Technologia SiC od Medcom w nowych tramwajach Moderus Gamma

infotram
11.10.2018 14:25
0 Komentarzy

Jak już informowaliśmyna łamach InfoTram.pl Modertrans zaprezentował w swojej siedzibie nowy tramwajniskopodłogowy Moderus Gamma dla Poznania.

To kolejny po lokomotywie Dragon 2 pojazd na polskim rynku,który będzie przez Medcom wyposażony seryjnie w urządzenia energoelektronicznew technologii węglika krzemu.

Dostawy już trwają i obejmują przetwornice statyczne wpełnej technologii SiC (PSM-50 SiC), falowniki trakcyjne w technologii IGBT(FT-50-600) oraz system TCMS. Medcom wyposaży łącznie 50 pojazdów produkowanychdla Poznania, w tym 30 jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych.

Kompaktowa i lekkatechnologia węglika krzemu (SiC)

Głównym założeniem projektu było stworzenie jednego,kompaktowego rozwiązania do zasilania silników trakcyjnych i obwodówpomocniczych w tramwaju, a zastosowanie węglika krzemu pozwoliło ten celosiągnąć.

W konstrukcji przetwornic statycznych Medcom wykorzystałtechnologię SiC, dzięki czemu w jednym kontenerze obok czterech falowników trakcyjnychFT-50-600 zmieściła się zoptymalizowana przetwornica PSM-50 SiC o mocy 50 kVA.Każdy tramwaj jest wyposażony w dwa takie kontenery, posiadające wyjątkowocichy układ chłodzenia. W sterowaniu użyte zostały nowoczesne mikrokontrolery isprawdzone algorytmy przetwarzania sygnałów.

Moderus Gamma tokolejny projekt, który dowodzi wyjątkowych właściwości węglika krzemu.Zastosowanie technologii SiC w przetwornicy pozwoliło nam zmniejszyć jej wagęoraz gabaryty i zabudować urządzenia w jednym kontenerze, a tym samymzmniejszyć liczbę doprowadzonych przewodów, zredukować całkowitą masęurządzenia i zaoszczędzić powierzchnię na dachu pojazdów. Jednocześnieuzyskaliśmy zdecydowanie lepsze parametry pracy produktu w zakresie sprawności,temperatury pracy, szybkości przełączania i stabilności napięcia wyjściowego.Technologia SiC stanowi jeden z głównych kierunków rozwoju nowoczesnegotransportu publicznego, ponieważ zdecydowanie poprawia sprawność urządzeń iogranicza straty energii w przetwornikach, ostatecznie zmniejszając kosztyeksploatacji pojazdów – mówi Piotr Wroński, Wiceprezes MEDCOM.


Komentarze