Torowiska na u. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r będą przebudowane

infotram
21.02.2020 10:45
0 Komentarzy

Zbliża się terminrozpoczęcia przebudowy ulic Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku. Spółka PoznańskieInwestycje Miejskie wszczęła procedurę przetargową, która wyłoni wykonawcę tejważnej nie tylko dla mieszkańców Wildy inwestycji, realizowanej ze wsparciemfunduszy unijnych.

Na odcinku ponad 1 kilometra – od dawnego dworca PKS doskrzyżowania z ulicami Krzyżową i Kilińskiego – przebudowane zostanie torowiskotramwajowe wraz z siecią trakcyjną, węzeł rozjazdowy u zbiegu ulic Górna Wilda,Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku, a także cały układ drogowy.

Efektem tejinwestycji, oprócz odnowy infrastruktury technicznej, będzie poprawaefektywności komunikacji zbiorowej. Tramwaje pojadą nie tylko ciszej niżobecnie, ale też szybciej. Nie będą bowiem blokowane przez samochody. Dlategozależy nam na tym, by zastosowane zostały rozwiązania trwałe i niedrogie weksploatacji – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Przebudowa ul. Wierzbięcice ma też znaczeniew kontekście budowy trasy tramwajowej wzdłuż ulic: Niezłomnych i Ratajczaka.Skróci się wówczas czas przejazdu i trasa z Dębca i Wildy do Centrum –dodaje.

Jeśli wszystkie procedury przetargowe się powiodą, torozpoczęcie inwestycji planowane jest na przełomie czerwca i lipca, czyli pozakończeniu roku szkolnego. Poprzedzona ona będzie akcją informacyjną.

Torowisko tramwajowe – poza odcinkiem przebiegającym przezrynek Wildecki – zostanie wydzielone i odseparowane od jezdni. Dziękizastosowanym technologiom będzie cichsze, w dużej mierze zielone i zaopatrzonew system nawadniający. Z kamienic zlokalizowanych wzdłuż odcinka, któryprzejdzie metamorfozę, znikną przewody trakcyjne i oprawy oświetleniowe.Zostaną one zawieszone na nowych słupach. Planuje się również modernizacjęstacji prostownikowej „Pamiątkowa”.

Przystanki „Św. Czesława” zostaną wyniesione (tzw.wiedeńskie). Przy rynku Wildeckim – w wyniku przeniesienia przystanków z ul.Wierzbięcice i Górna Wilda – zostanie wybudowany zintegrowany węzełprzesiadkowy w formie antyzatok. Ich zadaniem będzie uspokojenie ruchusamochodowego w miejscu wsiadania i wysiadania z tramwaju oraz zwiększeniepowierzchni platformy. Przy rynku powstaną też parkingi rowerowe bike&ride.Wszystkie odnowione przystanki na przebudowywanym odcinku zostaną wyposażone wtablice informacji pasażerskiej.

Po obu stronach torowiska powstanie jezdnia z jednym pasem,uwzględniająca ruch rowerowy, na której będzie obowiązywało ograniczenieprędkości do 30 km/h.  Zbudowane zostanąnowe chodniki z elementami naprowadzającymi dla osób niewidomych iniedowidzących. Na przebudowywanym odcinku pojawią się elementy małejarchitektury: ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe, a także nasadzeniazieleni: miłorzęby, klony oraz sporo zieleni niskiej.

PIM będą realizowałyto zadanie nie tylko w imieniu Miasta Poznań, lecz również – dzięki podpisanymporozumieniom – jako inwestor zastępczy dla innych podmiotów, które planowały wtym miejscu roboty związane ze swoimi sieciami: Aquanetu SA, Veolii EnergiiPoznań SA oraz Polskiej Spółki Gazownictwa sp. z o.o. Przebudowana, bądźzbudowana od nowa, zostanie infrastruktura oświetleniowa, kanalizacjadeszczowa, wodociągowa, gazowa, elektryczna i ciepłownicza. Takie rozwiązaniepozwoli na pełne skoordynowanie działań inwestycyjnych, dzięki czemu wszystkieprace zostaną przeprowadzone w tym samym czasie, co zminimalizuje czas trwaniazwiązanych z nimi utrudnień – wyjaśnia Marcin Gołek, wiceprezes zarządu PoznańskichInwestycji Miejskich.

Na realizację robót budowlanych wykonawca będzie miałmaksymalnie 570 dni od podpisania umowy. W pierwszej kolejności, maksymalnie po330 dniach, ruch tramwajowy ma wrócić na przebudowaną wraz z węzłem rozjazdowym(Górna Wilda/Wierzbięcice) ul. Wierzbięcice.

Podmioty, które będąchciały wziąć udział w przetargu, swoje oferty będą mogły złożyć do 27 marca.Wśród kryteriów ich oceny – oprócz kosztów – znajdą się również proponowaneskrócenie terminów wykonania zamówienia, okres rękojmi, doświadczeniekierownika budowy oraz terminy płatności dla podwykonawców – zaznaczawiceprezes PIM.

Zmiany w komunikacjii dalsze prace

Pierwszy etapmodernizacji ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956r. (odcinek od ul. ks. JakubaWujka do rynku Wildeckiego) spowoduje zmianę trasy linii numer 10 -poruszającej się obecnie po ul. Wierzbięcie. Po rozpoczęciu prac tramwaj będziekursował ulicą Górna Wilda, na której zostanie utworzony dodatkowy – tymczasowyprzystanek „Niedziałkowskiego” (także dla tramwajów linii numer 2 i9) – tłumaczy Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego wPoznaniu.

W 2021 r. drugi etap inwestycji zostanie skoordynowany zplanowanym przez ZTM i MPK Poznań remontem torowiska tramwajowego oraz siecitrakcyjnej na dalszej części ul. 28 Czerwca 1956 roku – od ul. Krzyżowej do ul.Hetmańskiej. Poza wymianą infrastruktury torowo-sieciowej dostosowane dopotrzeb osób z niepełnosprawnościami mają zostać przystanki”Kosińskiego” oraz „Pamiątkowa”. Szczególnie przebudowaprzystanku „Kosińskiego” będzie dużym ułatwieniem z uwagi namieszczący się obok Ortopedyczno-Rehabilitacyjny Szpital Kliniczny im W. Degi.

Projekt o nazwie „Przebudowa torowisk w poznańskichulicach: Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku” został dofinansowany kwotąponad 27,2 mln zł ze środków Funduszu Spójności w ramach Działania 6.1.”Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach” Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

W ciągu pięciu dni ogłoszenie przetargowe pojawi się wDzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.


Komentarze