Tramino dla Krakowa, PESA nie podpisała umowy!

infotram
10.11.2017 13:20
0 Komentarzy

Firma PESA Bydgoszcz SA nie stawiła się na podpisanie umowyna dostawę 50 tramwajów o wartości blisko 430 mln zł w wyznaczonym terminie 10listopada 2017 roku oraz nie wniosła wymaganego zabezpieczenia należytegowykonania tej umowy – poinformowało MPK Kraków. 

Fakt niewniesienia wymaganej przez przewoźnika gwarancji finansowej w wysokości 29,9 mln zł jest zaskoczeniem, ponieważ PESABydgoszcz potwierdziła pisemnie 9 listopada, że zawarła umowę kredytową imoże wykorzystać przyznane środki w wysokości do 100 mln zł na realizację tegozamówienia. To kolejne już działanie bydgoskiego producenta, który nierealizuje warunków krakowskiego przetargu i podejmuje czynności opóźniającetermin zawarcia umowy na dostawę tramwajów do Krakowa – informowało dalej MPK.

Jeszcze w sierpniu 2017 roku PESA Bydgoszcz SA natychmiastpo wyborze jej oferty jako najkorzystniejszej, odwołała się od tej decyzji doKrajowej Izby Odwoławczej, a następnie sama to odwołanie wycofała. To odsunęłoprzygotowania do podpisania umowy o blisko miesiąc. Z kolei 15 września 2017 roku upłynęła ważność wynoszącegoponad 9 mln zł wadium złożonego w postępowaniu przez producenta z Bydgoszczy.Stało się tak pomimo tego, że przedstawiciele firmy PESA Bydgoszcz zapewniali zarząd krakowskiego przewoźnika, że ważność wadium zostanieprzedłużona. To zmusiło MPK do uzyskania opinii Urzędu Zamówień Publicznychpotwierdzającej, że w tej sytuacji zamawiający może zawrzeć umowę. MPK opinię otrzymało po kilku tygodniach od wystąpienia.

Ponadto wykonawca nie przedłużył nawet terminu związaniaofertą, który upłynął 20 października 2017 roku, pomimo wcześniejszegopotwierdzenia chęci zawarcia umowy.

Te działania firmy PESA Bydgoszcz spowodowały, że MPK nie miało żadnego zabezpieczenia kontraktu wartego kilkaset milionów złotych,na wypadek gdyby dostawca unikał lub odmówił podpisania umowy.

Przewoźnik podkreśla, że wezwanie firmy PESA Bydgoszcz dopodpisania umowy w dniu 10 listopada 2017 roku nie było przypadkowe. Wynikało zzakończenia 13 października 2017 roku kontroli uprzedniej całej proceduryprzetargowej prowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych oraz zfaktu, że dokładnie 16 listopada 2017 roku upływa ważność oferty konsorcjumStadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA (druga w kolejności ofertaw przetargu na dostawę tramwajów do Krakowa).

MPK dodało, że w trosce o realizację tego kontraktu, który jestważny dla Krakowa, bo dotyczy zwiększenia liczby niskopodłogowych tramwajów,zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych, zdecydowało o wyborzedrugiej w kolejności oferty na dostawę tramwajów do Krakowa – konsorcjumStadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA.


Komentarze