TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Solaris Tramino w przetargu Tramwajów Warszawskich
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 30.10.2008 15:24:01 4 komentarze
Solaris Tramino w przetargu Tramwajów Warszawskich

InfoTram: Czy Tramino to już ostateczna nazwa?

Krzysztof Olszewski: Tego jeszcze nie wiemy. Zdania na temat tej nazwy są dość podzielone. Na pewno nie ma w niej tego czegoś, co od razu zapada głęboko w pamięć. Tak było z Urbino czy Vacanzą, które od razu nam się bardzo spodobały. Być może z Tramino trzeba trochę więcej czasu...

InfoTram: Jak na razie Solaris rozpoczął swoją aktywność na polskim rynku tramwajowym od startu w warszawskim przetargu na dostawę 186 tramwajów, złożenia protestu, a następnie jego wycofania…

Rzeczywiście w ubiegłym tygodniu wycofaliśmy nasz protest w sprawie zamówienia nowych tramwajów przez Tramwaje Warszawskie Po prostu nie chcieliśmy przeszkadzać w tym przetargu, bo wiemy jak duże są potrzeby Warszawy w zakresie transportu tramwajowego, a nie chcemy być postrzegani przez mieszkańców stolicy, jako firma która opóźnia dostawy nowych tramwajów. Jakkolwiek nie zmienia to naszej opinii, że powód dorzucenia naszej oferty był niesprawiedliwy i dość dziwny. Umówmy się –jeżeli miasto chciało sobie zagwarantować najwyższą jakość i terminowość dostaw to nie ustala się kryterium „doświadczenie producenta”na poziomie 15 szt. Jeżeli chce się naprawdę dopuścić tylko doświadczonych producentów, takich jak Siemens, Bombardier, CAF czy Alstom to miasto powinno ustalić kryterium doświadczenie producenta na poziomie setek wykonanych egzemplarzy, a nie piętnastu. Oczywiście jestem gorącym zwolennikiem promowania polskich producentów, chociażby dlatego, że Solaris sam zalicza się do tego grona. We Francji francuskie firmy są liderami sprzedaży, w Niemczech niemieckie. Nie mam nic przeciwko, żeby było podobnie również w naszym kraju. I dlatego w przypadku ogromnego, historycznego kontraktu Tramwajów Warszawskich powinno dopuścić się wszystkie polskie firmy, a zabezpieczeniem przed ewentualnymi problemami z jakością powinno być podzielenie tego zamówienia na kilka transz. W ten sposób zostałoby również oddalone niebezpieczeństwo nie dotrzymania terminu dostaw, a przypomnijmy, że do 2012 roku mamy coraz mniej czasu. Dlatego w moim odczuciu podział tak wielkiego kontraktu pomiędzy kilku dostawców byłoby racjonalnym podejściem do sprawy, tym bardziej, że dopuszczenie tylko jednego producenta skazuje Warszawę na jego warunki finansowe i to w dłuższej perspektywie czasowej. A nic tak dobrze nie robi dla obniżenia cen jak oddech konkurencji na plecach. Tutaj jako przykład można podać decyzję Poznania sprzed 13 lat, kiedy ważyły się losy przetargu na dostawę 100 autobusów niskopodłogowych. Był to ogromny kontrakt jak na tamte czasy i wówczas MPK Poznań zadecydowało o jego podziale pomiędzy dwóch oferentów: Neoplan Polska i MAN. I było to bardzo mądre rozwiązanie, które wprowadziło pozytywną konkurencję oraz dało firmie gwarancję dostaw. A w dalszej perspektywie zaowocowało powstaniem dwóch wielkich fabryk w obrębie aglomeracji poznańskiej. Trudno tutaj o lepszy przykład.

InfoTram: Czy w takiej sytuacji nie żałuje Pan, że nie wystartowaliście wcześniej z projektem tramwaju?

Decyzję o rozpoczęciu prac nad konstrukcją tramwaju podjęliśmy tak szybko jak to było tylko możliwie i jako firma rozwijająca się nie mogliśmy podjąć tego wyzwania wcześniej. Rzeczywiście nie mamy jeszcze gotowego tramwaju, natomiast dysonujemy ogromnym doświadczeniem w zakresie konstrukcji autobusowych, które nie łamią się i z powodzeniem wytrzymują kilkanaście lat eksploatacji. Ponadto proponujemy w naszej tramwajowej ofercie długi okres gwarancji oraz zastosowanie najwyższej jakości komponentów –podobnie jak w autobusach. Dlatego nie ma tutaj żadnego ryzyka.

InfoTram: Kiedy w takim razie będziemy mogli zobaczyć tramwaj Solarisa na szynach?

Premierę pojazdu przewidujemy w lipcu-sierpniu przyszłego roku, a w grudniu pojazd powinien być już po wszelkich odbiorach technicznych. Czyli w przypadku ewentualnej wygranej w przetargu Tramwajów Warszawskich mieścilibyśmy się idealnie w zakładanym terminarzu dostaw.

InfoTram: Czy przewidując problemy z brakiem własnego tramwaju nie lepiej było wystartować w warszawskim przetargu w ramach konsorcjum –np. z Bombardierem, z którym współpracowaliście już w przypadku zamówień z Gdańska i Krakowa?

Oczywiście mogliśmy to zrobić razem, bo lepiej mieć kawałek „tortu”niż nic. Natomiast na pewno dla naszego kraju, dla rozwoju naszej myśli technicznej najlepiej byłoby, gdyby ten przetarg realizowali polscy producenci. Miałoby to ogromne znaczenie nie tylko w kontekście naszego rynku, ale przede wszystkim w kontekście całej Europy, gdzie później polskie firmy mogłyby zdyskontować swoje doświadczenie zdobyte na rodzimym gruncie.

InfoTram: Bardzo dziękuje za rozmowę.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Solaris
Tramino
Tramwaje Warszawskie
  • straphan – 03.11.2008

    Niestety - czysta hipokryzja ze strony pana Olszewskiego... Z jednej strony zachwala "polskosc" swojego projektu tramwaju, z drugiej strony zapomina, ze gdyby "polskosc" jego autobusow brana bylaby pod uwage w przetargach na glownych zagranicznych rynkach zbytu, sprzedaz jego firmy spadlaby co najmniej o polowe...

  • raf – 04.11.2008

    Nie hipokryzja tylko pragmatyka. Myslisz ze Niemcy nie rozumuja w ten sposob i nie wspieraja swojego?

  • jatal – 06.11.2008

    Porywanie się na tak duży kontrakt, nie mając w zasadzie żadnej ofery i późniejsze "obiektywne i logiczne" tłumaczenie się z wycofania skargi dobrem Warszawy (mimo że przecież de facto lepiej się wie, co byłoby dla "Warszawy" lepsze), to chyba jednak nie pragmatyczność. Po prostu zostali odstawieni od miski zarówno przez "Warszawę" jak i Bombardiera i tak to zabolało, że trzeba było czasu, aby "przeboleć" i wycofać bezsensowny protest.

  • straphan – 10.11.2008

    @raf: to czemu wobec tego w Berlinie mamy jakies 260 Urbino 18? Czemu w Bremie, Lipsku, Hanowerze czy Dreznie jezdzi z roku na rok coraz wiecej jamnikow? Cos kiepsko ta Twoja teza wypada...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....