TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Rok tramwajów do Fordonu
InfoTram.pl - Opublikowano: 16.01.2017 08:54:39 6 komentarzy
Rok tramwajów do Fordonu (foto: bydgoszcz.pl)

Mija właśnie rok od uruchomienia tramwajów do bydgoskiego Fordonu. Dokładnie 16 stycznia 2016 roku, o godzinie 4:38, z pętli Łoskoń na nowe torowisko do Fordonu wyjechały pierwsze wagony. Od tego momentu przewiozły ponad 13,6 mln pasażerów.

Najwięcej pasażerów korzysta z linii nr 5 łączącej pętle Łoskoń z Rycerską. Codziennie podróżuje nią około 16427 bydgoszczan. Z linii nr 3 kursującej na Wilczak korzysta około 11857 pasażerów. Linie nr 7 (na Kapuściska) i 10 (do Lasu Gdańskiego) przewożą odpowiednio 4672 i 8558 pasażerów. Koszt funkcjonowania tych linii to 9,85 mln zł rocznie.

Budowa linii tramwajowej zakończyła się w listopadzie 2016 roku. Wraz z uruchomieniem tramwajów do Fordonu zmienił się też układ komunikacyjny, wprowadzone zostały nowe rozkłady jazdy. Nowa trasa liczy prawie 10 kilometrów. W ramach inwestycji przebudowano wiele skrzyżowań, które przecinają tory. Szczególnie przed wjazdem lub wejściem na przejazd bez sygnalizacji świetlnej należy upewnić się, że nie nadjeżdża tramwaj. Niedozwolone jest przechodzenie przez torowisko poza miejscami do tego wyznaczonymi. Budowa linii tramwajowej do Fordonu wraz z zakupem taboru kosztowała ponad 437 mln zł. Z tego 351 mln to tak zwane koszty kwalifikowane.

Do obsługi połączeń zakupione zostały nowe tramwaje ? PESA Swing. To najnowocześniejsze wagony w mieście. Długość 5-członowego Swinga wynosi ponad 30 metrów. Maksymalna szerokość wozu to 2,3 m. Każdy skład zabiera na swój pokład ponad 200 pasażerów. Na całej długości pojazdu znajduje się niska podłoga. Dostęp do tramwaju, także wózkiem, umożliwia wysuwana automatycznie bądź ręcznie rampa. Wśród dodatkowych udogodnień wskazać warto klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego Internetu i monitoring. Tramwaje są przystosowane do poruszania się z maksymalną prędkością około 70 km/h. Przy braku zasilania zewnętrznego tramwaj może przejechać kilkadziesiąt metrów.

Szereg korzyści

Tramwaj do Fordonu był największa inwestycją w transport publiczny w historii Bydgoszczy. Jej realizacja zmieniła i nadal zmienia Fordon. Udało się ją połączyć z modernizacją i remontami przyległych ulic. Skrócił się czas dojazdu komunikacją publiczną do centrum. Wzdłuż nowego torowiska realizowany jest szereg inwestycji deweloperskich na osiedlach Bohaterów, Szybowników, Tatrzańskim i Terenach Nadwiślańskich.

Inwestycja zdecydowanie poprawiła również bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu. Na przebudowanych skrzyżowaniach zainstalowano wiele sygnalizacji świetlnych, które ułatwiają przekraczanie ruchliwych jezdni. W czterech punktach zbudowane zostały ronda, które gwarantują płynność ruchu. Wszystkie przebudowane skrzyżowania wyposażono w infrastrukturę ułatwiającą poruszanie się osobom niepełnosprawnym. Inwestycja została połączona z zakupem 12 niskopodłogowych tramwajów. Nowoczesny tabor jest również dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Dzięki budowie węzła Bydgoszcz Wschód pasażerowie komunikacji miejskiej zyskali też możliwość wygodnej przesiadki na pociągi kursujące w kierunku Warszawy i Torunia. Warto podkreślić, że kolejnym etapem rozbudowy tego węzła będzie budowa estakady drogowej. Obecnie przygotowywana jest koncepcja dla tego zadania.

Utworzenie nowych linii było poprzedzone konsultacjami społecznymi. W ich wyniku, między innymi do obsługi Fordonu, skierowane zostały 4, a nie 2 linie. Również po uruchomieniu trasy wprowadzono korzystne zmiany. Wzmocniono między innymi linie nr 74 oraz wydłużono przebieg linii nr 65 do pętli Łoskoń. Wprowadzono też na wielu liniach dodatkowe kursy. Po realizacji inwestycji w kilku punktach Fordonu dobudowane zostały chodniki ułatwiające dojście na przystanki.

Wiosną wdrożono też na linii inteligentne systemy transportowe ITS, które wprowadziły m.in. priorytet dla tramwajów na skrzyżowaniach sterowanych sygnalizacją świetlną. Składy przejeżdżające przez obszar Fordonu uzyskały rozkładowy czas podróży (od przystanku Geodetów ? Andersa do przystanku Fordońska ? Wyścigowa) równy 18 minutom. Przekłada się to na prędkość podróżną ok. 31 km/h, czyli prawie taką jaką osiąga tzw. "szybki tramwaj".

W tym roku na fordońskim torowisku planowane są prace serwisowe, typowe dla nowych linii (m.in. podbijanie i dobalastowanie). Dodatkowo wprowadzone zostaną rozwiązania minimalizujące ryzyko odkształcania się torowiska na łukach przy wysokich temperaturach (zastosowanie przyrządów dylatacyjnych o lepszych parametrach).

Inwestycja w liczbach:

? Wartość inwestycji wraz z taborem ? 437 mln zł

? Liczba przewiezionych pasażerów przez rok ? 13,6 mln

? Liczba pasażerów dziennie ? 41,5 tysiąca

? Długość linii ? 10 km

? Długość toru pojedynczego ? 25 km

Naszą zeszłoroczną relację z pierwszego dnia kursowania tramwajów do Fordonu możecie znaleźć w poniższym linku.


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Bydgoszcz
Fodon
PESA
Swing
  • Nadwiślak – 16.01.2017

    Trochę zastrzeżeń by się znalazło do nowej linii. I ta historia z wyginającym się torowiskiem, z nie do końca inteligentnym ITSem. Wielu ludzi też tęskni za autobusami, bo miały bliżej przystanki. Dla mnie największym skokiem jakościowym było pojawienie się Swingów. Jak człowiek tłukł się w Kostalach i tylko raz na ruski rok spotkał Tramicusa to Swingi były jak z innej cywilizacji.

  • andrzejh69 – 17.01.2017

    A jak wygląda czas przejazdu na Fordon kiedyś (autobusem) i dziś (tramwajem)? Jest coś krócej?

  • Nadwiślak – 17.01.2017

    Jeśli chodzi o poruszanie się z Fordonu w kierunku centrum w porównaniu do linii 70 to jest tak 2-3 minuty na plus dla tramwaju. Natomiast w porównaniu z linią 84 do dworca to tramwajowa linia nr 5 ma około 5 minut lepszy czas. To nie są oficjalne dane, bardziej moje obserwacje z codziennego użytkowania. Ogólnie sam czysty przejazd można uznać za szybszy, ale często dochodzi do tego, że więcej czasu trzeba poświęcić na dojście na przystanek i te miejsca, gdzie poprzednio można było dojechać bezpośrednio autobusem, teraz trzeba jeździć z przesiadkami. Także indywidualne oceny ludzi mogą być różne, jednym tramwaj wyszedł na plus, innym tramwajowa rewolucja nie przypadła do gustu.

  • Tramicus365 – 17.01.2017

    Swingi wyposażono w biletomaty, co było dla mieszkańców Bydgoszczy dużą nowością. Szkoda tylko, że reszta wozów (zarówno tramwajów jak i autobusów) nie posiada tego jakże ważnego udogodnienia, będącego w innych miastach standardem już od kilku lat.Znacząco wzrosła liczebność niskopodłogowego taboru tramwajowego, poprawił się standard podróżowania. Te 12 sztuk to kropla w morzu potrzeb. Gdy na tory wyjedzie 18 kolejnych Swingów, będzie można mówić o wielkim sukcesie i unowocześnieniu taboru.Do historii przeszły linie: 70 Wyścigowa - Nad Wisłą ( - Mariampol) oraz 84 Rycerska - Mariampol. W ogóle zrezygnowano z nazwy Mariampol.Wiele linii przetrasowano, w tym 69, powstała linia 89 o takim samym przebiegu na odcinku Fordońska/Wiślana - Os. Błonie. Jeśli chodzi o sens wprowadzania na ul. Skłodowskiej-Curie kolejnych linii na Błonie - zdania są do dziś mocno podzielone. Może faktycznie dobrym posunięciem byłoby sugerowane przez niektórych puszczenie 69 i 89 od ul. Skłodowskiej-Curie przez Trasę Uniwersytecką, z ominięciem Ronda Fordońskiego, Ronda Toruńskiego i ul. Ujejskiego (rejon ten obsługiwałaby wtedy tylko linia 68). Dodatkowo mimo wszystko wielu uważa, że można było zostawić linię 70 w dni robocze w roku szkolnym w godzinach szczytu. Chociaż 1 kurs co 30 minut jako alternatywa dla mocno o tej porze oblężonych tramwajów.Dobrze, że sieć tramwajowa w Bydgoszczy jest rozbudowywana i pojawiają się nowe wozy.

  • Nadwiślak – 18.01.2017

    Osobom interesującym się tą nową linią mogę jeszcze polecić ten tekst, dużo ciekawych spostrzeżeń: http://telegra.ph/Redakcja-Fordon-na-co-dzie%C5%84-podsumowuje-rok-funkcjonowania-linii-tramwajowej-01-15

  • TRAM – 18.01.2017

    Tramwaje Bydgoszcz Fordon 2016. Filmowa monografia. https://youtu.be/zDEFokApviQ

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....