TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramino Olsztyn w Berlinie [ZDJĘCIA]
InfoTram - Opublikowano: 21.09.2016 10:11:38 2 komentarze
Tramino Olsztyn w Berlinie [ZDJĘCIA]

Na tegorocznych targach InnoTrans Solaris pokazuje Tramino dla Olsztyna. Przypomnijmy kilka faktów, dotyczących tego pojazdu.

I tak. Solaris Tramino Olsztyn liczy 29,3 metra długość i 2,5 metra szerokości. To tramwaj o charakterystycznym designie. Smukła i elegancka linia w srebrno-limonkowych barwach ma wpisać się w charakter nowoczesnego, rozwijającego się Olsztyna.

Wysoki na 3,8 metra tramwaj pomieści ponad 200 pasażerów, z czego aż 43 na miejscach siedzących. Osiągnięto to dzięki montażowi po każdej ze stron przestronnego wnętrza pojazdu dwóch rzędów foteli (układ 2 + 2). Pojazd jest dwukierunkowy, ma dwie kabiny motorniczego i z powodzeniem może być stosowany na odcinkach jednotorowych bez konieczności budowania pętli do zawracania. Posiada łącznie 12 par przestronnych, podwójnych drzwi o szerokości 1300 mm. Sześć par po każdej ze stron pozwala pasażerom na szybkie i komfortowe wsiadanie oraz wysiadanie z pojazdu.

Każda z trzech sekcji Tramino Olsztyn osadzona została na tzw. wózku. Dwa skrajne są wózkami napędowymi, a środkowy to wózek toczny. Zastosowane przez Solarisa, według własnego projektu i wykonania, wózki są skrętne. Za sprawą odpowiedniego parku maszyn również proces ich kalibracji wykonany został samodzielnie przez producenta. Zastosowanie wózków skrętnych zmniejsza zużycie infrastruktury oraz samych zestawów kołowych. Rozstaw kół wynosi 1435 mm. Dla uzyskania najlepszych parametrów jezdnych zastosowano koła o średnicy aż 682 mm. Mimo tak dużych wymiarów zachowano na całej długości tramwaju niską podłogę.

Tramino Olsztyn wyposażono w szereg innowacyjnych i niespotykanych wcześniej w Polsce, a nawet w Europie rozwiązań. Jednym z nich jest układ poziomowania przy różnym obciążeniu i zużyciu obręczy kół. Pozwala on na utrzymanie podłogi na równym poziomie względem peronu. Pomiar następuje po każdorazowym otwarciu drzwi, niezależnie od tego, jak pasażerowie będą się przemieszczali po pojeździe. W zależności od potrzeb siłowniki są w stanie podnieść lub obniżyć pudło tramwaju, aby wyrównać wysokość pomiędzy krawędzią przystanku, a krawędzią wejścia. Sam układ siłowników nie bierze udziału w odsprężynowaniu pudła. Z kolei system stabilizacji toru jazdy pozwala na łagodne, płynne pokonywanie łuków i zakrętów przez poszczególne moduły, dzięki czemu poprawia się komfort podróży pasażerów. W momencie wejścia pierwszego członu w łuk czy zakręt sygnał hydrauliczny przekazywany jest do pozostałych wózków, przez co możliwe jest odpowiednie, automatyczne ich ustawienie. Rolę tramwajowej "czarnej skrzynki" odgrywa rejestrator ATM odnotowujący i zapisujący takie parametry jazdy jak: prędkość, ilość pobieranego prądu, przejechany dystans, położenie i inne.

Układ napędowy stanowią łącznie cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 120 kW każdy. Dwie baterie o łącznej pojemności 520 Ah pozwalają na jazdę autonomiczną, bez podłączenia do sieci trakcyjnej. Przeprowadzone testy pozwoliły ustalić, iż Tramino Olsztyn, w razie konieczności, przejedzie ponad kilometr korzystając jedynie z zasilania alternatywnego. Jest to kilkukrotnie większy dystans niż ten wymagany przez zamawiającego. Baterie ładowane są w trakcie jazdy napięciem pokładowym. Dodatkowo, w dowolnym momencie, przewoźnik będzie mógł doposażyć flotę w superkondensatory ? olsztyńskie Tramino są już teraz do tego przystosowane. Solaris był pierwszym w Polsce producentem tramwajów posiadającym homologację swoich pojazdów wyposażonych właśnie w to zaawansowane, przyjazne środowisku i ekonomiczne rozwiązanie.

W upalne dni komfort podróżowania zapewnia klimatyzacja. Na całej długości pojazdu, jak i przy jego wejściach nie ma ani jednego stopnia, a podłoga jest całkowicie płaska, pozbawiona jakichkolwiek wzniesień czy nachyleń. Wewnątrz wydzielono odrębne miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich ? znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie kabiny motorniczego i rozkładanej rampy ułatwiającej pokonanie odstępu pomiędzy krawędzią przystanku a wejściem. Kolorystyka wnętrza utrzymana jest w przyjemnych odcieniach srebra i limonki, co wzmacnia odczucie przestronności i nie narzuca się krzykliwymi barwami. Całość stanowi harmonijną i dobrze wyglądającą przestrzeń nawiązującą do samego Olsztyna, miasta tonącego w zieleni parków i lasów. Wszystko to oświetlone jest spokojnym, białym światłem w wyjątkowo energooszczędnej technologii LED. System informacji pasażerskiej składa się z trzech monitorów LCD, po jednym w każdym członie, oraz biletomatu wyposażonego w możliwość płatności kartami zbliżeniowymi. Z kolei o bezpieczeństwo pasażerów dba systemu monitoringu.

Motorniczy, spędzający w tramwaju najwięcej czasu, korzysta z wydzielonej wyłącznie dla niego klimatyzacji. Do jego dyspozycji oddano wygodne i łatwe w obsłudze ekrany dotykowe posiadające tę zaletę nad tradycyjnymi przyciskami i guzikami, iż można je dowolnie programować oraz w każdym momencie zaktualizować o nowe funkcje. Dzięki odpowiedniemu nachyleniu światło słoneczne nie utrudnia korzystania z paneli dotykowych. Dla jeszcze większego komfortu prowadzącego niektóre przyciski oraz nastawnik jazdy zintegrowano z podłokietnikami fotela. Również czuwak występuje w dwóch formach: tradycyjnego pedału oraz przycisku umieszczonego na prawym podłokietniku. Lusterka wsteczne zastąpiono podwójnymi kamerami - jedna skierowana jest na pierwsze drzwi za kabiną motorniczego, druga pozwalająca na obserwowanie całej długości boku tramwaju. Kamery są podgrzewane co zapewni dobrą widoczność nawet w mroźne dni. Obraz z nich przenoszony jest na wewnętrzne monitory umieszczone na wysokości tradycyjnych lusterek. Na froncie obu kabin motorniczego umieszczone są absorbery, których zadaniem jest ? w przypadku kolizji ? przyjęcie i zneutralizowanie siły uderzenia. Znacząco zwiększa to bezpieczeństwo podróżujących, a zwłaszcza kierującego tramwajem.

Projektanci Tramino uwzględnili również potrzeby i charakter pracy zaplecza technicznego oraz serwisantów. Łatwy dostęp do elementów tramwaju które wymagają obsługi serwisowej, bez konieczności całkowitego demontażu klap rewizyjnych, przyspiesza wykonywane przez mechaników obowiązki. Sposób otwarcia klap pozwala na swobodny dostęp do wiązek przewodów oraz pozostałych podzespołów, z uniknięciem ograniczenia widoczności, na całej długości tramwaju. Konstruktorzy zapewnili brak jakichkolwiek zewnętrznych elementów nie demontowanych.

Przypomnijmy, że Solaris zrealizował dotychczas tramwajowe zamówienia dla Poznania (45 sztuk) oraz niemieckiej Jeny (5 sztuk pojazdów dwukierunkowych), Brunszwiku (18 sztuk) oraz Olsztyna (15 sztuk). Z kolei w latach 2017-2020 do Lipska pojedzie 41 egzemplarzy Tramino.

Od wczoraj wiemy też, że Solaris, ale już wspólnie ze Stadlerem wystartuje w przetargu MPK Kraków. Szykuje się ciekawa batalia?.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
Tramino
  • viki – 22.09.2016

    najbardziej obiektywną ocenę tramwaju może wydać użytkownik.A ocena nie jest pozytywna z uwagi na awaryjność tramwaju z uwagi na przyjęte nie sprawdzone rozwiązania konstrukcyjne.

  • tram – 23.09.2016

    proszę udać się do franowa = cała prawda całą dobę.Jak mpk poznań ratuje ten szmelc , jak współpraca z panem L.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....