Tarcze TBM Krystyna i Elisabetta już na Bemowie

infotram
15.05.2020 11:45
0 Komentarzy

W nocy, z 14 na 15maja, rozpoczął się transport 650-tonowych tarcz TBM Krystyna i Elisabetta.Niebawem rozpoczną one prace przy drążeniu tuneli dla pociągów metra. Wcześniejna stację Powstańców Śląskich dotarły elementy obudowy. To stamtąd rozpoczniesię wiercenie w kierunku stacji Ks. Janusza.

Po wydrążeniu tuneli centralnego odcinka linii M2 orazodcinków na Targówku i Woli cztery warszawskie tarcze TBM o masie ponad 650ton, długości niemal 100 metrów i średnicy ponad 6 metra każda, podzielonezostały na mniejsze elementy. Składowane były w fabryce tubingów przy ul.Marywilskiej. Tarcze TBM Anna i Maria są już na odcinku wschodnim M2, gdzie TBMMaria rozpoczęła drążenie tunelu ze stacji Bródno w kierunku stacji Trocka.

Wczorajszej nocy rozpoczęły się transporty tarcz na stacjęPowstańców Śląskich. Montaż tarcz będzie prowadzony na placu budowy, anastępnie tarcze zostaną opuszczone do szybu startowego, zlokalizowanego wmiejscu, gdzie w przyszłości znajdować się będą tory odstawcze za częściąpasażerską stacji Powstańców Śląskich.

W ciągu tygodnia, nocami, kolejne elementy tarcz TBM będąprzewożone transportem specjalnym na plac budowy.

Długość tuneli zachodniego odcinka drugiej linii metra to:1369 m – tunel lewy, 1366 m  – tunelprawy. Tarcze TBM będą więc miały do ułożenia 1824 prefabrykowanych pierścienipo 1,5 metra każdy. Maszyny skrawające od momentu uruchomienia będą pracowały24 godziny na dobę. Jedynym warunkiem dla zatrzymania pracy jest problem znapotkanym podłożem lub z samą maszyną czy też wymiana ostrzy tnących. TarczaTBM jest w pełni zmechanizowana, jednak jej pracę nadzoruje 12-osobowa załoga,która pracuje na cztery zmiany. Do napędu TBM służy 16 par siłownikówhydraulicznych.

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2.Składa się on z dwóch i pół kilometra tuneli oraz stacji Ulrychów (C05) iPowstańców Śląskich (C04). Wykonawca na zrealizowanie projektu wartego 959 249940 zł ma czas do listopada 2021 r. Inwestycja jest współfinansowana przez UnięEuropejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko 2014-2020. (UMW)


Komentarze