Wreszcie drgnęło. Rok 2016, po dobrych ubiegłych 12 miesiącach, jest o wiele słabszy jeśli chodzi o dostawy nowych wagonów tramwajowych. Dopiero w III kwartale zostały dostarczone pierwsze nowe wagony. Było to sześć Moderusów Beta, które trafiły do MPK Poznań.
Tym samym poznańska firma Modertrans okazała się liderem rynku tramwajowego w III kwartale 2016 roku. Co więcej jej pozycja jest niezagrożona, bo jako jedyna będzie realizować dostawy w tym roku ? dla MPK Poznań i MPK Wrocław.
Perspektywy
Mamy nowe przetargi. Dostawy w najlepszym wypadku będą realizowane dopiero w przyszłym roku, większość jednak tramwajów ma zostać przekazana w roku 2018. Przypomnijmy, że aktualnie czekamy na oferty w Krakowie, Poznaniu i Bydgoszczy. Pozostałe miasta zwlekają z rozpoczęciem postępowań przetargowych. Najbliżej wystartowania z zamówieniem jest chyba Łódź, a co z pozostałymi?
Zestawienie przetargów na dostawy tramwajów
Przewoźnik |
Wynik przetargu |
Liczba wagonów |
Dostawy |
MPK Wrocław |
Modertrans |
3+13 (opcja) |
2016-2017 |
MPK Poznań |
Modertrans w trakcie realizacji |
20+10 |
2016-2017 |
MPK Poznań |
Modertrans |
10 dwukierunkowe |
2016 |
MPK Łódź |
oczekiwany |
12 |
2017-2018 |
MPK Łódź |
oczekiwany |
30 |
2017-? |
Tramwaje Szczecińskie |
oczekiwany |
30-40 |
2017-? |
ZKM Gdańsk |
oczekiwany |
33 (dwukierunkowe) |
2017-? |
Tramwaje Elbląskie |
oczekiwany |
6 |
2017-? |
MZK Gorzów Wielkopolski |
oczekiwany |
14 |
2017-? |
Tramwaje Grudziądzkie |
oczekiwany |
12 |
2017-? |
MZK Bydgoszcz |
ogłoszony |
18 |
2017-2018 |
MPK Kraków |
ogłoszony |
35+15 |
2017-? |
MPK Częstochowa |
planowany |
15 |
do 2020 |
MPK Poznań |
ogłoszony |
50 |
2017-2018 |
MPK Olsztyn |
planowany |
3 |
2016 |
Tramwaje Śląskie |
planowany |
44 |
2016-? |
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Bety nówki trafiły już dawno jeszcze było ciepło można było wypróbować klimę.Jakie zmiany do poprzednich jak wcześniej napisałem klima działa wykorzystano doskonały nawiew dodano klimę idealnie rozprowadzona w każdym miejscu osobiście denerwuje mnie klima- działający nawiew w dwóch miejscach,oświetlenie wew świetlówki,wykończenie wewnątrz bardziej dopieszczone ale jeszcze mam zastrzeżenia plastyki przyokienne,drzwi wejściowe te same ale inny producent wyszły korzystnie(stolarz),w kabinie motorniczego dwa fotele instruktor już sobie wygodnie siedzi.W sumie doskonały tramwaj na trasy o mniejszym nasileniu pasażerów.
Przetarg w Łodzi na 30 będzie być może dopiero w 2018. Na 12 ma być ogłoszony jeszcze w tym roku,
Przetargów planowanych wiele, tylko koordynacji żadnej i znowu za duże pieniądze poszczególni operatorzy nabędą nie zawsze najkorzystniejsze pod względem techniczno-konstrukcyjnym i eksploatacyjnym wagony.A wystarczyłoby tylko zawiązać porozumienie potencjalnych nabywców i ogłosić kompleksowy przetarg na zunifikowane wagony.Byłoby dużo taniej, szybciej i z korzyścią dla pasażerów.
Oprócz krakowskiego, najciekawszy będzie przetarg poznański - w Bydgoszczy zwycięzcę można ogłosić już dzisiaj ; z 99% prawdopodobieństwem będzie to Pesa.
Elbląg ,Grudziądz i Gorzów Wielkopolski mogły by razem ogłosić przetarg( 32 szt.).Im większe zamówienie tym taniej za pojazd.
Przy śląskim przetargu też będzie jatka. Pesa pojawi się niemalże na pewno, Modertrans może z Gammą, Solaris wątpię. Alstom mógłby się zaoferować, mają zakład w Chorzowie, wypadałoby bronić swojego terytorium.
Tramwaje Śląskie planują zamówic tylko 40 tramwajów niskopodłogowych, a nie 44. Przetarg chyba w 2017 r. PESA TWIST dla nas to jest dobra oferta, zobaczymy co pokażą inni. Moderus Gama nie masz szans, gdyz jest w fazie projektu, a TS chodzi o tramwaj już jeżdżący. Może Bombardier i Skoda wystartują.
Jestem ciekaw, co wybiorą w Poznaniu w ramach tych 50 sztuk tramwajów.
GAMMA niedługo będzie pokazana.
Poznań kupi tylko lokalny produkt tak jak Bydgoszcz Pesę.
Zapomnieli o Warszawie w tabelce? I chyba Olsztyn ma od razu kupi 15 sztuk
Poznań może kupić lokalny produkt, ale niech sam za niego zapłaci. To byłoby uczciwe, bo parę pojazdów mogłoby zostać dobrze wytestowanych. Wtedy mogłyby startować w przetargu na większą ilość. Dziwne, że poznaniacy nie biorą przykładu zza miedzy.
@GOPowiec: pesa to nie jest dobra oferta. Strasznie się tłucze, jakość wykonania i awaryjność to jakiś żart. O wiele bardziej wolałbym Alstom-Konstale.@impuls: Olsztyn nie ma miejsca na zajezdni na tyle. Z tego co się orientuję mają przy okazji rozwoju sieci kupić więcej.
Olsztyn zamierza kupić 18 szt. nowych wagonów - 12 do obsługi nowych linii II etapu budowy sieci, trzy na rezerwę i trzy szt. do uzupełnienia taboru na dotychczas kursujących liniach (1,2 i 3).
@kubex Problem w tym, że Konstal przestał istniec, a Alstom jak widac nie jest zainteresowany krajowym rynkiem. Im wiyncyj startujących w przetargu tym lepiyj dla nos :)Twisty Stepy wcale nie są już takie awaryjne a komfort jazdy jest zdecydowanie lepszy niż w Karliku. Jadąc Twistem linią 6 nie zdarzyło mi się, by tramwaj miał awarię natomiast Beta miała na linii 19 zatrzymanie w ruchu. Beta fajnie wykończona, ale w środku głośna i wózki ze 105 nie dają dobrego komfortu podróży. Brak niestety u nas klimy pasażerskiej. To jest odczucie moje jako pasażera. Najważniejsze, że w naszych kochanych Tramwajach i Kolejach Śląskich dzieje się coraz lepiej w taborze i w infrastrukturze. Pozdrawiam ziomka.
Moderus Beta i inne tego typu wynalazki ( np. gdańskie, łódzkie i krakowskie zrzuty z Niemiec z około 20-25 % udziałem niskiej podłogi ) to tylko rozwiązanie tymczasowe i na dzień dzisiejszy nie do zaakceptowania, szczególnie w odniesieniu do nowych wagonów.Wagony tego typu spełniają swoją rolę, polegającą głównie na tym , że inwalida, matka z dzieckiem, osoba starsza wejdą do tramwaju jak trafią na odpowiednie drzwi i na tym koniec. Obecnie jedynie racjonalne postępowanie to zamawianie nowych wagonów z udziałem co najmniej 60-65% niskiej podłogi.Wozy z 100% niskiej podłogi nie są koniecznością , szczególnie wtedy, gdy ze względu głównie na konstrukcję generują wyższe koszty zakupu i eksploatacji od wagonów z częściowym udziałem niskiej podłogi.
Pesa powinna stanąć na wysokości zadania i za wszelką cenę doprowadzić do dwumiesięcznych jazd testowych Krakowiaka w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu, Berlinie i Pradze.Po udanych jazdach testowych i odpowiednim skalkulowaniu ceny sukces murowany.
Warszawa planowała 123 składy, jednakże w związku z zapowiedzią budowy linii na Wschodnią Białołękę potrzebne będą kolejne- zapisane w ramach opcji. Łącznie Tramwaje Warszawskie planują około 160(część dwukierunkowe, część szczeniaki).Nie jest również wykluczone, że tramwaje podmiejskie w Łodzi, w razie uzyskania dofinansowania coś kupią(Zgierz,Pabianice,Konstantynów).
Wstyd żeby jeszcze teraz stopiątki kupować!
Do muzeum jak najbardziej, to bądź co bądź kultowy tramwaj.
Pesa wystartowała w przetargu w Krakowie.Jak nie wygra, tylko wygra Sol-Sta, to na określenie tego cudu zabraknie słów !
Stadler i Solaris zaoferowało wagon Tramino Kraków za 7.270.127,00 zł netto za jeden wagon, Newag SA za tramwaj o oznaczeniu 138 N żąda 8.595.000,00 zł netto za 1 wagon, Pesa SA za tramwaj 2016 N Krakowiak II życzy sobie 6.950.000,00 zł, a Skoda Transportation za For City Kraków 8.290.000,00 zł.Jeśli MPK Kraków nie chce tramwaju z elementami ze złota inkrustowanymi diamentami to oferty Newagu i Skody są do odstrzału już na wstępie, a oferta Pesy, jeśli tylko nie ma błędów formalnych powinna bez przeszkód, - nawet przy tak niskim wpływie ceny na punktację - zwyciężyć Oby tak się stało.
Ciekawe, ile metrów ma Pesa 2016N ?Oczyma wyobraźni już ją widzę na ulicach Krakowa, tak samo albo jeszcze piękniejszą od 2014 N.Teraz to już na pewno Kraków będzie się mógł pochwalić najlepszymi tramwajami w Polsce.
MosderTrans buduje od podstaw całkowicie nowe pojazdy na nowych wózkach. Ludzie ogarnijcie się jak nie wiecie nic o firmie to się nie udzielajcie. Przetarg w Poznaniu już i tak wygrał MT :)
Akurat w Poznaniu MT ma największe szanse na zwycięstwo w przetargu.15 listopada powinno być wiadomo jacy producenci w tym przetargu złożyli oferty.Ciekawe, czy ofert będzie więcej niż cztery ?
Dziś otwarcie ofert w przetargu poznańskim !
Chyba dzisiaj dowiemy się, ilu było oferentów?
Bydgoszcz i Łódź to prawie pewne zwycięstwo Pesy, Kraków i Poznań - tu są niewiadome - może się skończyć unieważnieniem przetargów, w Poznaniu raczej na pewno.
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.