TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Siemens wyprodukuje najdłuższy tramwaj na świecie
Ryszard Piech - Opublikowano: 31.03.2009 19:55:52 7 komentarzy
Siemens wyprodukuje najdłuższy tramwaj na świecie

Koncern Siemens był niegdyś uznany za przodujący w zakresie tramwajów, gdzie po opracowaniu w 1996 roku modułowej konstrukcji Combino wydawało się, że nic go nie powstrzyma przed osiągnięciem statusu potentata na rynku tramwajowym. Zamówienia spływały, a produkcja szła w najlepsze, jednak tuż przed osiągnięciem tramwaju numer 500 wszystko stanęło w miejscu. Okazało się bowiem, że innowacyjna konstrukcja została niewłaściwie przeliczona, a kursującym tramwajom zaczęła grozić dezintegracja strukturalna. Koncern po okresie negowania problemu ostatecznie wziął winę na siebie i podjął się przebudowy dostarczonych pojazdów w celu eliminacji tej wady. W ramach tego konieczne było rozebranie wszystkich 475 dostarczonych tramwajów Combino i zastąpienie wadliwych łączników. W związku z tym koncern musiał na powrót przywieźć tramwaje z 13 sieci tramwajowych do swoich zakładów w celu usunięcia problemu.

Jednak proces ten zajął znacznie dłużej, niż zakładano i obecnie po niemal czterech latach przebudowano 92% pojazdów. Niektóre miasta po tym procesie zdecydowały się zamówić kolejne pojazdy Combino, którymi były miasta Bern oraz Erfurt. W związku z tym Siemens postanowił zachować w swojej ofercie tramwaje tej generacji, jednak będą one dostępne jedynie dla sieci już je eksploatujące, czyli innymi słowy dla stałych klientów. Jednak poczynione straty już się nie odstaną, marka Combino znalazła się na niepożądanym, a palmę pierwszeństwa przejął Alstom z tramwajami Citadis, których ilość przekroczyła obecnie magiczną barierę tysiąca. Siemens ratując swoje interesy zdecydował się w kryzysowym momencie wprowadzić tramwaje Combino Supra, określane również jako Combino Plus, jednak ten krok pozwolił jedynie na chwilę złagodzić efekty problemów z serią Combino. Kolejne lata kontrowersyjnych decyzji doprowadziły do momentu, w którym Siemens produkuje jedynie tramwaje ULF dla Wiednia. Jednak najwyraźniej koncern zamierza wrócić do gry, tym razem z tramwajem markowanym jako Avenio.

W dniu 30 marca 2009 roku Siemens Mobility Division, które niedawno zastąpiło Siemens Transport postanowiło oficjalnie zaprezentować nową rodzinę tramwajów markowanych jako Avenio, choć tak naprawdę rodzina ta była prezentowana już podczas InnoTrans 2008, o czym pisaliśmy szerzej tutaj, jednak podczas targów prezentacja ta przeszła niemal bez echa. Stąd też producent postanowił podejść do tego pojazdu ponownie, tym razem nadając prezentacji bardziej rekordowego charakteru. Bowiem najdłuższy z oferowanych tramwajów miał by 72 metry, czym przy posiadaniu 100% niskiej podłogi stawałby się najdłuższym tramwajem na świecie. Tramwaj taki miałby osiem członów stanowiące cztery dwuwagonowe zestawy. Jednocześnie byłby dłuższy o 20 metrów od maksymalnego dopuszczalnego przepisami w Polsce. Jak możemy wyczytać w komunikacie pierwszy tak długi tramwaj na świecie miałby zostać wyprodukowany dla potrzeb miasta Tel Aviv. Przy czym tak naprawdę Avenio to rozwojowa wersja pojazdów Combino Supra.

 

Pojazdy te podobnie jak te dostarczone dla Budapesztu oraz Lizbony mają sterowane wózki skrętne zamontowane pod każdym członem oraz pudła wykonane ze stali. Jednak pudła Avenio mają być wykonane w lekkiej technologii, co ma zmniejszyć masę pojazdu. Pudła te opracowano wspólnie z ThyssenKrupp AG oraz Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, a ich dodatkową zaletą ma być stosowanie standardowych elementów, które mają ułatwić naprawę. Tramwaje te mogą być dostarczane w szerokościach 2,3;2,4 oraz 2,65 metra i długościach od 18 metrów (dwa człony) do 72 metrów (8 członów). W maksymalnym wariancie dla Polski tramwaj mógłby pomieścić do 350 pasażerów, jednak wersja 72 metrowa ma zabierać na pokład 510 pasażerów, czym jej pojemność dochodzi do wartości spotykanych w pociągach. Avenio ma również oferować znacznie cichszą jazdę, gdzie już w przypadku pojazdów dla Budapesztu zanotowano redukcję hałasu o 15 dB, co jest w dużej mierze zaletą skrętnych wózków. W Avenio przeprojektowano obudowy silników, co z kolei pozwoli na zabudowę większej ilości miejsc siedzących.

  

Nieszczęśliwy problem z łącznikami typu Alugrip w tradycyjnych Combino kosztował koncern Siemens Bardzo dużo. Sprawa ta doprowadziła do utraty wielu kontraktów, a konieczność naprawy wadliwych pojazdów nie tylko kosztowała pieniądze związane z transportem i przebudową ale również znacznie ograniczyła zdolności produkcyjne koncernu. W efekcie tego Siemens na wiele lat niemal wypadł z rynku nowych tramwajów. Jednak obecnie planowany jest powrót do tego typu aktywności, gdzie cała produkcja tramwajów została przeniesiona do zakładów w Wiedniu. Produkowane tam są tramwaje ULF dla Wiednia, tramwaje Combino dla obecnych klientów oraz prowadzone są przygotowania do produkcji nowej generacji tramwajów Avenio. Jednak powrót ten będzie bardzo trudny, ponieważ miejsce tramwajów Siemensa (wcześniej Düewag) zajął już Bombardier czy Stadler, a na rynkach światowych Alstom. Natomiast na rynkach dawnego bloku wschodniego oferta Siemensa jest po prostu zbyt droga, a silny oddech konkurencji w postaci Pesy, czy Škody raczej nie ułatwi tego zadania. Tak więc czas pokaże, czy Siemens odzyska utracone miejsce na rynku tramwajowym.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Siemens
Combino
Combino Plus
Cmbino Supra
Avenio
Austria
Wiedeń
  • krakus – 01.04.2009

    ten artykuł powinni przeczytać w Szczecinie i w solarisie

  • – 01.04.2009

    ...bo?

  • Combino – 02.04.2009

    Stadler ostatnio sam sobie ciska kłody pod nogi (opóźnienia dostaw dla Norymbergi, zupełnie nierealna cena w przetargu warszawskim - dla przypomnienia:20 mln PLN,czyli znacząco ponad 4 mln Euro za 30-metrowy tramwaj - i to tramwaj nie mający super dobrej marki (bo takim jest Variobahn).Za kogo oni się uważają?!).Nie ukrywam,że dobrze życzę Avenio i mam nadzieję,że ten tramwaj okaże się udaną konstrukcją,która zagości i na polskich torach :)

  • ko – 02.04.2009

    krakus to jakiś koras jest widać

  • ktoś – 04.04.2009

    Combino - Stadler doskonale wiedział, że nie ma szans w przetargu warszawskim... podobnie jak Alstom...

  • Combino – 05.04.2009

    @Ktoś@ Nie zmienia to faktu,że z taką ceną to i na zachód od Odry nie byliby faworytem ;) To tak jakby ktoś Neoplana oferował drożej od Mercedesa (oczywiście Merca produkowanego w Mannheim).Innymi słowy:chyba handlowcom Stadlera nieco się pomyliło miejsce w hierarchii:to nie oni są wiodącym producentem światowym,a już na pewno Variobahn nie jest synonimem udanego tramwaju ;)

  • – 07.04.2009

    @Combino: Jasne, Ansaldobreda nie jest, Stadler nie jest, więc kto jest, Pesa? Nie bądź śmieszny.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....