TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tabor tramwajowy w Poznaniu
Jacek Pudło - Opublikowano: 04.09.2013 10:12:14 7 komentarzy
Tabor tramwajowy w Poznaniu

W 2008 roku rozpoczęto kompleksowe modernizacje wagonów 105Na. Stare pudło ulegało niemal w całości kasacji, po czym na ramie podwozia montowano nowe nadwozie. Zachowywano belkę grzbietową ze starego wagonu. Nowe pojazdy nazwano Moderus Alfa. Remonty miały miejsce w Modertransie w Biskupicach koło Poznania. Do 2009 r. zmodernizowano 40 wagonów. W większości pozostawiono w nich klasyczny napęd, jednak 4 otrzymały nowy napęd asynchroniczny.

Tab. 1. Modernizacje wagonów 105Na na Moderusy Alfa.

Lp.

Wagon

Rok

1

83

2009

2

84

2009

3

87

2009

4

88

2009

5

140

2008

6

141

2008

7

150

2008

8

151

2008

9

152

2008

10

153

2008

11

165

2009

12

166

2009

13

167

2009

14

168

2009

15

179

2009

16

180

2009

17

181

2009

18

182

2009

19

187

2009

20

188

2009

21

191

2009

22

192

2009

23

197

2009

24

198

2009

25

203

2008

26

204

2008

27

215

2009

28

218

2009

29

223

2009

30

224

2009

31

225

2008

32

226

2008

33

227

2009

34

228

2009

35

233

2009

36

234

2009

37

272

2008

38

273

2008

39

336

2008

40

337

2008

 

W 2011 r. na stanie znajdowały się 323 wagony. 46 było młodszych niż 10 lat, a tylko 10 znajdowało się w zakresie wiekowym 10-20 lat. Większość taboru miała ponad 20 lat, w tym aż 158 wagonów było ponad 30-letnich. Sytuację poprawiał fakt, iż część starych wagonów posiadało nowe nadwozia (Moderus Alfa). Tylko 51 tramwajów miało sterowanie falownikowe, a 38 –niską podłogę.

Od 2011 r. Modertrans budował dla MPK przegubowe, 3-członowe, częściowo niskopodłogowe pojazdy Moderus Beta, osadzone na skrętnych 4 wózkach i wyposażone w napęd asynchroniczny. Do połowy 2013 r. powstało 15 takich tramwajów.

W drugim dziesięcioleciu XXI wieku w taborze pojawiły się wreszcie liczne fabrycznie nowe wagony. W 2009 r. rozstrzygnięto przetarg na dostawę 40 wagonów, a w 2011 r. rozpoczęły się dostawy Solarisów Tramino. Był to flagowy i największy kontrakt na wdrażany wówczas do produkcji wyrób Solarisa. Zamówienie było dofinansowane z POIŚ. W latach 2011-2012 dostarczono 40 tramwajów, po czym zamówienie rozszerzono łącznie do 45 wagonów, z których wszystkie już kursują po Poznaniu. Dołączył do nich prototyp Tramino z 2009 r.

W rezultacie, MPK Poznań posiada pokaźną jak na krajowe warunki flotę wagonów niskopodłogowych: 46 Tramino, 15 Beta, 14 Combino, 11 RT6N1, co daje łącznie 86 przegubowych, niskopodłogowych wagonów. To blisko jedna trzecia taboru, który tworzy jeszcze około 90 składów 105Na, 6 wagonów GT6 oraz 49 wagonów GT8.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
MPK Poznań
Poznań
statystyka
  • bdxh – 04.09.2013

    No fakt jest taki że jeszcze sporo do zrobienia

  • bh – 05.09.2013

    Cóż podróż w czasie bez różnych

  • BT – 06.09.2013

    Zarąbista tabelka :) Skąd się wzięła 11 tatra?

  • Jacek Pudło – 06.09.2013

    11 Tatra http://phototrans.pl/15,41420,109.html

  • kierowca bombowca – 06.09.2013

    W takim razie piszmy o 12 Tatrach, bowiem sprowadzone zostały dwie. Tyle tylko, że nie ma to żadnego wpływu na liczbę 10 będących na stanie MPK.

  • Dexter – 14.09.2013

    W międzyczasie swój epizod miał równiez wyrób FPS (Cegielski) z tramwajem 118N Puma.

  • baniak – 11.10.2013

    TAK. 118N Puma jeździła i wydawała dźwięki jak stare tramwaje typu 102N. Coś było na rzeczy skoro już nie jeździ...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....