Rok tramwajów do Fordonu

infotram
16.01.2017 06:54
0 Komentarzy

Mija właśnie rok oduruchomienia tramwajów do bydgoskiego Fordonu. Dokładnie 16 stycznia 2016 roku,o godzinie 4:38, z pętli Łoskoń na nowetorowisko do Fordonu wyjechały pierwsze wagony. Od tego momentu przewiozłyponad 13,6 mln pasażerów.

Najwięcej pasażerów korzysta z linii nr 5 łączącej pętleŁoskoń z Rycerską. Codziennie podróżuje nią około 16427 bydgoszczan. Z linii nr3 kursującej na Wilczak korzysta około 11857pasażerów. Linie nr 7 (na Kapuściska) i 10 (do Lasu Gdańskiego) przewożąodpowiednio 4672 i 8558 pasażerów. Koszt funkcjonowania tych linii to 9,85 mlnzł rocznie.

Budowa linii tramwajowej zakończyła się w listopadzie 2016roku. Wraz z uruchomieniem tramwajów do Fordonu zmienił się też układkomunikacyjny, wprowadzone zostały nowe rozkłady jazdy. Nowa trasa liczy prawie10 kilometrów. W ramach inwestycji przebudowano wiele skrzyżowań, któreprzecinają tory. Szczególnie przed wjazdem lub wejściem na przejazd bezsygnalizacji świetlnej należy upewnić się, że nie nadjeżdża tramwaj.Niedozwolone jest przechodzenie przez torowisko poza miejscami do tegowyznaczonymi. Budowa linii tramwajowej do Fordonu wraz z zakupem taborukosztowała ponad 437 mln zł. Z tego 351 mln to tak zwane koszty kwalifikowane.

Do obsługi połączeń zakupione zostały nowe tramwaje ? PESA Swing.To najnowocześniejsze wagony w mieście. Długość 5-członowego Swinga wynosiponad 30 metrów. Maksymalna szerokość wozu to 2,3 m. Każdy skład zabiera naswój pokład ponad 200 pasażerów. Na całej długości pojazdu znajduje się niskapodłoga. Dostęp do tramwaju, także wózkiem, umożliwia wysuwana automatyczniebądź ręcznie rampa. Wśród dodatkowych udogodnień wskazać warto klimatyzację,dostęp do bezprzewodowego Internetu i monitoring. Tramwaje są przystosowane doporuszania się z maksymalną prędkością około 70 km/h. Przy braku zasilaniazewnętrznego tramwaj może przejechać kilkadziesiąt metrów.

Szereg korzyści

Tramwaj do Fordonu był największa inwestycją w transportpubliczny w historii Bydgoszczy. Jejrealizacja zmieniła i nadal zmienia Fordon. Udało się ją połączyć zmodernizacją i remontami przyległych ulic. Skrócił się czas dojazdu komunikacjąpubliczną do centrum. Wzdłuż nowego torowiska realizowany jest szereginwestycji deweloperskich na osiedlach Bohaterów, Szybowników, Tatrzańskim iTerenach Nadwiślańskich.

Inwestycja zdecydowanie poprawiła również bezpieczeństwowszystkich użytkowników ruchu. Na przebudowanych skrzyżowaniach zainstalowanowiele sygnalizacji świetlnych, które ułatwiają przekraczanie ruchliwychjezdni. W czterech punktach zbudowanezostały ronda, które gwarantują płynność ruchu.Wszystkie przebudowane skrzyżowania wyposażono w infrastrukturęułatwiającą poruszanie się osobom niepełnosprawnym. Inwestycja zostałapołączona z zakupem 12 niskopodłogowych tramwajów. Nowoczesny tabor jestrównież dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Dzięki budowie węzła Bydgoszcz Wschód pasażerowiekomunikacji miejskiej zyskali też możliwość wygodnej przesiadki na pociągikursujące w kierunku Warszawy i Torunia. Warto podkreślić, że kolejnym etapemrozbudowy tego węzła będzie budowa estakady drogowej. Obecnie przygotowywanajest koncepcja dla tego zadania.

Utworzenie nowych linii było poprzedzone konsultacjamispołecznymi. W ich wyniku, między innymido obsługi Fordonu, skierowane zostały 4, a nie 2 linie. Również pouruchomieniu trasy wprowadzono korzystne zmiany. Wzmocniono między innymi linienr 74 oraz wydłużono przebieg linii nr 65 do pętli Łoskoń. Wprowadzono też nawielu liniach dodatkowe kursy. Po realizacji inwestycji w kilku punktachFordonu dobudowane zostały chodniki ułatwiające dojście na przystanki.

Wiosną wdrożono też na linii inteligentne systemytransportowe ITS, które wprowadziły m.in. priorytet dla tramwajów naskrzyżowaniach sterowanych sygnalizacją świetlną. Składy przejeżdżające przez obszar Fordonu uzyskałyrozkładowy czas podróży (od przystanku Geodetów ? Andersa do przystankuFordońska ? Wyścigowa) równy 18 minutom. Przekłada się to na prędkość podróżnąok. 31 km/h, czyli prawie taką jaką osiąga tzw. „szybki tramwaj”.

W tym roku na fordońskim torowisku planowane są praceserwisowe, typowe dla nowych linii (m.in. podbijanie i dobalastowanie). Dodatkowo wprowadzone zostaną rozwiązaniaminimalizujące ryzyko odkształcania się torowiska na łukach przy wysokichtemperaturach (zastosowanie przyrządów dylatacyjnych o lepszych parametrach).

Inwestycja wliczbach:

? Wartośćinwestycji wraz z taborem ? 437 mln zł

? Liczbaprzewiezionych pasażerów przez rok ? 13,6 mln

? Liczba pasażerówdziennie ? 41,5 tysiąca

? Długość linii ?10 km

? Długość torupojedynczego ? 25 km

Naszą zeszłoroczną relację z pierwszego dnia kursowaniatramwajów do Fordonu możecie znaleźć w poniższym linku.


Komentarze