TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Solaris optymistycznie patrzy w przyszłość
Karol Wach - Opublikowano: 01.03.2016 14:51:52 32 komentarze
Zbigniew Palenica

O aktualnie realizowanych projektach i tramwajowych planach Solarisa rozmawiamy ze Zbigniewem Palenicą ? Członkiem Zarządu firmy.

Karol Wach (InfoTram.pl): Przed Solarisem dwa duże kontrakty tramwajowe. Proszę powiedzieć coś więcej o ich realizacji.

Zbigniew Palenica (Członek Zarządu Solaris Bus&Coach): Rzeczywiście, przed nami dwa duże kontrakty tramwajowe: Lipsk i Hanower. Zamówienia na ten rok obejmują około 60 sztuk pojazdów. Lwia część z tego to będą pojazdy dla Hanoweru.

Co w ramach zadania hanowerskiego będzie wykonywał Solaris?

Jesteśmy producentem pudeł do pojazdów TW3000, które będą dostarczane dla Üstra Hanower. Będziemy współpracować przy realizacji tego zadania z Alstomem i Vossloh Kiepe. Wykonawcą montażu końcowego tramwajów będzie firma HeiterBlick z Lipska. To właśnie na jej zlecenie wykonamy pudła, które następnie trafią do Lipska, gdzie będą łączone z wózkami Alstomu i napędami Vossloh Kiepe. Gotowy wagon trafi do Hanoweru.

Jak czasowo będzie wyglądać realizacja tego kontraktu?

Prace produkcyjne już się rozpoczęły. Mamy podpisaną umowę na 110 wagonów, kolejne 110 przewiduje opcja. Realizacja całości zadania może potrwać nawet do 2022 roku.

Jak wygląda kontrakt dla Lipska. Ile wagonów Solaris na pewno dostarczy do tego miasta?

Pewne zamówienie na obecny rok to 14 sztuk, całość obejmuje 41 wagonów. Przetarg zakładał dostawę pięciu wagonów, a następnie 9 kolejnych co roku. Lipsk właśnie zamówił pierwsze dziewięć opcjonalnych pojazdów.

Na konferencji prasowej powiedział Pan, że Solaris będzie odpowiednio dobierał zamówienia. Co to oznacza?

Tramwaje są robione na 30 ? 50 lat. One kształtują wizerunek miasta, muszą być kompatybilne z kulturą techniczną danego ośrodka. Mam tu na myśli wózki, ramy wózków, koła czy obręcze, a także napędy. Duże znaczenie mają zatem koszty projektu. Dla nas projekt tramwajowy musi być wykonywany w ścisłej współpracy z zamawiającym, operatorem. Takim klasycznym przykładem współpracy jest Lipsk. Jesteśmy w Niemczech pod reżimem homologacji technicznej. Zarówno koncepcja pojazdu, jak i jego dokumentacja, system bezpieczeństwa, oprogramowanie i prace konstrukcyjne muszą być certyfikowane. My zaś musimy brać to pod uwagę przy składaniu oferty w przetargach.

W zeszłym roku Solaris zakończył realizację kontraktu dla Brunszwiku. Jakie są spostrzeżenia po tych dostawach?

Wszystkie tramwaje są w tej chwili uruchamiane. To specyficzne pojazdy ze względu na układ czy rodzaj wózków. Przypomnijmy tylko, że rozstaw toru w Brunszwiku wynosi, niespotykane niemalże nigdzie indziej, 1100 mm.

Na pewno Solaris obserwuje rynek polski pod kątem nowej perspektywy unijnej.

Oczywiście, bacznie obserwujemy.

Jaką część tego ?tortu? chcecie Państwo zgarnąć?

Wszędzie tam, gdzie będziemy mogli zaoferować dobry produkt, będziemy ubiegać się o zamówienie.

Na przykład Grudziądz?

Chcemy łączyć to wszystko, co jest dobre w autobusach i tramwajach, żeby te konstrukcje były jak najbardziej przyjazne otoczeniu, użytkownikom, pasażerom, ale były też wydajne ekonomicznie i energetycznie.

Czy w kręgu zainteresowań Solarisa jest projekt krótszego tramwaju, dwu, trzyczłonowego?

Nie. Naszym najkrótszym pojazdem, o którym obecnie dyskutujemy jest tramwaj 24 metrowy. Najdłuższy zaś jest 50 metrowy.

Praga testuje teraz jednoczłonowy wagon, 15 metrowy.

To powrót do konstalowskiej stopiątki. Nie mamy takiego projektu w planach. Jeśli ktoś z naszych klientów rozważałby taką konstrukcję, to wówczas zastanowimy się nad dalszymi decyzjami.

Jak Pan postrzega Modertrans? To konkurencja dla Solarisa? Firma mieści się nieopodal, w Poznaniu.

To dobre uzupełnienie na rynku, a konkurencja jest potrzebna. Także na rynku autobusowym. Mamy tu 8 firm. Wielowątkowość jest wartością dodaną. Przykład Hanoweru pokazuje, że możemy i konkurować i współpracować.

W segmencie autobusowym nie ma potrzeby współpracy. W tramwajach jest trochę inaczej?

Dzisiaj Solaris jest pełnowartościowym i samodzielnym dostawcą autobusów. Sami kreujemy rynek.

Czy zatem Solaris chce być kreatorem rynku tramwajowego?

Tramwaj to inna skala wydatków kapitałowych. Będziemy ten segment naszej działalności rozwijać bardzo odpowiedzialnie.

Czyli te dwa kontrakty na 2016 roku wystarczą Solarisowi?

Dają nam dobrą podstawę do optymistycznego patrzenia w przyszłość.

Dziękuję za rozmowę.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
Lipsk
Hanower
Tramino
  • wojtek – 01.03.2016

    "Wszystkie tramwaje są w tej chwili uruchamiane."? To one nie kursują po Brunszwiku? O co w tym zdaniu chodzi?

  • z – 01.03.2016

    Modertrans już nie jest maluczki konkurent lecz poważny, który Poznań w końcu chce sprzedać za niemałą kasę lub inwestycje tramwaj na Naramowice.Ciekawe komu sprzedadzą, oj wtedy na krajowym rynku może być ciekawe np.Azjaci mogą zamieszać .Natomiast Solaris w temacie tramwajowym rozwija się powoli pierwsze śliwki robaczywki ma już za sobą ,teraz może być tylko lepiej jak nie doskonale.Konkurencja z Bydgoszczy leczy rany po ubiegłorocznym kłopocie klęski urodzaju oj plajta była naprawdę blisko,słabe wózki w szynobusach itp

  • Hoy18inches – 01.03.2016

    Pasa juz dziala aby sie wylizac z tych ran z poprzedniego roku. Tutaj dotacja tutaj pod stolem umowa na gębę. Juz maja ugadane metro warszawskie. Newag zostanie wyru...ny z i nteresu. Solaris z bydgiszcza ma male szanse bo pesa ich kosztowo kladzie i skala produkcji.

  • solaris150 – 01.03.2016

    @wojtek przyjedź do Braunschweigu i zobaczysz o co chodzi ;)

  • bu – 01.03.2016

    Newag w małopolskiem grał kaktusami chcąc wypitolić Pesę z przetargu, to teraz Pesa w przetargu na metro zagra kółkami inspiro by podtopić trochę Newag

  • Combino – 01.03.2016

    @Wojtek: chodzi o to,że Palenica przy każdym wywiadzie jest tak zestresowany,że się gubi jak chłopek-roztropek,chyba do końca nie łapie pytań (a zwłaszcza szczegółów tych pytań),czego efektem są odpowiedzi nie na temat (jak w kwestii Grudziądza) czy niezupełnie na temat (jak w kwestii pytań o spostrzeżenia dotyczące Tramino Braunschweig). Miejscami też upiększa obraz co łatwo wyłapać (jak trzecie od końca pytanie: jeśli Solaris jest pełnowartościowym i samodzielnym dostawcą autobusów,to proszę o wymienienie choćby ze dwóch modeli silnika produkowanych przez Solarisa).

  • P5 – 02.03.2016

    To w zarządzie jeszcze jakiś Polak się uchował? A to ci dopiero! Ale rodzynek.

  • fromex – 02.03.2016

    Nie tylko silnika. Mechanizmów drzwiowych, przegubów, o przekładniach nie wspominając (no ale to można jako "silnik" potraktować ;P).Ale wypowiedź, delikatnie ujmując, cholernie dyplomatyczna. Widać, że wie, ale nie może powiedzieć :)BTW: ciekawe te informacje o metrze... Ciekawe jak MW ułoży warunki przetargu, bo wystarczy zawrzeć wymóg doświadczenia i ... Ciekawe...

  • Górniak – 02.03.2016

    A Pesa robi silnili? Moze drzwi? Moze klime, falowniki, sprzegi itd? Nie nic nie robia wszystko kupuja. Jedynue konstrukcja i rama wozkow jest pesy.

  • Górniak – 02.03.2016

    A Pesa robi silnili? Moze drzwi? Moze klime, falowniki, sprzegi itd? Nie nic nie robia wszystko kupuja. Jedynue konstrukcja i rama wozkow jest pesy.

  • Pracownik – 02.03.2016

    Ale kłamca Solaris zwolnił 16 osób z działu tramwajów. Na hali nie ma żadnego robola bo wysłali wszystkich na inne placówki. A na hali stoi rozebrane tramino Poznań po wypadkowe a i inter Urbino co ma kinem być. Plan na ten rok 50 roboli ma składać tramwaje + wezmą Ukraińców na chwile i pijaków z firmy Mundo . Patologia

  • Combino – 02.03.2016

    @Fromex: tak,bardzo dyplomatyczna. Spokojnie można to odczytać tak,jak spokojnie można było wcześniej podejrzewać: w Grudziądzu nie wystartują. A co może wiedzieć? Np. to,że w zamian wezmą Gorzów.

  • PB – 02.03.2016

    Gorzów wezmą jeśli zrobią tramwaj z wszystkimi skrętnymi wózkami. Ma być lekki, a nie ciężki walec na tory, jak tramino w Poznaniu.

  • Pewex – 02.03.2016

    Combino daj se już na luz. Nie zatrudnili cie w ty solarisie czy klepiesz tak bo się nudzisz?

  • Trybek – 02.03.2016

    Gadajcie co chcecie ale to solaris jest liderem. Ma poukładany marketing, nie łapie wszystkiego no i dostarcza na rynek nimiecki. Komu to się jeszcze udało? Pesie, newagowi, modertransowi?

  • Trybek – 02.03.2016

    Btw. Bardzo dobry wywiad. Widać że to rozmowa a nie pytania wysłane mejlem. I nie wydaje mi się żeby Pan Palenica był zestresowany i się gubił. Raczej świadomie odpowiada na pyrania. To duży plus.

  • Combino – 03.03.2016

    @Pewex: tak pojechałeś,że ryknąłem śmiechem. Po pierwsze,nie ta branża. Po drugie,znając realia zatrudnienia pracowników w Solarisie,to raczej ich nie stać ;)@Trybek: aha,czyli np. porażki w Warszawie,Toruniu,Krakowie czy Łodzi nazywasz "niebraniem wszystkiego"? To dopiero ekwilibrystyka ;)A co do Palenicy,to obejrzyj jakikolwiek wywiad z nim: przerażony wzrok wbity w kamerę,nerwowe oblizywanie warg,rozpaczliwe obmyślanie na szybko odpowiedzi. Świadomie odpowiada na pytania? Jeśli świadomie,to w tej sytuacji w Grudziądzu na 99% będą Pesy ;)Ale jedno go poniekąd usprawiedliwia: facet ewidentnie mocno stresuje się przed kamerą,gdy tymczasem np. niejaki Firlik z MPK Poznań w dawnych czasach potrafił pleść różne głupoty i mówił to całkowicie na spokojnie ;)

  • Hcp – 03.03.2016

    @CombinoZostaw ty już tego Palenicę w spokoju, bo co artykuł w którym jest mowa o nim, tam jesteś ty. To już się robi nudne, zachowujesz się prawie jak swego czasu "gruby" na tym portalu.

  • Combino – 03.03.2016

    Zabolało wypunktowanie? Żeby jeszcze nie udawał inteligentniejszego niż jest nie silił się na złośliwości,to można by było przymknąć oko. Ale jak ktoś wbrew staremu chińskiemu przysłowiu ("jeśli mieszkasz w szklanym domu,nie rzucaj kamieniami") aż się prosi o kontrę,to czemu się powstrzymywać? ;)

  • Hcp – 03.03.2016

    @CombinoJak dziecko... Owszem można, ale ile razy?!

  • Wróbel świrek – 03.03.2016

    Różnica między Panem Palenicą a Combino jest taka że ten pierwszy jest członkiem zarządu największej firmy produkującej autobusy i tramwaje i to on występuje przed kamerami a ten drugi tylko udziela się na forach.

  • Combino – 04.03.2016

    ^^ No cóż,Kononowicz też swego czasu występował przed kamerami jako kandydat na prezydenta Białegostoku,a za sznurki też pociągał kto inny...

  • advisor – 04.03.2016

    Combino, ty masz chyba naprawdę ciężkie kompleksy z Solarisem...Palenica nie musi dobrze wypadać w wywiadach - on ma robić swoją robotę i jak widać po wynikach Solarisa wykonuje ją raczej dobrze. Ciekawe, jak sam zachowałbyś się przed kamerą, uwierz, to nie takie proste, jak się wydaje. Nie zachowuj się jak Gruby, który co by nie było napisane pod artykułem to i tak się przyczepi.

  • allensteiner – 05.03.2016

    A mnie dalej nurtuje brak twojej odpowiedzi panie combino vel. eurotram jak ty to robisz że istniejesz na wszystkich forach i portalach gdzie ktoś rzuci choćby jedno złe słówko na pesę zawsze jest twoja riposta. Czy masz dziesięciu braci bliźniaków występujących pod jednym Nickiem? Bo niemożliwe jest ogarnąć to samemu nawet jak się nic innego nie robi poza siedzeniem w necie.

  • Combino – 05.03.2016

    @advisor: ale o co Ci chodzi? Nie ja zacząłem temat Palenicy sam z siebie,tylko ktoś spytał o co mogło mu chodzić... no to odpowiedziałem ;)Czy wykonuje dobrze? Przegrane wszystko w kraju poza Olsztynem,poza tym ciekawe w jaki stopniu te niemieckie kontrakty zależały od działań Palenicy? Pewnie w niewielkim lub żadnym...@allensteiner: a ty mnie już gdzieś o to pytałeś? Musiałbym poszukać,może nie zwróciłem uwagi ;)Dziesięciu braci-bliźniaków... zabawna teoria,ale kombinuj,pośmieję się. I nie bój się,robię różne rzeczy poza siedzeniem na necie. A moje możliwości ogarnięcia różnych rzeczy i bycia w różnych miejscach by cię zadziwiły ;)

  • Hcp – 05.03.2016

    @Combino I co z tego że w kontraktach tramwajowych nic nie wygrali w kraju, skoro w kontraktach autobusowych są liderem w kraju :)

  • Combino – 06.03.2016

    @Hcp: w autobsach są liderem w kraju,nawet jednym z czołowych producentów w Europie,ale co to ma do rzeczy? Daimler Benz był czołowym w jednym i w drugim,ale nie poradził sobie z jazdą na dwóch koniach jednocześnie i ADTranza sprzedał. Poza tym mówimy o pojazdach szynowych (a konkretnie tramwajach) i to one są tematem dyskusji :)

  • Hcp – 06.03.2016

    @CombinoTo ma do rzeczy że mogą mieć wywalone na każdy tramwajowy przetarg w kraju bo i tak sobie to odbiją na rynku autobusowym :)

  • Combino – 07.03.2016

    @Hcp: każdy kij ma dwa końce. Z jednej strony poniekąd jest jak piszesz,z drugiej przewoźnicy na pewno z mniejszych zaufaniem będą podchodzić do producenta,który będzie się zajmować tym segmentem tylko dopóki nie zmieni się kaprys właścicieli. Własnie na tym to polega; wiesz przecież,że wszystko w Solarisie jest tak ustawione,że bardzo szybko można przerzucić to na autobusy? osoba przychylnie nastawiona do Solarisa nazwie to elastycznością,ktoś inny nie będzie skłonny postawić nawet stówy,że Solaris za 10 lat będzie dalej produkować tramwaje (w odróżnieniu np. od Pesy,która siedzi w tramwajach na maksa i nawet gdyby chciała,to nie ma innej opcji niż pojazdy szynowe).

  • Roman – 04.05.2016

    Ludzie...przecież te wszystkie grube i combina to PR konkurencji...stąd mają czas na wypisywanie tych głupot. Gdybyście zobaczyli czas wysyłania postów to na 100% będzie to pomiędzy 8.00 a 16.00.Polemika z tymi osobnikami jest im niezbędna...to podstawy PR. :)Chcecie ich ugotować?...ignorujcie te posty.Pozdrawiam kolegów po fachu. :)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....