TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Rozwój metra w Chinach
IRJ Jacek Pudło - Opublikowano: 20.07.2013 22:14:13 4 komentarze
Rozwój metra w Chinach

W Chinach rozbudowa metra próbuje nadążyć za intensywnym rozwojem urbanistycznym miast. W 14 miastach eksploatowane jest ponad 1500 km tras szybkiej miejskiej kolei. Niemal wszystkie z nich budują nowe trasy, a 18 nowych systemów jest w budowie.

Wzrost populacji Chin w ostatnich 20 latach doprowadził do tego, iż ponad 171 miast ma więcej niż milion mieszkańców. 27 ośrodków miejskich ma ponad 2 miliony mieszkańców, a 10 z nich - ponad 4 miliony.

Liczba samochodów w Chinach w 2020 r. prawdopodobnie osiągnie 200 mln. Miasta są już obecnie przepełnione samochodami, a Pekin posiada najbardziej zanieczyszczone powietrze. W stolicy limitowana jest liczba rejestrowanych samochodów.

Obecnie trudno uwierzyć, że w latach 90. budowa nowych linii metra w Chinach była zabroniona. Tylko miasta, gdzie już budowano trasy, mogły kontynuować prace. Zakaz zniesiono w 1999 r., stąd liczne ośrodki miejskie w pośpiechu przystąpiły do nadrabiania straconego czasu.

Pierwsza linia metra w Pekinie ruszyła w 1969 r. i liczyła 23,6 km. System rozbudowano po raz pierwszy dopiero w 1984 roku. Decyzja o organizacji igrzysk olimpijskich w 2008 roku miała kluczowe znaczenie dla rozwoju metra w stolicy Chin. Zadecydowano o budowie 200-kilometrowego systemu, liczącego 7 linii. Problemy konstrukcyjne nie pozwoliły na ukończenie wszystkich tras na czas. Udało się jednak zbudować 5 odcinków o długości 111,5 km, obejmujących 51 stacji.  

Chińscy inżynierowie potrafią bardzo szybko realizować projekty, czego przykładem jest linia 15 w Pekinie. Budowę 41,6-kilometrowej trasy rozpoczęto w kwietniu 2009 r. Pierwszy 20-kilometrowy odcinek, zbudowany na estakadzie, otwarto w grudniu 2010 r. Kolejny 11-kilometrowy fragment uruchomiono w 2011 r. Ukończenie podziemnego odcinka jest planowane na 2014 r. W mieście wciąż trwają liczne prace –w 2011 r. w budowie było 306 km tras.

W Szanghaju metro ruszyło w 1994 r. na 6,6-km odcinku. Do 2000 r. długość tras wzrosła do 73 km, a do 2008 r. –do 220 km. Błyskawiczną budowę dalszych tras jeszcze bardziej przyspieszyło Expo 2010 –zbudowano 180 km linii, a system osiągnął rozmiar 410 km. W 20 lat powstał więc największy system metra na świecie, prześcigający pod względem długości metro nowojorskie czy londyńskie. Przy czym to nie koniec –w budowie jest 140 km linii.

Istnieje ambitny plan, aby połączyć szybką koleją miejską 9 aglomeracji w delcie Rzeki Perłowej, liczących łącznie 50 mln mieszkańców. Projekt obejmuje między innymi budowę 60-kilometrowej i 117-kilometrowej linii kolejowej.

W 12-milionowym Guangzhou metro ruszyło w 1997 r. na długości 5 km. Obecnie długość tras to 236 km i nadal rośnie.

W niewielkiej przygranicznej wsi nieopodal Hongkongu - Shenzen –chińskie władze w latach 80. zadecydowały o uruchomieniu pierwszej specjalnej strefy ekonomicznej. Dziś zespół miejski Shenzen ma większą populację niż Hongkong. Od 2004 r. w mieście funkcjonuje metro, które rozbudowano do długości 178 km.

Szybka rozbudowa metra doprowadzi do tego, iż wkrótce w Chinach znajdzie się szereg największych na świecie systemów metra.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
metro
Chiny
  • FAQ – 23.07.2013

    No fakt w Polsce to nie grozi

  • ss – 24.07.2013

    Pałac nie stacja

  • n2m – 17.12.2016

    Niech zbudują metro w Krakowie - 200 km w 10 lat!

  • karol – 24.12.2016

    No warto patrzec i uczyc sie od nich. Intensywny Chinski w Szczecinie. Kto zainteresowany http://www.sic-egazeta.amu.edu.pl/index.php?t=2737

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....