TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Solaris dostarczy tramwaje do Lipska
INFOTRAM Karol Wach - Opublikowano: 05.02.2015 11:19:14 48 komentarzy
Solaris dostarczy tramwaje do Lipska

Solaris dostarczy 41 tramwajów Tramino dla Leipziger Verkehrsbetriebe GmbH. Zgodnie ze specyfikacją przetargową będą to wagony częściowo niskopodłogowe. Polski producent pokonał w decydującym starciu Bombardiera. Informacje te potwierdzili na dzisiejszej konferencji prasowej przedstawiciele producenta. To wielki sukces Solarisa - powiedział Ryszard Petru, przewodniczący Rady Nadzorczej firmy. Trzeba pamiętać, że jesteśmy jedynym producentem z Polski, który homologował swoje tramwaje na terenie Niemiec - dodał. O możliwej wygranej Solarisa pisaliśmy na łamach InfoTram już prawie rok temu. Jak się okazało nasze informacje znalazły potwierdzenie, mimo, że Solaris musiał dość długo czekać na rozstrzygnięcie. Wszystko przez odwołania Bombardiera. Finalnie wszystku ułożyło się po myśli polskiej firmy, dla której to już trzeci wygrany przetarg na dostawy trawmajów u naszych zachodnich sąsiadów. Wcześniej bolechowski producent wygywał w Jenie i Brunszwiku. Lipskie zamówienie obejmuje dostawy tramwajów w latach 2016-2020. Na początek trzeba będzie dostarczyć pięć tramwajów, kolejne trzydzieści sześć opcjonalnie w ustalonych transzach. Wagony muszą uzyskać lokalną homologację i spełniać wymagania sieci tramwajowej w Lipsku. Mają być jednoprzestrzenne, ze stalową karoserią. Niska podłoga musi stanowić co najmniej 70% długości pojazdu. Szerokość tramwaju to 2300 mm, maksymalna długość to 45 000 mm. Każdy wagon będzie musiał zabrać na swój pokład 200 pasażerów (4 osoby/m2), z czego 80 na miejscach siedzących.

Planowany okres użytkowania tramwajów to co najmniej 32 lata, zaś roczny przebieg to 100 000 km. Pierwszy wagon powinien zostać dostarczony we wrześniu 2016 roku, ostatni do 30 września 2020 roku.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
Lipsk
  • slavko – 05.02.2015

    gratulacje dla Solarisa

  • korona – 05.02.2015

    Brawo!!! Ciekawe, co teraz powiedzą Ci wszyscy, którzy na tym forum wypisują, że polscy przewoźnicy powinni kupować tylko polskie pojazdy. Dzięki konkurencji z zachodnimi producentami weszliśmy na naprawdę wysoki poziom i nasze firmy mogą się pocieszyć takimi sukcesami. Konkurencja jest dobra dla wszystkich - konsumentów i producentów wbrew pozorom też.

  • iko – 05.02.2015

    Konkurencja jest dobra pod warunkiem że wygrywa pesa. Swoją drogą solaris niech się cieszy że pesa nie startowała w Lipsku bo by ich zmiotla cena.

  • Karol – 05.02.2015

    Gratuluję Solarisowi. Ktoś kiedyś napisał, że Solaris w Jenie i Brunszwiku wygrał bo do przetargu nie stanęli producenci z zachodu. A tu mamy przykład, że Solaris może konkurować z największymi. Super

  • advisor – 05.02.2015

    Wspaniała wiadomość! Serce i dusza się raduje! Wielkie brawa dla Solarisa - dumy Polskiego przemysłu! Oby więcej takich wieści!

  • Combino – 05.02.2015

    @Karol: dlatego właśnie ten przetarg więcej znaczy i więcej mówi; z drugiej strony poczekajmy na dalszy bieg wydarzeń ;) Mam tylko nadzieję,że jednak nie sprawdzą się plotki i Tramino Leipzig nie będzie 5-członowym KWP,bo to by znaczyło że poza S105 (de facto od ECE) i KWP nie mają nic innego,a dawne Gecko nigdy nie nabierze ciała. Zresztą nie sądzę by Lipsk liczył na to,że dostanie KWP...

  • Jaszczuk – 05.02.2015

    @Combino: co to jest KWP ?

  • Lint – 05.02.2015

    Prawda jest taka że wygrali pod nieobecność Pesy. Pesa dała im to wygrać. Taki jest nieformalny podział rynku. Solaris bierze Niemcy a Pesa Polskę. Pesa dodatkowo bierze całą resztę o czym wkrótce się przekonamy

  • Historyk – 05.02.2015

    Czarna robota - spawanie pudeł (może ram wózków) w Polsce. Reszta "mądrych" podzespołów niepolskich (głównie z Niemiec). Składanie całości (za marne pieniądze) w Polsce. Taki to sukces.

  • Ngt – 05.02.2015

    @Lint: Pesa dała wygrać? Bzdura! Została odrzucona ze względów formalnych już w pierwszym etapie, nie byli wstanie spełnić warunków.

  • Kombino – 05.02.2015

    @Historyk: a który polski dostawca "mądrych" podzespołów sprostał wymogom i dostarczył coś do niemieckiego projektu?

  • Frankiewicz – 05.02.2015

    Pesa niech sobie dostarcza tramwaje do Grudziądza, to jest klient na ich poziomie możliwości.

  • POZnaniak – 05.02.2015

    Dlaczego poziom Grudziądza liczysz na niższy niż Poznania czy Bydgoszczy panie Frankiewicz. Albo jesteś głupi, albo nos nosisz wyżej od czterech liter.

  • tomtom – 05.02.2015

    Solaris zaproponował ponoć elektrykę Cegleca

  • Historyk – 06.02.2015

    Zaczyna się wszystko od technicznych wymagań przetargowych. Jak kupujący jest mądry - pisze wysokie, europejskie wymagania w SIWZ (patrz ostatni SIWZ warszawski na tramwaje dwukierunkowe), gdyż nasze przepisy homologacyjne są naprawdę liche a i z tym PESA ma problemy. Tramwaj w Polsce odbiera się w 2 dni, homologuje się w 1 miesiąc. W Niemczech to ok. 6 miesięcy (Solaris - Jena). To o czymś mówi.

  • k – 06.02.2015

    W jeden dzień? A ile trwają odbiory Jazza w Warszawie? Na pewno nie jeden dzień.

  • trttyty – 06.02.2015

    Odbiory jazza trwają długo bo to szmelc na kołach.

  • qwerty – 06.02.2015

    Gratulacje dla Solarisa. I życzę kolejnych zwycięstw.

  • Historyk – 06.02.2015

    Warszawa nie musi podchodzić już do nowych tramwajów politycznie (polityk, prezes nie ma już "ciśnienia" - pokazania - o, załatwiłem nowoczesny tramwaj, już wozi moich wyborców) a również poznała się na jakości PESY, stąd jest wyjątkiem na tle innych polskich miast/przetargów

  • Historyk – 06.02.2015

    Warszawa nie musi podchodzić już do nowych tramwajów politycznie (polityk, prezes nie ma już "ciśnienia" - pokazania - o, załatwiłem nowoczesny tramwaj, już wozi moich wyborców) a również poznała się na jakości PESY, stąd jest wyjątkiem na tle innych polskich miast/przetargów

  • jatal. – 06.02.2015

    @ Eurotram: Warunki w zupełności spełnia czteroczłonowy KWP (czyli konstrukcja typu "krótki wagon przegubowy") znany z Brunszwiku. ===== A swoją drogą ciekawi mnie to procesowanie. Czy wcześniej nie domyślali się że "wychodują sobie żmiję na własnej piersi"? Trochę to dziwne.

  • jatal. – 06.02.2015

    Procesowanie się Bombardiera rzecz jasna.

  • Combino – 06.02.2015

    @Jatal: być może sądzili,że nauczka dana Peseie sprawi,że Solaris nawet nie będzie próbował fikać.No nic,zobaczymy; bardzo prawdopodobne,że Bombardier będzie usiłował użyć swoich wpływów handlowych do poskromienia bolechowskiej firmy; jeśli Solarisowi np. nagle skomplikuje się dostęp do aparatury Vossloh-Kiepe,to będziemy wiedzieli że Bombardier jeszcze sporo może... @Frankiewicz: Pesa w przetargach tramwajowych już dwukrotnie zostawiła w pobitym polu Bombardiera,dwa razy Stadlera i raz Alstom. I piszę tylko o tramwajowych. Więc poziom Grudziądza to raczej nie jest szczyt ich możliwości...

  • Historyk – 06.02.2015

    Wyniki ogłoszono (wstępnie?) w listopadzie 2013. Jeśli ktoś, coś miał kontrować, to już się musiało zakończyć i dopiero teraz ogłoszono oficjalnego zwycięzcę. Dla dociekliwego: zbadaj zasadę budowy wózków Bombardiera w Łodzi, Tramino w Poznaniu i PESY Swingi. Tak, że może nie kontra a współpraca?

  • Historyk – 06.02.2015

    A tak nawiasem, można powiedzieć, że to niemiecki tramwaj (podzespoły, inżyniering), produkowany przez Niemców (państwo Olszewscy mają niemieckie obywatelstwa jak gdzieś czytałem), w Zarządzie przez kilka lat - Niemcy, a teraz prezesem zostaje również Niemiec. No, można być rzeczywiście dumnym.

  • mazyk – 06.02.2015

    A co Lipsk planuje wycofać ?

  • mazyk – 06.02.2015

    A co Lipsk planuje wycofać ?

  • Combino – 06.02.2015

    @Mazyk,czy ten fragment "Sie sollen die letzten 131 alten Tatras ersetzen" jest dość jasny? ;)

  • Combino – 06.02.2015

    @Jatal: nie wiem,czy 4-członowy KWP spełnia,ale na pewno nie jest tym czego oczekuje LVB,bo celowali w coś porównywalnego długością z NGT12-LEI. Więc jeśli Solaris rzeczywiście ich tak wy$#@^ł i dał czteroczłona,to to będzie miało bardzo krótkie nogi (konkretnie wielkości pięciu egzemplarzy). osobiście bym wolał,żeby jednak się okazało że Solaris wystawił coś klasy właśnie ostatnich lipskich nabytków i to z dwóch powodów: po pierwsze,tak konstrukcja zdaje się mieć większą REALNĄ przyszłość niż KWP; po drugie,będzie to kolejny model w ofercie Solarisa,co z kolei prowadzi do punktu trzeciego: wejście w trzeci model osłabi rosnące ostatnio prawdopodobieństwo,że Solaris za jakiś czas da sobie spokój z tramwajami (a pewne ostatnie kroki zdawały się wzmacniać podejrzenia słuszności tej tezy...)

  • jatal. – 06.02.2015

    Wcześniej też myślałem że chodziło o kolejne NGT12, ale pomyłka pożądanej pojemności 80+120 osób z 100+160 byłaby niewiarygodnie dużym pudłem. Długie wyłanianie zwycięzcy może jednak świadczyć że chodziło o NGT12 ale zostawili za dużo dziur w SIWZ i "nie wyszło". Koniec na pięciu sztukach wyjaśnił by nam kwestię "jak miało być."

  • Combino – 07.02.2015

    @Jatal: powołując się na cytat z niemieckiej strony,który wrzuciłem 3 posty wyżej,zwykła matematyka wskazuje że raczej nie chodziło im o wagony długości bremeńskich GT8N-1 ;)

  • Historyk – 07.02.2015

    Dygresja: kto wymyślił nazwę i skrót KTW (krótki wagon przegubowy)? Co to znaczy krótki? Czy wagon o długości 45m to ma być krótki wg tej jakiejś definicji? Prośba do dyskutantów: czy ktoś ma dostęp do pełnych (!) przetargowych wymagań technicznych w tym przetargu i mógłby podać gdzie znaleźć? Czy ktoś może podać źródło z informacją jakie firmy brały udział w przetargu? Z tego co czytałem w czasie trwania przetargu i wstępnym ogłoszeniu wygranej Solarisa były głosy oburzenia, że jest w Lipsku firma HeiterBlick (coś jak Modertrans), która robi tramwaje i może dać pracę miejscowym, a wygrywa firma z Polski będąca w pojazdach szynowych/tramwajach jeszcze przedszkolakiem. Słaby "marketing"?

  • Historyk – 07.02.2015

    Korekta: oczywiście skrót KWP

  • jatal. – 07.02.2015

    @ Combino - zależy czy liczyć od metra czy od osoby. ;) ===== @ Historyk - "nie chwaląc się, jam to ci skrócił" po raz pierwszy, bo denerwowało mnie stosowanie pełnego tłumaczenia nazwy. Jako jednoznaczne, krótkie i firmowo-neutralne przyjęło się, podobnie jak w Niemczech równie krótki oryginał - "kurzgelenkwagen". Oznacza to tramwaj przegubowy innej konstrukcji (zestawionej z krótszych członów po ok. 9 m) niż we wcześniej opracowanym typie "gelenkwagen". "Krótki" dotyczy pojedynczego członu, a nie całego tramwaju. Trochę informacji - http://infotram.pl/text.php?id=29149 http://infotram.pl/text.php?id=11569 ===== Pełnych danych brak. Była to procedura negocjacyjna bez publicznego siwz - w artykułach cytują oficjalne (nawet dość obszerne) wymogi z ogłoszenia zamieszczonego w biuletynie TED. Wiadomo jednak że na róznych etapach zainteresowanie oprócz BT i Solarisa zainteresowanie było ze strony Pesy i właśnie HB.

  • Historyk – 08.02.2015

    @Jatal: aleś coś przecombinował z tym krótkim wagonem przegubowym. Wg niemieckej Wikipedii "Als Kurzgelenkwagen werden Fahrzeuge bezeichnet, bei denen pro Wagenteil ein Drehgestell benötigt wird." Taka definicja też nie trzyma się kupy. Czy Avenio Siemensa który ma jeden wózek pod każdym członem i może być o długości od 27 m (2 człony i jeden przegub) do 72 m (8 członów i 7 przegubów) to wszystko Kurzgelenkwagenen? Jeśli już, to tylko ten pierwszy, dwa pudła, dwa wózki, jeden przegub. A jakim tramwajem jest tramwaj mający 2 pudła i 3 wózki (Jacobs pod przegubem)?. Jeśli klient życzy sobie tramwaj o długości 45 m, w życiu nie powiedziałbym, że chodzi mu o krótki wagon (czyli tramwaj). Dzięki za odsyłacze do stron infotram, ale sorry, nie traktuję takich info jako materiał źródłowy. Może się mylę jeśli chodzi o pojęcie krótkiego wagonu przegubowego, ale tak uważam. Poza tym, poleca się "brzytwa Ockhama" - nie twórzmy niepotrzebnych (i jeszcze mylących - przyp. aut.) bytów. PZDR

  • jatal. – 08.02.2015

    @Historyk - 1) Ja tylko skróciłem. Chyba łatwiej stosować w co drugim zdaniu cokolwiek np. KWP, niż "jednoprzestrzenny tramwaj wieloczłonowy złożony z członów podpartych tylko jednym wózkiem obrotowym nieswobodnie". === 2) Opis może być krótszy/pobieżny lub dłuższy/uszczegółowiony. W każdych normach, przepisach czy umowach pełny/dłuższy podaje się raz, a potem stosuje krótszy praktyczniejszy zamiennik. === 3) Zawsze można wymyśleć coś lepszego, może się przyjmie. ;) ===== Przy stosowanych powszechnie parametrach skrajni nie da się fizycznie eksploatować dwuczłonowego tramwaju konstrukcji KWP o długości 27 m. Ośmioczłonowy tramwaj typu KWP wymaga 10 przegubów (dodatkowe albo 3 człony wiszące albo 3 przeguby podwójne) inaczej fizycznie nie przejedzie zakrętu (wykolejenie albo "rozerwanie"). ===== Pobieżnie patrząc nie ma on długich członów i po jednym wózku pod każdym członem, więc jak nic podpada pod typ KWP (przecież jak marchew zdefiniujesz jako owoc to musisz patrzeć na nią jak na owoc niezależnie od jej wielkości). Skąd zakładasz że KWP może mieć tylko dwa człony? ===== GT6 jako najpopularniejszy zawładnął sobie kiedyś potoczną nazwę "tramwaj przegubowy". Po masowym pojawieniu się nowszych konstrukcji najczęściej dla pełnej jasności dodaje się że "na wóżkach wspólnych". ===== Sama długość to za mało by określać od razu typ zamawianego tramwaju, ale jeśli zamawiający nie określił dalszych szczegółów nie wyklucza to żadnego typu włącznie z KWP. ===== Ale od kogo oczekujesz definicji? Po prostu ktoś tak nazwał, jako najlepsze z innych zapomnianych już propozycji przyjęło się akurat to i jest. Czy gdy jakiś profesor napisze to (albo wymyśli sobie co innego) w książce to z miejsca będzie miało większe znaczenie? Ja na własny użytek stosuję jeszcze prostsze kody konstrukcji (KWP sensownie skróciłem do PP) ale publicznie używam określeń zrozumiałych publicznie. pzdr

  • Pt47 – 08.02.2015

    Super! To cieszy. Ciekawe to zdjęcie. Tramwaj dla Lipska a zdjęcie ze Szczecina z Bramy Portowej. Może im zostało jak chcieli sprzedać Tramino do Szczecina?.

  • InfoTram – 08.02.2015

    Zdjęcie jest naszą radosną twórczością :)

  • Ł. M. P. P. – 09.02.2015

    A może mi z kolei ktoś wytłumaczyć, dlaczego w wielu niemieckich miastach tramwaje mają pantograf z tyłu? Takie rozwiązanie ma chociażby Tramino dla Brunszwiku.

  • Krystian – 09.02.2015

    @Ł. M. P. P. Żeby eksploatujący się ślizg pantografu nie zabrudzał urządzeń dachowych. Istotne również jest, aby klimatyzator nie był montowany bezpośrednio za pantografem.

  • Historyk – 10.02.2015

    @jatal: co do krótkiego tramwaju przegubowego pozostaniemy przy swoich zdaniach. Dla mnie krótki tramwaj przegubowy to: minimalna ilość pudeł (2) minimalna ilość przegubów (1) minimalna ilość wózków (2). Proponuje Ci również nie używać w technice (chyba, że chodzi o publicystykę) nieostrych, niejednoznacznych sformułowań typu: "Przy stosowanych powszechnie parametrach skrajni ". Powszechnie - czyli gdzie? Parametry skrajni - jakiej skrajni (kinematycznej pojazdu, skrajni budowli?), jakie to parametry? Długość tramwaju zdeterminowana jest raczej infrastrukturą: długość przestanku, średnica ronda. To tak na marginesie. PZDR

  • jatal. – 11.02.2015

    @ Historyk - Każdy ma prawo do własnej definicji, tylko czy zawsze ma to sens? 2+2=4 to przecież też tylko umowa ogółu, więc po co upierać się że to =19? Ogół nie będzie pamiętał takiej indywidualnej definicji, a myślący "pod ogólny prąd" i tak będzie musiał posługiwać się bardziej znaną definicją ogółu. ===== "Powszechnie" bo nie jestem wszechwiedzącym i asekuracyjnie zakładam że być może gdzieś "w ogródku ktoś ma". Poza tym nie widzę sensu udowadniać że powszechnym rozmiarem długości buta nie jest 50 cm. ===== Tak jak magnes ma zawsze dwa bieguny, tak zagadnienie skrajni składa się z części taborowej i budowlanej łącznie. Jedna bez drugiej nie ma sensu. W skrajni nie chodzi o wymiary tramwaju czy budowli tylko o odstęp między nimi. ===== Nie bardzo jest tu miejsce na cytowanie podręczników, przepisów i zasad ustalonych wieleletnim doświadczeniem. Oczywiście że chodzi o wymiary/odległości uwzględniające zasady kinematyki. ===== Podałeś tak radykalnie nierealny przykład że nie ma sensu zastanawiać się dlaczego jest błędny. Jeśli uważasz że taki tramwaj jest możliwy to najprościej będzie jak podasz przykład eksploatacji jakiegoś dwuczłonowego KWP o długości aż 27 m. pzdr.

  • Historyk – 11.02.2015

    @jatal - oczywiście masz prawo do swoich definicji. ====Nie wiem czy jest gdzieś tram 2-członowy o długości 27 m. Jeżeli znajdzie się ktoś kto będzie taki tram chciał, to obliczenia skrajni kinematycznej (uwzględniające również skutki dynamiki ruchu tramwaju i zużycia jego elementów np. obręczy, czy choćby wysokość bieguna kołysania) to powiem mu jakie parametry (wymiary - szerokość tramwaju w zależności od wysokości od główki szyny) geometrii infrastruktury muszą być zachowane. Oczywiście może być odwrotnie. Zadane są parametry infrastruktury i sprawdzamy czy tram o życzonej konfiguracji jest możliwy do zrealizowania. W necie znajdziesz (oprócz PN jak oblicza się skrajnię kinematyczną) opracowania TABOR na temat skrajni kinematycznej tramwaju. PZDR

  • jatal. – 12.02.2015

    Gwarantuję że nie doczekasz się klienta który zapyta jak taki tramwaj zrobić - więc... nie czekaj tylko "policz sobie" to wszystko a będziesz wiedział dlaczego. ===== Ale nie ważne. Tak z ciekawości chciałem jeszcze tylko zapytać jeśli nie KWP, to jak w takim razie na własny użytek klasyfikujesz/nazywasz 3-członowe tramino dla Olsztyna? (Nie mówiąc już o cztero- czy sześcioczłonowcach.)

  • Historyk – 12.02.2015

    @jatal: nie zajmuje się klasyfikacjami - po co. Nazywaj pojazd jakim jest np. X członowy na Y wózkach, w tym Z napędowych o długości ..., szerokości ... XX% niskiej podłogi i wszystko jasne. Tramwaje w w większości przypadków zamawiane są do już istniejącej infrastruktury (przystanki, inna infra, odległość sąsiadujących torów). Tak więc jednoprzegubowy (2 członowy) tramwaj o długości 27 m nie miałby szans. Poza tym nacisk na oś (przy 2 wózkach) przekroczyłby dopuszczalny Rozporządzeniem...., nawet gdy niektórzy operatorzy (niepolscy) dopuszczają 12T/oś.

  • jatal. – 13.02.2015

    To już nic nie rozumiem. Najpierw pytasz o używaną przez innych definicję (czyli jednak potrzebowałeś jej). Potem nie zgadzając się z nią, przedstawiłeś swoją (czyli jednak dokonałeś klasyfikacji), teraz piszesz "X członowy na Y wózkach, w tym Z napędowych o długości ..., szerokości ... XX% niskiej podłogi" (co jak nic jest przecież definicja, tylko w wersji mega) i pytasz jeszcze "nie stosuję tego bo po co Ci to"? Przede wszystkim po to żeby łatwo dobrze rozpoznać zagadnienie, żeby wiedzieć co jest, co może, a co nie może być zbudowane. A potem... choćby po to żeby (jak wspomniałem gdzieś powyżej) uprościć komunikację i co chwilę "nie lać zbędnej wody". ===== Poza tym cieszę się że w końcu przyznałeś mi rację choćby w tym że nikt nie zbuduje OWEGO tramwaju.

  • Algernon – 03.08.2015

    A więc - krótki czy nie krótki - KWP to tramwaj na wózkach skrętnych pod członami, a nie pod przegubami - dobrze rozumiem definicję tego nowo-potocznrgo skrótowca? A przy okazji - nie rozumiem, po licho w takim układzie wózki w ogóle mają być skrętne? Przecież jeśli skręcają się wobec siebie więcej niż pudła, to morda "zamiata" jak w PCC...

  • Messi – 11.02.2017

    Pesa nie ma homologacji na Niemcy wiec póki co nie może startować w przetargach

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....