TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Solaris: Liczą się rozwiązania techniczne
InfoTram - Opublikowano: 29.06.2016 11:30:21 8 komentarzy
Dariusz Michalak - Wiceprezes Solarisa

Liczą się rozwiązania techniczne, zastosowane komponenty, jakość materiałów. Zawsze staraliśmy się i nadal staramy się oferować zaawansowaną technologię ? mówi nam Dariusz Michalak, wiceprezes Solarisa, z którym ponadto rozmawiamy o bieżących zamówieniach i tramwajowych planach firmy.

Karol Wach (InfoTram.pl): Jak Pan ocenia perspektywy tramwajowe Solarisa?

Dariusz Michalak (Wiceprezes Solaris Bus & Coach): Mamy obecnie w realizacji zamówienia z Hanoweru i Lipska na łącznie 106 pojazdów. Oba kontrakty są w realizacji. Dla Lipska budujemy 41 tramwajów, z kolei do Hanoweru dostarczamy nadwozia tramwajowe. Uczestniczymy w przetargach, które są ogłaszane w Europie. Będziemy też przyglądać się polskiemu rynkowi. Rozmawiamy, co też nie jest tajemnicą, z różnymi partnerami w celu nawiązania współpracy.

Czy są to rozmowy pod kątem tramwajów?

Tak. Chcemy osiągnąć efekt synergii w tym zakresie.

Czy te rozmowy skierowane są na współpracę przy przetargach w Polsce czy w Europie?

Ma być to generalnie współpraca przy projektach tramwajowych. Na razie za wcześnie na konkrety.

Czy oferta Solarisa będzie obejmować pojazdy częściowo niskopodłogowe, taki jest współczesny trend?

Jesteśmy jak najbardziej gotowi, żeby budować takie pojazdy. Jesteśmy zawsze otwarci na potrzeby klientów. Każdy z realizowanych przez nas kontraktów jest tego potwierdzeniem.

Wspomniał Pan o kontrakcie dla Lipska. To generalnie tajemniczy kontrakt, mamy na razie tylko jedną wizualizację.

Produkcja jest obecnie na etapie spawania nadwozi, kontrakt jest w trakcie realizacji. Pan Zbigniew Palenica, Członek Zarządu Solarisa, czuwa nad jego realizacją. Jesteśmy w stałym kontakcie z klientem. Za chwilę będą gotowe elementy tramwaju, które będziemy mogli publicznie pokazać. Najprawdopodobniej wtedy je zaprezentujemy. Jednak ostateczna decyzja należy oczywiście do klienta.

Czy zebrane doświadczenia sprawią, że Solarisowi będzie łatwiej na rynku tramwajowym?

Rynek jest bardzo interesujący, zwłaszcza, że przewoźnicy mogą jeszcze liczyć na unijne dofinansowanie. Planowana liczba pojazdów do zakupienia również dobrze rokuje. Z drugiej jednak strony widać tendencje, że nie tylko cena będzie decydowała o wygranej. Takie są sygnały z rynku. W tej sytuacji na rynku polskim pojawiają się również inni konkurenci z Europy. Będziemy oczywiście stawać do walki o pozyskanie kolejnych kontraktów.

To dobrze dla Solarisa, że pojawi się konkurencja europejska?

Konkurencja to jeden z nieodłącznych elementów naszego codziennego działania. Nigdy nie uważaliśmy, że należy konkurować tylko ceną. Liczą się rozwiązania techniczne, zastosowane komponenty, jakość materiałów. Zawsze staraliśmy się i nadal staramy się oferować zaawansowaną technologię. Przetarg, w którym cena nie decyduje o wszystkim to dla nas z jednej strony dodatkowa szansa, z drugiej zaś ryzyko większej i trudniejszej konkurencji. Wierzymy jednak, że będzie to miało pozytywny wpływ na nasz rynek tramwajowy.

Jak Pan ocenia nerwową końcówkę ubiegłego roku?

Ten problem nas bezpośrednio nie dotyczył. Składając ofertę zawsze bierzemy pod uwagę czas na realizację zamówienia. Również z tego powodu nie byliśmy obecni we wszystkich ogłaszanych ostatnio w Polsce przetargach.

Czy budowa pudeł dla innych producentów to droga, którą Solaris pójdzie w przyszłości czy jednorazowa przygoda?

Staraliśmy się pozyskać ten kontrakt już dużo wcześniej. Firmy, które go wygrały nie wywiązały się ze swoich zobowiązań poprawnie i zamówienie wróciło do nas. Ale nie tylko my tak postępujemy. Tak powstaje szereg tramwajów w Europie. Zdobywane w ten sposób doświadczenie jest bezcenne. Nie można się zamykać na takie szanse ? nigdy nie wiadomo kiedy i jakiego rodzaju mogą być z tego korzyści.

Na czym polega rola Solarisa w tym zamówieniu?

Odpowiadamy za cały proces prac spawalniczych. Budujemy nadwozia tramwajowe według przygotowanej dokumentacji projektowej. Spawamy od podstaw całe nadwozia, które są dostarczane do dalszego montażu końcowego w Niemczech.

Ile tramwajów Solaris dostarczy w tym roku?

Będzie to jeden tramwaj dla Lipska oraz nadwozia dla Hanoweru. Czternaście tramwajów dla Lipska jest zakontraktowanych do dostarczenia w ciągu kilku miesięcy od pierwszego pojazdu. W momencie rozpoczęcia dostaw nadwozi TW3000 będziemy budować kolejne w trybie jedno na dwa tygodnie, a potem przyspieszymy do jednego na tydzień.

Czy w tym roku może ?wpaść? jeszcze jakiś kontrakt tramwajowy?

Jeżeli zostaną uruchomione przetargi to jest szansa na zamówienie jeszcze w tym roku. Nie będzie to jednak produkcja, a jedynie możemy podpisać umowę. Trzeba jednak brać pod uwagę czas na złożenie dokumentów, ich ocenę i ewentualne protesty. Obserwujemy toczące się przygotowania do przetargów. No i jeszcze trzeba wygrać postępowanie.

Solaris stawia na elektrobusy. Czy da się je połączyć z tramwajami? Czy elektrobus z pantografem może być ładowany w zajezdni tramwajowej?

Może, jak najbardziej. Trzeba jednak odpowiednio przygotować stację ładowania. Mamy takie rozwiązanie np. w Dreźnie czy w Krakowie. Ale pamiętajmy, że nie można ładować autobusu elektrycznego bezpośrednio z sieci tramwajowej. Musi być oddzielne stanowisko do ładowania autobusów. Źródło energii jest natomiast to samo.

Czy możliwe jest zatem kursowanie elektrobusów pod siecią tramwajową?

Nie wdając się w szczegóły techniczne należy stwierdzić, że w praktyce nie da się tego zrealizować. Tak samo jest z trolejbusami. One również nie mogą być zasilane z sieci tramwajowej.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
Tramino
TW3000
Lipsk
  • Dedal – 29.06.2016

    " Liczą się rozwiązania techniczne, zastosowane komponenty, jakość materiałów. Zawsze staraliśmy się i nadal staramy się oferować zaawansowaną technologię ? mówi nam Dariusz Michalak, wiceprezes Solarisa "I dlatego tak mało pojazdów tego producenta jest na torach w polskich miastach. Tu wygrywa się niską ceną, niską jakością komponentów i materiałów, kiepskim rozwiązaniami technicznymi, starą technologią montażu. Tu rządzi bylejakość, podporządkowana cenie i brak ambicji aby to wydźwignąć na wyższy poziom. Żeby coś sprzedać za granicę musi do niektórych przyjechać zamawiający nadzorca, który wytknie błedy konstrukcyjne i montażowe. Na polski rynek bylejakość wystarcza bo tu rządzi cena , na np. Niemiecki ogromna wiekszość musi zostać przeprojektowana i porządnie złożona ( pod nadzorem ). Ostatecznie jednak kosztuje taki produkt o wiele wiecej czasu i pieniędzy, a że nosi taką samą nazwę jak jego polskie "odpowiedniki " to taki marketingowy chwyt. Łatwo jest potem w świetle fleszy pitolić cos o wejściu do pierwszej ligi. Pytanie tylko z czym? Oby to co mówi wiceprezes Solaris nie było gołosłownym pitoleniem.

  • www – 29.06.2016

    A co to za dwa dzikie ostatnie pytania? Dziennikarz nie zna praw fizyki i pisze o tramwajach? :-(Wygląda na to, że nie ma zielonego pojęcia jak są zasilane tramwaje. Wstyd:-(Widocznie marzy o likwidacji tramwajów i zastąpieniu ich elektrobusami. Fantasta. Chyba wystarczy złośliwości?

  • zzz – 30.06.2016

    Pewnie według ciebie wiceprezes solarisa też jest dziki i nie zna się na tym jak są zasilane tramwaje. Bo nie dość że odpowiada to jeszcze logicznie. Chyba usilnie próbowałeś komuś dogryzać a wyszedłeś na debila. Brawo!

  • gorzowiak – 30.06.2016

    Możliwość ładowania elektrobusów w tym samym miejscu ( zajezdni) gdzie odbywa się obsługa tramwajów to bardzo korzystne rozwiązanie dla przewoźnika, który nie musi budować nowego obiektu a jedynie przystosowuje to co już ma. To oszczędność! Tak się przecież dzieje już o czym wspomina Pan Michalak. Ten temat wymaga zgłębienia i dodatkowych pytań. Faktycznie kolego www skompromitowaliście się tym swoim wywodem. Nie pierwszy raz tutaj. Wstyd!

  • Baronka – 30.06.2016

    @www Dzikie pytania mówisz. Ciekawe co powiesz jak trzeba będzie całkiem zrezygnować z diesla. I wtedy zacznie się płacz takich jak ty że przecież my nie wiedzieliśmy, my nie przygotowani. Gorzowiakma racje. Trzeba jak najwięcej pytać o elektrobusy.

  • ? – 30.06.2016

    Wiadomo że przyszłość to elektrobusy tylko gdzie tu jest mowa o zastepowaniu nimi tramwajow???

  • ISG – 30.06.2016

    "Nie wdając się w szczegóły techniczne należy stwierdzić, że w praktyce nie da się tego zrealizować. Tak samo jest z trolejbusami. One również nie mogą być zasilane z sieci tramwajowej."Dobry żart. Zapraszam do San Francisco, tam tramwaje dzielą sieć z trolejbusami od dekad. No ale widocznie nie wiedzą, że tak nie można.

  • tp – 30.06.2016

    @ISG A widziałeś co mają na dachu tramwaje które pożyczają jednego druta od trolejbusów? Przy takim rozwiązaniu można tak zrobić jak używasz zamiast "wędki" pantografu (a dziś prawie wszyscy tramwajarze używają) to już niewykonalne.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....