TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Szansa dla Tramwajów Śląskich
Karol Wach - Opublikowano: 07.01.2009 21:57:38 6 komentarzy
Szansa dla Tramwajów Śląskich

Przedostatniego dnia 2008 roku akcje Spółki Tramwaje Śląskie, warte 95 milionów zł zostały przekazane 12 gminom, na terenie których organizowana jest komunikacja tramwajowa. Decyzja ta sfinalizowała kilkuletnie starania miast aglomeracji o przejęcie od Skarbu Państwa przedsiębiorstwa wymagającego gruntownej modernizacji. Skutkiem tego gminy będą mogły wreszcie łożyć na unowocześnianie sieci i taboru, co za kilka lat powinno przynieść wymierne efekty, odczuwalne dla pasażerów –mówi nam Grzegorz Dąbrowski rzecznik prasowy UM w Sosnowcu. Niektóre z gmin już mają zaklepane środki na ten cel. W budżecie Dąbrowy Górniczej na 2009 r., z myślą o współfinansowania koniecznych inwestycji już zabezpieczono 3 mln 250 tys. zł. Pieniądze te będą przeznaczone na modernizację infrastruktury i zakup taboru –poinformował nas Przemysław Kędzior z Urzędu Miejskiego.

Dotychczasowym właścicielem Tramwajów Śląskich był Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, który w dniu 30 maja 2007 roku przejął Tramwaje Śląskie od Skarbu Państwa. Dodajmy, że jest to pierwsza państwowa spółka przekazana samorządom na podstawie znowelizowanej w ub. roku ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji.   

Akcje zostały podzielone między samorządy proporcjonalnie, według pracy eksploatacyjnej wykonywanej przez tramwaje na terenie poszczególnych miast –poinformowała rzecznika KZK Alodia Ostroch. Najwięcej, bo 25 % akcji (2.384.500 akcji), dostały Katowice. Pozostałe akcje trafiły do:

Bytomia –14,6 % (1.387.000 akcji)

Chorzowa –9,3 % (883.500 akcji)

Czeladź –0,9 % (85.500 akcji).

Dąbrowy Górniczej - 6,0 % (570.000 akcji)

Gliwic –4 % (437.000 akcji)

Mysłowic –1 % (95.000 akcji)

Rudy Śląskiej –5,2 % (494.000 akcji)

Siemianowic Śląskich –0,6 % (57.000 akcji)

Sosnowca –14,8 % (1.406.000 akcji)

Świętochłowic –5,5 % (522.500 akcji)

Zabrza –12,4 % (1.178.000 akcji).

Przekazanie akcji ma na celu umożliwienie gminom współfinansowania inwestycji w komunikację tramwajową na ich terenie –poinformowała Alodia Ostroch. Dodatkowo udział samorządów umożliwi wykorzystanie funduszy unijnych do finansowania niezbędnych inwestycji. Czy jest to zatem szansa dla śląskiego przewoźnika? Pewnie tak, choć na efekty trzeba będzie poczekać. Łatwiej będzie jednak modernizować i inwestować w zniszczone torowiska. Można spodziewać się, że pojawi się także nowy tabor. Do roku 2012, czyli do rozpoczęcia Mistrzostw Europy w piłce nożnej, które być może odbędą się także na Śląsku, ma zostać zakupionych 50 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Ponadto planuje się modernizację ponad 100 km i rozbudowę 14 km torów tramwajowych, modernizację 100 eksploatowanych obecnie wagonów. Transport szynowy w aglomeracji górnośląskiej odgrywa istotną rolę –powiedział nam Tomasz Sanecki z UM w Bytomiu.  Własne torowiska, w 70% usytuowane poza pasami jezdni dają gwarancję prowadzenia regularnej komunikacji zbiorowej w zatłoczonej aglomeracji. Dodatkowym walorem tej komunikacji jest jej ekologiczny charakter, co zwłaszcza w zatłoczonych centrach miast posiada bardzo ważne znaczenie społeczne. Przejęcie przez gminy akcji Spółki, które ustawowo są odpowiedzialne za realizację zadania, jakim jest lokalny transport zbiorowy, pozwoli na dostosowanie komunikacji tramwajowej do oczekiwań społeczności lokalnej. Osiągnięciu tego celu będą służyły prace, współfinansowane przez Gminę i powiązane z wykorzystaniem środków unijnych, przywracające sprawność torowiskom tramwajowym, sieciom zasilającym, przystankom. Prace związane z remontem torowisk tramwajowych, wymiany sieci trakcyjnej i taboru szynowego są planowane w latach 2008-2011, są one potrzebne ze względu na zły stan torowisk, sieci trakcyjnej jak również i taboru –dodaje Sanecki. Optymistami są także przedstawiciele innych gmin, pozostających współwłaścicielami Tramwajów Śląskich. Samo przejęcie akcji Tramwajów Śląskich S.A. przez gminy nie wpłynie na bieżące działanie Spółki, zmienia jedynie strukturę własnościową –mówi nam Rzecznik Prasowy Urzędu Miasta Ruda Śląska Adam Nowak. Działania nowych współwłaścicieli w postaci aportowania infrastruktury do Spółki bądź wnoszenia do Spółki wkładów pieniężnych może przyczynić się do poprawy sytuacji samej Spółki i poprawić obsługę pasażerów. Nowy właściciel Tramwajów Śląskich - KZK GOP od dłuższego czasu intensywnie przygląda się Zarządowi Tramwajów, a niedługo przyjdzie czas na wyciągnięcie wniosków, tak aby firma stała się rentowna i lepiej służyła społeczeństwu –dodaje Nowak.

Podobne jest także stanowisko Gliwic. Przekazanie akcji Tramwajów Śląskich gminom konurbacji górnośląskiej to kolejny krok na długiej i kosztownej drodze do poprawy jakości komunikacji tramwajowej w naszym regionie –element o wiele większej całości, którą są problemy przedsiębiorstwa konieczne do rozwiązania –wyjaśnia nam rzecznik prezydenta miasta Marek Jarzębowski. Element formalny, ale konieczny, aby ta firma przewozowa mogła być efektywnie naprawiona, co w konsekwencji powinno skutkować poprawą jakości świadczonych przez nią usług. Po latach gigantycznych zaniedbań proces naprawy jest trudny, ale chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że konieczny. Tak więc z dnia na dzień faktu przekazania akcji gminom pasażerowie nie odczują. Teraz natomiast gminy –akcjonariusze muszą podjąć niezbędne działania, aby odczuli w możliwie przewidywalnym czasie –dodaje.   

Także w Czeladzi, która ma przecież tylko 0,9% akcji myśli się o poprawie wizerunku Tramwajów Śląskich. W ciągu najbliższych lat pasażerowie odczują zmiany –powiedział portalowi TransInfo Wojciech Maćkowski z Wydziału Promocji Miasta. Głównie za sprawą programu \'Modernizacja infrastruktury tramwajowej w województwie śląskim\'. Jest on projektem kluczowym, więc ma zapewnione środki. Właśnie na pomoc unijną powinny liczyć i zapewne liczą śląskie gminy. Bez tego inwestowanie może okazać się trudne. Nie sposób jednak nie przyznać jednak racji Wojciechowi Maćkowskiemu. Pieniądze na poprawę standardów komunikacji tramwajowej na Śląsku są niemal pewne.

Przypomnijmy, że sieć tramwajowa w aglomeracji katowickiej jest największa w Polsce - obejmuje około 350 km torów. Blisko 240 wyjeżdżających codziennie na trasy tramwajów rocznie przejeżdża łącznie około 19 mln kilometrów. Średni wiek taboru to ponad 30 lat. Eksploatowane są tylko wozy z Konstalu.  5 % stanowią pojazdy niskopodłogowe –116Nd.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Tramwaje Śląskie
KZK GOP
gmina
Konstal
  • andrzejh69 – 08.01.2009

    i nadmieńcie także czytelnikom że z dniem 1.01.2009 zliwidowano linię tramwajową nr 12(mimo wielu protestów), a był także zamiar likwidacji w 2008r linii 18,24,27.Tak więc póki co to jest wdrażany plan likwidacji torowisk, a nie jakakoliwek ich rozbudowa!!

  • zdzisek – 08.01.2009

    oj na jednym zdjeciu jest konstal 111n a podpisaliście go jako 105 poprawcie to

  • slowak99 – 08.01.2009

    Nowy właściciel Tramwajów Śląskich - KZK GOP od dłuższego czasu intensywnie przygląda się Zarządowi Tramwajów, a niedługo przyjdzie czas na wyciągnięcie wniosków, tak aby firma stała się rentowna i lepiej służyła społeczeństwu –dodaje Nowak. No faktycznie, przygląda, ale oczyma bazyliszka. Może pan Nowak doda też, że tylko w 2008r. zlikwidowano 6 linii tramwajowych, a 2009r. zaczęto z likwidacją 12 oraz planowanymi likwidacjami 18, 24 i 28, skróceniem 27 do pętli pod akademikami oraz ograniczeniem 22 do frekwencji 20min.? Jak to Pani "Rzecznik" wspomina - "optymalizacja komunikacji miejskiej". No faktycznie, my pasażerowie nic nie odczuliśmy. Po ograniczeniu 24 już z dnia na dzień sytuacja tok się pogorszyła, że wszystkie inie jeżdżą zatłoczone do tego stopnia, że motorniczy mają problemy z zamykaniem drzwi. Brawo KZK tak dalej!

  • andrzejh69 – 09.01.2009

    Jednym słowem KZKGOP to kolejny gwóźdź do trumny Tramwajów Śląskich i porządany byłby artykuł jak KZKGOP wykańcza wraz z kolejnym rokiem, miesiącem śląsko-dąbrowską komunikację publiczną. Potrzebny tu byłby taki ktoś jak w Trójmieście czy w Warszawie ktróry potrafi zapewnić rozwój komunikacji publicznej a nie jej zagładę.

  • Ministerio de Justicia – 21.05.2009

    ten Jarzebowski i jego wolnomularz-szef Frankiewicz oszukuja ze sie w glowie nie miesci przeciez kilka tygodni pozniej po tej rozmowie postanowili zlikwidowac tramwaje w Gliwicach

  • SG – 04.11.2009

    Protokoły z posiedzenia KZK GOP do których dotarł OKOTiPKM przynoszą szokującą informacje: 1.prezydent Gliwic wystąpił z wnioskiem o likwidację linii T1 JUŻ W PAŹDZIERNIKU 2008 2. W grudniu na Zarządzie KZK GOP deklarował, że na pewno władze poczynią starania w/s ograniczenia komunikacji tramwajowej w mieście. POMIMO tego KZK GOP PRZEKAZUJE Gliwicom darmowy pakiet akcji, by ten zgodnie z deklaracjami zaproponował ich umorzenie w zamian za własność infrastruktury do likwidacji! Więcej: http://www.tramwaje.ubf.pl/viewpage.php?page_id=65

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....