W Stuttgarcie funkcjonuje system tramwajowy obsługiwany przez Stuttgarter Straßenbahnen AG, w którym zrównanie poziomu podłogi z przystankiem uzyskano nie przez obniżenie podłogi tramwajów, lecz przez podwyższenie peronów przystankowych. Obecnie trwa modernizacja taboru - wkrótce do eksploatacji zostaną włączone nowe Stadlery Tango.
Nowy tramwaj DT8.12 zaprezentowano na Innotrans 2012 w Berlinie, a obecnie przechodzi on jazdy testowe w Stuttgarcie. Włączenie do eksploatacji jest przewidywane na wrzesień 2013 r.
Rodzina Tango to wysokopodłogowe tramwaje o prędkości maksymalnej 80 km/h i znacznej szerokości nadwozia 2,65 m. Dwuczłonowy tramwaj jest osadzony na 4 skrętnych wózkach, co zapewnia korzystne zachowanie w łukach. Pojemność wnętrza to aż 106 miejsc siedzących i 146 stojących. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana.
Wagon Tango jest dłuższy w stosunku do S-DT8.10 –ma 39,1 m. W podwoziu znajduje się 8 silników trakcyjnych o mocy 130 kW każdy wobec mocy 4 x 222 kW lub 8 x 120 kW dla poprzednich modeli. Cechą szczególną pojazdów jest przystosowanie do stromych nachyleń –do 9%, a także do ciasnych łuków. Konstrukcja wózków wyprodukowanych przez firmę Windhoff wyróżnia się spośród innych rozwiązań pneumatycznym zawieszeniem.
Z zewnątrz wagony odróżniają się bardziej nowoczesnym designem. Przód ma zaokrąglone boki, jednak ogółem stylistyka jest bardzo prosta i konserwatywna. We wnętrzu wydzielono specjalne miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich. Przestrzeń wokół wagonu śledzi system kamer wspomagających. Zmieniono sposób mocowania sprzęgu. Fotel motorniczego posiada większy niż dotychczas zakres regulacji, a stanowisko motorniczego podniesiono, aby poprawić jego widoczność na ewentualne niskie przeszkody przed pojazdem.
Wagony wyprodukowano w fabryce Stadler Pankow w Berlinie. Dla Niemców jest szczególnie ważne, że tramwaje powstały w ich kraju, co oznacza utrzymanie wielu miejsc pracy. Jeden wagon kosztował 3,7 mln euro (ok. 15,5 mln zł, dla porównania Pesa zażyczyła sobie za niskopodłogowe Swingi w Szczecinie aż 2 razy mniej).
Tramwaje będą eksploatowane na liniach U6, U7 oraz U12. Planowana jest obsada linii przez 80-metrowe dwuskłady.
Źródło 3 powyższych zdjęć: folder SSB
Do jesieni 2012 r. Stadler sprzedał 102 tramwaje Tango i 290 niskopodłogowych Variobahn.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Stylistycznie odróżniają sie sporo od konkurencji
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.