TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Szybkowiec po raz ostatni w poniedziałek
KMPS - Opublikowano: 27.06.2014 15:49:43 8 komentarzy
Szybkowiec po raz ostatni w poniedziałek
Jak informuje Klub Miłośników Pojazdów Szynowych w Poznaniu w najbliższy poniedziałek, po raz ostatni w ruchu liniowym wyjedzie na ulice Poznania charakterystyczny skład wagonów typu 105N w historycznym kremowo-zielonym malowaniu. Skład, który wśród miłośników nazywany jest „szybkowcem”swoją nazwę zawdzięcza dodatkowym szybom w kabinie motorniczego oraz nad drzwiami wejściowymi do tramwaju.Historia wagonów typu 105N sięga roku 1975, kiedy to rozpoczęto ich dostawę do Poznania. Dzięki zastosowaniu aż czterech par drzwi, dużych klap w...entylacyjnych na dachu oraz dużych powierzchni okien, stał się one wówczas symbolem nowoczesności polskiej komunikacji miejskiej. Można je było eksploatować pojedynczo, podwójnie i w trójskładach. Dostawy późniejszych serii 105Na trwały do 1992r. Od 1995r. wagony sukcesywnie przebudowywano i modernizowano, dzięki czemu są eksploatowane do dzisiaj.Skład wagonów o numerze #194+193 jest ostatnim pociągiem dwóch wagonów generacji 105N, któremu dzięki staraniom Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych, w 2007r. przywrócono układ elektryczny, wygląd i wyposażenie z początków eksploatacji (30.06.1979r.). Wraz z wejściem systemu biletowego PEKA, wagony dołączą do grona tramwajów historycznych, kończąc tym samym 35 letnia eksploatację liniową. W poniedziałek tramwaj będzie kursował na szóstej brygadzie linii 8, odjazdy z pętli Górczyn o: 4:46, 6:15, 7:53, 9:39, 11:27, 13:03, 14:38, 16:15 i 17:51, odjazdy z pętli Miłostowo o: 5:29, 7:08, 8:48, 10:36, 12:12, 13:48, 15:24, 17:00 i 18:36.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Poznań
105N
zabytek
  • hxs – 27.06.2014

    To sukcesywnie stare historyczne wagony idą jako zabytkowe a nowych jakoś nie widać

  • obserwator tramwajowy – 27.06.2014

    "Skład, który wśród miłośników nazywany jest „szybkowcem”swoją nazwę zawdzięcza dodatkowym szybom w kabinie motorniczego oraz nad drzwiami wejściowymi do tramwaju." To nie sa żadne dodatkowe szyby - właśnie takie byly pierwsze 105N! W tym składzie można wagony rozpiąć i mogą pracować jako 'solówki'. Zresztą w Poznaniu pierwsze 105N tak właśnie jeździły i ciekawostka - jako jeden skład złożony z dwóch autonomicznych solówek.

  • Maciej12991 – 28.06.2014

    Czytając tekst "obserwatora tramwajowego" prawie pękłem ze śmiechu. Ani w nim wiedzy fachowej, ani podstawowych zasad języka polskiego :D Na ile zrozumiałem tę "polszczyznę" to pozwolę sobie uściślić. Otóż wagony o wyglądzie poznańskiego składu 194+193 nazywane są szybkowcami, właśnie z uwagi na dodatkowe szybki z założenia mające być miejscem umieszczania tablic informacyjnych, często używa się wobec nich nazwy szeregowce z uwagi na zastosowany układ rozruchowy. Po drugie niemalże wszystkie fabrycznie nowe konstale serii 105N(...) wychodziły z produkcji z kabinami sterowniczymi (za wyjątkiem 105N2k/2000/B dla Warszawy), a nie jak sugeruje "obserwator" pierwsze. I jeszcze jedno prawie wszystkie wagony tej generacji są łączone z dwóch (bądź trzech) solówek. Jedynym wyjątkiem były doczepy bierne we Wrocławiu, które pojawiły się tuż po powodzi 1997 roku i to na bardzo krótko, a wiązało się to ze znacznymi stratami poniesionymi przez tamtejsze MPK w czasie powodzi.

  • obserwaor tramwajowy – 28.06.2014

    @Maciej12991: czepiasz się, ale ja dobrze pamiętam pierwsze 105N kursujące po Poznaniu. Nie było dodatkowych szybek, bowiem one były od samego początku, a zniknęły albo w późniejszej produkcji, albo podczas modernizacji, wobec czego raczej powinniśmy mówić o ... bezszybkowcach, w których zlikwidowano pewne otwory pudła uprzednio wypełnione szybami. W "szybkach" kabin motorniczego nie umieszczano tablic informacyjnych, bowiem otwory te były za nisko - zawsze byly tablice kierunkowe pod sufitem. Jak jeździły pierwsze poznańskie 105N dobrze pamiętam, bowiem codziennie jeździłem nimi do szkoły. Nigdzie też nie napisałem, że jedynie pierwsze 105N były solówkami, a skąd to wywnioskowałeś, nie wiem. Być może taki wniosek wyprowadziłeś z tego, iż napisałem o pierwszych poznańskich 105N, ale nie doczytałeś, że pierwsze wagony jeździły solo (na '14') i tylko tego dotyczyła ta informacja; po kilku miesiącach połączono je w zestawy dwuwagonowe i już nigdy więcej w Poznaniu nie pracowały solo. Ponownie w takiej postaci pojawiały się na kolejnych imprezach jubileuszowych MPK. Swoją drogą mógłbyś wyjaśnić, co zarzucasz mojej polszczyźnie, bowiem na razie Twój komentarz to jedynie czepianie się do mojej uwagi o słowie 'szybkowiec'.

  • obserwator tramwajowy – 28.06.2014

    http://www.galeriapgk.com/galeria/image?view=image&format=raw&type=img&id=13881

  • Maciej12991 – 30.06.2014

    @obserwator tramwajowy. Spieszę z pomocą. Otóż projekt wagonu 105N wykonany (może bardziej utworzony jako oficjalna DTR prototypu) na początku 1973 roku w KONSTALU tzw. DTR (Dokumentacja Techniczno-Ruchowa - uwierz, że posiadam jedną z kopii fabrycznej datowaną właśnie na ten rok) przewidywał właśnie, że owe szybki o które się toczy dyskusja miały mieścić tablice informacyjne. Przednia linię i kierunek, boczne kabinowe - linię oraz boczne nad drzwiami z przebiegiem trasy i linią. Faktem jest, że przednie wykorzystywano jedynie w prototypach z 1973 i 1974 roku (na wniosek Związku Przedsiębiorstw Komunikacyjnych zaprojektowano podłużne kasety czołowe i tylne), natomiast boczne używana były przez wiele miast i początkowo montowano je nawet w unowocześnionej wersji 105Na/805Na. Jeśli chodzi o solówki stopiątek w Poznaniu, to ostatnia zniknęła z ulic około 1997 roku, kiedy to odstawiono prototypowe wagony 105NT, które z uwagi na brak części zamiennych były w ostatnim okresie dekompletowane w celu uruchomienia choćby jednego z nich. Język? Otóż cytuję (i proszę o wyjaśnienie): "ciekawostka - jako jeden skład złożony z dwóch autonomicznych solówek." Przybliżę może tylko, że jeśli coś jest autonomiczne to nie współpracuje.

  • Maciej12991 – 30.06.2014

    Kończąc poprzedni post. Jeśli mówimy o składzie tramwajowym złożonym w dwóch (bądź więcej wagonów silnikowych) to pierwszy wagon będzie sterowniczym, drugi(trzeci, czwarty) doczepą czynną. Jeśli któraś z doczep nie posiada silników mówimy o doczepie biernej. W składach nie ma pojęcia autonomiczności, ponieważ jeden wagon steruje pozostałymi w składzie, teoretycznie bez względu na ich ilość.

  • Maciej12991 – 01.07.2014

    Zadałem sobie trochę trudu i znalazłem zdjęcia oszyldowania najbardziej zbliżonego do prototypowego projektu. Choć boczne kabinowe okienka nie były używane oraz zamontowany jest kaseton na tablicę kierunkową (przód i tył), to wyraźnie na tych zdjęciach widać jak projektowano informację pasażerską w 105N. http://www.tog-billeder.dk/fotos/sporvogne/polen/szczecin_74-75/3226-5-10_Linie5_Szczecin_040775.jpg http://www.tog-billeder.dk/fotos/sporvogne/polen/szczecin_74-75/3226-6-12_Linie7_Szczecin_040775.jpg http://www.tog-billeder.dk/fotos/sporvogne/polen/szczecin_74-75/3226-6-16_Linie7_Szczecin_040775.jpg http://www.tog-billeder.dk/fotos/sporvogne/polen/szczecin_74-75/3226-6-17_Linie7_Szczecin_040775.jpg

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....