TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Solaris: Bardzo dobre perspektywy rynku tramwajowego
Karol Wach - Opublikowano: 16.07.2015 09:31:53 40 komentarzy
Tramino Brunszwik (foto: InfoTram)

O tramwajowe plany Solarisa pytamy Członka Zarządu producenta ? Zbigniewa Palenicę.

Karol Wach (InfoTram): Proszę coś opowiedzieć o kolejnych kontraktach tramwajowych Solarisa.

Zbigniew Palenica (Członek Zarządu Solaris Bus&Coach): Mamy do zrealizowania kontrakt dla Lipska, uczestniczymy także w przetargu w Monachium. Podchodzimy jednak do tego cierpliwie i z pokorą. Tramwaj wykonuje się i konfiguruje razem z klientem. My nie chcemy klienta zaskoczyć i zaproponować czegoś, czego nie będzie chciał. Chcemy razem rozwinąć projekt, bo to daje gwarancję jego dobrej funkcjonalności w przyszłości.

Monachium. Jak daleka jest droga od dialogu technicznego do podpisania umowy?

Może to być perspektywa kliku miesięcy, na pewno nie dłużej niż rok.

Na jakim etapie jest projekt Lipsk?

Konstrukcja jest bardzo zaawansowana, specyfikacja wykonawcza została uzgodniona z klientem. W tym roku skończymy dokumentację, produkcja ruszy z początkiem przyszłego roku.

Jak wyglądać będzie proces homologacyjny tramwajów dla Lipska?

Mamy wszystkie procedury doskonale wyćwiczone. Korzystamy z doświadczenia wypracowanego w Brunszwiku i Jenie. To nie jest oczywiście prosty i szybki proces, ale udowodniliśmy również, że dla Solarisa nie jest to bariera nie do przeskoczenia.

Czy Solaris widzi różnicę w podejściu do zakupu tramwajów klienta polskiego i niemieckiego?

Klient niemiecki jest bardziej przywiązany do rozwiązań, które już zna. Mamy tam do czynienia z rynkiem, który był opanowany przez takie koncerny jak Siemens, Bombardier czy Alstom, wcześniej przez Düwag. To kraj o bardzo wysokiej kulturze technicznej.

Współpraca z naszymi zachodnimi partnerami pokazała, iż obie strony się od siebie uczą ? przykładowo duże doświadczenie, które miejski przewoźnik w Lipsku posiada z eksploatacji kilkuset tramwajów, jest nie do przecenienia. Szereg rozwiązań kinematycznych i mechanicznych jest dla nas bardzo cenną wiedzą. Tramwaj konfiguruje się razem z klientem. To nie jest tak, że chcemy go czymś zaskakiwać, tylko wspólnie z nim rozwijać dany projekt.

Zgodnie z niemiecką filozofią pracy po podpisaniu umowy strony siadają i pracują nad tzw. specyfikacją wykonawczą. W Polsce takiej procedury niestety nie ma.

Jakie są perspektywy rynku tramwajowego dla Solarisa?

Bardzo dobre. My nie będziemy firmą, która produkuje setki tramwajów. To świadoma decyzja. Chcemy by nasza główna działalność koncentrowała się na rynku autobusowym, a tramwaje powinny doskonale uzupełniać nasze portfolio. Często to przecież Ci sami przewoźnicy.

Czy nowa perspektywa unijna może pomóc zdobyć kolejne zamówienia?

Zapoznajemy się z jej zapisami. Rozmawiamy z klientami. Czekamy na przepisy wykonawcze i rozpoczęcie naborów.

Czy Solaris chce konkurować z PESĄ?

Jesteśmy trochę innym producentem, a jedyny obszar konkurowania to tramwaje. Wygrane przetargi w Poznaniu czy w Olsztynie pokazują, że jesteśmy liczącym się graczem w tym segmencie rynku.

Czy klienci z Europy Wschodniej znajdują Solarisa?

Europa Wschodnia jest trudnym rynkiem, zwłaszcza, jeśli popatrzymy na tamtejszą infrastrukturę. Takie tramwaje, jakie sprzedajemy do Niemiec czy Olsztyna, nie mają sensu eksploatacyjnego na wschodzie. Prowadzimy rozmowy sondażowe, ale nic za wszelką cenę.

Jakie inne rynki wchodzą w grę?

Wszystkie te, na których jesteśmy już obecni, także z naszymi autobusami. To 29 krajów.

Paryż?

Paryż ma ambitny plan elektryfikacji swojego transportu miejskiego. W trakcie szczytu klimatycznego będzie tam kursował nasz autobus elektryczny z systemem najprawdopodobniej plug-in.

Tramwaje dla Paryża?

Zawsze warto rozmawiać. Jednak trzeba pamiętać, że we Francji istnieje bardzo silny lokalny producent.

Jak wypadają testy Tramino w Krakowie?

Jesteśmy, a co najważniejsze krakowskie MPK również, bardzo zadowoleni. Kraków testował m.in. jazdy autonomiczne na superkondensatorach bez pantografu. Wyniki są bardzo dobre. Tramino będzie tam tak długo jak Kraków będzie chciał. To niezwykle wdzięczny pojazd. Gdy wprowadzamy nowe rozwiązania w zakresie oprogramowania czy elektroniki, to możemy na nim przeprowadzać próby.

Nie jest zatem na sprzedaż?

Nie ma pilnej potrzeby sprzedania go. Jeśli wróci do Poznania będzie mógł tam ponownie kursować, jest bowiem kompatybilny z flotą poznańską.

Metro i ezt-y ? czy są jakieś plany z tym związane?

To nie jest nasz rynek. Nie będziemy tego traktować jako biznesu podstawowego. Możemy natomiast robić komponenty, mamy certyfikację Deutsche Bahn w zakresie mechaniki czy wyposażenia pojazdów.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
Monachium
Lipsk
  • grubas z Bydgoszczy – 16.07.2015

    Konkurować z pesa SA ...dobry żart. Padlem ze śmiechu. Panowie z solarisa bądźcie poważni. Nie macie szans cena ani kosztami produkcji. My produkujemy masowo na zautomatyzowany liniach. To że ie ma was w ezt i metro nie wynika przypadkiem z tego ze straciliśmy niedawno szefa projektu który przeszedł do Pesy? Nie ma kto wam skonstruować pojazdu. Hahaha. Ilu mamy u was ludzi od marketingu i to kluczowych. Buhahahahha czyżby tak dobrze im się pracowało w waszej wspanialej firnie ze pchają się do nas drzwiami i oknami?

  • grubas z Bydgoszczy – 16.07.2015

    Po za tym. Tramwaje do Paryża i ezty dla DB ma dostarczyć Pesa. ..buhahahahah

  • z – 16.07.2015

    GRUBAS Z NAD BRDY - to bardzo dobrze iż kadra została trochę pomieszana dla kultury produkcji.Natomiast Pesa to masówka z całą konsekwencją natomiast Solaris wyrób droższy ale klient zostaje dopieszczony,co wymaga czasu i tu nikt nie podejmie się zleceń ponad możliwości jak to w tym roku uczyniła Pesa, czy ktoś policzył ile mogą nie wyprodukować zakontraktowanych tramwajów.

  • grubas z Bydgoszczy – 16.07.2015

    Wyprodukujemy wszystkie. Kar nie zaplacimy bo podpisaliśmy juz stosowne aneksy i dogadaliśmy się z klientami poza umowa. Mamy od tego fachowców. Mamy siłę przebicia i możecie nam naskoczyc. Jesteśmy zbyt silni żeby z nami zadzierac i nam podskakiwac z powodu byle paro miesięcznego opóźnienia. Poczekacie na tramwaje to wam nie zaszkodzi.A papierów ludzi z solaria to mamy całe stosy. Kolejka się ustawiła. Musimy ich przeganiac kijami tak się biją o posady w prawdziwej firmie kolejowej a nie jakiejs szopie autobusowej

  • Krakowianin – 16.07.2015

    Grubasie bydgoski ,ale co z jakością Waszych produktów ?? Są one dobre na standardy rosyjskie !

  • grubas z Bydgoszczy – 16.07.2015

    Jakość jest nieskazitelna. Jak śmieszne insynuowac ze jest inaczej. Jesteś zdrajca Polski? Pesa to narodowy producent wiec jak jesteś przeciwko to jesteś antypolakiem

  • krakus77 – 16.07.2015

    Pesa w 2016r to zostanie bez zamówień , teraz wszystkim się spieszyło ,od 2016 ważna będzie jakość i tu wygra Bombardier-Newag i Solaris , Pesie zostanie Ukraina

  • grubas z Bydgoszczy – 16.07.2015

    Buhahahahah

  • POZnaniak – 16.07.2015

    Panie Grubas z Bydgoszczy!!! Samochwała w kącie stała!!!!! Pesy to dobre tramwaje, ale bez przesady!!!!!!Nie myśl, ze tylko w Pesie są inżynierowie. Jeżeli Pesa jest taka pewna, że jest najlepsza to musi się liczyć że dostanie pstryczek w nos.A może wam ktoś naskoczy - raczej powinien i widzę już KANDYDATA! Będzie jak z Komorowskim, miał 75% pewności, że wygra. Po Twoich wypowiedziach widzę, że s Pesą jest tak samo. UWAŻAJCIE!!!! BUTA NIE POPŁACA!!!Pozdrawiam Bydgoszcz i Pesę.

  • sanders – 16.07.2015

    Wiadomo , że od 2016 będzie Pesa odchodziła od tramwajów w strone kolei , rynek rosyjski i ukrainski nie pewny , a krajowy już nie będzie patrzył tylko na cene ale i na jakość

  • grubas z Bydgoszczy – 16.07.2015

    Nasz marketing to załatwi. Juz mamy zaklepane zamówienia z Gdańska i Warszawy w kolejce Grudziądz, Bydgoszcz, poznań i ponownie Kraków. Zagranica Paryż, Skandynawia, Bałkany i w Niemczech będziemy brali. Także od niczego nie dochodzimy. Wręcz przeciwnie. Wypieramy konkurencję. Kto ma nam podskoczyc? Może modertrans? Buahahahahah

  • fred – 16.07.2015

    2016 to będzie rok gwarancyjnych poprawek tego co "zrobili" w 2015

  • jds – 16.07.2015

    Grubas chyba jesteś na dopalaczach tak jak PESA na początku pięknie a później mogiła. A obrażając innych srasz we własne gniazdo , PESA już ma wyrobioną opinie u naszych zachodnich sąsiadów i będzie trudno ją zmienić bo firma która nie potrafi wyważać się z kontraktu jest niczym , tylko szkoda ze Polak taki głupi. Ciebie nawet trudno nazwać pracownikiem Pesy bo ty jesteś zwykłym idiotom!!!!

  • mouset – 16.07.2015

    Gruby to dzieciak co nie ma gdzie pojechać na wakacje

  • slavko – 16.07.2015

    grubas z bydgoszczy, co z tym przetargiem na tramwaje do Paryza. Kolego cos konfabulujecie troszke:)

  • grubas z Bydgoszczy – 16.07.2015

    Wygrywamy znacznie cena mininalnie przegrywamy technika buhehehehe ogólnie będzie wygrana. Aston pójdzie z torbami. A solaris ze spuszczona głową będzie stał w kacie

  • X-man – 16.07.2015

    grubas z Brombergu > masz fotkę z ex'presidento Komorro? ;-) bo jeśli nie, to spiesz się. ludzie tak szybko odchodzą... nawet grubasy. buhehehehe

  • jds – 16.07.2015

    Aston czy jest taka firma !!! i zejdź ze Solarisa za wysokie progi na grube nogi buhehehehe pajacu!!!

  • grubas z Bydgoszczy – 16.07.2015

    Jeszcze będziecie płakać w tym solarisie. W nowej perspektywie nic nie damy wam wygrać w Polsce. Czekamy na przetarg w poznaniu. Tym razem możecie zapomnieć o układach a cena was zmieciemy. Jakością zresztą bez problemu również. Buhahaha

  • jds – 16.07.2015

    Kto kogo zmiecie , parę razy wystawicie zbyt niskie ceny w przetargach i sami się zmieciecie a drugiej bierz-cze wszystko parę takich kontraktów jak Moskwa i Linki do Niemiec i Pesa leży a jeśli myślisz ze Niemcy pozwolą aby niezdrowa konkrecja wjechała na ich tory to się mylisz bo wystarczy ze nie dostaniecie podzespół a sami to możecie budować drezyny !!!

  • obserwator tramwajowy – 16.07.2015

    Przestańcie karmić trolla, bo on tylko dzięki Wam istnieje!

  • jatal. – 16.07.2015

    @ obserwator tramwajowy - nie ma sensu to nawoływanie przecież wszyscy "dyskutujący" to trolle. Nie trzeba być szególnie inteligentnym żeby wiedzieć kim jest grubas, a z kim przystajesz... takim się stajesz.

  • grubas z Bydgoszczy – 16.07.2015

    Spokojnie ceny podniesiemy na tyle żeby tłusto zarobić a wy żebyście nie mieli szans buhehehehe

  • jdz – 16.07.2015

    Pożyjemy zobaczymy dziś się śmiejesz jutro będziesz płakał i szukał roboty u konkrecji to tyle i kropka

  • grubas z Bydgoszczy – 16.07.2015

    My jeszcze z nikim nie przegraliśmy. W przyszłym roku będziemy udupiac newag. Tak ich przyciskiem cenami ze jakubas będzie się prosił o wykupienie firmy. Grubo zarobimy na dartach i tramwajach w tym roku po to zeby w przyszłym newag wykończyć. Później będzie monopol i wysokie ceny sobie odbijemy. Będziemy jedynym narodowym producentem taboru. A wy będziecie składać na pokłony jako najbardziej innowacyjnej i zaawansowanej polskiej firmie. Buhahahahahaha. A wy z tego solarisa nie zdzierajcie z nami bo wykupu my jakiegoś małego producenta autobusów i taka konkurencję wam wystawiamy ze się z winiecie jak żagle na wietrze.buhahahaahah

  • Combino – 16.07.2015

    @Grubas z Bydgoszczy: spokój trollu!@jds: wyluzuj nieco,bo to miecz obosieczny ;)" a jeśli myślisz ze Niemcy pozwolą aby niezdrowa konkrecja wjechała na ich tory to się mylisz bo wystarczy ze nie dostaniecie podzespół a sami to możecie budować drezyny !!!"To też można odwrócić: kto jest dla Vossloh-Kiepe poważniejszym kontrahentem,Bombardier czy Solaris? I który z nich może sobie pozwolić na tupnięcie nogą i wymuszenie na V-K przykręcenia dostaw dla tego drugiego?@sanders: Ty już tę śpiewkę od dawna klepiesz i ciągle zapominasz o jednym,istotnym szczególe: sytuacja w 2015 to przede wszystkim wina tego,że nasz chory system odnowy taboru (choć trudno tę żenadę nazwać systemem; po zakręceniu kurka z unijną kasą pewnie się to zawali,bo W ANI JEDNYM przedsiębiorstwie miejskim nie widzę do dziś żadnego planu równomiernej wymiany taboru w oparciu o własne środki) i wszyscy na hurrraaa rzucili się zamawiać żeby nie przepadły resztki. Niestety,taki "szczyt" trzeba jakoś przetrwać,nikt nie będzie zatrudniać załogi w oparciu o takie piki popytowe; nie można też wpuścić na rynek kolejnego gracza,lekkomyślnie oddając mu zamówienie,bo to się w chudszych latach często mści...Co do samego tekstu,to chyba nawet Olszewscy doszli do wniosku że ten misiek-wiesiek swoimi występami przed kamerą robi więcej szkody niż pożytku i wrzucili do marketingu Woltersa. Także tym razem można wbić kilka szpileczek do jego wywodu:1. "Klient niemiecki jest bardziej przywiązany do rozwiązań, które już zna"No tak,pewnie dlatego Berlin po KWP poszedł w Incentro (tfu,znaczy we Flexity Berlin),dlatego w Mainz po GT6M poszli w Variobahny, dlatego Frankfurt po KWP poszedł w Classiki, Nagle Monachium postanowiło po epizodzie z lektykami wrócić do KWP,ale czy czasem nie dlatego że robi je Siemens...? ;)2. " My nie będziemy firmą, która produkuje setki tramwajów. To świadoma decyzja"Aaaa,to teraz już wiem skąd te (chyba w tej sytuacji popełnione z premedytacją) wtopy w Toruniu,Krakowie,cena w Warszawie za dwukierunki wrzucona ewidentnie bez presji na wygraną... Wcześniejsze plany Solarisa to miało być 50 tramwajów rocznie...

  • jds – 16.07.2015

    Combino wiesz dobrze jaki jest problem aby polski tabor wjechał do Niemiec i to niema znaczenia kto go wyprodukował. Od paru lat nie zobaczysz silnika MAN w Solarise bo to konkrecja. Jest jedno pytanie czy Polskie firmy powinny się spierać czy zwalczać rynek jest bardzo wielki a ja widzie Solarisa i Newag i Pese jako liderów Polskiego eksportu i nie obrażajmy się wzajemnie i grajmy fer a wtedy oso gniemy sukces i uznanie!!!

  • ele mele – 16.07.2015

    Tak. Wszyscy to trolle i jeszcze w dodatku elfy i rusałki. A jatal z kropką to ostatni sprawiedliwi.

  • grubas z Bydgoszczy – 16.07.2015

    Tak to jest w przyrodzie ze gruby i tłusty zjada chudego i cienkiego. Huehuehue a my mamy kasy full i zanim nam zabraknie to was już nie będzie. Mamy najlepszy zespół projektowy do tramwajów i nikt nam w tej dziedzinie nie podskoczy. Cenami zjemy każdego. Także jestem pewny ze pesa sa przetrwa każdy kryzys. Amen i z Bogiem. Krzyż na drogę.

  • Sddc – 17.07.2015

    BYD z cena wojował i przegrał z solarisem. Pomału PESA umiera na zachodzie pozostaje tylko produkcja krajowa i wschod. A nasz rynek wybiera cena a nie jakością dlatego PESA ma przewagą nad solarisem i innymi produktami.

  • jag – 17.07.2015

    W przetargu krakowskim to Solaris zaoferował najniższą cenę, ale przegrał z Pesą krótszą niską podłogą. Coś więc nie zgadza się ten dość marny wywiad z realiami. Niemniej jednak jest miejsce dla kilku producentów w Polsce, a konkurencja tylko mobilizuje. Dla Solarisa priorytetem są autobusy, dla Pesy i Newagu rynek kolejowy. Jest jeszcze Modertrans i Protram, zakłady własne MPK Kraków - to mali gracze, ale nie bez znaczenia przy małych zamówieniach z absolutnym priorytetem ceny. A jak sobie radzi zagraniczna konkurencja w Polsce? Raczej mizerne. Bombardier i Skoda - tylko te dwie firmy ulokowały swoje produkty na naszym rynku z wyraźną pomocą układających warunki i wymogi przetargu.

  • grubas z Bydgoszczy – 17.07.2015

    [komentarz usunięty, powód: komentarz niemerytoryczny]

  • grubas z Bydgoszczy – 17.07.2015

    [komentarz usunięty, powód: komentarz niemerytoryczny]

  • grubas z Bydgoszczy – 17.07.2015

    Bardzo dobre tramwaje robią wszędzie, w poznaniu i meksyku, w afganistanie i innych krajach. sa dobre i je fotografuję i mam dużo modeli papierowych z zapałek i też są szybkie

  • sanders – 17.07.2015

    @ jag - W Krakowie najniższą cene dała Pesa potem Newag , gdyby Pesa nie przykantowała w przetargu wygrałby Newag , on potem się nie odwoływał bo nie był w stanie w tak krótkim czasie wyprodukować , jak się teraz okazało Pesa też

  • lajkonik – 17.07.2015

    Wygląda że Kraków "zabukował"sobie już Solarisy pod następny przetarg ciekawe co na to Newag-Bombardier

  • Combino – 17.07.2015

    Sanders,daj już sobie spokój,bo to się powoli robi nudne. Najlepszy dla Ciebie wydaje się pewien specyfik,który poleca Pieseł. To maść...@Lajkonik: wyglądać to Ty sobie możesz przez okno; po pierwsze,jest jeszcze PZP. Po drugie,MPK raczej nigdy nie uważał Solarisa za wartego specjalnego bukowania. Po trzecie,jak można potestować do oporu za frei,to testują i tyle.

  • jatal. – 19.07.2015

    @ jag ?Gwoli ścisłości, owszem Solaris dał złożył ofertę z najniższą ceną ale po jego dyskwalifikacji (zaoferował bombardierowskie wózki do których nie miał praw autorskich) najniższą cenę dała Pesa.@ sanders ?Nieprawdą jest że Newag się nie odwoływał, to właśnie dzięki jego odwołaniu np. zdyskwalifikowano Solarisa.Jeśli o "kantach" mowa to... w Krakowie najbardziej wykantował się sam zamawiający który nie zgodził się zlikwidować bzdurnego punktowania "za niską podłogę".

  • Poznaniak – 23.07.2015

    @grubas z Bydgoszczy: "My jeszcze z nikim nie przegraliśmy." Czy przypadkiem PESA nie przegrała wielkiego boju z Solarisem w Poznaniu? Może i ma Solaris w Poznaniu układy ale w sądzie to się nie liczy.

  • Dragon – 14.08.2015

    Grubasia. "krowa, która dużo ryczy, mało mleka daje".

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....