TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Szybki tramwaj dzięki ITS
InfoTram - Opublikowano: 17.03.2016 11:22:36 1 komentarz
Szybki tramwaj dzięki ITS

Tramwaj jest szybki wtedy, kiedy kursuje po wydzielonym torowisku. Jest tani, jeśli jest wypełniony. Jest popularny, jeśli jest zintegrowany. Ta integracja to przede wszystkim linie autobusowe (dowozowe), a także coraz częściej kolej. W większych miastach to właśnie tramwaje stanowią os komunikacji publicznej. 18% czasu na trasie to postoje przed światłami.

Jak wygląda przyspieszenie tramwajów na przykładzie Bydgoszczy? Przed wdrożeniem ITS czas podróży tramwajem był zbliżony do czasu przejazdu autobusem ? mówi Damian Iwanowicz z Uniwersytetu Techniczno-Przyrodniczego. Znikoma była też integracja z autobusami (zarówno miejskimi, jak i podmiejskimi). Tylko kilka przystanków było przesiadkowych. Pasażerowie narzekali też na częste remonty (zwłaszcza w wakacje), wydłużające czas przejazdu linii tramwajowych. Nie było priorytetów dla tramwajów, co także znacznie przedłużało podróż szynowym środkiem transportu. Wszystko to powodowało odpływ pasażerów do transportu indywidualnego.

Średnie straty czasu na kluczowych skrzyżowaniach wynosiły 40-42 s. Na Rondzie Fordońskim dochodziły one nawet do 100 s. Na Rondzie Jagiellonów (bez sygnalizacji świetlnej) straty były niże, bo rzędu ok. 10-12 s.

Od 2012 roku w Bydgoszczy zaczęto wdrażać system ITS. Wszystkie pojazdy zostały wyposażone w komputery pokładowe. Celem wprowadzenia kompletnego systemu było przede wszystkim uprzywilejowanie komunikacji publicznej. W ramach ITS powstało Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem, do którego przesyłany jest sygnał GPS z pojazdu. Umożliwia to analizowanie czasu jazdy, punktualności, zarządzanie dynamiczną informacją pasażerską.

Uruchomiony został również portal z odjazdami komunikacji w czasie rzeczywistym, który dostępny jest także na urządzenia mobilne. Rozszerzona wersja umożliwia sprawdzenie warunków ruchowych.

System sterowania ruchem pozwolił na skrócenie czasu przejazdu od 2,5 do 3 minut.

Jak to działa? Dojeżdżający do skrzyżowania tramwaj daje sygnał radiowy, po czym otrzymuje zieloną fazę. Dzięki temu przejeżdża przez skrzyżowanie bez straty czasu. Ale. Jeśli kurs jest przed czasem motorniczy nie dostanie zielonego światła i będzie musiał odczekać do rozkładowej godziny. system dostaje informacje na około 400 m przed skrzyżowaniem. sterownik rozpoznaje kierunek jazdy, linię, brygadę. Dzięki temu nadawany jest odpowiedni priorytet. Wówczas wdrażany jest proces skracania fazy w celu obsługi tramwaju. W większości przypadków tramwaj nie musi zatrzymywać się przed przejazdem przez skrzyżowanie.

Dzięki ITS średni czas przejazdu skrócił się o około 13%. Ma to wpłynąć na zatrzymanie odpływu pasażerów do transportu prywatnego. Komunikacja tramwajowa ma natomiast funkcjonować jako szybka.

W Bydgoszczy priorytetem objętych jest obecnie 25 skrzyżować, z czego 18 warunkowym. 

ITS to także zagrożenia. Przede wszystkim duże koszty wdrożenia systemów. W Bydgoszczy udało się wprowadzić go to dzięki wsparciu Unii Europejskiej. Niezadowoleni są także kierowcy samochodów osobowych, którzy dostrzegają oszczędność rzędu 1 minuty. Trzeba jednak zaznaczyć, że owa minuta przemnożona przez liczbę pasażerów i pojazdów generuje znaczne oszczędności.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Bydgoszcz
ITS
  • aaa – 17.03.2016

    Nie ma takiej uczelni jak Uniwersytet Techniczno-Przyrodniczy, a już na pewno nie w Bydgoszczy...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....