Siemens patrzy na przetarg Tramwajów Śląskich. I składa odwołanie

infotram
10.08.2017 12:47
0 Komentarzy

Przetargiem nadostawę nowych wagonów zainteresował się Siemens. I złożył odwołanie do KIO.Dla rynku to chyba dobrze, bo, jeśli rzecz jasna firma zdecyduje się nazłożenie oferty, dowiemy się jakie propozycje cenowe może zaproponować.

Samo dowołanie dotyczy długości tramwajów, która zostałaokreślona na 22 m i 30 m. Siemens stwierdza natomiast, że jest onanieodpowiednia dla podanych przez zamawiającego danych dotyczących pojemościwagonów. Odpowiednio 155 i 200 pasażerów. Pojemność znamionową można uzyskaćwłaściwym zagospodarowaniem wnętrza tramwaju przy wymiarach zewnętrznychmniejszych niż określił zamawiający. Niedopuszczanie pojazdów krótszych zaś,zdaniem Siemensa, ogranicza konkurencję.

Siemens kwestionuje długość maksymalną krótszych wagonów,twierdząc, że z uwagi na wymagania dotyczące pojemności tramwaju zupełnieniezrozumiałe i nieuzasadnione rzeczywistymi potrzebami i możliwościamizamawiającego jest określenie długości maksymalnej tramwaju do 25 m, skoro wtym samym postępowaniu zamawiający wskazuje, że na jego sieci mogą byćeksploatowane pojazdy o długości do 32 m. I wnioskuje o dopuszczenie pojazdów odługości 29 m. W ocenie producenta wymogi TŚ nie znajdują uzasadnienia ani wtechnicznym ani funkcjonalnym uregulowaniu potrzeb zamawiającego.

Siemens kwestionuje też zapisy dotyczące wózków, które miałybywskrzesić produkcję przestarzałych pojazdów. Zdaniem producenta takierozwiązania były stosowane 18 lat. Od 15 lat nie są wykorzystywane przez firmybudujące wagony. A chodzi o wózki obrotowe napędne o wszystkich osiachklasycznych. Przewoźnik nie dopuszcza umieszczania układów napędnych nazewnątrz ram wózków i kół.

Siemens uważa, że zastosowanie osi klasycznych skutkujepowstaniem dużych sił między kołami i szynami podczas pokonywania ciasnychłuków, co przekłada się na szybsze zużycie zestawów kołowych oraz zwiększonezużycie elementów infrastruktury. Fakt ten wynika z podstaw fizycznychprzekazywania momentów trakcyjnych pary koło-szyna. Aby zmniejszyć kosztyeksploatacji tramwaju i zwiększyć żywotność jego elementów producenci stosująosie portalowe sprzężone mechacenie lub z niezależnie osadzonymi kołami.

Producent wnosi o zapisy, iż wagon musi posiadać wózkinapędowe zamocowane do pudła w sposób podatny, posiadające odsprężynowienie Istopnia pomiędzy zestawem kołowym a konstrukcją wózka oraz odsprężynowienie IIstopnia pomiędzy ramą wózka i pudłem.


Komentarze