TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Rosną koszty funkcjonowania komunikacji tramwajowej w GOP
PAP InfoTram - Opublikowano: 21.12.2016 08:25:48 13 komentarzy
Rosną koszty funkcjonowania komunikacji tramwajowej w GOP

Organizator komunikacji publicznej w większej części konurbacji katowickiej, KZK GOP, przygotowuje autopoprawkę do budżetu na 2017 r. Ma ona wyjść naprzeciw postulatom przedstawicieli części miast, których głosy zaważyły, że budżetu nie przyjęto 13 grudnia br.

Istniejący od 25 lat Komunikacyjny Związek Komunalny GOP obecnie zrzesza 29 samorządów regionu. Przedstawiciele Związku akcentują, że tylko na przestrzeni ostatnich 10 lat struktura jego finansowania praktycznie odwróciła się. Wobec wzrostu kosztów wynikającego m.in. z licznych inwestycji (m.in. tramwajowych), a także spadku liczby pasażerów, obecnie znacznie ponad 60 proc. dochodów KZK GOP pochodzi z dotacji gmin, a jedynie ponad 30 proc. z biletów.

Wraz ze wzrostem kosztów komunikacji rosną składki tworzących go gmin. Pierwotnie w przyszłorocznym budżecie założono m.in. dochody Związku na poziomie ok. 667 mln zł i wpływy z wpłat gmin i powiatów na poziomie 410,2 mln zł. Zgromadzenie KZK GOP 13 grudnia nie uchwaliło zaproponowanego budżetu. Przeciwni byli m.in. prezydenci Świętochłowic, Siemianowic Śląskich i Piekar Śląskich.

Prezydent Świętochłowic Dawid Kostempski argumentował w rozesłanej później informacji, że w przypadku tego miasta składka wynosiłaby 9 mln zł, co oznaczałoby jej wzrost o 15,1 proc. - o 1,3 mln zł. "Nie zgadzam się z algorytmem liczenia napełnień w autobusach i tramwajach. W naszym mieście dotyczy to tramwaju nr 9, który jest najmniej dochodowy oraz autobusu 231 kursującego dopiero od ub. roku" - wyjaśniał Kostempski.

Kostempski akcentował ponadto, że "o 20 mln zł rosną koszty funkcjonowania tramwajów, także dla gmin nieposiadających żadnej linii tramwajowej". Jego zdaniem prezydenci niektórych miast wyrazili przed tygodniem swój sprzeciw także dlatego, ponieważ "mieszkańcy miast należących do związku od wielu lat nie są zadowoleni z funkcjonowania KZK GOP jako organizatora transportu publicznego".

Wiceprzewodniczący Związku i jego dyrektor ds. finansowych Marek Kopel poinformował we wtorek PAP, że wobec nieprzyjęcia budżetu, KZK GOP do czasu jego uchwalenia będzie zgodnie z przepisami działał na podstawie projektu budżetu. Kopel wyraził też przekonanie, że podczas najbliższego zgromadzenia związku, 10 stycznia, budżet powinien zostać przyjęty.

"Wsłuchaliśmy się we wszystkie krytyczne uwagi. Myślę, że pewne postulaty tych, którzy byli przeciw, zostaną uwzględnione w autopoprawce, którą przygotowuje obecnie biuro Związku, a którą zarząd Związku zajmie się 27 grudnia" - powiedział wiceprzewodniczący KZK.

Wyjaśnił, że propozycja biura KZK zakłada pewne zmniejszenie składek gmin (w odniesieniu do dotąd proponowanych) na przyszły rok - wobec trzech przesłanek. To przeniesienie na 2017 r. niewpłaconej w tym roku ponad 5-milionowej składki jednej z gmin, inne naliczenie dotacji Piekarom Śląskim (wobec zmian dotyczących komunikacji w tej gminie od czasu przygotowania projektu budżetu w czerwcu br.), a także zwiększenie o ok. 3 mln zł prognozowanych dochodów z biletów.

"Po głębokiej analizie możemy takie ryzyko (zwiększenia dochodów z biletów ? PAP) przyjąć. To ambitny plan, ale realny" - ocenił we wtorek Kopel zastrzegając, że po zmianach dochody budżetu pozostaną na niezmienionym poziomie.

Kopel przypomniał też, że podczas zgromadzenia KZK GOP 13 grudnia do uchwalenia budżetu zabrakło 2 głosów. 18 członków zgromadzenia głosowało za budżetem, 6 było przeciw, 2 wstrzymało się od głosów. Do przyjęcia uchwały w 38-osobowym zgromadzeniu potrzebna jest większość statutowego składu zgromadzenia ? 20 głosów. Jego zdaniem, jeżeli na kolejnym zgromadzeniu będzie kworum, budżet prawdopodobnie zostanie przyjęty.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
KZK GOP
  • nocoment2004 – 21.12.2016

    A drogie Tramwaje Śląskie niech kupią z Ploeszti w Rumunii 25 Tatr KT4D.

  • allensteiner – 21.12.2016

    System tramwajowy GOPu do likwidacji. Kasa dla Olsztyna, Rzeszowa, Lublina i ew. Kielc.

  • kubex – 21.12.2016

    ^do Rzeszowa? Na co, na ten ich monorail?! Nie. Jeden z największych systemów tramwajowych na świecie i największy w Polsce, dla którego są konkretne plany rozbudowy, i który mógłby (gdyby nie KZKGOP) stanowić alternatywę dla przepakowanych autobusów nie może być zlikwidowany.

  • Motorniczy – 22.12.2016

    tramwaje w GOP do likwidacji !

  • P.L. – 22.12.2016

    Widzę jakiś opór wobec komunikacji tramwajowej. Choroba Franka ?Komunikacja w GOP będzie droższa z uwagi na rozproszony charakter miast i osiedli w tej konurbacji górnośląskiej. Jaka by nie była. Zupełnie inaczej niż w dużych zwartych jednostajnych miastach. Wykorzystuje to indywidualny transport samochodowy, któremu też wyjątkowo sprzyjają tamtejsze władze. Wielo gminny wątek też raczej przeszkadza niż pomaga, no bo każdy sobie. Z tego powodu uważam że komunikacja szynowa w GOP (kolej, tramwaje), powinna mieć jakieś dodatkowe wsparcie, np. z budżetu państwa, no bo ma tam trudniej, a z drugiej strony jest bardzo pożyteczna i niezbędna. Komunikacja w GOP wymaga optymalizacji m.in. wykluczenia transportu autobusowego dublującego linie tramwajowe. Transport szynowy powinien być priorytetowy.

  • NM – 22.12.2016

    To wszystko prawda, dodatkowo powinien istnieć ustawowy zakaz likwidowania tras tramwajowych i powinny one zostać objęte opieką ministerialną.Taki wspaniały system tramwajowy powinien być prawnie i konserwatorsko chroniony przed zakusami likwidacji i bezmyślnej przebudowy.Pieniądze na to powinny się znaleźć w budżecie państwa.Ze względu na historyczne i terenowe uwarunkowania gminy się są w stanie go utrzymać i rozwijać, szczególnie przy bezmyślnej preferencji dla komunikacji autobusowej.

  • nocoment2004 – 22.12.2016

    @allensteiner i Motorniczy System tramwajowy w GOPie nie zostanie zlikwidowany.

  • allensteiner – 22.12.2016

    Zero dotacji czy subwencji. Wysoko nierentowny system tramwajowy GOPu absolutnie do likwidacji - to nie muzeum narodowe.

  • kubex – 22.12.2016

    @allensteiner: masz jakieś dane że twierdzisz że nierentowny? Jaki by nie był, ten system jest KLUCZOWY dla transportu w regionie, i dla tego nie powinien, ba, nie może być zlikwidowany!

  • P.L. – 22.12.2016

    @ allensteinerWłaśnie tramwaje w GOP i Łódzki tramwaj regionalny - podmiejski, powinni otrzymać wsparcie np. z budżetu państwa , podobnie jak wsparcie z budżetu państwa powinna dostać kolej regionalna (nie aglomeracyjna).

  • allensteiner – 22.12.2016

    System tramwajowy GOP to beczka bez dna. Powoli lub szybciej sam zdechnie. Wpierw kopalnie a za nimi zaraz puste tramoszroty.

  • a2n – 23.12.2016

    Śląsk i Zagłębie to jedno wielkie "muzeum narodowe" i system komunikacyjny jest jego integralną częścią, godną najwyższej ochrony!

  • maciej12991 – 23.12.2016

    @allensteinerTy to jednak masz za mało klepek, a za dużo kompleksów. Zero merytoryki tylko jakieś z księżyca pseudoargumenty. Zajmij się tym co robisz zawodowo, bo tramwajom możesz tylko zaszkodzić.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....