Siemens o ekologii transportu miejskiego

infotram
06.06.2017 08:34
0 Komentarzy

Transport jest dlamiasta niczym krwioobieg, każdy zator lub brak swobody przemieszczania negatywniewpływa na jego rozwój – komentuje Jacek Fink-Finowicki, inżynier projektu wpionie transportu miejskiego, branży Mobility w Siemens Sp. z o.o.

Fakt ten wymusza, w zależności od intensywności ruchu, inwestycjew bus-pasy, torowiska dla tramwajów czy budowę metra lub kolei metropolitalnej.Każdy z kolejno wymienionych sposobów organizacji transportu zbiorowegozapewnia coraz wyższą efektywność transportu, czyli pozwala zaspokoić potrzebytransportowe większej liczby osób, przy coraz mniejszym zapotrzebowaniuenergetycznym w odniesieniu na jeden pasażerokilometr. Organizując sprawniedziałający system transportu publicznego, możemy sprawić, że transport będzieoddziaływał korzystnie na miejski ekosystem.

Nie tylkoenergooszczędność

Ekologia to oddziaływanie na środowisko. W trosce o naszwspólny miejski ekosystem, powinniśmy dążyć do tego, aby oddziaływanietransportu było zatem jak najbardziej korzystne.

Najczęściej rozpatrujemy to w kategoriach energochłonnośćpojazdu. Stąd w wielu specyfikacjach przetargowych pojawiają się punkty zaoszczędność zużycia energii. Jednak sama energooszczędność uzyskana przezzastosowanie wydajnego układu napędowego oraz optymalizację konstrukcji dlauzyskania niewielkiej masy pojazdu, nie jest jedynym parametrem określającymstopień negatywnego wpływu na środowisko.

Często zapominamy, że przyjazny dla środowiska oznaczarównież: cichy, komfortowy, łatwy w obsłudze, tani w eksploatacji orazgenerujący ograniczone siły i drgania w infrastrukturze, czy w końcu tani przyutylizacji. Zaawansowane pojazdy spełniające wszystkie wcześniej wymienionekryteria są zazwyczaj nieco droższe w produkcji, stąd pojawia się pytanie czywarto ponosić większy koszt zakupu w imię szczytnej idei.

Ekologiczny =ekonomiczny

Zwróćmy jednak uwagę, że każdy w wcześniej wymienionychczynników ma swój aspekt ekonomiczny. Cichy pojazd to nie tylko mniejszauciążliwość dla mieszkańców czy żyjących w mieście zwierząt. Cichy, to równieżtaki, który emituje mniej drgań, wpływających nie tylko na samo torowisko, leczrównież na okoliczne budynki, co z kolei przekłada się na mniejsze kosztyutrzymania całej infrastruktury miejskiej. Komfortowy oznacza zachęcający dopodróży, co przekłada się na poziom wpływu z biletów. Komfort jazdy oznaczarównież mniejsze zmęczenie pasażerów i pracowników przewoźnika, czyli większąproduktywność. O możliwych oszczędnościach wynikających z dłuższych okresówmiędzy-przeglądowych, czy z mniejszego zużycia podzespołów, nie trzeba chybanikogo przekonywać.

Mnożąc 30 lat eksploatacji pojazdu przez średni rocznyprzebieg pojazdu oraz nawet przez tylko 1,5 PLN/wozokilometr oszczędności,szybko zauważymy jaki jest poziom potencjalnych oszczędności wynikających zzastosowania zaawansowanych rozwiązań przyjaznych środowisku. Porównującuzyskany wynik do średnich cen zakupu pojazdu widzimy, że stosowanie przyprzetargach kryterium ceny o wadze większej niż 50% może być w dłuższejperspektywie czasowej nieopłacalne. Innymi słowy, inwestycja w rozwiązaniaprzyjazne środowisku, to nie tylko moda wspierania szczytnych idei, lecz poprostu gospodarna oszczędność – zwłaszcza z punktu widzenia rozwoju i wydatkówmiasta.

Oczywiście nie jest łatwo w krótkiej perspektywie finansowej(5-7 lat) przeprowadzić postępowanie przetargowe i jednocześnie wystarczającowypróbować dany typ pojazdu. Warto zatem poszukać sposobu na powiązanie samejdostawy z przynajmniej 10-letnim okresem utrzymania. Takie przerzucenieznacznej części kosztów cyklu życia pojazdu na dostawcę powinno skutkowaćłatwiejszym wyborem produktów o niższym całkowitym koszcie eksploatacji, którejednocześnie mają mniejszy negatywny wpływ na środowisko. Wymaga to jednakznalezienia innych niż obecnie powszechnie stosowane metody prowadzeniaprojektów przy jednoczesnej zmianie sposobu finansowania.

Nowoczesny transportmiejski

Siemens będąc liderem rozwiązań przyjaznych środowiskuposiada gotowe propozycje dla tramwajów (Avenio, S70), systemów metra (Inspiro)czy kolei metropolitalnej (Mireo, Desiro). Każda z rodzin pojazdów jestzoptymalizowana nie tylko pod kątem maksymalnej oszczędności energetycznej, alerównież pod względem osiągania wysokiego komfortu podróży i minimalizacjiemitowanego hałasu. Uzyskano to dzięki połączeniu analizy doświadczeń z różnychukładów konstrukcyjnych oraz świadomym doborze poszczególnych podsystemów.

Eksploatacja pojazdów Inspiro w warszawskim metrze dowiodławręcz niewiarygodnej sprawności energetycznej tych pojazdów. Dodatkowo wieletakich czynników jak poziom hałasu, drgań czy ogólny komfort podróży, każdypasażer może na co dzień porównać i potwierdzić podróżując podziemną koleją.Eksploatacja tramwajów Combino w Budapeszcie wykazała natomiast, że realna jestżywotność obręczy tramwajowych na poziomie 500 tysięcy kilometrów. Dodatkowymprofitem, zarówno dla środowiska jak i dla operatora pojazdów, jest możliwośćodzyskania ponad 95% materiałów podczas utylizacji pojazdu po zakończeniueksploatacji.


Komentarze