TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Solaris: Coraz bardziej umacniamy się segmencie tramwajowym
Karol Wach - Opublikowano: 29.10.2014 15:52:02 23 komentarze
Solaris: Coraz bardziej umacniamy się segmencie tramwajowym
O tramwajach Solarisa rozmawiamy ze Zbigniewem Palenicą, członkiem zarządu Soalris Bus&Coach, odpowiedzialnym m.in. za transport szynowy. InfoTram: Jak sprawują się tramwaje Solarisa w Jenie?Zbigniew Palenica: Mieliśmy okazję spotkać się na targach InnoTrans z przedstawicielami Jeny, którzy przekazali nam, że Tramino Jena sprawują się bardzo dobrze. Operator poinformował nas także, że planuje dalszą odnowę taboru tramwajowego. Dobre doświadczenia z eksploatacji Tramino są przyczynkiem do tego, żeby nie tylko myśleć o modernizacji starszego taboru, ale także o zakupach nowego.InfoTram: Solaris jest faworytem?Zbigniew Palenica: Cieszymy się, że Tramino w Jenie dobrze funkcjonują. Mamy tam swój własny serwis, chcielibyśmy powiększyć liczbę tramwajów. Jeżeli jednak klient postanowić kupić nowe pojazdy, to odbędzie się to w drodze otwartego przetargu.InfoTram: Jaki jest następny tramwaj z rodziny Solarisa –Tramino Brunszwik?Zbigniew Palenica: Wszyscy zauważają, że tramwaj jest bardzo wyrazisty. Był przygotowywany przy ścisłej współpracy z klientem. Muszę szczerze powiedzieć, że na targach w Berlinie nie słyszałem negatywnych opinii na temat tego tramwaju. Spotkałem się natomiast z  bardzo pozytywnymi opiniami na temat jego wyjątkowej „kastomizacji”. W tej chwili kompletujemy dokumenty związane z homologacją i już wkrótce pojazdy zgodnie z harmonogramem wyjadą na torowiska w Brunszwiku. InfoTram: Wspomniał Pan o elektrobusach w Brunszwiku. Mamy tam technologię PRIMOVE. Czy Pana zdaniem można ją będzie na szerszą skalę wykorzystać w tramwajach?Zbigniew Palenica: PRIMOVE Bombardiera powstał, jako system zasilania właśnie tramwajów, po to, żeby nie budować sieci trakcyjnej. Technologia została rozwinięta, stąd też jej pojawienie się w autobusach. Równie dobrze może spisywać się w systemach autobusowych, jak i tramwajowych. Mamy ją już w Brunszwiku, za chwilę pojawi się w Berlinie.InfoTram: Nie możemy zatem wykluczyć, że w przyszłości Tramino będą korzystać z technologii PRIMOVE?Zbigniew Palenica: Jeśli znajdzie się klient, który będzie szukał i potrzebował takiej technologii na pewno się do tego przymierzymy. Popatrzmy na Rygę. Dostarczamy tam 175 autobusów i 125 trolejbusów z modułem, dzięki któremu pojazd może jechać bez sieci trakcyjnej. Przedstawiciele tego miasta byli pozytywnie zaskoczeni naszym projektem dla Hamburga –autobusem na ogniwo wodorowe. Zastanawiali się skąd taki pomysł Solarisa. Był to wynik współpracy z klientem i reakcja na jego zapotrzebowanie. Podobnie może być z PRIMOVE.InfoTram: Jak wyglądają perspektywy tramwajowe Solarisa?Zbigniew Palenica: Coraz bardziej umacniamy się w tym segmencie. Naszym pierwszym kontraktem była dostawa 45 Tramino dla Poznania. Wskaźnik sprawności tych pojazdów nieustannie utrzymuje się znacznie powyżej wymaganych 95% gotowości technicznej. Drugi projekt to Jena. Całkiem nowa technologia, a do tego pierwsze polskie tramwaje na rynku niemieckim. Cały projekt udało się przeprowadzić bardzo sprawnie. Szczególnie szybko udało się uzyskać homologację. Dokumenty otrzymaliśmy szybciej niż wielkie, uznane koncerny w podobnych zamówieniach. Współpraca z niemieckimi urzędami certyfikacyjnymi wymusiła rozwój Solarisa. To było dla nas nowe doświadczenie, które teraz wykorzystujemy w Brunszwiku. Posiadamy od dłuższego czasu certyfikację IRIS, mamy też certyfikację na dostawy komponentów dla Deutsche Bahn. Robimy produkty dobrej jakości i dzięki temu możemy ubiegać się o kolejne zamówienia. Nasza fabryka w Środzie Wielkopolskiej jest elastyczna, a te zdolności, które mamy w tramwajach możemy wykorzystywać przy produkcji autobusów. Nasi pracownicy mogą być przesuwani między procesami produkcyjnymi, co jeszcze potęguje podniesienie naszej jakości. Mamy też bardzo doświadczoną kadrę. InfoTram: Co z kolejnymi kontraktami? Zbigniew Palenica: Realizujemy zamówienie dla Brunszwiku, potem Olsztyn. Nie jest tajemnicą, że startujemy w przetargu na dostawę 41 tramwajów dla Lipska. Wstępna oferta została przyjęta, zostaliśmy zaproszeni do złożenia oferty końcowej, rozstrzygnięcie powinno zapaść do końca roku.InfoTram: Jak Pan ocenia szanse na dostawę tramwajów dla niemieckiej stolicy? W Berlinie mamy przecież sporo autobusów Solarisa. Zbigniew Palenica: Skoro udało nam się podpisać umowę na budowę linii elektrycznego autobusu w Berlinie, jesteśmy liderem tego projektu, to jestem bardzo optymistycznie nastawiony do tematu tramwajów w niemieckiej stolicy. Będąc na InnoTrans jechałem autobusem marki Solaris z 2005 roku i pojazd był naprawdę w bardzo dobrej kondycji. To dobra rekomendacja naszej firmy. Rozmawiałem z osobami odpowiedzialnymi za tramwaje w Berlinie. Bardzo pozytywnie oceniali Tramino dla Brunszwiku, pokazane na InnoTrans.   InfoTram: Solaris będzie nadal próbował na rynku niemieckim?Zbigniew Palenica: Nie tylko. Tam, gdzie będzie zapotrzebowanie na naszą technologię i będzie możliwość zaproponowania produktu dostosowanego do potrzeb klienta, tam będziemy startować. Na pewno chcemy unikać sytuacji, w których musielibyśmy sprzedać pojazdy niskie jakościowo za bardzo niską cenę.InfoTram: Czyli nie za wszelką cenę?Zbigniew Palenica: Nie za wszelką cenę. Podstawowa różnica między przetargiem w Polsce a Niemczech jest taka, że Niemcy najpierw wybierają firmy, które mogą zrealizować zamówienie. Do przetargu nie może podejść każdy, np. firma z użyczonym doświadczeniem czy referencjami. Takie sytuacje się nie zdarzają. InfoTram: Rynek czeski?Zbigniew Palenica: Jest także rynkiem specyficznym. Tam było szereg małych firm, specjalizujących się w modernizacjach tramwajów. Jedynym producentem, który oferował nowe tramwaje jest nasz konkurent, ale i zarazem partner, czyli Skoda. Jeżeli będziemy mieli okazję na dostarczenie tam tramwajów, na pewno z niej skorzystamy. InfoTram: To bardziej szczegółowo. Czy Solaris był zainteresowany przetargiem w Ostrawie?Zbigniew Palenica: W Ostrawie około 80% taboru to Solarisy. To wystarczy za cały komentarz. Technologia jest znana, decyzje zapadną wkrótce.InfoTram: Francja?Zbigniew Palenica: W tej chwili przez naszą spółkę Solaris France sondujemy rynek pod kątem autobusów elektrycznych i hybrydowych. Jeśli chodzi o tramwaje, to w tej chwili prowadzimy rozpoznanie rynku. InfoTram: Co z metrem?Zbigniew Palenica: To nie jest tak, że za wszelką cenę chcemy być globalnym koncernem, który produkuje wszystko. Na pewno w najbliższym czasie będziemy dalej rozwijać tramwaje. W przyszłości nie wykluczam jednak innych projektów, także przy współpracy z partnerami.InfoTram: Czyli możliwa jest współpraca z innymi producentami?Zbigniew Palenica: Patrząc na trolejbusy, gdzie współpracujemy z wieloma producentami, widzimy, że Solaris jest bardzo otwarty. Podobnie przy autobusach elektrycznych. InfoTram: Pojazdy kolejowe?Zbigniew Palenica: Na razie raczej nie. To jest inny typ pojazdów. Na dzień dzisiejszy możliwa jest współpraca przy budowie komponentów. Wspominałam już, że mamy certyfikację Deutsche Bahn. Do takiego projektu trzeba się przygotować i podchodzić do niego stopniowo. InfoTram: To wróćmy jeszcze do tramwajów. Kolejny projekt to Olsztyn. Na jakim etapie jest obecnie?Zbigniew Palenica: Wiemy od klienta z Olsztyna, że wszystkie inwestycje infrastrukturalne są przygotowywane. Projekt zostanie na pewno zrealizowany. W drugiej połowie przyszłego roku będziemy mieli bardzo ciekawy system z wyjątkowym pojazdem. Tramino Olsztyn będzie uwzględniał wszystkie najlepsze cechy, jakie mają Tramino Jena i Tramino Brunszwik. Tramwaj jest na etapie testów wytrzymałościowych, zatem fizyczny proces produkcji został już rozpoczęty.InfoTram: Czy w Polsce jest miejsce dla trzech, czterech producentów tramwajów? Jest PESA, Solaris, o tramwajach myślą cały czas Newag i Modertrans?Zbigniew Palenica: Popatrzmy na rynek autobusowy w Polsce. Mamy tam sześciu producentów i dla każdego jest miejsce. Czterech dostawców taboru tramwajowego to nie jest żaden problem, tym bardziej, że także w Polsce wagony muszą być już skrojone na potrzeby danego przewoźnika. Nie ma mowy o rutynie. My też jesteśmy gotowi zaoferować tramwaj dobrany do specyfiki danego miasta, a ponadto możemy zaoferować, niejako w pakiecie, autobusy elektryczne. Cały zestaw dla ekologicznej komunikacji miejskiej. Rynek polski jest duży i nadal będzie się rozwijał. Poza Gliwicami mamy cały czas do czynienia z rozbudową poszczególnych sieci. Wraz z tym rozwojem będą szły zamówienia na tramwaje. Tabor wymaga wymiany w większości polskich miast, które dziś mają sieci tramwajowe. Nawet te mniejsze miasta planują rozwój komunikacji tramwajowej. InfoTram: Czy doświadczenie autobusowe nadal pomaga przy sprzedaży tramwajów? Zbigniew Palenica: Na pewno. Przykład Poznania, Jeny i Brunszwiku pokazuje, że zaufanie zbudowane przy dostawach autobusów można wykorzystać również na rynku tramwajów.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
Tramino
Jena
Poznań
Brunszwik
PRIMOVE
  • in – 29.10.2014

    ,, Naszym pierwszym kontraktem była dostawa 45 Tramino dla Poznania. Wskaźnik sprawności tych pojazdów nieustannie utrzymuje się znacznie powyżej wymaganych 95% gotowości technicznej". Chyba tych które udało się akurat poskładać i uruchomić. Z 45 jest max 30 w ruchu.

  • jws – 29.10.2014

    No to rekomendacja pozytywna super

  • K – 29.10.2014

    Dodajmy, że według uruchomienie MPK zakłada 35 szt czyli około 80% wagonów z czego uruchamiają 30-32 wagonów max czyli około 70% bo reszta ma usterki. Co do jakości ... Po dwóch latach wewnątrz pękają laminaty i robią się dziury, że można dwa palce wsadzić ... Nawet w Weekend gdzie uruchomienie jest na wysokości 24 wagonów widać na Brygadach "Traminowych" pojazdy Siemensa, wiec Solaris jak zwykle wciska ciemnotę ...

  • jatal. – 29.10.2014

    Fajnie brzmi fragment o firmach "z kupionym doświadczeniem".

  • hahaha – 30.10.2014

    Ale koleś pojechał marketingiem....dostali po du..pie od Pesy ze skulili ogon jak zbity pies. Pesa może ich zgniesc jak robaki. Jak myślą że Niemcy są tylko dla nich to grubo się mylą. Pesa w przyszłym roku ruszy na podbój rynku tramwajowego w Niemczech i solaris znowu będzie miał poza mia tanie jak w Polsce.

  • advisor – 30.10.2014

    @hahaha Panie Żaboklicki, to pan? Czy kolejny upośledzony fanboj Sepsy z klapkami na oczach?

  • Zaboklicki – 30.10.2014

    Tak to ja. Będzie jak mowie.

  • Combino – 30.10.2014

    Bardzo jestem ciekawy tego przetargu w Lipsku; coś tak dziwnie przewiduję,że pokazowo przegrają na rzecz Bombardiera i to tak,by Bombardier nie zapomniał o konieczności dobrej współpracy. Gdyby faktycznie tam wygrali,to raz że byłaby to niespodzianka; dwa,że wtedy może być ciężej z uzyciem technologii Primove i ewentualnych wózków Bombardiera; trzy,że Bombarder jest dla Vossloh-Kiepe znacznie poważniejszym klientem niż Solaris (dalszy ciąg tej myśli chyba każdy sobie dośpiewa). W skrócie: jeśli wygrają,to mogą potem dostać po nosie...

  • jatal – 30.10.2014

    Może wygrają w Lipsku jak nie wystartuje tam Pesa.....

  • advisor – 30.10.2014

    @Combino nie bój się, to nie ten czas i miejsce, by robić pokazówkę. Solaris ma więcej kontrahentów niż jeden Bombardier - choć to olbrzymi koncern to nie jest sam na świecie. A w Vossloh-Kiepe pieniądze nie śmierdzą, myślisz, że nie wezmą zamówień, jak Solaris wygra? Nie ten dostawca to inny i biznes się kręci. Na świecie panuje konkurencja (w Polsce już niekoniecznie). @jatal PESA nie ma żadnych pojazdów miejskich w Niemczech, więc to Solaris ma lepszą pozycje startową. Myślę, że PESA zaryzykuje, pytanie z jakim skutkiem...

  • jatal. – 31.10.2014

    @ dla ścisłości wpis od "jatal" nie jest mój - to dzieło jakiejś miernoty której nie stać na własny nick.

  • Combino – 31.10.2014

    @advisor: to nie o to chodzi; chodzi o to,że Bombardier jest bodajże głównym zamawiającym dla Vossloh-Kiepe (przynajmniej w tej dziedzinie),gdy tymczasem współpraca Solarisa z tą firmą jest gruuuubo mniejsza.Innymi słowy jak w BT się wnerwią i zagadają z V-K,to się skończy elektryka dla Trollino z tej firmy (a bez tego to oni sobie mogą co najwyżej do Włoch coś sprzedawać). Co do Pesy,to nie zdziwi mnie podkładka Pesy w Lipsku,bo już mogło wcześniej dojść do handelku (Kraków za Lipsk).

  • advisor – 31.10.2014

    @Combino Zdecydowanie przekombinowujesz, to już jest szukanie kwadratowych. I napisz raz, a nie 4 razy, ja ślepy nie jestem i naprawdę, czytam odpowiedzi.

  • – 01.11.2014

    Super

  • – 01.11.2014

    Powodzenia

  • – 01.11.2014

    Z przyszłoscią myśli sie w firmie dobrze

  • js – 01.11.2014

    Solaris faktycznie the best

  • jwd – 01.11.2014

    Tak faktycznie firma z przyszłoscia

  • Turysta – 03.11.2014

    Pesa startowała do Lipska ale ich oferta wstępna została odrzucona...

  • sp45 – 03.11.2014

    Dawno się tak nie uśmiałem czytając jakiś artykuł :D Sprawność Tramin nieustannie utrzymuje się znacznie powyżej wymaganych 95% gotowości technicznej, dobre sobie! A Solaris tak się umacnia w rynku tramwajowym, że ostatnio wszystkie przetargi w PL zgarnia Pesa czy Modertrans.

  • Combino – 08.11.2014

    Pesa produkuje 150 tramwajów rocznie...Solaris może się umacniać co najwyżej w przekonaniu że nie istnieją na rynku krajowym. Nawet w Pesie śmieją się z Solara, że nic nie może wygrać. Jak będzie zamówienie do Poznania do Pesa już się postara żeby więcej tramino tam nie było

  • jedi – 08.11.2014

    Pozdrowienia z Pesy od byłych marketingowców Solarisa .....hahahahahaha

  • darek – 24.11.2014

    ,, Naszym pierwszym kontraktem była dostawa 45 Tramino dla Poznania. Wskaźnik sprawności tych pojazdów nieustannie utrzymuje się znacznie powyżej wymaganych 95% gotowości technicznej". Chyba tych które udało się akurat poskładać i uruchomić. Z 45 jest max 30 w ruchu.'' A KOGO TO WINA, ZE USZKODZONE TRAMINA STOJA. NIE JEST TO WINNA SOLARISA BO WSZYSTKIE TRAMWAJE KTORE STOJA SA USZKODZE Z WYNIKU KOLIZJI LUB WANDALIZU. USZKODZENIA PO KOLIZJIZ SOLARIS JEST W STANIE NAPRAWIC W PRZECIAGU 2 DNI. ALE KOGO TO WINA ZE NIE MA KASY NA NAPRAWE?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....