Studenci z Politechniki Krakowskiej poznawali budowę tramwajów

infotram
15.04.2019 12:31
0 Komentarzy

W piątek, 12 kwietnia2019 roku Studenci Instytutu Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej,uczący się w ramach drugiej edycji specjalności Inżynieria Pojazdów Szynowychmieli okazję poznać tajniki budowy i eksploatacji taboru tramwajowego w StacjiObsługi Tramwajów Podgórze.

Mieli też możliwość samodzielnego poprowadzenia tramwajutypu 126N (Nevelo) na torze prób. Podczas tych przejazdów poznawali jakdziałają poszczególne systemy i układy w tramwajach. Warto podkreślić, żezajęcia na tej specjalności są prowadzone przez nauczycieli akademickichPolitechniki Krakowskiej jak również przedstawicieli przemysłu orazprzedsiębiorstw i instytucji branżowych zajmujących się projektowaniem,produkcją i utrzymaniem pojazdów, ich komponentów. Stąd też zakrojona naszeroką skalę współpraca partnerska w tym zakresie właśnie z MPK S.A. wKrakowie. To właśnie w Stacji Obsługi Tramwajów Podgórze oraz Stacji Obsługi iRemontów MPK S.A. studenci po raz kolejny szczegółowo poznali budowę i aspektyeksploatacji taboru tramwajowego.

Inżynieria Pojazdów Szynowych to uruchomiona w 2017 rokuinnowacyjna specjalność kształcenia kadry inżynierskiej prowadzona w systemiedualnym na Wydziale Mechanicznym PK (kierunek: Transport / Inżynieria ŚrodkówTransportu). Jest ona odpowiedzią na dynamicznie rozwijający się sektor budowypojazdów szynowych oraz idące za tym zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadręinżynierską w tej branży. Program nauczania został opracowany dla profilikompetencyjnych takich jak: konstruktor, technolog, inżynier projektu.

Strategicznym partnerem specjalności jest firma NEWAG S.A. –czołowy polski producent nowoczesnego taboru szynowego. Do procesu nauczaniazaangażowane są również inne wiodące firmy z branży przemysłu taboru szynowego.Specjalność ta łączy w sobie teorię i praktykę zgodnie z oczekiwaniamiprzyszłych pracodawców. W ramach przedmiotów specjalnościowych student zdobywawiedzę, umiejętności oraz doświadczenie praktyczne z zakresu budowy,projektowania, technologii, certyfikacji, eksploatacji pojazdów szynowych,które umożliwią mu łatwe podjęcie pracy w przedsiębiorstwach związanych ztransportem szynowym i innych dziedzinach gospodarki.

Głównym założeniem omawianej specjalności jest ścisławspółpraca z przedsiębiorstwami branżowymi. Grupy studenckie liczącemaksymalnie 15 osób spełniają założenia idei „mistrz – uczeń”, czyli zapewniająodpowiedni kontakt dydaktyczny studenta z wykładowcą i wysoko kwalifikowanymipraktykami w danej dziedzinie. Jedną z największych innowacji specjalności sąpłatne staże inżynierskie, trwające przez cały ostatni semestr w wybranymprzedsiębiorstwie. Podczas okresu stażowego student efektywnie wykorzystazdobytą na uczelni wiedzę oraz umiejętności.

Studenci poprzedniej (pierwszej) edycji specjalności wpaździerniku tego roku rozpoczną 4-miesięcne staże inżynierskie w wybranychprzedsiębiorstwach, których finałem będzie obrona pracy inżynierskiej.


Komentarze