Rozpoczyna się przebudowa ronda Rataje w Poznaniu

infotram
04.08.2020 09:15
0 Komentarzy

W poniedziałek, 17sierpnia, rozpoczną się zasadnicze prace związane z przebudową ronda Rataje. Odtego dnia tramwaje nie będą kursowały na odcinku wzdłuż ul. Jana Pawła IIpomiędzy ul. Kórnicką a rondem.

Dzień wcześniej, w nocy z 15 na 16 sierpnia, zmieni sięorganizacja ruchu dla samochodów w tym rejonie. Zakończenie przebudowyplanowane jest na marzec 2022 roku. Pasażerowie komunikacji miejskiej zyskająwydzielone torowisko, wydłużone przystanki tramwajowo-autobusowe oraz buspas,piesi nowe chodniki, rowerzyści drogi, a kierowcy dodatkowe pasy ruchu.

Rondo Rataje jest jednym z najbardziej kluczowych węzłówkomunikacyjnych Poznania. Jego modernizacja budzi duże zainteresowaniepoznaniaków i mieszkańców Rataj. Projekt obejmuje przebudowę trasy tramwajowej iinfrastruktury autobusowej, poprawę warunków jazdy dla kierowców oraz korzyścidla pieszych i rowerzystów.

Każdego dnia przez rondo przejeżdża ponad 1100 tramwajów,1000 autobusów i blisko 100 tys. samochodów. Krzyżują się tu drogi prowadzącedo centrum, z tymi, które wyprowadzają ruch w kierunku Kórnika, Głuszyny,Krzesin oraz na autostradę. Rondo Rataje jest newralgicznym elementem systemukomunikacyjnego miasta, który wymaga znaczącej modernizacji. Musi zostaćprzebudowane tak, by zapewnić płynny i bezpieczny ruch o dużym natężeniu,zarówno dla komunikacji miejskiej, jak i pojazdów indywidualnych.

Ze względu na ważną rolę ronda w całym systemie miejskiejkomunikacji, prace musiały być skoordynowane z innymi ważnymi inwestycjami -przebudową trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj, budową północnej częścimostu Lecha i dobudowaniem trzeciego pasa ruchu na ul. Jana Pawła II od rondaŚródka.

Rondo w półtora roku

W czwartek wieczorem, 30 lipca, Wojewoda Wielkopolski wydałzezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zakończyło to – wydłużonąze względu na epidemię COVID-19 – procedurę prowadzonych postępowańadministracyjnych, dotyczących przebudowy ronda Rataje. Uzyskanie tej decyzjioznacza, że spełniony został ostatni warunek niezbędny do rozpoczęciainwestycji i możliwe jest przekazanie wykonawcy placu budowy.

Przed rozpoczęciem zasadniczych prac na rondzie wymieniononawierzchnię dworca autobusowego Rataje, na którym perony zostały wyremontowanei dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Trwają prace związane znawierzchnią na wjeździe i zjeździe z dworca.

 

W ramach zasadniczych prac na rondzie, wzdłuż ulic BolesławaKrzywoustego (na odcinku od ul. Serafitek do ronda Rataje), na ulicy Jana PawłaII (na odcinku od ul. Kórnickiej do ronda) oraz na ulicy Ludwika Zamenhofa (naodcinku od ul. Piłsudskiego do ronda), powstanie wydzielone, ciche torowiskotramwajowo-autobusowe. Zmieniona zostanie konstrukcja jezdni, powstaną teżdodatkowe pasy ruchu. Istniejące przystanki zostaną wydłużone. Nowe perony będąobsługiwały zarówno tramwaje, jak i autobusy. Wykonawca przebuduje i rozbudujeoświetlenie drogowe, monitoring wizyjny, kanalizację teletechniczną isygnalizację świetlną. W okolicy ronda powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowei mała architektura.

Nie zapomniano również o nowych nasadzeniach zieleni.Przebudowa ronda będzie prowadzona tak, by w jak największym stopniu zachowaćprzejezdność zarówno dla samochodów, jak i komunikacji publicznej.

Przebudowane i rozbudowane będą skrzyżowania z ulicamiprzyległymi: L. Zamenhoffa – marsz. J. Piłsudskiego, L. Zamenhoffa -Wioślarska, Jana Pawła II – Kórnicka, Jana Pawła II – św. Rocha, B. Krzywoustego- Serafitek, B. Krzywoustego – Juracka.

Harmonogram zakłada zakończenie robót w ul. Jana Pawła II wI kwartale 2021 r. Natomiast koniec wszystkich robót budowlanych wraz zodbiorami technicznymi i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowane jest namarzec 2022 r.

Zadanie to składa się z części infrastrukturalnej,polegającej na budowie zintegrowanego węzła przesiadkowego oraz częścitaborowej – zakupie 15 nowych elektrycznych autobusów przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Na całośćprojektu miasto otrzymało 106,6 mln zł dofinansowania unijnego. Budżetinwestycji Zarządu Transportu Miejskiego na część infrastrukturalną wynosi151,8 mln zł.

Inwestycja będzie realizowana w trybie „projektuj ibuduj” przez wybranego w postępowaniu przetargowym wykonawcę – konsorcjumAldesa Construcciones Polska sp. z o.o., w skład którego wchodzą równieżhiszpańskie spółki grupy Aldesa: Aldesa Construcciones SA z Madrytu oraz CoalviSA z Saragossy. Przebudowa jest dofinansowana z funduszy unijnych, w ramachWielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Organizacja ruchu

Na każdym etapie realizacji inwestycji możliwy będzie zjazdi wjazd na rondo w każdym kierunku. Będzie się to wiązało z wielokrotnymizmianami w organizacji ruchu.

W pierwszej kolejności zostaną wyłączone pasy ruchu (odstrony torowiska) w ul. Jana Pawła II. Na tym etapie roboty skupią się nazamkniętym od ul. Kórnickiej torowisku w ul. Jana Pawła II, a na rondzie Ratajedo dyspozycji kierowców będą minimum dwa pasy ruchu.

Na dalszych etapach przebudowy zmieni się też organizacjaruchu od mostu Królowej Jadwigi. W obie strony wytyczone zostaną buspasy.Autobusy będą poruszały się po torowisku, oddzielnym pasem w stosunku dosamochodów. Po obu stronach wytyczone też zostaną drogi rowerowe. Specjalny pasdla autobusów wytyczony zostanie również na ul. Piłsudskiego. Będą torozwiązania tymczasowe, na czas prowadzonych prac na rondzie.

Harmonogram zakłada zakończenie robót w ul. Jana Pawła II wpierwszym kwartale 2021 r. W tym samym roku prace skupią się na ul. Zamenhoffai Krzywoustego – wtedy także zmieni się organizacja ruchu tak, by możliwy byłczęściowy przejazd tramwajów. Zakończenie wszystkich robót budowlanych wraz zodbiorami technicznymi i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowane jest namarzec 2022 r.

Zmiany komunikacjipublicznej

W połowie lipca, po zakończeniu przebudowy nawierzchnidworca, wróciła na niego część autobusów – linie dzienne nr: 152, 162, 166,181, 184 i 196 oraz nocne nr 244 i 247. Linie podmiejskie nr: 431, 432, 435,501, 502, 560 i 561 oraz miejska nr 155, swój początkowy/końcowy przystanekmają na Franowie, gdzie pasażerowie mogą się wygodnie przesiąść na linietramwajowe. Autobusy linii nr 165 wciąż będą kończyć bieg na przystankuKórnicka. Nieczynny będzie przystanek po wyjeździe z ronda Rataje na ul.Zamenhofa.

W pierwszym etapie dla tramwajów zamknięty będzie odcinektorowiska pomiędzy ul. Kórnicką a rondem Rataje. Od 17 sierpnia zmienionymitrasami będą kursować linie numer: 2, 6, 7, 10, 18 i nocna nr 201, natomiastlinia nr 13 zostanie zawieszona.

Linia nr 2 – zmiana trasy mająca zapewnić dogodny,bezpośredni dojazd z Ogrodów, Jeżyc oraz Dębca i Wildy do Dworca Głównego PKP

OGRODY – … – Święty Marcin – Towarowa – Matyi – KrólowejJadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 – DĘBIEC

Linia nr 6 – zmiana trasy, tramwaj od węzła Kórnicka/JanaPawła II pojedzie stałą trasą „13” przez centrum na Junikowo

MIŁOSTOWO – Warszawska – Jana Pawła II – Kórnicka – Mostowa– Lewandowskiej – Podgórna – Marcinkowskiego – pl. Wolności (Święty Marcin) –Gwarna – Święty Marcin – Roosevelta – Bukowska – Grunwaldzka – JUNIKOWO

Linia nr 7 – zmiana trasy, tramwaj z ronda Rataje skręci wkierunku centrum i pojedzie na Junikowo stałą trasą linii nr 6

OGRODY – … – Zamenhofa – Krzywoustego – Królowej Jadwigi –Matyi – Roosevelta – Grunwaldzka – JUNIKOWO

Linia nr 10 – tramwaj od węzła Kórnicka/Jana Pawła II pojedzietrasą Kórnicką na Franowo

DĘBIEC – … – Most Dworcowy – Rondo Kaponiera – MostTeatralny – Fredry – pl. Ratajskiego – pl. Wielkopolski – Małe Garbary – RondoŚródka – Jana Pawła II – trasa Kórnicka – FRANOWO

Linia nr 13 – zawieszona

Linia nr 18 – zmiana trasy w celu wzmocnienia transportu w centrum

OGRODY – Dąbrowskiego – Fredry – Gwarna – Święty Marcin –Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – Krzywoustego – Zamenhofa – STAROŁĘKA

Linia nr 201 – zmiana trasy od ronda Rataje w kierunku os.Sobieskiego,

OS. SOBIESKIEGO – … – Zamenhofa – Krzywoustego – KrólowejJadwigi – Strzelecka – Podgórna – … – OS. SOBIESKIEGO

Powstaną tymczasowe przystanki “Kórnicka” – na ul.Kórnickiej za skrzyżowaniem z ul. Jana Pawła II w kierunku centrum.

Dodatkowo przez cztery sierpniowe noce (16/17, 17/18, 18/19,19/20) począwszy od nocy z 16 na 17 sierpnia (niedziela/poniedziałek) zamkniętydla ruchu tramwajowego zostanie węzeł Kórnicka, co wpłynie na kursowanietramwajów linii nr 201 w noce 18/19 i 19/20 (w pozostałe dwie noce funkcjonujeautobusowa linia nr 231). Tramwaj nr 201 będzie miał zmienioną trasę w obukierunkach, linia nie będzie linią okólną.

FRANOWO – Szwajcarska – Szwedzka – Piaśnicka – Chartowo –Żegrze – Hetmańska – Zamenhofa – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – Strzelecka –Podgórna – … – OS. SOBIESKIEGO

Trasą Kórnicką jeździć będą tramwaje nr 5, 10, 16 i 17. NaFranowo będzie można dojechać trzema liniami  – 10, 16 oraz jadącąGórnym Tarasem Rataj „jedynką”. Do Starołęki kursować będą tramwaje nr: 12, 17i 18, a do pętli Stomil – nr 5.

W kolejnych etapach mających wpływ na funkcjonowaniekomunikacji tramwajowej najpierw zamknięty będzie przejazd przez całe rondo (wrelacjach od strony ronda Śródki do ronda Starołęka i na odwrót), a na końcudojazd od strony mostu Królowej Jadwigi i wówczas uruchomiony zostanie  przejazd tramwajów przez rondo Rataje odronda Starołęka do ronda Śródka, wzdłuż ulic Zamenhofa i Jana Pawła II.

Szczegółowe informacje na temat zmian w komunikacjipublicznej można znaleźć na stronie ZTM (ztm.poznan.pl) i MPK (mpk.poznan.pl).Aktualności dotyczące przebudowy ronda dostępne będą z kolei na stronienowe-rataje.pl.

Komentarze