Roland Juhrs: Lipsk zadowolony z Tramino, będą kolejne

infotram
11.10.2017 12:05
0 Komentarzy

O dotychczasowej współpracy z Solarisem i dalszych planach zakupowychLipska rozmawiamy z Rolandem Juhrsem, jednym z dwóch prezesów zarządu LVB.

InfoTram.pl: Dlaczego Lipsk postawił na tramwaje Solarisa?

Roland Juhrs: Muszę zacząć odkrótkiego wstępu. Powiedzenia kilku słów o nas. Sieć tramwajowa Lipska jestdrugą co do wielkości w Niemczech. Mamy codziennie w ruchu ponad 300 pojazdówszynowych, które obsługują miasto. A to cały czas dynamicznie się rozwija.Rocznie przybywa ponad 10 tysięcy mieszkańców. To odzwierciedla się także wliczbie osób korzystających z komunikacji miejskiej – tylko w ubiegłym rokuprzybyło 10 mln pasażerów. To przyrost o 7%. W tym roku szacujemy kolejnywzrost o 5,5%.

Razem z miastem rośnie siećobsługująca miasto, więc potrzebujemy więcej pojazdów do jej obsługi. Co trzecitramwaj w Lipsku ma ponad 30 lat. To starsze modele, które wymagają wymiany.Pasażerowie oczekują od nas na liniach nowoczesnych pojazdów. Solaris podjąłsię udziału w ogólnoeuropejskim przetargu, w którym konkurował z innymiuznanymi producentami. Swoją ofertą techniczną, jak też gospodarczą iekonomiczną okazał się najlepszym oferentem. Współpraca z Solarisem układa siędobrze. Jest konstruktywna i innowacyjna. Producent ten dysponuje dobrymisiłami inżynierskimi, jesteśmy pod wrażeniem młodych inżynierów, pracującychdla Solarisa. W krótkim czasie firma dostarczyła pierwszy pojazd, miało tomiejsce już w grudniu 2016 roku. Solaris stworzył pojazd według naszychwymagań, specjalnie przystosowany do wymogów sieci w Lipsku.

InfoTram.pl: Jakie są szanse na dostawę wszystkich 41 Tramino doLipska?

Roland Juhrs: Podpisaliśmykolejne zamówienie na 9 tramwajów. Łącznie mamy zakontraktowane 23 pojazdy.Rozważamy jeszcze w tym roku, po podjęciu odpowiednich decyzji, zamówienie kolejnychwagonów. Prawdopodobnie w przyszłym roku zakontraktujemy brakujące do pełnejpuli tramwaje. Mam nadzieję, że do Lipska trafią wszystkie 41 Tramino. Chcemyje zamówić. Te pojazdy, które już są w Lipsku, świetnie ubogacają krajobrazmiasta za sprawą swojego wyglądu. Motorniczy przekazują nam, że pasażerowie sązadowoleni i chcą podróżować Tramino. W tym momencie mamy w obsłudzepasażerskiej dwa pojazdy, plan na ten rok przewiduje uruchomienie do ruchułącznie 10 sztuk. Cała jedna linia ma być obsługiwana przez Tramino.

W Lipsku nazywamy te tramwaje XL,”die XL” – to kobieta, młodsza siostra 45 metrowego tramwaju XXL. Ma on 12 osi,Solaris XL – 10 osi, mamy też kolejne z 8 i 6 osiami. Dzięki takiemuzestawieniu pojazdów łatwo i elastycznie możemy reagować na potrzeby wynikającez potoków pasażerskich.

InfoTram.pl: Jak wygląda współpraca z Solarisem przy realizacji tegozamówienia?

Roland Juhrs: Realizujączamówienie z Solarisem stwierdziliśmy, że jest to projekt iścieśrodkowoeuropejski. Wewnątrz tramwaju jest wiele komponentów z Niemiec: silnikiczy wózki. Tramwaj ma też części z Czech i oczywiście bardzo dużo z Polski.Tworzy się obszar, trójkąt między Lipskiem, Poznaniem i Pragą. Firmy z tegotrójkąta realizują nasze zamówienie. Tak ten projekt przedstawimay w rozmowachz władzami landu. Mimo, że podlegamy pod europejskie procedury zamówień projektrealizujemy bardzo lokalnie. Również te rzeczy można było z Solarisem omówić iustalić.

InfoTram.pl: Czy Lipsk ma już dalsze plany zakupu tramwajów w związku zrozwojem miasta i rosnąca liczbą pasażerów?

Roland Juhrs: Tak. Bardzointensywnie zastanawiamy się nad dalszym rozwojem. W tym roku liczebność miastawzrośnie do 580 tysięcy mieszkańców. Do 2030 może ich być 700 tysięcy. Wraz ztym wzrostem komunikacja miejska ma zadanie do wykonania. Potrzebujemy nowychlinii, zajezdni i taboru. Konsekwencją tego jest pytanie o zakup nowych pojazdów.Może ich być nawet 50, od 30 do 45 metrów długości. Decyzje będą podejmowane po2020 roku. Byłyby to już wówczas rozmowy z konkretnymi dostawcami, tak, aby doroku 2025 przejść do przetargu i zamówienia.

InfoTram.pl: Czy zakupy nowego taboru będą wiązać się z wycofaniemstarych, trzydziestoletnich wagonów.

Roland Juhrs: Za każdego nowegoSolarisa z sieci usuwane są dwie stare Tatry, każda po 15 metrów. Solarisyzastępują właśnie te czeskie wagony.


Komentarze