Tor-Krak zmodernizuje linię w Dąbrowie Górniczej

infotram
24.12.2018 08:37
0 Komentarzy

Ofertę firmy Tor-Krakza 62,9 mln zł wybrała samorządowa spółka Tramwaje Śląskie w przetargu namodernizację ok. 3 km głównej linii tramwajowej w Dąbrowie Górniczej. Żadnaoferta nie mieściła się w budżecie zamawiającego, który wynosił 48,3 mln złbrutto.

To jeden z większych remontów istniejących torowisk wobecnym miliardowym projekcie unijnym tego operatora.

Chodzi o modernizację wydzielonego torowiska wzdłuż ul.Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej (ok. 6 km toru pojedynczego). To znaczna częśćtamtejszej linii wiodącej wzdłuż głównych arterii miasta, która nie zostałaobjęta trwającymi pracami projektowymi dąbrowskiego samorządu – zmierzającymi doich gruntownej modernizacji.

Jak poinformował PAP w piątek rzecznik TŚ Andrzej Zowada, powyborze najkorzystniejszej oferty (w tym wypadku kryterium ceny przeważyłaocena doświadczenia osób kierowanych do realizacji zamówienia) spółka czeka naewentualne odwołania – do 31 grudnia. Jeżeli nie napłyną, po Nowym Roku możliwebędzie podpisanie umowy.

Swoje formalne zainteresowanie inwestycją zgłosiło do połowylistopada pięciu wykonawców. Konsorcjum spółek z grupy NDI proponowało cenę 60mln zł brutto, a spółka Tor-Krak – 62,9 mln zł. Budżet zamówienia określono na48,3 mln zł brutto.

W równoległym przetargu Tramwaje poszukiwały wykonawcyremontu jedynego połączenia sieci spółki od strony miast Górnego Śląska iSosnowca z torowiskami na terenie pozostałych miast Zagłębia Dąbrowskiego – naterenie Sosnowca i Będzina.

W tym przetargu TŚ już wcześniej otrzymały trzy oferty -dwie z nich zmieściły się w budżecie wynoszącym 64,3 mln zł brutto. KonsorcjumPRKiI Trakcja i Silesia Invest zaproponowało cenę 46,3 mln, a spółki z grupyNDI 47,4 mln zł. Zamawiający na początku grudnia wybrał ofertę NDI – zapewniającądłuższą gwarancję.

Kryteriami oceny ofert w obu tych postępowaniach były: cenaw 80 proc. oraz gwarancja i doświadczenie osób kierowanych do realizacjizamówienia (po 10 proc.). Na wykonanie prac w obu zadaniach przewidziano 18miesięcy – od podpisania umowy

Będą to kolejne już roboty w ramach realizowanej pierwszejczęści projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenieGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Cały projekt zakłada m.in. remonty100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów.

Składające się z trzech etapów przedsięwzięcie TŚ szacowanejest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto;przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).

W pierwszym etapie projektu ujęto dwa zadania związane zbudową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii naZagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącejinfrastruktury, zakupy nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych(pogotowia sieciowe i torowe).

Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mlnzł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się wunijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione już unijne dofinansowanie(umowę podpisano 11 grudnia ub. roku) to 393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc.kosztu kwalifikowanego.

W ramach pierwszego etapu m.in. nadal, od początku marcabr., trwa wspólny przetarg TŚ i samorządu Chorzowa na kompleksowy remonttamtejszej ulicy 3 Maja – łączącej Chorzów ze Świętochłowicami. W związku zwyrokami Krajowej Izby Odwoławczej, wydanymi w wyniku odwołań wnoszonych przezkonsorcjum spółek z grupy Balzola, już trzykrotnie unieważniano tam wybórnajkorzystniejszej oferty (spółki Tor-Krak, za 76,6 mln zł brutto).

Obecnie zamawiający czeka – do 28 grudnia br. – czy Balzoladostarczy dokumentację potwierdzającą prawidłowość oferty tego konsorcjum,opiewającej na 94 mln zł brutto. Jeżeli to nastąpi, analizowany będzie jejwybór. Budżet tego zamówienia opiewał na 54,3 mln zł brutto.

Etap drugi projektu Tramwajów Śląskich, również jużdofinansowany, to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do PlacuWolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącejinfrastruktury. Ostatnim etapem ma być budowa nowej linii tramwajowej dopołudniowych dzielnic Katowic (umowa na dofinansowanie spodziewana była w IVkw. br.).

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów siecitramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach.


Komentarze