TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Ruszyły tramwaje w Reims
Ryszard Piech - Opublikowano: 28.06.2011 14:38:34 7 komentarzy
Ruszyły tramwaje w Reims

W ostatnim czasie liczba nowych otwieranych systemów tramwajowych przerosła \'możliwości przerobowe\' redakcji i doprowadziła do momentu w którym przeoczyliśmy otwarcie jednego z takich systemów. W niniejszym artykule nadrabiamy te drobne opóźnienie i przedstawiamy system tramwajowy we francuskim mieście Reims.

  

Francuskie miasto Reims położone w regionie Szampania-Ardeny jest znane na świecie z produkcji chyba najbardziej znanego wina musującego, czyli prawdziwego szampana. Miasto liczy nieco ponad 180 tysięcy obywateli, czyli na pograniczu wydajności systemu autobusowego i zasadności budowy systemu tramwajowego. Oczywiście zgodnie z \'tradycją\' miasto posiadało w przeszłości system tramwajowy, który z napędem konnym funkcjonował od 1881 do 1901 roku, natomiast elektryfikacja systemu została przeprowadzona w 1900 roku. Układ pięciu linii w formie elektrycznej funkcjonował do 1939 roku. Powodem zamknięcia stała się postępująca w szybkim tempie deficytowość przewozów, natomiast świeżo odkryte autobusy jawiły się jako rozsądna alternatywa. Pierwsza linia autobusowa została uruchomiona w 1932 roku natomiast od 1936 roku sytuacja spółki tramwajowej ulegała takiemu pogorszeniu, że już w 1938 roku rozpoczęto zamykanie systemu, co ostatecznie dokonano w 1939 roku. Oczywiście choć 1 września 1939 roku Francja oficjalnie wypowiedziała Niemcom wojnę, to jednak dopiero w 1940 roku nastąpiła inwazja na Francję, więc likwidacja tramwaju nie miała z działaniami wojennymi nic wspólnego.

Warto również zauważyć, że Reims nie przeżyło jakiegoś diametralnego rozwoju, podczas gdy w latach 30. XX wieku miasto liczyło około 120 tysięcy mieszkańców, to obecnie ma nieco ponad 180 tysięcy. W związku z tym budowa nowych tramwajów mogła się wydawać zbędna. Jednak jeżeli uwzględnimy fakt, że aglomeracja liczy około 250 tysięcy obywateli a kongestia ruchu drogowego odgrywa obecnie duże znaczenie, to możemy dostrzec argumenty, których podczas zamykania tramwajów najzwyczajniej nie było. Paradoksalnie miasto bardzo szybko rozpoczęło planowania budowy nowego systemu tramwajowego, które pojawiły się już w 1985 roku, czyli jeszcze przed momentem gdzie tramwaje stały się popularne, jednak ten pierwotny projekt ostatecznie zakończył się fiaskiem w wyniku braku politycznego porozumienia. Dopiero w innych warunkach, gdzie tramwaje stały się pożądanym elementem i praktycznie każde liczące się francuskie miasto \'musiało\' takowy system posiadać w 2005 roku udało się zgłosić kolejny projekt, który tym razem doczekał się realizacji. W lipcu 2006 roku wyłoniono konsorcjum MARS jako firmę, która w ramach partnerstwa publiczno prywatnego ma wybudować wart 305 milionów €system. W skład konsorcjum weszły firmy Alstom Transport, Transdev, CDC Infrastructure, Colas i Bouygues, które wyłożyły 282 miliony €na realizację projektu, pozostała kwota pochodziła ze środków Budżetu Państwa oraz miejskich.

Prace budowlane przebiegały sprawnie, dzięki czemu już w dniu 18 kwietnia 2011 roku miało miejsce oficjalne zainaugurowanie systemu. Składa się on z tras o łącznej długości 11,2 km toru podwójnego na którym znajdują się 23 przystani. System składa się z głównej linii wraz z krótkim odcinkiem bocznym mającym zaledwie 2 przystanki, lecz dzięki obsłudze szpitala jest to bardzo ważna część systemu. Tramwaje w Reims są obsługiwane za pomocą dwóch linii, gdzie trasa A o długości 9,1 km łączy szpital przez centrum miasta i główny dworzec kolejowy z dzielnicą Neufchâtel, natomiast trasa B o długości 7 km łączy dworzec Champagne TGV przez centrum miasta do dworca głównego. Dzięki temu przy stosunkowo małej rozbudowie system obsługuje znaczną część generatorów ruchu. Sama trasa została wybudowana według współczesnych standardów, czyli rozstaw szyn 1435 mm, zasilanie z sieci napowietrznej 750 V DC oraz zastosowanie pojazdów dwukierunkowych, dwustronnych co umożliwiło dowolniejsze kształtowanie przystanków oraz uprościło pętle końcowe. Jedynym wyjątkiem od tej reguły jest zastosowanie na 2 km systemu zasilania z trzeciej bezpiecznej szyny APS (Alimentation par Sol) w centrum miasta z powodu poprowadzenia tramwajów w pobliżu katedry, gdzie zastosowanie sieci trakcyjnej mogłoby zaburzyć widok na tą atrakcję turystyczną.

  

Jednak najbardziej rozpoznawalnym elementem systemu są obsługujące go tramwaje. Choć z pozoru mamy do czynienia z typowymi pięcioczłonowymi tramwajami Citadis 302, których zostało zamówionych 18, to jednak przyłożono wiele uwagi aby tramwaje w Rims były wyjątkowe. Mają długość 32,4 metra i szerokość 2,4 metra, jednak najbardziej widoczną ich cechą jest charakterystyczny kształt części czołowej, która ma przywodzić na myśl kształt kieliszka szampana. Jak by nie oceniać tego pomysłu jego efekt końcowy wydaje się być trafiony i raczej dobrze wpisuje się w styl nowoczesnego tramwaju. Oczywiście dzięki wyjątkowemu rozwiązaniu Optionic Design, które Alstom zastosował w tramwajach Citadis istnieje duża możliwość kształtowania wyglądu przodu przy zachowaniu standardowych komponentów w głównej części tramwaju. Dzięki temu łączy się niskie koszty budowy i eksploatacji z indywidualnym wizerunkiem, choć akurat stosowanie odmiennego kształtu przodu może wobec częstych kolizji być bardzo kłopotliwe i kosztowne przez co mimo wszystko indywidualizm będzie droższy od pełnej standaryzacji. Inną bardzo wyraźną cechą tramwajów w Reims jest kwestia ich malowania, gdzie każdy z nich otrzymał jeden z ośmiu kolorów, które są aplikowane na zewnątrz oraz na wybranych elementach w środku. Są to kolory: żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, różowy, niebieski, turkusowy oraz zielony. Choć w innych krajach taki krok uchodziłby za zbytnią kakofonię i utrudniał budowę wizerunku przedsiębiorstwa, to jednak we Francji eksperymentowanie z kolorami, nawet na środkach transportu ma długą tradycję.

Tramwaje w Reims potwierdzają, że ten środek transportu przeżywa obecnie we Francji renesans, pytanie tylko, czy po okresie zachwytu nie przyjdzie kolejny okres w którym kolejni \'reformatorzy\' będą te systemy zamykać. Jednak obecnie z racji wieku powstania są w dobrej kondycji technicznej, natomiast we wszystkich przypadkach ich utrzymywanie ma sens ekonomiczny a ich likwidacja prowadziłaby do ponownych problemów z kongestią ruchu drogowego.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Francja
Reims
tramwaj
Citadis
Citadis 302
Alstom
APS
  • MTA – 30.06.2011

    Jak widać na załączonych zdjęciach tramwaje mają także nietypowy system zasilania... może coś więcej o nim?

  • R. Piech – 30.06.2011

    @MTA; przecież jak byk masz to w tekście wypisane, a nieco więcej o systemie APS pisaliśmy już 3 lata temu w tym artykule: http://infotram.pl/text.php?id=18195

  • nowy – 30.06.2011

    Ci kolejni reformatorzy, to oczywiście ci co czytają spiskowe teorie "straszny spisek, dlaczego nie produkują samochodów na wodę" ( tak, nie na wodór, tylko na wodę!!!)

  • tombo – 30.06.2011

    jak na dzisiejsze standarty,szerokosc 2,4m to za mało,ludzie sie zbyt roztyli w XX wieku,widac to na jednym zdjec tutaj,ze facet zajmuje prawie 1.5 siedzenia.Standartowa szerokosc współczesnie budowanych tramów to powinno byc 2.65m,zeby dostososwac to wymiarow /ledwo ledwo/ dzisejszych ludzi,rowerów.itp. 2.4m to powinno byc tylko na istniejących systemach gdzie koszt przebudowy byłby horrendalny i nieopłacalny

  • podróżny – 01.07.2011

    wysłać tam Frankiewicza to w dwa lata wszystko wytnie w pień...

  • badongo – 02.07.2011

    http://carto.metro.free.fr/documents/CartoTramReims.v1.1.png znacznie lepsza mapa

  • xxx – 31.01.2013

    ja korzystam z tych tramwajow i jak narazie pop prawie 2 latach nie ma zadnych problemow

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....