TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Szczecińskie tramwaje GT6 przechodzą do historii
Piotr Grygier - Opublikowano: 07.04.2009 10:25:22 2 komentarze
Szczecińskie tramwaje GT6 przechodzą do historii

1 kwietnia 2009 r. przeszedł do historii szczecińskiej komunikacji miejskiej, jako dzień w którym wycofano z eksploatacji mocno już wysłużone tramwaje GT6.

Historia szczecińskich składów GT6

W połowie lat 90. ubiegłego wieku Szczecin mocno odczuwał braki w taborze tramwajowym. Wycofanie tramwajów Konstal N  jeszcze bardziej pogorszyło tą sytuację, dlatego rozpaczliwie rozpoczęto poszukiwania składów tramwajowych, które wypełniłyby braki w taborze. W 1996 r. zdecydowano o zakupie niemłodych, bo 40-letnich tramwajów GT6. Przed dostawą do stolicy województwa zachodniopomorskiego tramwaje przeszły generalne remonty. W sumie zakupiono 33 sztuki z niemieckiego Düsseldorfu. Z racji pochodzenia tramwaje ochrzczono „Helmutami”. Po sprowadzeniu pojazdów do Szczecina przeprowadzono drobne modyfikacje dostosowujące tramwaje do wymogów szczecińskiego przewoźnika. Zamontowano m.in. tylne lamy zespolone oraz kabiny motorniczych. Tramwaje trafiły do dwóch zajezdni w Golęcinie i Niemierzynie. Przeznaczono je do obsługi linie 3, 5 oraz 11. Mimo swego wieku Helmuty były prawdziwą rewolucją na szczecińskich torowiskach. To były pierwsze pojazdy wyposażone w fotokomórkę zapobiegającą przytrzaśnięciu pasażera przez drzwi. Poza tym był to najbardziej ciche tramwaje w Szczecinie, które w porównaniu z głośnymi tramwajami typu 4N oraz 102 Na były praktycznie bezszelestne. Słychać to było chociażby przy każdorazowym podjeżdżaniu na przystanek i otwieraniu drzwi.

Początkowo władze miasta zakładały 5-8 letnią eksploatacje pojazdów GT6. Dlatego nie przykładano większej uwagi do ich kondycji, ponieważ zakupione Helmuty miały być tylko kilka lat, a później miały zastąpić je nowe tramwaje. Jednak do zakupu nowych tramwajów nie doszło, dlatego GT6 służyły szczecinianom 13-ście lat, zamiast zakładanych 5-ciu lat.

W 2007 r. po zakupie pierwszych składów Tatra T6A2D z BVG Berlin podjęto decyzję o wycofaniu tramwajów GT6. Ostatnie tramwaje GT6 zjechały ze szczecińskich torowisk z początkiem kwietnia br. Zdecydowano o pozostawieniu trzech sztuk. 2 egzemplarze zostały przeznaczone na pojazdy techniczne i zastąpią w tej roli wysłużone pojazdy klasy N. 1 wagon trafi do Muzeum Komunikacji i Techniki, które otwarte zostanie w 2010 r.

Duwag GT6

Tramwaje Düwag GT6 rozpoczęto produkować w latach 50. ubiegłego wieku w fabryce Düwag w Dusseldorfie. Nazwa GT6 to skrót od niemieckiej nazwy Gelenktriebwagen - przegubowy wagon silnikowy. Cyfra \'6\' oznacza, że wagon jest sześcioosiowy. Jest to rozwinięcie konstrukcji jednoczłonowego wozu Düwag T4. Napęd na pierwszy i ostatni wózek, środkowy wózek toczny, rozruch rezystorowy. Silniki trakcyjne są samoprzewietrzalne, a wagon posiada hamulce szynowe, tarczowe elektryczne (postojowe) oraz ręczne. Do wnętrza pojazdu prowadzą cztery pary harmonijkowych drzwi z fotokomórką, od strony drzwi rząd podwójnych siedzeń, po stronie przeciwnej pojedynczy. Wagony mogą być eksploatowane z doczepami typu B4.Poza normalnotorową, powstała również wersja o rozstawie kół 1000 mm. Wnętrze pojazdu pomieści 144 pasażerów na miejscach siedzących oraz 42 na miejscach stojących.

Tramwaje GT6 były swego czasu bardzo popularne nie tylko w niemieckich miastach, ale również w Austrii i innych państwach Europy Zachodniej. W Polsce tramwaje GT6 można spotkać m.in. w Łodzi, Krakowie, Poznaniu, Grudziądzu i Elblągu. 

Podsumowanie

Wycofanie składów GT6 ze szczecińskich torowisk było możliwe dzięki inwestycjom taborowy w ostatnich trzech latach. Do Szczecina trafiło w tym czasie 21 wagonów Tatra Kt4dt, 32 wagony Tatra T6 oraz 6 nowych doczep czynnych marki PROTRAM do wagonów 105N2k/S/2000. Ponadto rozstrzygnięto przetarg na dostawę 6 wagonów niskopodłogowych, który wygrała firma Solaris. Jednak w wyniku protestu jednego z uczestników postępowania sąd okręgowy w Szczecinie dopatrzył się błędów formalnych w ogłoszeniu przetargowym, dlatego przetarg musi zostać rozpisany na nowo.

Dane techniczne GT6

 

Model

 

Düwag GT6

Długość, szerokość, wysokość [m]

19,10;2,35;3,35

Masa własna [kg]

17600

Ilość osi

6

Liczba i moc silników [kW]

2x100

Miejsca stojące

42

Miejsca siedzące

144


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
GT6
Duwag
Tatra
Tramwaje Szczecińskie
Szczecin
  • badacz xx – 07.04.2009

    Trochę szkoda mi tych wozów, uważam, że były wyjątkowo przyjazne pasażerom - miały dużo pionowych "poręczy" (a nowych autobusach często nie ma czego się złapać). Miały też miękkie fotele - zniszczyli je wandale) Na początku były z nimi problemy - miały szersze obręcze (podobno) dostosowane do torów kolejowych - niszczyły beton przy szynie. Sztywne wózki + wyjątkowo zniszczone torowiska i zwrotnice, skutkowały częstymi wykolejeniami. Czy to prawda, że zablokowano w nich 2 sekcje rozruchowe - by nie jeździły zbyt szybko (np. o 5.00 na Chmielewskiego - taka legenda) W każdym razie ich przyspieszenia imponowały.

  • Maciek – 08.04.2009

    To prawda. U nas w Krakowie możemy, oprócz GT6, podróżować ich późniejszą wersją E1 i mimo wieku te tramwaje są o niebo lepsze od naszych 105Na (przede wszystkim na cichą jazdę i fotokomórki, dzięki którym w zimie, wnętrze wozu nie wyziębia się niepotrzebnie, tak jak w 105Na)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....