TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Szczecin ze zmodernizowaną zajezdnią
ZDITM InfoTram - Opublikowano: 16.11.2015 10:56:31 4 komentarze
fot. TS

Szczecin ma najnowocześniejszą zajezdnię tramwajową w Polsce. Obiekt został przebudowany i przystosowany do obsługi niskopodłogowych tramwajów. Uroku zajezdni dodaje fakt, że na jej terenie odrestaurowana została z najdrobniejszymi szczegółami wybudowana w 1934 roku hala, w której do dziś stacjonują w tramwaje.

W zmodernizowanej zajezdni Pogodno, mieszczącej się w al. Wojska Polskiego, obsługiwanych jest 127 wagonów różnych typów ? głównie przegubowych w tym: 28 tramwajów Swing, 73 przegubowe tatry czy 2 Moderusy Beta.

Projekt unijny

Przebudowa zajezdni jest ostatnim elementem realizowanego od 2012 roku projektu ?Budowa i modernizacja torowisk w Szczecinie?. Oprócz zajezdni przebudowany został układ torowy przy Bramie Portowej, rozjazdy na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską, torowiska w al. Piastów, na ul. Energetyków, ul. Gdańskiej wraz z przebudową pętli autobusowo ? tramwajowej Basen Górniczy.

Modernizacja zajezdni odbywała się w formule ?Zaprojektuj i wybuduj? a generalnym wykonawcą była firma ZUE S.A. z Krakowa posiłkująca się lokalnymi podmiotami w tym szczecińską firmą Calbud.

Zadaniem wykonawcy było zaprojektowanie obiektu w oparciu o program funkcjonalno ? użytkowy, uzyskanie niezbędnych dokumentów pozwalających na prowadzenie prac oraz wykonanie prac budowanych.

Pod ruchem, pod klucz

ZUE weszło na plac budowy na przełomie października i listopada ubiegłego roku. Obowiązkiem wykonawcy prac było zapewnienie normalnego funkcjonowania zajezdni w tym planowych wyjazdów z zajezdni i zjazdów do niej bez zmiany siatki połączeń i niekorzystnego oddziaływania na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w mieście.

Stąd też część pojazdów stacjonowała na nieużywanych liniowo torach w sąsiedztwie zajezdni i pobliskiego Toru Kolarskiego a także w nocy na pętli Głębokie.

Trwające przez około rok prace budowlane zakładały rozbudowę oraz gruntowną przebudowę budynków na terenie zajezdni wraz z odrestaurowaniem ich i przebudową znajdujących się pod opieką konserwatora zabytków obiektów wybudowanych w 1934 roku.

Remont budynku pozwolił na przywrócenie jego pierwotnego przedwojennego wyglądu wraz dostosowaniem go do obsługi nowoczesnych tramwajów przez zaplecze techniczne zajezdni.

Poprzedni remont zajezdni odbył się w latach 70 i 80 ubiegłego wieku.

Zajezdnia zyskała także nowy dobudowany dodatkowy 21 tor, który pełni funkcję toru objazdowego. Łącznie na terenie zajezdni i w jej sąsiedztwie położono aż 6 kilometrów torów i zamontowano kilkadziesiąt zwrotnic. Część torów mieszczących się w zajezdni zmieniło swój charakter, gdyż musiała zostać dostosowana do obsługi wagonów niskopodłogowych obsługiwanych z dachu. Stąd też podczas modernizacji zrezygnowano z funkcjonowania części kanałów na rzecz budowy stanowisk (podestów) do obsługi z dachu.

Inwestycja mająca charakter ?inwestycji pod klucz? zakładała poza modernizacją obiektu (unowocześnieniem wszystkich pomieszczeń) także zaopatrzenie go w nowoczesny sprzęt zarówno do obsługi, utrzymania czy naprawy wagonów. Części urządzeń takich jak m.in. tokarka podtorowa przed modernizacją spółka nie posiadała. Prace zlecane były podmiotom spoza Szczecina.

Oprócz tego zamontowane zostały m.in. urządzenia do mycia wózków tramwajowych, żuraw do demontażu pantografów, stanowiska do napełniania piasku (specjalny silos), specjalne podesty czy automatyczne obrotnice do wózków. Zamontowane zostały także automatycznie otwierane i zamykane bramy.

Za główną halą dobudowana została hala odstawcza o wymiarach 62 m. x 96 m., w której także stacjonują pojazdy.

Dzięki zamontowaniu elektronicznego systemu zarządzania zajezdnią wspomagana może być praca zaplecza technicznego oraz dyspozytora. Po zaprogramowaniu system sam przypisze tor dla zjeżdżającego do zajezdni tramwaju kierując go i ustawiając w odpowiedniej kolejności do wyjazdu na kolejny dzień uwzględniając godzinę wyjazdu, typ i pojemność wagonu dla konkretnej linii lub skieruje go na tor serwisowy w przypadku otrzymania informacji o awarii bądź konieczności wykonania przeglądu pojazdu.

Uzupełnieniem wartej ok. 140 milionów inwestycji jest zagospodarowanie przestrzeni na terenie zajezdni m.in. zamontowane zostało oświetlenie LED. Zagospodarowany został także teren przed zajezdnią.

Obecnie trwają prace porządkowe po realizacji inwestycji oraz uruchomianie poszczególnych urządzeń zamontowanych podczas inwestycji.

W rozpoczynającej się perspektywie unijnej spółka Tramwaje Szczecińskie planuje przebudowę zajezdni przy ul. Wiszesława.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Szczecin
Tramwaje Szczecińskie
zajezdnia
  • ddr – 16.11.2015

    To chyba Olsztyn ma najnowoczesniejsza zajezdnie tramwajowa

  • www – 16.11.2015

    @ddr Niekoniecznie. Po drugie co tu porównywać zajezdnię na 127 tramwajów z zajezdnią, gdzie będzie 15 tramwajów. To inna skala i inne problemy.

  • Krzywy – 16.11.2015

    A nie przypadkiem Poznań ze swoim Franowem ma najnowocześniejszą zajezdnię tramwajową w Polsce?

  • bbc – 16.11.2015

    A Głogowska z Poznania ?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....