TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Światowa premiera Tramino Olsztyn
INFOTRAM/SOLARIS - Opublikowano: 22.09.2015 15:52:31 8 komentarzy
fot. Solaris

W trakcie ostatnich trzech miesięcy Solaris zrealizował dostawy Tramino do Olsztyna. Prezentowany na gdańskich targach pojazd jest czternastym z łącznie zakontraktowanych 15 sztuk. Wraz z zakończeniem prac przy infrastrukturze na tory wyjedzie najcichszy tramwaj w Polsce. Dzięki specjalnej konstrukcji oraz odpowiedniemu doborowi komponentów konstruktorzy Solarisa ograniczyli poziom emisji hałasu poniżej 74 dB. Tym samym Tramino Olsztyn to najcichszy tramwaj spośród wszystkich eksploatowanych w Polsce.

Dostawa Tramino do stolicy Warmii i Mazur jest ostatnim etapem realizacji zamówienia na łącznie 15tramwajów zakupionych przez Gminę Olsztyn w wrześniu 2012 roku. Olsztyn jest drugim polskim miastem mającym w swojej flocie szynowe Solarisy. W roku 2009 producent sprzedał 45sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych pojazdów do Poznania.

Solaris Tramino Olsztyn liczy 29,3 metra długość i 2,5 metra szerokości. Jego charakterystyczny design nie pozostawia obojętnym. Smukła i elegancka linia w srebrno-limonkowych barwach w pełni wpisuje się w charakter nowoczesnego, rozwijającego się Olsztyna. Wysoki na 3,8 metra tramwaj pomieści ponad 200 pasażerów, z czego aż 43 na miejscach siedzących. Osiągnięto to dzięki montażowi po każdej ze stron przestronnego wnętrza pojazdu dwóch rzędów foteli (układ 2 + 2). Pojazd jest dwukierunkowy, ma dwie kabiny motorniczego i z powodzeniem może być stosowany na odcinkach jednotorowych bez konieczności budowania pętli do zawracania. Posiada łącznie 12 par przestronnych, podwójnych drzwi o szerokości 1300 mm. Sześć par po każdej ze stron pozwala pasażerom na szybkie i komfortowe wsiadanie oraz wysiadanie z pojazdu.

Każda z trzech sekcji Tramino Olsztyn osadzona została na tzw. wózku. Dwa skrajne są wózkami napędowymi, a środkowy to wózek toczny. Zastosowane przez Solarisa, według własnego projektu i wykonania, wózki są skrętne. Za sprawą odpowiedniego parku maszyn również proces ich kalibracji wykonany został samodzielnie przez producenta. Zastosowanie wózków skrętnych zmniejsza zużycie infrastruktury oraz samych zestawów kołowych. Rozstaw kół wynosi 1435 mm. Dla uzyskania najlepszych parametrów jezdnych zastosowano koła o średnicy aż 682 mm. Mimo tak dużych wymiarów zachowano na całej długości tramwaju niską podłogę.

Tramino Olsztyn wyposażono w szereg innowacyjnych i niespotykanych wcześniej w Polsce, a nawet w Europie rozwiązań. Jednym z nich jest układ poziomowania przy różnym obciążeniu i zużyciu obręczy kół. Pozwala on na utrzymanie podłogi na równym poziomie względem peronu. Pomiar będzie następował po każdorazowym otwarciu drzwi, niezależnie od tego, jak pasażerowie będą się przemieszczali po pojeździe. W zależności od potrzeb siłowniki są w stanie podnieść lub obniżyć pudło tramwaju, aby wyrównać wysokość pomiędzy krawędzią przystanku, a krawędzią wejścia. Sam układ siłowników nie bierze udziału w odsprężynowaniu pudła. Z kolei system stabilizacji toru jazdy pozwala na łagodne, płynne pokonywanie łuków i zakrętów przez poszczególne moduły, dzięki czemu poprawia się komfort podróży pasażerów. W momencie wejścia pierwszego członu w łuk czy zakręt sygnał hydrauliczny przekazywany jest do pozostałych wózków, przez co możliwe jest odpowiednie, automatyczne ich ustawienie. Rolę tramwajowej ?czarnej skrzynki? odgrywa rejestrator ATM odnotowujący i zapisujący takie parametry jazdy jak: prędkość, ilość pobieranego prądu, przejechany dystans, położenie i inne.

Układ napędowy stanowią łącznie cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 120 kW każdy. Dwie baterie o łącznej pojemności 520 Ah pozwalają na jazdę autonomiczną, bez podłączenia do sieci trakcyjnej. Przeprowadzone testy pozwoliły ustalić, iż Tramino Olsztyn, w razie konieczności, przejedzie ponad kilometr korzystając jedynie z zasilania alternatywnego. Jest to kilkukrotnie większy dystans niż ten wymagany przez zamawiającego. Baterie ładowane są w trakcie jazdy napięciem pokładowym. Dodatkowo, w dowolnym momencie, przewoźnik będzie mógł doposażyć flotę w superkondensatory ? olsztyńskie Tramino są już teraz do tego przystosowane. Solaris był pierwszym w Polsce producentem tramwajów posiadającym homologację swoich pojazdów wyposażonych właśnie w to zaawansowane, przyjazne środowisku i ekonomiczne rozwiązanie.

W upalne dni komfort podróżowania zapewni klimatyzacja. Na całej długości pojazdu, jak i przy jego wejściach nie ma ani jednego stopnia, a podłoga jest całkowicie płaska, pozbawiona jakichkolwiek wzniesień czy nachyleń. Wewnątrz wydzielono odrębne miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich ? znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie kabiny motorniczego i rozkładanej rampy ułatwiającej pokonanie odstępu pomiędzy krawędzią przystanku a wejściem. Kolorystyka wnętrza utrzymana jest w przyjemnych odcieniach srebra i limonki, co wzmacnia odczucie przestronności i nie narzuca się krzykliwymi barwami. Całość stanowi harmonijną i dobrze wyglądającą przestrzeń nawiązującą do samego Olsztyna, miasta tonącego w zieleni parków i lasów. Wszystko to oświetlone jest spokojnym, białym światłem w wyjątkowo energooszczędnej technologii LED. System informacji pasażerskiej składa się z trzech monitorów LCD, po jednym w każdym członie, oraz biletomatu wyposażonego w możliwość płatności kartami zbliżeniowymi. Z kolei o bezpieczeństwo pasażerów zadba systemu monitoringu.

Motorniczy, spędzający w tramwaju najwięcej czasu, korzysta z wydzielonej wyłącznie dla niego klimatyzacji. Do jego dyspozycji oddano wygodne i łatwe w obsłudze ekrany dotykowe posiadające tę zaletę nad tradycyjnymi przyciskami i guzikami, iż można je dowolnie programować oraz w każdym momencie zaktualizować o nowe funkcje. Dzięki odpowiedniemu nachyleniu światło słoneczne nie utrudnia korzystania z paneli dotykowych. Dla jeszcze większego komfortu prowadzącego niektóre przyciski oraz nastawnik jazdy zintegrowano z podłokietnikami fotela. Również czuwak występuje w dwóch formach: tradycyjnego pedału oraz przycisku umieszczonego na prawym podłokietniku. Lusterka wsteczne zastąpiono podwójnymi kamerami - jedna skierowana jest na pierwsze drzwi za kabiną motorniczego, druga pozwalająca na obserwowanie całej długości boku tramwaju. Kamery są podgrzewane co zapewni dobrą widoczność nawet w mroźne dni. Obraz z nich przenoszony jest na wewnętrzne monitory umieszczone na wysokości tradycyjnych lusterek. Na froncie obu kabin motorniczego umieszczone są absorbery, których zadaniem jest ? w przypadku kolizji ? przyjęcie i zneutralizowanie siły uderzenia. Znacząco zwiększa to bezpieczeństwo podróżujących, a zwłaszcza kierującego tramwajem.

Projektanci Tramino uwzględnili również potrzeby i charakter pracy zaplecza technicznego oraz serwisantów. Łatwy dostęp do elementów tramwaju które wymagają obsługi serwisowej, bez konieczności całkowitego demontażu klap rewizyjnych, przyspieszy wykonywane przez mechaników obowiązki. Sposób otwarcia klap pozwala na swobodny dostęp do wiązek przewodów oraz pozostałych podzespołów, z uniknięciem ograniczenia widoczności, na całej długości tramwaju. Konstruktorzy zapewnili brak jakichkolwiek zewnętrznych elementów nie demontowanych. Ponadto diagnostyka może się również odbywać online: szybka lokalizacja i usunięcie błędu pozwala znacząco skrócić czas wyłączenia pojazdu z ruchu.

Solaris zrealizował dotychczas tramwajowe zamówienia dla Poznania (45 sztuk) oraz niemieckiej Jeny (5sztukpojazdów dwukierunkowych). W tym roku zakończy się również dostawa pojazdów szynowych polskiego producenta do Brunszwiku (18 sztuk) oraz Olsztyna (15 sztuk). Z kolei w latach 2016-2020 doLipska pojedzie 41 egzemplarzy Tramino.

Na tegorocznych targach MTK TRAKO w Gdańsku Tramino Olsztyn świętuje swoją światową premierę.

W Olsztynie dobrze znane są również autobusy marki Solaris. Polski producent dostarczył ich tam już blisko 60 sztuk, w tym 32 w dwunastometrowej długości oraz 26 przegubowych Urbino 18. Podobnie jak nowe tramwaje, najnowsze autobusy utrzymane są w spójnej, miłej dla oka srebrno-limonkowej kolorystyce.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
Olsztyn
Tramino
  • Tramwaj – 22.09.2015

    Głosmy ta wspaniała nowinę całemu światu. Niech ugna kolana przed potęga solarisa do Olsztyna. Cały świat powinien znać jego imię nawet w najdalszych peryferiach ziemskich powinno się głosić nowinę. Ze przyszły na świat tramwaje bo tramwaj to cud nad cudy. Bez tramwaju nie ma świata nie ma narodu. Tramwaj to powód do dumy.

  • poznik – 22.09.2015

    Solaris wytnie na rynku Pese jej zostaną tylko pociągi

  • Combino – 22.09.2015

    @poznik: dobrze się czujesz? Podsumujmy wszystkie zdobycze Solarisa w przeciągu całej kariery na rynku tramwajowym:- Poznań: 45 szt.- Olsztyn - 15 szt.- Jena - 5 szt.- Brunszwik - 18 szt.- Lipsk - prawdopodobnie 6 szt.Razem: 83 szt.Pesa:- Moskwa (tak,idzie dalej po przerwie) - 120 szt. i na tym wyliczankę można zakończyć,bo już mamy więcej niż Solaris wszystkiego.Trochę inna skala produkcji i trochę mniejsze zaangażowanie w rynek tramwajowy i ukierunkowanie na tę gałąź produkcji. Sam Solaris nie ma nawet ambicji bycia graczem #1 na rynku.

  • gsk – 22.09.2015

    @Combino z tym Lipskiem to nie byłbym taki pewien.

  • Kusy – 22.09.2015

    To Moskwa się dogadała z Pesą, że wznowiono produkcję ?

  • master – 22.09.2015

    Jak sie skończy dofinansowanie i miasta będa kupować za swoje to Solaris faktycznie może Pesie zabrać większość zamówien

  • Combino – 22.09.2015

    @gsk: Lipsk chciał kolejne NGT12LEI,a jak się chce konkretny model i nie może się obejść przepisów,to się wrzuca "bezpiecznik" w postaci opcji; jak wygrywa nie ten co trzeba...@Kusy: jak widać,idą w nowym moskiewskim malowaniu.@master: nie mów "hop",będą kupować ci sami...Poza tym jest coś takiego jak unifikacja taboru...

  • cyprys – 23.09.2015

    Unifikacja? Nie widać w Krakowie

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....