TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Sprzedaż nowych pojazdów szynowych do pasażerskich przewozów miejskich po I kw. 2008 roku
Ryszard Piech - Opublikowano: 22.04.2008 15:13:57
Sprzedaż nowych pojazdów szynowych do pasażerskich przewozów miejskich po I kw. 2008 roku

Po dobrym dla miejskich pojazdów szynowych roku 2007 czas na pierwsze podsumowania roku 2008, a dokładniej zrealizowanych dostaw w pierwszym kwartale 2008 roku.

 

Badaniem zostały objęte wszystkie fabrycznie nowe pojazdy szynowe przeznaczone do ruchu miejskiego. Na rynek ten składają się tramwaje, kolejki miejskie i dojazdowe (w tym WKD) oraz pociągi metra. W zestawieniu ujęto wszystkie pojazdy, które w okresie od 1 stycznia do 31 marca 2008 zostały odebrane przez odbiorcę. Na rynek szynowych pojazdów miejskich składają się trzy segmenty. Pierwszy to najliczniejsze tramwaje, drugi stanowią kolejki miejskie i dojazdowe, gdzie zaliczamy również WKD, natomiast segment trzeci stanowią pojazdy metra. Wielkość tych segmentów jest różna. Pierwszy z nich, czyli tramwajowy, obejmuje około 3300 wagonów tramwajowych. Zakładając 30 letni okres ich eksploatacji rocznie powinno się więc wymieniać 110 tramwajów, czyli na kwartał powinno zostać zakupionych 27-28 tramwajów. Oczywiście większość obecnie kursujących pojazdów to tramwaje 105N i pochodne, natomiast nowe pojazdy mają różną długość. Dlatego czasami jeden tramwaj może zastąpić dwa starsze. W segmencie kolejek miejskich i dojazdowych ocena zapotrzebowania jest nieco bardziej skomplikowana. Sieci wąskotorówek dojazdowych praktycznie przestały istnieć, a pojedyncze jeszcze funkcjonujące nie stwarzają licznego rynku. Jedynym liczącym się tutaj odbiorcą jest warszawska WKD, której potrzeby roczne można szacować na poziomie 1 –2 pojazdy, przy założeniu 30 letniej eksploatacji. Tak więc w tym segmencie zamówienia będą miały raczej charakter jednorazowy na kilka lat. Podobnie wygląda sprawa w segmencie metra, gdzie o wyglądzie rynku decydują zamówienia Metra Warszawskiego, które jednak ma stosunkowo nowy tabor, a nowe zamówienia są związane jedynie z rozbudową linii. Jednak jak naprawdę kształtowała się sprzedaż?

 

 

Tablica 1: Udział producentów w rynku nowego szynowego taboru miejskiego w I kw. 2008r.

Lp

Dostawca

% łączny udział w jednostkach

% łączny udział w długościach

% łączny udział w jednostkach segmentu tramwajowego

% łączny udział w długościach segmentu tramwajowego

1

Bombardier/ Kiepe/ Solaris

38,89

40,53

38,89

40,53

2

Pesa

27,89

35,42

27,89

35,42

3

Protram

33,33

24,05

33,33

24,05

 

  

 

Łącznie w badanym okresie dostarczono 36 szynowych pojazdów miejskich, gdzie wszystkie należały do segmentu tramwajów. Przy czym brak dostaw nowych wagonów metra nie jest niepokojący, ponieważ w dalszej części roku spodziewane są kolejne dostawy. Jedynie brak dostaw w obszarze kolejek miejskich i dojazdowych może budzić zaniepokojenie. W dalszej części WKD nie złożyła nowych zamówień, co jest sprzeczne z zapowiedziami nowych właścicieli. Jednak w obszarze tramwajów dostawy nabrały bardzo dużego tempa. W pierwszym kwartale najwięcej jednostek dostarczyło konsorcjum Bombardier / Kiepe / Solaris, które uzyskało udział w jednostkach na poziomie 38,89%. Na drugim miejscu uplasował się Protram, który uzyskał udział w jednostkach na poziomie 33,33%. Na trzecim miejscu znajduje się Pesa, która uzyskała wynik 27,78%. Jest to bardzo wyrównana sytuacja, jednak nowoczesny tabor tramwajowy różni się znacznie długościami. Ma to bardzo duży wpływ na zakres prac koniecznych do wykonania oraz cenę pojazdu. Jeżeli ilość jednostek zestawimy z długością dostarczonego taboru wówczas otrzymujemy bardziej adekwatny obraz rynku. Po przekalkulowaniu nadal na pierwszym miejscu znajduje się Bombardier, którego udział rośnie do 40,53%, na drugie miejsce przesuwa się Pesa, która uzyskuje udział na poziomie 35,42%. Natomiast Protram spada na trzecią pozycję. Taki obrót spraw jest efektem dostaw przez Protram dużej ilości jednoczłonowych wagonów tramwajowych.

 

Wyniki pierwszego kwartału są nader dobre, ponieważ w tym okresie należałoby wymienić 28 jednoczłonowych tramwajów. Natomiast na rynek dostarczono aż 36 pojazdów z czego 28 zastępuje po dwa starsze tramwaje. W efekcie wielkość dostaw można szacować na 64 pojazdy, co odpowiada przeszło półrocznemu zapotrzebowaniu. Jednak ta dobra passa napewno nie zostanie zachowana w przyszłości, ponieważ większość obecnych kontraktów jest już prawie zrealizowana. Do końca roku miałyby jeszcze dotrzeć: 2 do Łodzi, 1 do Bydgoszczy, 4 do Krakowa oraz około 20 dla Wrocławia. Jeżeli te dostawy zostaną zrealizowane, wówczas na koniec roku będzie można mówić, że zapotrzebowanie zostało prawie całkowicie zrealizowane. Niestety nadal fatalnym jest brak zamówień na nowe tramwaje. Jak dotąd są jedynie sowite plany, które nie przeradzają się w zamówienia. Jedynie Wrocław ogłosił przetarg, którego rozstrzygnięcia pozostaje oczekiwać. W efekcie rok 2009 może oznaczać całkowite załamanie tego rynku.

 

Tablica 2: Wykaz dostarczonych typów i ilości taboru miejskiego w I kw. 2008 roku.

 

Lp

Dostawca

Typ

Trakcja

(przekładnia lub napięcie)

Rozstaw szyn

 

Odbiorca

(użytkownik)

Ilość dostarczonych jednostek

Ilość członów

Długość

Niska podłoga

1

Pesa

122N

Elektryczna

(600V=)

1000mm

MPK Łódź

9

5

31,8

tak

2

Pesa

122N

Elektryczna

(600V=)

1000mm

MZK Bydgoszcz

1

5

31,8

tak

3

Bombardier/ Kiepe/ Solaris

NGT6

Elektryczna

(600V=)

1435mm

MPK Kraków

14

3

26,0

tak

4

Protram

205WrAs

Elektryczna

(600V=)

1435mm

MPK Wrocław

4

3

26,5

tak

5

Protram

204WrAs

Elektryczna

(600V=)

1435mm

MPK Wrocław

4

1

13,75

nie

6

Protram

105N2K/2000

Elektryczna

(600V=)

1435mm

MZK Szczecin

4

1

13,75

nie

w sumie

36

 

898

 

 

 

Reasumując rynek szynowych pojazdów miejskich w Polsce w I kw. 2008 roku kontynuuje dobrą passę po zeszłym roku. Dostawy w pierwszym kwartale spełniły zapotrzebowanie półroczne, co jest bardzo dobrym znakiem dla osób codziennie korzystających z komunikacji tramwajowej. Niestety ten bardzo dobry wynik napewno nie zostanie utrzymany w dalszej części roku, ponieważ niezrealizowane zamówienia wynoszą obecnie około 23 tramwaje. Jeżeli dostawy zostaną zrealizowane wówczas będzie można mówić o prawie całkowitym pokryciu rocznego zapotrzebowania na nowe tramwaje. Jednak najgorszym jest brak zamówień na nowe tramwaje. Jeżeli w II kwartale nie zostaną zamówione nowe pojazdy, wówczas będzie można rok 2009 spisać na straty. Oczywistym jest, że wszystkie przedsiębiorstwa oczekują zaakceptowania planów w związku z Euro 2012. Niestety dostawy z tych kontraktów rozpoczną się dopiero w 2010 roku. Alarmującym jest również brak zamówień ze strony WKD, która od wielu lat nie zakupiła nowego taboru. Dlatego też bardzo pilna jest potrzeba zakupu conajmniej pięciu nowych zespołów. Niestety nadal brak zamówień w tym segmencie. Jedynie segment metra wydaje się być zaspokajany w wystarczającej ilości, ponieważ również w tym roku są spodziewane dostawy nowego taboru związane z ukończeniem budowy pierwszej linii metra. Z racji braku planów budowy drugiej linii w segmencie tym w 2009 roku raczej nie powinno być dostaw.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Pesa
122N
Bombardier
NGT6
Protram
204WrAs
205WrAs
105N2K/2000

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....