TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaj(e) Warszawski(e) zrobiony(e) na szaro
Karol Wach - Opublikowano: 20.07.2009 20:36:11 18 komentarzy
Tramwaj(e) Warszawski(e) zrobiony(e) na szaro

W Warszawie pojawił się szary tramwaj. Nie jest to jednak ani nowy nabytek Tramwajów Warszawskich, ani też egzemplarz testowy. Takie barwy otrzymał jeden z wagonów PESA 120N. Dzieła takiego dokonano w fabryce producenta, w ramach gwarancji na lakier i w związku z przetargiem na dostawę 186 wagonów tramwajowych, które do Warszawy dostarczy właśnie PESA Bydgoszcz. Władze miasta szukają nowej kolorystyki dla tychże pojazdów, stąd też taka decyzja. Pytanie tylko –dlaczego aż tak bardzo zależy miejskim włodarzom, na czele z Wiceprezydentem Jackiem Wojciechowiczem –na odejściu od miejskich, żółto –czerwonych, barw, które dotychczas stosowano, co prawda w różnych kombinacjach, na stołecznych wagonach? Większość polskich miast, które eksploatują tramwaje ma jasno określoną ich malaturę i odstępstwa od niej są raczej rzadko spotykane. Przypomnijmy, iż już przy dostawie pierwszych piętnastu wagonów 120N głośno dyskutowano nad obecną ich kolorystyką. Jak swego czasu zapewniał, na uroczystości przekazania pierwszego wagonu, Prezes Tramwajów Warszawskich obecna kolorystyka została wybrana spośród kilku innych i idealnie pasuje do nowoczesnych wagonów, nadając im nutkę agresywności. Okazuje się jednak, iż po kilkudziesięciu miesiącach eksploatacji, szefa tramwajowej spółki nikt o zdanie nie pytał i jeden z tych agresywnych wozów stał się kompletnym smutasem, pomalowanym, tak do końca nie wiadomo po co, na szaro. Podobno w wyborze tym palce maczali przedstawiciele Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej Urzędu m. st. Warszawy oraz Zarządu Transportu Miejskiego. Szef tego ostatniego, na internetowym czacie, który odbył się w dniu 17 lipca 2009 roku stwierdził, iż nieważna jest kolorystyka, a to, że pojazdy są nowoczesne. A potem dodał: Kwestia kolorystyki jest rzeczą gustu, co widać na przykładzie nowego projektu malowania tramwajów. Jest tyle samo głosów za i przeciw. Najważniejsze to nowoczesny tabor, kwestia malowania jest drugorzędna. Myślę, że niektórzy pasażerowie SKM nie zauważyli nowego malowania, ale zauważyli, że pociągi jeżdżą częściej i są dłuższe. Trudno zgodzić się z tym stwierdzeniem, tym bardziej, że barwy w żaden sposób nie kojarzą się z Warszawą. Skoro Kraków maluje swoje tramwaje na niebiesko, Poznań na zielono a Gdańsk na kremowo –czerwono, to dlaczego stolica musi mieć wagony szare? Pytanie to, przynajmniej na razie pozostanie bez odpowiedzi, ponieważ odpowiedzi tej nie zna chyba nikt. Jednym z argumentów przemawiających za takim właśnie ich pomalowaniem jest, zdaniem rzecznika ratusza fakt, iż to najmodniejszy trend europejski. W wielu miastach Europy Zachodniej, np. we Francji czy w Szwajcarii, tramwaje mają właśnie takie jasne barwy. To jest naprawdę nowoczesne –zachwala na łamach Gazety Wyborczej Tomasz Andryszczyk. Szkoda, że rzecznik nie wspomniał o Tramwajach Śląskich, które również eksploatują niskopodłogowe tramwaje w kolorze szarym. Wątpliwe jednak, aby Tramwaje Warszawskie chciały brać przykład ze Śląska. Najgorsze jest, to, że jeśli badania opinii Warszawiaków na temat nowej kolorystki wykażą, że podoba się ona, to szare barwy zyska pozostałych 14 wagonów.

Nowe barwy nie podobają się jednak pasażerom, którzy twierdzą, że tramwaj jest za…szary. Tego samego zdania jest jeden z motorniczych, prowadzących „nową”PESĘ. Inna sprawa, że najchętniej poprowadziłby tramwaj pomalowany w barwy …Legii. Cóż, gusta są różne i podobno nie należy o nich dyskutować. Jedno jest pewne. Szara kolorystyka tramwaju jest pomysłem kontrowersyjnym i podkreślmy to jeszcze raz, odchodzi w sposób zdecydowany od barw miejskich, Trudno dopatrzeć się ich bowiem w niewielkich czerwonych wstawkach.

Patrząc na historię warszawskich wagonów tramwajowych można łatwo zauważyć, iż zawsze w ich malowaniu dominowały kolory żółty i czerwony. Ostatnio wychodzące z warsztatów remontowych pojazdy 116Na tracą czerwone wstawki i stają się całe żółte. Zachowują jednak w jakimś stopniu malaturę miejską, nawiązującą do barw Warszawy, które są żółto-czerwone.

Na tak rewolucyjne kroki w ubarwieniu pojazdów nie zdecydował się ZTM w odniesieniu do autobusów. Zdecydowana większość stołecznych pojazdów jest żółto-czerwona i mimo, iż pojawiły się swego czasu koncepcje zmian w malowaniu wozów, zaprezentowane przez największego przewoźnika w stolicy –Miejskie Zakłady Autobusowe –wszystkie nowo dostarczone wozy są żółto-czerwone.       

To nie koniec eksperymentów z malowaniem warszawskich tramwajów. Jak poinformowało Życie Warszawy niebawem na stołecznych torowiskach mają pojawić się PESY pomalowane na srebrno, z żółto-czerwonym pasem pod oknami, oraz na biało.

Nowocześnie i trendy…

Wczoraj ZTM zamieścił na swojej stronie internetowej wypowiedź Bartosza Piotrowskiego, projektanta wzornictwa przemysłowego i twórcy nowego designu Pesy:

- Przyjęte rozwiązanie pozwala zachować jedną linię pojazdu i uwypukla jego sylwetkę. Kolor główny - zimna jasna szarość oraz antracytowy pas okien i drzwi, został uzupełniony czerwonymi i żółtymi akcentami. Dzięki użytej gamie kolorów pojazd wygląda lekko i wyraźnie odróżnia się od ciemniejszej betonowo-asflatowej szarości miasta. Malowanie tramwajów w różnego rodzaju pstrokate, geometryczne wzory czy ukośne pasy było modne na zachodzie Europy w latach 70-tych a do Polski dotarło w latach 80-tych. Teraz tego typu malowania już się nie stosuje ze względów technologicznych. Nie chciałem działać wbrew strukturze tramwaju a tym bardziej stworzyć żółtego czy czerwonego clowna. Pojazdy komunikacji miejskiej powinny oczywiście służyć identyfikacji graficznej miasta co nie znaczy, że mają być wymalowane całe w jaskrawe czerwono-żółte paski. Warszawa zasługuje na pojazdy pomalowane odważnie i nowocześnie.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PESA
Warszawa
Tramwaje Warszawskie
wagon
ZTM
  • Combino – 21.07.2009

    IMHO to najlepsze malowanie Pesy 120N jakie dotąd widziałem :)

  • Maciek – 22.07.2009

    Jakby jeszcze przemalowali te słupki między oknami na czarno... to wtedy już by było całkiem ciekawie :)

  • krz – 22.07.2009

    A nie można tego pomalować na czerwono z czarnym pasem okien i tyle?

  • klt – 22.07.2009

    Trochę ciężko się przyzwyczaić, ale ogólnie ładnie:)

  • mst – 23.07.2009

    Kolory nuuuda. Jak zwykle ślepe zapatrzenie na "mityczny" zachód (typowe dla formacji rządzącej obecnie stolicą). A najgorszy jest brak konsekwencji - to teraz nowe tramwaje z Pesy będą szare, Konstale z lat 90. żółte a 105 czerwone (plus jeszcze żółto-czerwone autobusy) - zwykła głupota - ktoś nie ma co robić. :/

  • mbg – 23.07.2009

    Oczywiście że jednolity kolor wagonu jest wskazany bo lepiej prezentuje kształt bryły. Nalezy zapytać tylko czy na pewno szarość? Bo jest tyle ciepłych i żywych kolorów, które by ożywiły pojazd, sprawiając, że byłby dobrze widoczny i zachęcający do korzystania z niego. Po prostu wesoły, a nie smutny. Polska niestety tonie w odcieniach szarości i niebieskości. Wszystko niebieskie... A jezeli już ta szarość to rzeczywiście z czarnymi słupkami jak wsponiał ktoś wczesniej. Mówię to jako zawodowy designer taboru szynowego. Pozdrawiam

  • mst – 23.07.2009

    Oczywiśćie opcja z tramwajem pomalowanym w jednym kolorze dominującym sama w sobie nie jest zła. Ale faktycznie jak napisał mbg powinna to być inna barwa. Może lepiej użyć jakiegoś odcienia kremowego (to nawiązanie do żółtego z barw miejskich i do barw historycznych warszawskiego taboru) i wprowadzić jakieś akcenty czerwone. Taki kolor (choć w innej aranżacji) można było np. zobaczyć na wizualizacjach nowego tramwaju Solarisa.

  • gosc – 24.07.2009

    Podoba mi się, czerwono żółte malowanie, zresztą w przypadku podkarpackich szynobusów identyczne to porazka

  • koń – 24.07.2009

    Hehe, no ten jelop-artysta z pesy to sie popisal pitoleniem: "antracytowy" (a wegiel to koks, to antracyt), "zimny jasny szary". Odwazne i nowoczesne? Co tu jest odwaznego i nowoczesnego? Kolo powinien wyleciec z roboty na zbity pysk za taki projekt i jeszcze za to ze go w tak napuszony sposob probuje wybronic. TRAGEDIA

  • bialy – 24.07.2009

    a wczoraj u nas na hali stał następny tramwaj pomalowany na żółto :P i co wy na to ?? ja nic z tego nie rozumiem ...

  • mst – 25.07.2009

    A wyobraźcie sobie 116N pomalowanego w taki sposób, na szaro - normalnie pociąg pancerny z muzeum kolejnictwa. ;) Ale ludzie odrzucą ten projekt - wg. mnie wygra metalik :D - z dwojga złego...

  • – 27.07.2009

    IDIOTYZM!! Mimikra z betonem! W głowie tych nowowykształciuchów wytuczonych za pieniądze podatnika, oczywiście! Przecież taki tramwaj w jesiennej szarówce będzie SŁABO WIDOCZNY, co nie tylko utrudni życie pasażerom, ale także zwiększy liczbę WYPADKÓW! W Pesie pewnie pokładali się ze śmiechu,no ale.. klient ma szpan! ŻÓŁTO-CZERWONA KARTKA dla szarych tramwajów

  • Algernon – 27.07.2009

    Bialy, informuj nas Warszawiaków, pliiz! Mają rację ci, którzy pukają się w czoło, bo takie tramwaje byłyby obciachem nawet u Talibów :->

  • ... – 27.07.2009

    Ładne. Tendencyjny artykuł nie wywarł na mnie wrażenia, mam swoje zdanie.

  • gryf8801 – 27.07.2009

    Kiepskie to malowanie szare. Powinni zostać przy starych barwach a nie kombinować. Warszawa pozostanie przez takie myślenie szara na lata. Szary kojarzy mi się z brudem a nie z nowoczesnością.

  • uss eldridge – 28.07.2009

    test na zbiorowej psychice pasazerow. to czemus sluzy!

  • Maciek – 28.07.2009

    np. w Krakowie Bombardiery z I i II dostawy są pomalowane na niebiesko, z szarym pasem u góry i ścianami czołowymi i tylnymi w tym samym kolorze. Dopiero III dostawa dostała dodatkowe białe pasy w członach I i II. Dwa z tych tramwajów mają reklamy , która zmienia ich malowanie na dosyć ciekawe połączenie zielonego (ściany czołowe i pas górny) z pomarańczowym(pudło). To są bodajże wozy o nr 2006 i 2008

  • Rufus – 13.10.2009

    Jaki tam szary! Tramwaj jest raczej biały niż bury, ale mniejsza o to. I tak obecnie przyjęte malowanie to żółty z jednym czerwonym pasem na dachu - w takich kolorach pojawi się reszta tramwajów. Gdyby jeszcze starocie tak przemalowali - ciemna czerwień na tramwajach SSIE. Poza tym każdy jest w innym wzorze... (Ogólnie, to najładniejsze były kremowo-czerwone tramy Wwskie, ale kiedy to było...)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....