TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Rynek pojazdów szynowych dla miejskich przewozów pasażerskich w III kwartale 2011 roku
Karol Wach - Opublikowano: 14.11.2011 22:37:16 25 komentarzy
Rynek pojazdów szynowych dla miejskich przewozów pasażerskich w III kwartale 2011 roku

Trzeci kwartał 2011 roku był czasem udanym, jeśli weźmiemy pod uwagę dostawy tramwajów dla polskich przewoźników, a jednocześnie porównywalnym z II kwartałem. W lipcu, sierpniu i wrześniu pojawiło się w Polsce 41 nowych wagonów, czyli o 1 więcej niż w poprzednich trzech miesiącach.  Większość dostawy stanowiły wagony z rozpoczętych już wcześniej kontraktów. Zaczęła się także realizacja nowej umowy Solarisa z MPK Poznań i już dziś wiemy, że kolejne bolechowskie tramwaje będą sukcesywnie pojawiać się w stolicy Wielkopolski. Nowe tramwaje zostały przekazane, podobnie jak w II kwartale, czterem przewoźnikom: Tramwajom Warszawskim - 15 sztuk 120Na, MPK Wrocław –12 Skód 19 T, ZKM Gdańsk –8 sztuk 120Na, i MPK Poznań –4 Solarisy Tramino S105p i 2 Moderusy Beta MF02AC.

Udział w rynku –III kwartał 2011 r. (przewoźnicy tramwajowi)

Przewoźnik

Ilość (III kw. 2011 r.)

Udział w rynku

Tramwaje Warszawskie

15

36,59%

MPK Wrocław

12

29,27%

ZKM Gdańsk

8

19,51%

MPK Poznań

6

14,63%

 

Lista rankingowa producentów

Po raz kolejny liderem została PESA. Łącznie bydgoski producent dostarczył w omawianym okresie 23 wagony 120Na (15 dla Warszawy oraz 8 dla Gdańska), co daje mu 56,10% udziału w rynku. Tym samym bydgoski producent dostarczył o 2 wagony mniej niż w II kwartale 2011 roku. Drugie miejsce znowu dla Skody, która dostarczyła 12 wagonów 19T dla MPK Wrocław, czyli o 4 więcej niż w II kwartale. Udział Czechów w polskim rynku wynosi 29,27%. Trzecia pozycja dla Solarisa, który wskoczył tu za Protram z udziałem 9,74%. I czwarte wreszcie miejsce dla Modertransu (4,88%), który przekazał swa kolejne wagony do MPK Poznań.

Udział w rynku –III kwartał 2011 r. (producenci tramwajowi)   

Producent

Ilość (III kw. 2011 r.)

Udział w rynku

PESA

23

56,10%

Skoda

12

29,27%

Soalris

4

9,75%

Modertrans

2

4,88%

 

Doczekaliśmy się wreszcie pojawienia się Solarisa w rynkowych zestawieniach. W kolejnym kwartale także będziemy mogli go uwzględnić, podobnie jak kolejne wagony dostarczone dla Warszawy, Gdańska i Wrocławia. Zauważyć również trzeba status quo w segmencie pojazdów metra i WKD. Nie dostarczono tu żadnych pojazdów.  

II kwartał uznać należy za udany dla polskiego rynku tramwajowego. 41 nowych wagonów to wynik niezły, aczkolwiek nie taki, który pozwałaby na wymianę taboru na prawidłowym poziomie. Już od dłuższego czasu w naszych analizach pojawiają się ci sami przewoźnicy przede wszystkim z miast, w których w przyszłym roku rozegrane zostaną Mistrzostwa Europy w piłce nożnej.

Poniżej łączne zestawienia trzech pierwszych kwartałów 2011 roku

Lideremłącznej klasyfikacji III kwartałów 2011 roku zostały, z 36,70% udziału w rynku, Tramwaje Warszawskie, które odebrały 40 nowe wagony PESA 120Na Swing.  

Udział w rynku –I półrocze 2011 r. (przewoźnicy tramwajowi)

Przewoźnik

Ilość I kwartał 2011

Ilość II kwartał 2011 

Ilość III kwartał 2011

Ilość po III kwartałach 2011

Udział w rynku

Tramwaje Warszawskie

9

16

15

40

36,70%

MPK Wrocław

6

12

12

30

27,52%

ZKM Gdańsk

8

9

8

25

22,93%

MPK Poznań

0

3

6

9

8,26%

Tramwaje Szczecińskie

5

0

0

5

4,59%

 

Bez niespodzianki także w klasyfikacji producentów. Tu liderem i to zdecydowanym –prawie 65% udziału w rynku –została PESA. Po raz pierwszy w tym roku w naszej klasyfikacji pojawił się Solaris.  

Udział w rynku –I półrocze 2011 r. (producenci tramwajowi)

Producent

Ilość I kwartał 2011

Ilość II kwartał 2011 

Ilość III kwartał 2011

Ilość po III kwartałach 2011

Udział w rynku

PESA

22

25

23

70

64,22%

Skoda

2

8

12

22

20,18%

Protram

4

4

0

8

7,34%

Modertrans

0

3

2

5

4,59%

Solaris

0

0

4

4

3,67%


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
Solaris
PESA
Skoda
Modertrans
  • Tr.P.S. – 15.11.2011

    109 tramów przez dziewięć miesięcy... Nawet nie jest tak źle...

  • Jaruzel – 17.11.2011

    @Tr. P.S.- nie 109, a 101 lub 96! Protramy i Modertransy to nie są naprawdę nowe wozy- o ile wiem wszystkie powstają na zużytych ostojach 105-ek! @Wach- zabrakło informacji, czy na pewno były to Moderusy Beta? Jeśli już wydawać 3 mlj zł na częściowo niski tramwaj, to niech on będzie na prawdę nowy!!! (choć wcale nie musiałby mieć dużo niskiej podłogi!) Czy nie lepsza byłaby PUMA 118N? Nie ma by tak wiele powodów do radości, bo solar opieszale dodaje nowe tramwaje do Poznania, a PESA nie wyrabia więcej niż 25 tramwaji na kwartał! W takim tępie nie dostarczą wystarczających ilości przed EURO 2010! W Pesie mają za małe noce wytwórcze, za mało inwestują i za słabo walczą o nowe kontrakty!

  • Tr.P.S. – 17.11.2011

    Akurat Moderusy Beta są całkowicie nową konstrukcją. Bez ostój 105tek, etc.

  • pyrlander – 17.11.2011

    do Jaruzela - na chwilę obecną Solaris dostarczył do Poznania już 18 Tramino - #515-#532 (nie licząc wydzierżawionego prototypu)

  • pyrlander – 17.11.2011

    Puma - dziękuję, postoję - kociak znowu od miesięcy nie jeździ.

  • Jaruzel – 18.11.2011

    @ Pyrlander: dlaczege ta PUMA nie jeździ? Może to jakaś biurokratyczna przepychanka lub w ogóle brak części zamiennych? Prototypy często wysiadają- ciekawe jak się będą psuły nowe solary i jak będą skrzypiec? W sprawie tych Beta trzeba by przeprowadzić śledztwo- nie wierzę, żeby oni tworzyli nowe ostojnice... Ta nowość to ich marketing!

  • spec&trumniarz – 19.11.2011

    @Jaruzel - Protramy zarówno 204 jak i 205 to całkowicie nowe tramwaje, na nowiuśkich pudłach

  • pyrlander – 19.11.2011

    do Jaruzela - Widzisz mój drogi, problem w tym, że Puma już od kilku lat (co najmniej trzech) jest jedynie nie rozwijanym PROTOTYPEM, o którym pamiętają już tylko pracownicy MPK i zaglądający na Poznańską Galerię Komunikacyjną. Najprawdopodobniej o tym wydzierżawionym do MPK kociaku zapomnieli już również w FPS, przez co wkrótce albo niesprawna, albo wiecznie psująca się Puma nie ma szans na zrobienie nawet niewielkich kursów.

  • Nikoś – 21.11.2011

    @Jaruzel:Pesa kolego radzi sobie bardzo dobrze z dostawami z niczym nie są do tyłu nie ma potrzeby gonić choć i tak gonią. Szczecin 6 sztuk ostatni dostarczony 24 dni przed terminem. Gdańsk 33 sztuki już są dwa kolejne na ukończeniu i też przed terminem dostarczą. Zaś z Warszawą są do przodu w dniu 01.01.2013 powinno być już ze 186 sztuk 83 sztuki w ruchu a będzie 91 sztuk czyli przyspieszyli. Zaś o przetargi się nie martw tramwaje stanęły chwilowo bo nie ma zamówień a EZT i szynobusy sprzedają jak świeże bułeczki a dostawy też idą przed harmonogramami. Wygrali ostatnio przetarg na 31 szynobusów dla Kolei Czeskich.

  • pyrlander – 21.11.2011

    specjalnie dla Jaruzela: dzisiaj jeździło w pracy liniowej 16 Tramino (#515-#530), w odbiorach są #531 i #532. I ciekawostka - choć jest ich 'tylko' 16, są zauważalne bardziej, niż 14 Combino i 8 Taterek, o Betach nie wspominając.

  • Jaruzel – 26.11.2011

    @Wach: zwracam honor co do M. Beta- przeoczyłem oznaczenie w tekście, za to błędy są w tabelkach: zapisy w rubryczkach przeczą nagłówkom tabelek # 1 i 2! Zapewne za każdym razem chodziło o III kwartał 2011... @spec trumniarz: w "nowość" Protramow wierzę jeszcze mniej niż Moderusów - pewnie dostają całkiem nowe nadwozie, ale skąd podwozie to chyba tylko oni wiedzą... A może by tak red. @Wach tam się udał i wykonał zdięcia i filmy, jak w protramie spawają nowe ostojnice! Nie uwierzę, aż nie zobaczę...

  • Jaruzel – 26.11.2011

    @Pyrlander: thanx za wiad. Chciałbym też się dowiedzieć, ile nowych Modertransów dostarczyli i czy Protram zbuduje jeszcze jakieś tramwaje, w tym lub w przyszłym roku? Co do PUMY, to co możemy zrobić, żeby MPK ją kupiło? Zniszczenie tego historycznego już chyba prototypu byłoby tragiczną stratą, a może do tego dojść, skoro PUMA jest bezpańska !!! Należy też zadbać, żeby na miejscu fabryki Cegielskiego nie powstał jeszcze jeden hiper market- ten zakład pewnie nie przetrwa, ale tory nie mogą z tamtąd zniknąć !!! Powinna tam powstać nowa zajezdnia MPK- tak bardzo potrzebna...

  • pyrlander – 26.11.2011

    @Jaruzel: w pracy kursowej jest już Tramino #531. Co do Bety: na poznańskich torach jeżdżą #415-420, a więc powinna być jeszcze jedna, bowiem zamówienie opiewało na 7 wozów. Puma ... No cóż, wagon nie jest bezpańsk - stanowi własność Fabryki Pojazdów Szynowych. MPK zapewne nie będzie zainteresowane kupnem tego tramwaju, skoro cały czas stoi bezczynnie. Myślę, że podzieli on z czasem los innego 'wynalazku' rodem z FPS, czyli śp. Glizdy. Sam FPS zaś istnieje, montuje kilka wagonów rocznie, skupiając się obecnie na naprawach, w tym zestawów dla Niemiec. Kolejnej zajezdni MPK nie postawi, skoro buduje Franowo, mając w planach likwidację Madalińskiego i całkowitą rezygnację z torów odstawczych na Budziszyńskiej.

  • Jaruzel – 26.11.2011

    @Pyrlander: jeszcze raz thanx, gdzieś pisano też, że będą jeszcze duże dostawy Moderusów w przyszłym roku... PUMA- może jednak ją kupią po okazyjnej cenie! Przecież F.P.S. nic z niej nie ma! Wiesz może, jak na nich wpłynąć, żeby ograniczyli budowę Franowa i zajęli budynki Cegielskiego? Bo w takich warunkach o "Cegielskim" należy już raczej myśleć jako o byłej fabryce...

  • pyrlander – 26.11.2011

    @Jaruzel: o ograniczeniu Franowa zapomnij, bo za daleko już posunęłą się inwestycja, a i - jak sądzę - koszty stałe funkcjonowania śródmiejskiej zajezdni będą zbyt duże. FPS póki co istnieje i będzie istnieć, bo jest własnością państwowej agencji i tory na placu co i rusz są pełne. Myślę resztą, że mylisz dwie firmy - FPS i nieboszczkę ZNTK. Losy FPS, wyraźnie remontami przeczekującej do lepszych czasów - zależą w prostej linii od tego, czym będzie dysponować IC na wymianę taboru. Problemem tej fabryki jest wąski zakres produkcji, a próby wejścia na nowe rynki (tramwaje) spaliły na panewce (jeśli nie liczyć tych 20-kilku hipolitów dla W-wy. Jeszcze za czasów wielkiego HCP przespano moment zakończenia produkcji lokomotyw, a i w konstrukcji wagonów zatrzymano się na etapie lat 90. Co ciekawe - wagony z tego okresu nadal dobrze się spisują w składach BWE, jadących do Berlina z v=160 km/h. Na Pumę nikt się nie zdecyduje, bo koszty serwisu jedynego prototypowego egzemplarza będą zbyt wysokie - każda nawet najdrobniejsza naprawa (o pudle nie wspominając) będzie wielkim problemem (po stłuczkach kociak na placu stał tygodniami, zanim doczekał się 'operacji plastycznych').

  • Jaruzel – 26.11.2011

    Dokładnie 30 123N dla Warszawy. To co, u licha, robić, żeby PUMA nie poszła na złom? I czy wiesz coś o dostawach Beta w przyszłym roku? A co do Cegielskiego- to pomyśl: zbyt duże byłyby koszty śródmiejskiej zajezdni, to o ile będą za duże dla śródmiejskiej fabryki wagonów? Jej los nie zależy od agencji, ani od PKP IC, tylko od konkurencji. Ktoś zaraz wygryzie ceglorza, może PESA, lub, o zgrozo, Rumuni...

  • stary cegielszczak – 27.11.2011

    Nie nazywajmy Fabryki Pojazdów Szynowych 'Ceglorzem' - Ceglorz sprzedał fabrykę, a ta teraz tylko z powodów marketingowych utrzymuje w nazwie 'H. Cegielski'. http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36037,7447108,Cegielski_sprzedal_Fabryke_Pojazdow_Szynowych.html

  • Jaruzel – 28.11.2011

    @Stary- Oby Cegielski Cegielskim pozostał. Wiesz coś może o procesie sprzedaży F.P.S. i ZNTK?

  • Jaruzel – 28.11.2011

    @Nikoś: Jeżeli Solar dowiezie wszystkie 45 wagonów przed końcem maja 2012 , to go pochwalę. Tak jak PESę jeżeli dostarczy co najmniej 150 tramwaji w tym samym terminie! I chyba chciałeś napisać: "w dniu 01.01.2012", a nie '13 , bo do tamtej daty, to powinni dowieźć wszystkie 186! Są powody, żeby gonić: podczas EURO 2012 wzrosną potoki pasażerskie, a przybyszy z zagranicy nie wypada wozić tylko starym taborem! Nie chodzi tylko o to, żeby zdążyć z harmonogramem- przyspieszając pracę producenci wystawią sobie lepsza opinię! A marketing PESY działa raczej marnie, skoro, jak podano kilka dni temu na tym portalu- kontrakt dla Hagi zdobył skompromitowany Siemens, a nie przebojowa PESA!

  • stary cegielszczak – 28.11.2011

    @Jaruzel: FPS został sprzedany przed z górą rokiem. Co do ZNTK - wszczęte przez zw. zawodowe procedury upadłościowe uniemożliwiają jakiekolwiek zmiany własnościowe. To praktycznie zastój - na placu od prawie dwóch lat stoi wagon (który widać z ulicy) - ciekawe, że nikt się o niego nie upomina.

  • MB – 29.11.2011

    @Jaruzel: Solaris planuje zakończyć dostawy Tramino dla Poznania w lutym 2012. Maksymalnie w marcu.

  • pyrlander – 29.11.2011

    Dzisiaj pracował liniowo kolejny - 18 - #532. Do tego oczywiście dochodzi jeszcze prototyp.

  • pyrlander – 05.12.2011

    @Jaruzel: dzisiaj widziałem na '12' Betę #421, a więc pracuje 7 - chyba właśnie tyle miało być

  • pyrlander – 10.12.2011

    Na trasach są już #533 i #534, a więc - bez prototypu - jeździ już 20 Tramino. Jak znam życie i dotychczasową praktykę, na Głogowskiej zapewne już są 2-3 kolejne wozy, co dawałoby połowę kontraktu.

  • pyrlander – 14.12.2011

    @Jaruzel: oto dawno przeszła przyszłość Pumy: http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,10813490,Czy_to_koniec_poznanskiej_Pumy_.html

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....