TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Rusza metro i dogorywają tramwaje w Ałmaty
Ryszard Piech - Opublikowano: 06.12.2011 13:43:32 8 komentarzy
Rusza metro i dogorywają tramwaje w Ałmaty

W dniu 1 grudnia 2011 roku zainaugurowano metro w mieście Ałmaty, które jednocześnie staje się pierwszym w Kazachstanie posiadającym taki system. Niestety w tle tych wydarzeń są znacznie gorsze wieści dotyczące sieci tramwajowej, która w przeciągu dwóch dekad znikała w zastraszającym tempie.

Kazachstan lub też inaczej Republika Kazachstanu powstała w 1991 roku w wyniku podziału dawnego ZSRR i choć tuż po podziale przyszłość republiki była niejasna, to jednak dzięki dużym złożom kopalin dobrobyt był lub jest w zasięgu ręki. Bowiem Kazachstan posiada duże złoża węgla kamiennego, ropy naftowej, gazu ziemnego jak również rudy żelaza, miedzi, cynku, ołowiu fosforytów, chromu, manganu, srebra, złota i uranu. Takie bogactwo złóż sprzyja ich wydobyciu i eksportowi, jednak w ostatnich latach kraj inwestuje w rozwój przemysłu w tym i produkcji taboru kolejowego. Dzięki tym dochodom w 1997 roku stolica została przeniesiona do miasta Akmoła, które zostało przemianowana na Astana (Астана). Główną decyzją o umiejscowieniu stolicy właśnie w tym miejscu było jej bardziej centralne położenie w kraju, natomiast dostępne środki pozwoliły na zbudowanie miasta a w głównej mierze dzielnicy rządowej od podstaw. Oczywiście za politykami podążyły przedsiębiorstwa, których nowe biurowce diametralnie odmieniły wygląd miasta. Aby mieć jasność o jakich kwotach mówimy wystarczy przyrównać PKB na osobę, które w Kazachstanie wynosi około 11 tysięcy dolarów, natomiast w Polsce jest to niewiele więcej, bo 13 tysięcy dolarów. Choć z racji wspólnej przeszłości kraj jeszcze przypomina dawną republikę radziecką, to jednak dzięki prowadzonym inwestycjom wiele się zmieniło.

Jedną z takich zmian była inauguracja w dniu 1 grudnia 2011 roku pierwszej linii metra w Kazachstanie, która została wybudowana w Ałmaty (Алматы). Osada zyskała prawa miejskie w 1867 roku, kiedy liczyła zaledwie 10 tysięcy mieszkańców, w 1921 roku pojawiła się nazwa Ałma-Ata, natomiast w 1993 roku nazwę zmieniono na Ałmaty. Do 1998 roku miasto było jednocześnie stolicą Kazachstanu, jednak wraz z budową nowej stolicy w Astanie Ałmaty straciły ten status. Według dawnych standardów ZSRR miasto mogło liczyć na budowę sieci metra jeżeli jego populacja przekraczała milion. Jak wiadomo Ałmaty startowały stosunkowo późno ze stosunkowo małą populacją, jednak to się bardzo szybko zmieniało i choć w 1926 roku miasto liczyło zaledwie 45 tysięcy to już w 1939 roku było to ponad 220 tysięcy. Granicę pół miliona obywateli przekroczono w latach 60. XX wieku, natomiast według danych z 1982 roku miasto osiągnęło wymagany limit miliona obywateli. Aktualnie miasto może pochwalić się populacją na poziomie 1,4 miliona obywateli.

  

Zgodnie z opisaną wyżej zasadą po przekroczeniu przez miasto liczby miliona obywateli przystąpiono do prac projektowych, natomiast budowa pierwszej linii metra ruszyła w 1988 roku. Choć część prac wykonano, to jednak w wyniku rozpadu ZSRR i utworzenia niezależnego Kazachstanu prace nad budową metra zostały wstrzymane na około dekadę. Dopiero po ustabilizowaniu się sytuacji powrócono do realizacji projektu, którego pierwsza faza została niedawno zainaugurowana. Pierwszy odcinek ma długość 7,3 km i zaledwie 7 stacji. Tak niska gęstość przystanków to również pozostałość po ZSRR, gdzie praktyką była budowa mniejszej liczby stacji w celu osiągnięcia większej prędkości handlowej. Choć w Europie za optymalną przyjmuje się wartość 800 metrów między stacjami, to jednak post sowieckich republikach odstępy powyżej kilometra są uznawane za standard. W ramach fazy drugiej linia metra zostanie wydłużona o kolejne 8,6 km z sześcioma stacjami. Dzięki temu przedłużeniu metro dotrze do głównej stacji kolejowej Ałmaty-1. Numer przy stacji to również pozostałość po ZSRR, gdzie zamiast nadawać stacjom nazwy zaczęto stosować indeksy cyfrowe. Numer pierwszy należał zawsze do najważniejszej stacji, Ałmaty ma również stację numer 2 koło której aktualnie kończy się metro. Realizacja fazy drugiej ma kosztować 227,3 miliarda tenge (1 zł to około 44 tenge) i realizacja ma trwać 6 lat. W budżecie do 2014 roku przewidziano na ten cel około 54 miliardy tenge. Dla potrzeb pierwszej linii w Hyundai Rotem zamówiono 7 czterowagonowych składów metra. Kontrakt o wartości 150 milionów dolarów zawarty w 2008 roku obejmował również budowę i wyposażenie zajezdni jak również dostawę urządzeń srk dla potrzeb fazy pierwszej.

  

Mówiąc o transporcie zbiorowym w Ałmaty nie można zapominać o istniejącej tam sieci tramwajowej. Została ona założona w 1937 roku i w przeszłości miała 10 linii o łącznej długości 93 km. Niestety w wyniku przemian gospodarczych system tramwajowy został zapomniany i obecnie funkcjonują już jedynie 2 linie (numer 4 i 6) o łącznej długości 31,5 km. Temu spadkowi odpowiada również redukcja taboru, który w okresie największego rozwoju obejmował 200 jednostek, natomiast obecnie system jest obsługiwany za pomocą zaledwie 56 tramwajów. Z racji rozbieżności danych jednoznaczne ustalenie liczby i typów eksploatowanych tramwajów jest dosyć utrudnione, żeby nie powiedzieć niemożliwe, jednak mimo wszystko można wyszczególnić pewne grupy. Są to w głównej mierze produkty czechosłowackie ściągnięte z Niemiec. 10 tramwajów KT4D zostało ściągniętych w 1999 roku, 22 tramwaje serii T3D i T4D zostało sprowadzonych w latach 2004-06, natomiast pozostałe 24 to faktycznie zmodernizowane dwuwagonowe pociągi (12 pociągów) zestawionych z wagonów T3DC1+T3DC2. Choć w tym zakresie używanie słowa zmodernizowane jest nieco nad wyrost, ponieważ są to dosyć chałupnicze przebudowy podobne do spotykanych w Polsce w drugiej połowie lat 90. XX wieku. Oczywiście z racji sieci szerokotorowej 1524 mm każdy ze sprowadzonych wagonów musiał przejść stosowną przebudowę, jednak w stosunku do Rosji, gdzie jest zakaz sprowadzania tramwajów używanych, w Kazachstanie cała eksploatowana flota została unowocześniona za pomocą tramwajów używanych. Kto wie, gdyby nie możliwość ich importu być może system przestałby już istnieć. Właśnie z tego powodu w 1993 roku zlikwidowano linie numer 5, 7 oraz 8. Pozostała trasy były likwidowane w efekcie poszukiwania redukcji kosztów, kiepskiego stanu technicznego, czy też braku chęci do modernizacji. Linia 9 została zlikwidowana w 1991 roku, w 1995 roku pożegnano trasę numer 2, o rok później zamknięto linie 1 i 3, natomiast ostatnia likwidacja miała miejsce w 1999 roku, kiedy zrezygnowano z eksploatacji linii numer 10. Aktualnie w planach jest budowa nowej linii tramwajowej, która jednak ma być wykonana w wariancie szybkiego tramwaju i nie ma mieć połączeń z istniejącą siecią tramwajową.

Tramwaj czy metro, metro czy tramwaj, a może tak oba razem... . Przykład Ałmaty pokazuje jak bardzo problematyczne dla tramwajów było przetrwanie okresu transformacji systemowej. Patrząc na to co się stało w Kazachstanie można uznać, że w Polsce mieliśmy dużo szczęścia. Jak widać wizje szybkiego zastąpienia tramwajów metrem są skazane na niepowodzenie, natomiast odbudowa pochopnie zlikwidowanego tramwaju również może ciągnąć się latami. Jednak dzięki aktualnym inwestycjom obraz transportu zbiorowego w tym największym mieście Kazachstanu ma szansę stać się nieco bardziej europejski.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Kazachstan
metro
tramwaj
Ałmaty
Rotem
Hyundai Rotem
Tatra
  • andrzejh69 – 07.12.2011

    W Polsce może i dużo szczęścia było, ale poza GOPem.

  • R. Piech – 07.12.2011

    @andrzejh69; w GOPie to szczęście się skończyło wraz z KZK GOPem a już na pewno 10 lat temu, kiedy przywództwo objął wiadomo kto... .

  • Jaruzel – 13.12.2011

    Czemu tu się dziwić: Korwino-paranoja+bieda i głupota ludzka zrobiły swoje... Nie umiem sobie wyobrazić tramwajarza, który popierałby tę całą transformację! A może możemy coś zrobić w sprawie tramwajów w Kazachstanie, Azerbejdżanie, Astrachaniu, Petersburgu... Może słać tam listy z postulatami przywrócenia bądź ulepszenia tramwajarstwa- podobno kraje III-GO świata są bardzo wrażliwe na takie bodźce!

  • R. Piech – 13.12.2011

    @Jaruzel; Kazachstan to ma daleko do III Świata, aktualnie jest w tym drugim, czyli dokładnie tam gdzie Polska i raczej zmierza w kierunku krajów rozwiniętych. No a Polska to już "ratuje" tramwaje w Kazachstanie. Tines ma modernizować sieć tramwajową w Pawłodarze a Pesa dostarczyć nowe tramwaje i uruchomić montownię. Do tego któreś z miast jest ponoć zainteresowane 105-tkami wycofywanymi z Warszawy, choć w tym ostatnim przypadku myśląc o dalszej dobrej współpracy raczej odradziłbym Kazachom kupowanie tych pojazdów... .

  • Jaruzel – 13.12.2011

    @Piech: Każdy by odradził- taki ponad 30-letni tabor wystawiłby nam marne świadectwo! Część 105-ek powinna trafić na wschód, ale do najbiedniejszych miast i jako dary! III świat to pojęcie umowne: może odnosić się na przykład do polityki i kultury. Gdybym Ja, obywatel R.P., napisał list do Gliwic, z postulatem budowy systemu tramwajowego tamże, to zapewne ten list trafiłby do kosza. Ale gdybym był obywatelem dalekiego a znanego państwa i napisał list na przykład z Australii- to w Gliwicach pewnie zrobiło by to na kimś wrażenie! ( zwłaszcza, jeśli wystąpiłaby konieczność tłumaczenia takiego listu! ) Im bardziej prowincjonalne jest jakieś miasto lub kraj, tym większa jest jego podatność na wpływy z zewnątrz! Dlatego powinniśmy coś zrobić: choćby pisać listy! Możemy mieć pewien niewielki wpływ na to, co się dzieje w tramwajarstwie na wschodzie!

  • Trajluś – 15.12.2011

    Wycofane nasze trolejbusy też bym wysłał do takich miast jak Ałma-Ata jako dar.

  • Combino – 16.12.2011

    @Trajluś,obawiam się że oni kichają na taki dar; w sierpniu AŁmaty rozpisały przetarg na 200 nowych trolebusów,oferty miały być składane zdaje się do października.Więc na co im nasze...?

  • Trajluś – 17.12.2011

    Tak, masz rację, a z tego co wiem, to w Ałmatach jeżdżą jakieś chińsko podobne trajtki oraz miejscowe przeczepy ZIU ;)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....