Szybki tramwaj dzięki ITS

infotram
17.03.2016 09:22
0 Komentarzy

Tramwaj jest szybkiwtedy, kiedy kursuje po wydzielonym torowisku. Jest tani, jeśli jestwypełniony. Jest popularny, jeśli jest zintegrowany. Ta integracja to przedewszystkim linie autobusowe (dowozowe), a także coraz częściej kolej. Wwiększych miastach to właśnie tramwaje stanowią os komunikacji publicznej. 18%czasu na trasie to postoje przed światłami.

Jak wygląda przyspieszenie tramwajów na przykładzie Bydgoszczy?Przed wdrożeniem ITS czas podróży tramwajem był zbliżony do czasu przejazduautobusem ? mówi Damian Iwanowicz zUniwersytetu Techniczno-Przyrodniczego. Znikoma była też integracja zautobusami (zarówno miejskimi, jak i podmiejskimi). Tylko kilka przystankówbyło przesiadkowych. Pasażerowie narzekali też na częste remonty (zwłaszcza wwakacje), wydłużające czas przejazdu linii tramwajowych. Nie było priorytetówdla tramwajów, co także znacznie przedłużało podróż szynowym środkiemtransportu. Wszystko to powodowało odpływ pasażerów do transportuindywidualnego.

Średnie straty czasu na kluczowych skrzyżowaniach wynosiły40-42 s. Na Rondzie Fordońskim dochodziły one nawet do 100 s. Na Rondzie Jagiellonów(bez sygnalizacji świetlnej) straty były niże, bo rzędu ok. 10-12 s.

Od 2012 roku w Bydgoszczy zaczęto wdrażać system ITS.Wszystkie pojazdy zostały wyposażone w komputery pokładowe. Celem wprowadzenia kompletnegosystemu było przede wszystkim uprzywilejowanie komunikacji publicznej. W ramachITS powstało Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem, do którego przesyłanyjest sygnał GPS z pojazdu. Umożliwia to analizowanie czasu jazdy,punktualności, zarządzanie dynamiczną informacją pasażerską.

Uruchomiony został również portal z odjazdami komunikacji wczasie rzeczywistym, który dostępny jest także na urządzenia mobilne.Rozszerzona wersja umożliwia sprawdzenie warunków ruchowych.

System sterowania ruchem pozwolił na skrócenie czasuprzejazdu od 2,5 do 3 minut.

Jak to działa? Dojeżdżający do skrzyżowania tramwaj daje sygnałradiowy, po czym otrzymuje zieloną fazę. Dzięki temu przejeżdża przezskrzyżowanie bez straty czasu. Ale. Jeśli kurs jest przed czasem motorniczy niedostanie zielonego światła i będzie musiał odczekać do rozkładowej godziny. system dostaje informacje na około 400 m przed skrzyżowaniem. sterownik rozpoznaje kierunek jazdy, linię, brygadę. Dzięki temu nadawany jest odpowiedni priorytet. Wówczas wdrażany jest proces skracania fazy w celu obsługi tramwaju. W większości przypadków tramwaj nie musi zatrzymywać się przed przejazdem przez skrzyżowanie.

Dzięki ITS średni czas przejazdu skrócił się o około 13%. Mato wpłynąć na zatrzymanie odpływu pasażerów do transportu prywatnego.Komunikacja tramwajowa ma natomiast funkcjonować jako szybka.

W Bydgoszczy priorytetem objętych jest obecnie 25 skrzyżować, z czego 18 warunkowym. 

ITS to także zagrożenia. Przede wszystkim duże kosztywdrożenia systemów. W Bydgoszczy udało się wprowadzić go to dzięki wsparciu UniiEuropejskiej. Niezadowoleni są także kierowcy samochodów osobowych, którzydostrzegają oszczędność rzędu 1 minuty. Trzeba jednak zaznaczyć, że owa minutaprzemnożona przez liczbę pasażerów i pojazdów generuje znaczne oszczędności.


Komentarze