Rusza przebudowa ul. 3 maja w Chorzowie. Do spółki z TŚ

infotram
06.11.2019 08:45
0 Komentarzy

Pierwsze utrudnieniaprzy przebudowie przelotowej ulicy 3 Maja, która łączy Chorzów zeŚwiętochłowicami, dotkną kierowców od wtorkowego popołudnia. Ostatni odcinektej ruchliwej drogi stanie się jednokierunkowy – z możliwością jazdy w stronęŚwiętochłowic.

O planowanym na wtorkowe popołudnie rozpoczęciu pracpoinformowała rzeczniczka chorzowskiego magistratu Karolina Skórka. Jakzaznaczyła, roboty rozpoczną się przy granicy ze Świętochłowicami. Pierwszezmiany w organizacji ruchu dotyczą odcinka od ul. Składowej, do skrzyżowania wświętochłowickiej dzielnicy Piaśniki.

„Droga będzie jednokierunkowa, z przejazdem tylko w kierunkuŚwiętochłowic. Kierowcy jadący od Świętochłowic +w górę+ ulicy 3 Maja będąmusieli skorzystać z objazdu ulicami: Bytomską i Ślężan. Tam przekroczą granicęz Chorzowem i po przejechaniu ulicami: Opolską i Składową wrócą na ul. 3 Maja”- wyjaśniła Skórka.

Jak dodała, zmiany na razie nie dotkną pasażerów tramwajów.Ruch na kursującej tamtędy linii nr 11 do końca roku będzie odbywał się bezzmian, potem – według wcześniejszych zapowiedzi – zostanie zawieszony.Wprowadzana we wtorek organizacja ruchu samochodów potrwa do lipca 2020 r.,potem rozpocznie się modernizacja kolejnych fragmentów. Zakończenie całejprzebudowy planowane jest na koniec 2021 r.

Ul. 3 Maja jest ostatnią kluczową arterią w Chorzowie, któranie doczekała się jeszcze remontu. W poprzednich latach wyremontowano w podobnysposób m.in. chorzowską ul. Armii Krajowej. Chorzów i samorządowa spółkaTramwaje Śląskie współpracowały przy tej inwestycji: miasto w części drogowej,spółka – tramwajowej.

Zarówno przebudowana ul. Armii Krajowej, jak i przygotowanado przebudowy ul. 3 Maja, mieszczą bowiem prócz pieszych i samochodów,torowiska tramwajowe. W przypadku tej pierwszej tramwaje jeżdżą środkiem drogi;na 3 Maja linia na blisko połowie długości przebiega poza drogą i jest tam(prócz mijanki) jednotorowa. Docelowo cały odcinek wzdłuż 3 Maja ma byćdwutorowy (podobnie jak dalszy odcinek w Świętochłowicach).

Przed ponad rokiem wspólny przetarg na wykonanie robóttorowych i drogowych ogłosiły Tramwaje Śląskie (prace w zakresie torowisk będąwspółfinansowane środkami unijnymi) i Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie.Wobec przekroczenia budżetu zamówienia przez ofertę, która po odwołaniachokazała się najkorzystniejsza, postępowanie umorzono.

Kolejny przetarg ruszył pod koniec lutego br. Po otwarciuofert, podczas którego określono budżet zamówienia na 70,3 mln zł bruttookazało się, że najtańsza z pięciu złożonych przekroczyła go o nieco ponad 400tys. zł. Po odwołaniach i powtórzonym wyborze ofert pod koniec września br.zawarto wartą 70,7 mln zł umowę ze spółką Silesia Invest.

W części drogowej ul. 3 Maja po przebudowie nadal będziedrogą zbiorczą, lecz bezpieczniejszą dla pieszych, dzięki innej niż obecniegeometrii jezdni oraz przebudowie skrzyżowań. Zamontowane zostanie noweoświetlenie; doświetlone będą przejścia dla pieszych. Powstaną nowa asfaltowadroga rowerowa, nowe przystanki, pojawią się zatoki dla autobusów.

W części tramwajowej inwestycja obejmie torowiska wzdłuż ul.3 Maja o długości niespełna 4,6 km toru pojedynczego – od ul. Katowickiej, poprzebudowane już skrzyżowanie ulic Chorzowskiej i Bytomskiej wŚwiętochłowicach. Od ul. Katowickiej do Składowej torowisko będzie biegło wśladzie jezdni (zwężonej wobec dzisiejszej) – w szerszych fragmentachprzylegając do jej skrajów, w węższych pokrywając się z pasami ruchu. Dalej, doBytomskiej, tory będą wydzielone.

Na wykonanie robót w części drogowej wykonawca ma od końcawrześnia 27 miesięcy; w części tramwajowej – 6 miesięcy mniej. Tramwaje Śląskieprowadzą to zadanie w ramach pierwszej części projektu modernizacjiinfrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Cały składający się z trzech etapów projekt szacowany jestna ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych (ok. 1,1 mld zł brutto; przy ponad560 mln zł unijnego dofinansowania). Zakłada remonty ok. 100 km torowisk,budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 tramwajów.


Komentarze