TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Silniki VEM w tramwajach
VEM Jacek Pudło - Opublikowano: 26.11.2012 16:52:10 2 komentarze
Silniki VEM w tramwajach

VEM Group zszerza przedsiębiorstwa od 1886 roku rozwijające konstrukcje silników elektrycznych. VEM produkuje obecnie jednostki napędowe o zakresie mocy od 0,06 kW do 35 MW. W palecie produktowej znajdują się liczne specjalistyczne silniki, obecne również na polskich szynach tramwajowych. Firma posiada obecnie zakłady produkcyjne w Berlinie, Dreźnie, Wernigerode i Zwickau. Silniki do zastosowań przemysłowych i transportowych produkowane są właśnie w Dreźnie, w zakładzie VEM Sachsenwerk.

VEM posiada bogatą listę referencyjną. Ostatnie dostawy przedstawiono w tab. 1. Produkowane są silniki umieszczane równolegle do osi do tramwajów wysokopodłogowych serii DKCBZ i silniki umieszczane wzdłużnie do osi pojazdu. Jednostki te są chłodzone powietrzem. Znalazły one zastosowanie zarówno w tramwajach Stadler Tango, jak i krajowych PESA Swing oraz Solaris Tramino, a także w licznych wersjach Bombardier Flexity. Do specjalnych zastosowań oferowane są silniki z wymuszonym chłodzeniem, posiadające płaszcz wodny. Jednostki takiej serii - DKWBZ - znalazły zastosowanie m. in. w tramwajach Bombardier Flexity dla Essen lub Berlina.


Tabela. 1. Silniki VEM w tramwajach.
TramwajSeriaSilnikMocDaneRodzaj tramwajuPrzewoźnik, miasto
Stadler TangoDKCBZDKCBZ 0211-4125 kWchłodzony powietrzem, IP55wysokopodłogowyBogestra, Bochum
Stadler TangoDKCBZDKCBZ 0211-4125 kWchłodzony powietrzem, IP55częściowo niskopodłogowyRhonexpress, Lyon
Heiterblick Vamos HFDKCBZDKCBZ 0209-480 kWchłodzony powietrzem, IP55wysokopodłogowymoBiel, Bielfeld
Bombardier MountainrunnerDKCBZDKCBZ 0211-4105 kWchłodzony powietrzem, IP55niskopodłogowyStrassenbahn Linz
Bombardier Flexity Outlook T3000
DKCBZDKCBZ 0211-4105 kWchłodzony powietrzem, IP55niskopodłogowySTIB, Bruksela
Bombardier Cityrunner CF8 CityFlexDKCBZDKCBZ 0211-4105 kWchłodzony powietrzem, IP55niskopodłogowyAVG Augsburg
Transtech MLRV01DKCBZDKCBZ 1509-4,65 kWchłodzony powietrzem, IP55w 70% niskopodłogowyHKL Helsinki
Bombardier Flexity Classic 6NGTWDKCBZDKCBZ 0210-485 kWchłodzony powietrzem, IP55niskopodłogowyPlauener Strassenbahn
Bombardier Flexity Classic XXL NGT D12DDDKCBZDKCBZ 0210-485 kWchłodzony powietrzem, IP55niskopodłogowyDVB Drezno
Bombardier Flexity NGT8DKCBZDKCBZ 0211-4105 kWchłodzony powietrzem, IP55niskopodłogowyDSW Dortmund
BKM 84300MDKCBZDKCBZ 0211-4105 kWchłodzony powietrzem, IP55niskopodłogowyMiński Tramwaj
Bombardier Flexity FreedomDKCBZDKCBZ 0211-4105 kWchłodzony powietrzem, IP55niskopodłogowyTTC Toronto
PESA Swing 120NaDKCBZDKCBZ 0211-4105 kWchłodzony powietrzem, IP55niskopodłogowyTW Warszawa
Solaris Tramino S105PDKCBZDKCBZ 0211-4105 kWchłodzony powietrzem, IP55niskopodłogowyMPK Poznań
Bombardier FlexityDKWBZDKWBZ 0209-4100 kWchłodzony wodą, IP55niskopodłogowyEssener Verkehrs
Bombardier FlexityDKWBZDKWBZ 1606-450 kWchłodzony wodą, IP55niskopodłogowyBVG Berlin
Vossloh TramlinkDKWBZDKWBZ 0309-4100 kWchłodzony wodą, IP55niskopodłogowyprototyp
Bombardier NGT8DDDKWBZDKWBZ 1706-495 kWchłodzony wodą, IP55niskopodłogowyDVB Drezno

Do zakresu produkcyjnego należą też silniki dla pojazdów lekkiej kolei, wagonów metra oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Przed silnikami trakcyjnymi dla tramwajów stawiane są trudne wymogi. Przede wszystkim, muszą one mieć jak najmniejsze wymiary, aby możliwe było maksymalne obniżenie podłogi i uzyskanie szerokiego przejścia nad wózkiem napędowym. Nie mniej istotne są wysokie osiągi i przeciążalność, niezbędna w ciężkim ruchu miejskim. Dodatkowo, silnik powinien być wytrzymały pomimo niewielkiej masy oraz tani w eksploatacji.

Silnik DKCBZ 0211-4 zastosowany w tramwajach PESA 120Na i Solaris S105P charakteryzuje się mocą ciągłą 105 kW i godzinową 140 kW. Jego napięcie znamionowe to 430 V, częstotliwość - 60 Hz, a moment obrotowy - 583 Nm. Prędkość znamionowa silnika wynosi 1780 obr/min, a maksymalna - 4863 obr/min. Masa jednostki napędowej to 385 kg. Silnik wykonany jest jako samoprzewietrzalny, chłodzony powietrzem i spełnia klasę ochronną IP55. Jednostka jest 4-biegunowa i może być przystosowana do potrzeb konkretnego falownika poprzez zmianę budowy wirnika lub stojana. Silnik jest przystosowany do współpracy z przekładniami zarówno walcowymi, jak i stożkowymi.

W 2011 r. firma VEB produkowała silniki m. in. dla lokomotywy ZNLE Gliwice E4ACU, tramwajów Bombardier dla Toronto i Halle oraz tramajów PESA dla Segedynu.

Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
VEM
PESA
Bombardier
  • elektryk – 04.12.2012

    a co to są za silniki przydał by się elektryk do napisania tego artykułu

  • ? – 15.12.2012

    czy to są silniki neodymowe?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....