzie prowadzić odpętli tramwajowej Wilczak, wzdłuż ul. Naramowickiej i planowanej ul. NowejNaramowickiej, do przystanku czołowego w sąsiedztwie ul. Błażeja. W ramachinwestycji przewidywany jest także remont odcinka ul. Naramowickiej, od ul.Serbskiej do ul. Lechickiej, oraz budowa ul. Nowej Naramowickiej, od ul.Łużyckiej do ul. Nowej Stoińskiego wraz z jej fragmentem. Łącznie powstanie 7,5km nowych dróg.
Inwestycja obejmuje wykonanie torowiska tramwajowego onowoczesnych parametrach technicznych i technologicznych w celu osiągnięciam.in. trwałości, poprawy bezpieczeństwa, a także ograniczenia emisji drgań ihałasu. Poza budową torowiska tramwajowego i ul. Nowej Naramowickiej planowanajest także budowa wiaduktu nad ul. Lechicką, sieci trakcyjnej, nowychprzystanków, parkingów rowerowych oraz instalacja monitoringu.
Głównym celem inwestycji jest stworzenie nowego połączeniaszybką i ekologiczną komunikacją tramwajowa pomiędzy dzielnicą mieszkaniową naNaramowicach, a centrum miasta. Publiczny transport zbiorowy m.in. dziękiskróceniu czasu podróży ma być bardziej konkurencyjny w stosunku do komunikacji indywidualnej. Istotny jestrównież fakt zwiększenia udziału niskoemisyjnego tramwajowego transportupublicznego w przewozach osób i tym samym zmniejszenie niekorzystnej relacjipodziału zadań przewozowych, jaka ma miejsce w Poznaniu i która stanowibezpośrednią przyczynę wzrostu zatłoczenia motoryzacyjnego.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze