TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Rynek pojazdów szynowych dla miejskich przewozów pasażerskich w 2011 roku
Karol Wach - Opublikowano: 31.01.2012 12:10:09 12 komentarzy
Rynek pojazdów szynowych dla miejskich przewozów pasażerskich w 2011 roku

Czwarty kwartał 2011 roku był kontynuacją udanych dostaw tramwajów dla polskich przewoźników.  W październiku, listopadzie i grudniu ubiegłego roku pojawiło się w Polsce 57 nowych wagonów, czyli o 16 więcej niż w poprzednich trzech miesiącach.  Zdecydowaną większość dostaw stanowiły wagony z rozpoczętych już wcześniej kontraktów, zaczęła się także realizacja nowej umowy PESY z Warszawską Koleją Dojazdową i już dziś wiemy, że kolejne bydgoskie składy będą sukcesywnie pojawiać się w Grodzisku Mazowieckim. Nowe pojazdy zostały przekazane następującym przewoźnikom: MPK Poznań –26 sztuk, Tramwajom Warszawskim –16 sztuk, MPK Wrocław –9 sztuk, ZKM Gdańsk –5 sztuk oraz WKD –1 sztuka. Nastąpiła zatem zmiana lidera w klasyfikacji przewoźników. Po raz pierwszy w 2011 roku na szczycie znalazło się MPK Poznań, które zgarnęło 45,61 % rynku. Warto zaznaczyć rozpoczęcie długo oczekiwanych dostaw nowego taboru dla WKD. Na razie jest to co prawda 1 skład EN97, ale wkrótce mają być następne, które zastąpią mocno już wyeksploatowane pociągi EN94. Zakończyły się natomiast dostawy Swingów dla Gdańska.    

Udział w rynku –IV kwartał 2011 r. (przewoźnicy tramwajowi)

Przewoźnik

Ilość (IV kw. 2011 r.)

Udział w rynku

MPK Poznań

26

45,61%

Tramwaje Warszawskie

16

28,07%

MPK Wrocław

9

15,79%

ZKM Gdańsk

5

8,77%

WKD

1

1,76%

 

Lista rankingowa producentów

Po raz kolejny liderem została PESA, ale ex quo z Solarisem. Obaj producenci dostarczyli w IV kwartale 2012 roku po 22 wagony. PESA 120Na (16 dla Warszawy, 5 dla Gdańska i 1 dla WKD), Solaris zaś wszystkie tramwaje Tramino S105p przekazał do MPK Poznań. Daje to ww. producentom po 38,60% udziału w rynku. Trzecie miejsce dla Skody, która dostarczyła 9 wagonów 19T dla MPK Wrocław, czyli o 3 mniej niż w III kwartale. Udział Czechów w polskim rynku wynosi 15,79%. I wreszcie czwarte miejsce dla Modertransu (7,01%), który przekazał cztery kolejne wagony Beta MF02AC do MPK Poznań.

Udział w rynku –IV kwartał 2011 r. (producenci tramwajowi)   

Producent

Ilość (IV kw. 2011 r.)

Udział w rynku

PESA

22

38,60%

Solaris

22

38,60%

Skoda

9

15,79%

Modertrans

4

7,01%

 

Doczekaliśmy się wreszcie pojawienia się Warszawskiej Kolei Dojazdowej w rynkowych zestawieniach. W następnym kwartale prawdopodobnie także będziemy mogli uwzględnić tego przewoźnika, podobnie jak kolejne wagony dostarczone dla Warszawy, Poznania i Wrocławia. Jak już wspomnieliśmy zakończyły się już natomiast dostawy Swingów dla ZKM Gdańsk. Status quo w segmencie pojazdów metra. Nie dostarczono tu żadnych pojazdów.  

Poniżej łączne zestawienia dla 2011 roku

Łącznie w 2011 roku dostarczono 166 wagonów. Liderem klasyfikacji przewoźników zostały w 2011 roku, z 33,73% udziału w rynku, Tramwaje Warszawskie, które odebrały 56 nowych wagonów PESA 120Na Swing. Drugie miejsce dla wrocławskiego MPK (23,49%), trzecie –MPK Poznań (21,08%), czwarte –ZKM Gdańsk (18,07%), piąte - Tramwaje Szczecińskie (3,01%). Stawkę zamyka WKD z 0,6% udziału w rynku.       

Udział w rynku –2011 r. (przewoźnicy tramwajowi)

Przewoźnik

Ilość I kwartał 2011

Ilość II kwartał 2011 

Ilość III kwartał 2011

Ilość IV kwartał 2011

Ilość 2011

Udział w rynku 2011

Tramwaje Warszawskie

9

16

15

16

56

33,73%

MPK Wrocław

6

12

12

9

39

23,49%

MPK Poznań

0

3

6

26

35

21,08%

ZKM Gdańsk

8

9

8

5

30

18,07%

Tramwaje Szczecińskie

5

0

0

0

5

3,01%

WKD

0

0

0

1

1

0,62%

 

Bez niespodzianki także w klasyfikacji producentów. Tu liderem i to zdecydowanym –ponad 55% udziału w rynku –została PESA. Drugie miejsce dla Skody (18,67%), trzecie dla Solarisa (15,67%), czwarte –Modertrans (5,42%). Ostatnia, piąta pozycja w klasyfikacji dla Protramu (4,82%).    

Udział w rynku –2011 r. (producenci tramwajowi)

Producent

Ilość I kwartał 2011

Ilość II kwartał 2011 

Ilość III kwartał 2011

Ilość IV kwartał 2011

Ilość 2011

Udział w rynku

PESA

22

25

23

22

92

55,42%

Skoda

2

8

12

9

31

18,67%

Solaris

0

0

4

22

26

15,67%

Modertrans

0

3

2

4

9

5,42%

Protram

4

4

0

0

8

4,82%

  

2011 - to był bardzo udany rok pod względem dostaw pojazdów na rynku tramwajowym w Polsce. Jak wspominaliśmy dostarczono 166 pojazdów. To aż o 122 więcej niż rok wcześniej i o 140 więcej niż w roku 2009. Nowe pojazdy docierały głównie do miast, w których wkrótce odbędą się w Polsce i na Ukrainie Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Co ważne w każdym z czterech kwartałów 2011 roku dostawy były mniej więcej na zbliżonym poziomie. Dobry wynik ubiegłego roku jest efektem dostaw tramwajów z kontraktów dla ZKM Gdańsk, MPK Poznań, MPK Wrocław, Tramwajów Szczecińskich, jak również realizacji największego przetargu, nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie, na dostawę 186 wagonów dla Tramwajów Warszawskich. W ubiegłym roku czekaliśmy na przekroczenie magicznej setki dostarczonych wagonów. Udało się! Chciałoby się powiedzieć teraz czekamy na przekroczenie magicznej dwusetki w roku 2012, ale będzie trudno, tym bardziej, że zakończyły się już dostawy wagonów dla Tramwajów Szczecińskich i ZKM Gdańsk. Czeka nas natomiast kontynuacja dostaw dla Tramwajów Warszawskich, MPK Poznań czy WKD. Pierwsze tramwaje –PESA Twist –powinno odebrać też MPK Częstochowa.   
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
rynek
Solaris
PESA
Skoda
Protram
Modertrans
  • Tramfil – 31.01.2012

    A co z Krakowem chłopcy, 20 bombek w tym roku to nic? Jakieś nieżetelne macie dane albo ograniczyliście się do krajowej produkcji

  • michał – 31.01.2012

    Błąd "...czwarte –ZKM Gdańsk (3,01%). Stawkę zamyka ...".

  • KW – 31.01.2012

    Z tego co wiem, to ostatni nowy tramwaj pojawił się w Krakowie w 2008 roku. Jeśli jest inaczej to poproszę o poprawienie mnie, bo stwierdzenie "20 bombek" jakoś mnie nie przekonuje.

  • TranslatorPS – 31.01.2012

    24 Bombardiery NGT8 i na pewno 1 Protram 405N-Kr dla MPK Kraków to planowane dostawy w Krakowie (2012+). 19 Tramino zostało dla Poznania, a wg. TWB z rocznikiem 2012+ mają być 92 Swingi dla stolicy. Do tego 8 Twistów częstochowskich. Razem na lata 2012+ planowane jest przynajmniej 144 wagony. Do tego Szczecin (+22=166) i Olsztyn (+15=181). Umowa ramowa w Bydgoszczy w wariancie maksymalnym daje 196 wagonów na lata 2012, 2013 i dalej. Warszawa chce 30 dwukierunkowców (226)... Spokojnie, dużo wagonów będzie w 2012.

  • Marcin – 31.01.2012

    Czy wszystkie 24 bombardiery maja być w 2012 r w Krakowie ? Chyba dostawa może być także w następnym roku. Plany naszych miast są ambitne, ale w praktyce oby te podstawowe dostawy przebiegały zgodnie z harmonogramem. Patrząc na wiek i stan taboru tramwajowego w Polsce to co roku tak niecałe 200 tramwajów powinno zasilić park taborowy naszych przewoźników. Zestawienie te pokazuje też jak bardzo 4 miasta gospodarze ME + Kraków różnią się pod kątem taboru z Tramwajami Śląskimi, Toruniem czy Gorzowem Wielkopolskim. Różnica ta jest coraz większa.

  • Darols – 01.02.2012

    @TranslatorPs: zapomniałeś o przetargu na 12 niskaczy w Toruniu miał być rozpisany do końca stycznia i w GOP-ie też negocjują warunki kredytu. Jak dostaną kasę na wkład własny to też będzie przetarg. @Marcin: najgorzej jest w Gorzowie - bo tam nic się nie dzieje ani z taborem ani z torami. Toruń zaczyna budowę nowej trasy i kupi nowy tabor, GOP na razie ma modernizować tory i tabor ale też będą kupować nowe i używane (E1 i Ptb). Kiepsko wygląda sytuacja w Elblągu - kilka lat temu zbudowali nową trasę i kupili Pesy ale teraz nowe władze nie chcą inwestować w tramwaje i nawet planują likwidację 2.

  • Combino – 02.02.2012

    @Darols: w Toruniu już 18 ;) Poza tym w Elblągu na razie nie ma żadnych oficjalnych decyzji,póki co można to rozpatrywać jedynie w sferze rozmyślań (a przecież Jędrzejczaka w Gorzowie Wlkp. też odwiedli ludzie od tej głupoty).

  • Molek – 02.02.2012

    sprostowanie dla Częstochowy 7 Twistów;)

  • dobry – 03.02.2012

    Kiedy Częstochowa ma odebrać pierwszego twista?

  • KW – 03.02.2012

    Z tego co wiem to w marcu.

  • dobry – 03.02.2012

    @KW: dzięki

  • Piotr – 13.02.2012

    Jak co roku brakuje mi też artykułu o rynku tramwajów używanych. Pomagają one częściowo załatać dziury w braku wystarczających zakupów nowych pojazdów, a choć po części są to wraki do zajeżdżenia w kilka lat, to pojazdy takie jak w Krakowie czy Gdańsku przeszły na tyle poważne przebudowy, że w zamyśle mają pewno pojeździć kilkanaście.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....