TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Jesteś tutaj: Infotram / Przewoźnicy / The Tide 
The Tide
Ryszard Piech - Opublikowano: 22.03.2011 14:40:07 3 komentarze
The Tide

Za tą intrygującą nazwą kryje się jeden z nowych systemów tramwajowych w USA, który jeszcze w tym roku ma rozpocząć regularne kursowanie.

Jak bardzo dobrze wiadomo USA od przeszło dwóch lat przeżywa kryzys gospodarczy a jednym ze sposobów wyjścia z niego mogą się okazać systemy transportu zbiorowego. Ślepe zawierzenie w motoryzację indywidualną nie tylko doprowadziło do uzależnienia od niej ale równocześnie doprowadziło do pogorszenia sytuacji gospodarczej kraju. Bowiem większą część miast zajmuje kosztowna w utrzymaniu infrastruktura drogowa, natomiast koszty jakie pochłania motoryzacja indywidualna skutecznie blokują możliwości wyjścia z kryzysu. Kosztochłonność transportu indywidualnego jest tak duża, że drobne zachwiania cen ropy naftowej są w stanie wytrącić gospodarkę USA z kruchej stabilności. Oczywiście jeszcze niewielu obywateli tego kraju zdaje sobie z tego sprawę, jednak jedynym sposobem na diametralną poprawę tego stanu jest właśnie inwestycja w systemy transportu zbiorowego w tym również w wydajne systemy tramwajowe.

Jednym z takich nowych systemów jest Tide Light Railway znane również jako The Tide, które już od maja 2011 roku ma obsługiwać miasto Norfolk położone w stanie Virginia. Nazwa miasta nieodłącznie kojarzy się z koleją towarową Norfolk Southern (NS), natomiast powstały w 1999 roku projekt zakłada wzdłuż linii kolejowej NS wybudowanie linii tramwajowej łączącej Norfolk z Virginia Beach. Niestety podczas referendum mieszkańcy Virginia Beach odrzucili projekt, natomiast rada miejska postanowiła uchwalić 10 letni brak zainteresowania w jego realizacji. Jednak mimo tego przynajmniej częściową realizacją projektu było zainteresowane miasto Norfolk, które w 2006 roku wprowadziło projekt na listę z dofinansowaniem federalnym, które w 2007 roku zostało przyznane. Dodatkowo wraz z rekordowo wysokimi cenami paliw w 2008 roku powróciło zainteresowanie budową systemu tramwajowego w Virginia Beach, natomiast dzięki zakończeniu się 10 letniego okresu „braku zainteresowania tramwajem”możliwe stało się przystąpienie do projektu. Pierwotnie miał on kosztować 232 miliony dolarów amerykańskich, z czego większość pochodziła ze środków federalnych, natomiast 33 miliony wydatkowało miasto Norfolk a 31,9 miliona to wkład stanu Virginia. Niestety w 2009 roku koszt realizacji projektu został znacznie przekroczony co doprowadziło do znacznych opóźnień w efekcie których otwarcie systemu zostało przesunięte z 2010 roku na maj 2011, natomiast ostateczny koszt realizacji wyceniono na 288 milionów dolarów. Początkiem stycznia rozpoczęto pierwsze próby taboru na prawie ukończonej linii.

Pierwsza faza będzie obejmowała linię o długości 11,9 km z 11 przystankami, która ma być obsługiwana w takcie 7,5 minutowym w czasie szczytu przewozowego oraz 15 minut poza szczytem. We wczesnych godzinach w weekend oraz w czasie wieczornym tramwaje będą kursowały co 30 minut. Jeszcze w 2007 roku zamówiono 9 tramwajów Siemens S70 Avanto, które mają wymiary tożsame ze składami dostarczonymi do miasta Charlotte. Pierwszy pojazd został dostarczony 9 października 2009 roku i jest obecnie wykorzystywany do jazd testowych. Będąca na finiszu faza pierwsza obejmuje jedynie miasto Norfolk, jednak w obecnej sytuacji gospodarczej coraz poważniejsza jest możliwość wydłużenia linii według pierwotnie planowanego układu aż do Virginia Beach. W pokryzysowym okresie tramwaj jest postrzegany nie tylko jako możliwość poprawy efektywności transportu w regionie ale również jako sposób na rewitalizację okolicy oraz stworzenie nowych możliwości na rozwój przylegających do trasy terenów tworząc na nich obszary o różnym przeznaczeniu pozwalających na wybór środka transportu. Przedłużenie to miałoby mieć około 17 km i kosztować 432 miliony dolarów. Władze miasta za 40 milionów dolarów już zakupiły od kolei stosowny teren pod przyszłą linię. Od skuteczności pierwszej linii będzie również zależała dalsza przyszłość systemu, bowiem z dużym zainteresowaniem rozwój projektu śledzą sąsiadujące miasta, do których być może w przyszłości również zawita tramwaj.

Transport indywidualny wiąże się z bardzo dużymi kosztami, które w dobie kryzysu są bardzo ważne, dlatego dla USA budowa tego rodzaju systemów może być odpowiedzią na problemy transportowe. Jest to gorzka pigułka, którą obywatele tego kraju chcąc zachować wysoki standard życia muszą przełknąć. Wprowadzane z tak dużymi oporami normy spalania dla nowych silników (praktycznie dochodzące do europejskich poziomów) to jedno z kilku wyjść, jednak bez rozbudowy systemów transportu publicznego nie uda się zmniejszyć uzależnienia USA od ropy i jej cen, która powoduje odpływ dużej liczby środków. Warto o tym pamiętać forsując na siłę motoryzację indywidualną w Polsce. Wszak w USA ceny paliw są dwukrotnie niższe niż w Polsce, więc skutki takiego uzależnienia w naszym kraju mogą być jeszcze bardziej bolesne. Może zamiast eksperymentów z CNG, LNG czy też olejem opałowym warto zainwestować w systemy trolejbusowe oraz rozwój systemów tramwajowych? Wszak w USA dokładnie tak się dzieje, po okresie masowej budowy systemów trolejbusowych następuje masowa budowa systemów tramwajowych a kolejne koleje podmiejskie decydują się na elektryfikację ich szlaków... .
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
USA
Norfolk
Virginia
The Tide
Siemens
Avanto
tramwaj
  • sceptyk – 28.03.2011

    I ciągle brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie? - czy wydobycie ropy rzeczywiście może zacząć spadać?? brak wiarygodnych opracowań! Co jest tu prawdą, a co tylko plotką?? U uwaga dla liber-oszołomów: CENA ROPY JEST CENĄ SPEKULACYJNĄ - TO NIEUNIKNIONE !! - tak - cena złota też jest ceną spekulacyjną!! - nie wynika z kosztów wydobycia!! Spekulacja jest nieunikniona! Kapitalizm niespekulacyjny na pewno nigdy nie zaistnieje!!

  • R. Piech – 28.03.2011

    @sceptyk; Szczerze to nie miałem w ręku jakiegoś kompleksowego opracowania na temat ropy. To co jest pewne, to fakt, że ceny ropy nieuchronnie dążą do nieskończoności, czyli będą ciągle drożeć. To akurat wiem, że jest potwierdzone naukowo. Cena rośnie nie tylko z powodu spekulacji ale przede wszystkim w wyniku wzrastającego zapotrzebowania na ten surowiec (kolejne kraje idą drogą motoryzacji indywidualnej) oraz konieczności eksploatacji ciężej dostępnych (czyli droższych) złóż. Odnośnie zapasów surowca, to obecne złoża wystarczą na 50 lat aczkolwiek są jeszcze nieodkryte złoża i te w ciężko dostępnych miejscach. Przykładowo dużo w tej sprawie może zmienić kontrakt BP na wydobycie ropy z rosyjskich okolic bieguna północnego. Aczkolwiek nie można zakładać, że w długim okresie cena surowca spadnie (choć w krótkim może spaść), jednak w długim okresie będą jedynie wzrosty. Bardzo dobry przykład idzie z Ameryki Północnej, gdzie w Toronto już podjęto decyzję o elektryfikacji systemu kolei podmiejskiej (da ona redukcję kosztów eksploatacyjnych o 50%) a podobna decyzja jest bliska do przyjęcia w San Francisco. Oprócz tego rozwój trolejbusów w miastach i inwestowanie w napęd wodorowy (przejściowo zwiększenie wykorzystania gazu). Jedynie w taki sposób możemy zmniejszyć nasze uzależnienie od ropy. Poza tym coraz bardziej atrakcyjne stają się paliwa z surowców odnawialnych, czyli "gorzałka" zamiast benzyny i olej rzepakowy zamiast ON. Przykład z życia wzięty - obecnie litr oleju rzepakowego kosztuje już mniej niż litr ON, więc wiadomo co w starych silnikach Diesela ląduje w baku.

  • sceptyk – 30.03.2011

    @R.Piech.Ważny jest moment od którego wydobycie ropy zacznie spadać "Peak Oil", a nie kiedy się wyczerpie. Poglądy o tym, że ropy może zacząć brakować , (od pierwszego kryzysu - 1972 r. ) najpierw poważne potem lekceważnome. ) Od 2005 r.ponownie nagłaśniane TYN RAZEM _ PRZEZ EKONOMISTÓW ("National Geographic" - "Kiedy zrobi się sucho w baku?", jesień 2010 - "Newsweek" Tym niemniej - to nadal są szacunki i przypuszczenia.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....