Ruch tramwajowy wraca na wrocławski pl. Orląt Lwowskich

infotram
06.08.2020 11:45
0 Komentarzy

Po niespełna 9miesiącach prac (8 sierpnia) ruch tramwajowy wraca na pl. Orląt Lwowskich – tymsamym oddany do użytku zostaje fragment, od którego zaczęła się budowa TAT naNowy Dwór.

Skrzyżowanie zyskało nowy układ drogowo-torowy, aprzebudowane szyny w ulicy Podwale pozwolą zarówno skręcić tramwajom wkierunkach: pl. Jana Pawła II, jak i pl. Legionów, ale także przejechać dalej,w stronę Dworca Świebodzkiego. Dziś miał miejsce pierwszy przejazd próbny, wktórym udział wzięli m.in. Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia i KrzysztofBalawejder, prezes MPK Wrocław.

Dziś wspólniewykonaliśmy testowy przejazd z nowego przystanku przy pl. Orląt Lwowskich,który jest początkiem nowej linii autobusowo-tramwajowej, zmierzającej wkierunku Nowego Dworu. To największa tego typu inwestycja w powojennymWrocławiu. Za nami 9 miesięcy prac, które pozwolą na to, że od soboty na pl.Orląt Lwowskich powrócą tramwaje, a co więcej, w przyszłym roku chcielibyśmyuruchomić tramwaj na pierwszym odcinku TAT-u, czyli do ulicy Śrubowej –mówił prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Cieszymy się, żedzięki sprawnej pracy i współpracy z Wrocławskimi Inwestycjami już odnajbliższej soboty nasze tramwaje i autobusy pojadą przez to zmodernizowaneskrzyżowanie i linie 0L, 0P, 74, 15, 31, 32 w tym odcinku powrócą na plac OrlątLwowskich. Cieszy także powstanie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego,dzięki czemu przesiadki będą prostsze i wygodniejsze – dodał prezes MPKKrzysztof Balawejder.

Dotąd na skrzyżowaniu pl. OrlątLwowskich/Podwale/Piłsudskiego/Tęczowa:

– przebudowano układ drogowo-torowy na w/w skrzyżowaniu wtym powstały nowe przystanki tramwajowe, zamontowano nowe szyny, rozjazdy,system sterowania, nowe ścieżki rowerowe i chodniki, perony przystankowe,

– wybudowano kanalizację deszczową,

– zamontowano słupy oświetlenia ulicznego,

– przebudowano sieć trakcyjną, ułożono kable trakcyjne izamontowano słupy trakcyjne i trakcyjno- oświetleniowe,

– wybudowano kanalizację teletechniczną,

– usunięto kolizje elektroenergetyczne SN, NN,

– zamontowano nowe wiaty przystankowe ,

– wybudowano przepompownie ścieków (w rejonie nowegoprzystanku Nabycińska).

W ramach tej trudnej,inżynierskiej pracy, która została przeprowadzona na obszarze pl. OrlątLwowskich zostały wymienione wszystkie branże sieci – te popularne, czylikanalizacja, woda, gaz, jak również te istotne z punktu widzeniaprzedsiębiorstw, czyli sieci teletechniczne. Trzeba także zaznaczyć, że odsoboty również kierowcy będą mogli przejechać od pl. Jana Pawła II w kierunkupl. Legionów, a także skręcić w ul. Tęczową. Likwidujemy tym samym koniecznośćobjazdu przez ulicę Sokolniczą – zapewnił Bartosz Nowak z WrocławskichInwestycji.

Koszt tego fragmentu Trasy Autobusowo-Tramwajowej do ulicySmoleckiej wyniósł ponad 67 milionów złotych. W przyszłym roku (prawdopodobniewiosną) miasto będzie chciało uruchomić tramwaj, którym pasażerowie przejadą ażdo ulicy Śrubowej.

Przypomnijmy, Trasa Autobusowo Tramwajowa łącząca plac OrlątLwowskich z Nowym Dworem ma powstać do 2023 roku. Mieszkańcy skorzystają z 15par przystanków – dziś zaprezentowany został pierwszy z nich, zlokalizowany naulicy Podwale. Całkowita długość TAT to 7 km. To największa inwestycjakomunikacyjna we Wrocławiu od 1949 roku, kiedy wybudowano linię na Leśnicę.

Zmiany w organizacjiruchu

W związku z wykonanymi pracami od soboty (8 sierpnia) zmienisię organizacja ruchu w tym rejonie:

Tramwaje linii okólnej 0L i 0P powrócą już na trasę w obukierunkach przez pl. Orląt Lwowskich, ale w związku z prowadzonymi pracami naRondzie Reagana będą kursowały objazdami w następujący sposób:

Linia 0L Mosty Mieszczańskie – pl. Jana Pawła II – pl. OrlątLwowskich – pl. Legionów – Dw. Główny – Pułaskiego – Rondo Reagana (peron 2) -Piastowska – Nowowiejska – Słowiańska – Dw. Nadodrze – Chrobrego – Łokietka -Dubois – Mosty Mieszczańskie

Linia 0P Mosty Mieszczańskie – Dubois – Łokietka – Chrobrego- Dw. Nadodrze – Słowiańska – Nowowiejska – Sienkiewicza – Stadion Olimpijski -Mickiewicza – Rondo Reagana (peron 1) – Pułaskiego – Dw. Główny – pl. Legionów- pl. Orląt Lwowskich – pl. Jana Pawła II – Mosty Mieszczańskie

Tramwaje linii 31 i 32 powrócą na swoją dotychczasową trasę.

Tramwaje linii 15 w obu kierunkach pojadą od placu JanaPawła II przez plac Orląt Lwowskich do placu Legionów.

Tramwaje linii okresowej 74 nadal będą kursowały obecnątrasą przejazdu pomiędzy pętlą „Oporów” a placem Staszica, ale pojadąw obu kierunkach przez plac Orląt Lwowskich.

Autobusy linii 122 jadące od strony Popowic i Szczepina wkierunku placu Legionów powrócą na swoją trasę przez plac Solidarności, ulicę Legnicką,plac Jana Pawła II, ulicę Podwale do placu Orląt Lwowskich. Autobusy będązatrzymywały się na placu Orląt Lwowskich na przystanku tramwajowym w kierunkuplacu Legionów (przystanek dla linii tramwajowej 0L, 15, 31, 32 i 74). Wkierunku powrotnym linia 122 będzie kursowała bez zmian obecną trasą przejazdu.Linia 127 Autobusy linii 127 jadące od strony Popowic i Szczepina w kierunkuplacu Legionów powrócą na swoją trasę przez plac Solidarności, ulicę Legnicką,plac Jana Pawła II, ulicę Podwale do placu Orląt Lwowskich. Autobusy będązatrzymywały się na placu Orląt Lwowskich na przystanku tramwajowym w kierunkuplacu Legionów (przystanek dla linii tramwajowej 0L, 15, 31, 32 i 74). Wkierunku powrotnym linia 127 będzie kursowała bez zmian obecną trasą przejazdu.Nadal autobusy ww. linii będą kursowały objazdem przez plac Legionów i ulicęGrabiszyńską z pominięciem ulicy Tęczowej.

Autobusy linii 144 i kursy nocne linii 250 jadące od stronyOsiedla Nadodrze w kierunku placu Legionów będą nadal zatrzymywały się na placuJana Pawła II na przystanku tramwajowym od strony Mostu Sikorskiego (przystanekdla linii tramwajowej 0L) – jest to już zmiana stała – i dalej pojadą ulicąPodwale do placu Orląt Lwowskich. Autobusy będą zatrzymywały się na placu OrlątLwowskich na przystanku tramwajowym w kierunku placu Legionów (przystanek dlalinii tramwajowej 0L, 15, 31, 32 i 74). W kierunku powrotnym linia 144 będziekursowała bez zmian obecną trasą przejazdu. Linia 106, 148, 149, 206 i 249Nadal będą kursowały bez zmian obecnymi objazdami w obrębie placu OrlątLwowskich. (MPK)

Komentarze