TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Prywatne tory tramwajowe w Warszawie i Wrocławiu?
Prywatne tory tramwajowe w Warszawie i Wrocławiu?

W Warszawie i Wrocławiu rozważana jest możliwość powstania prywatnych linii tramwajowych. W stolicy o tym pomyśle mówił we wtorek, 27 maja br., szef miejskiego Biura Drogownictwa i Komunikacji Mieczysław Reksnis. Prywatna firma wyłożyłaby pieniądze na inwestycję, a potem eksploatowała linię przez minimum 30 lat. W tym czasie ratusz płaciłby jej za wożenie pasażerów. Obawy budzi fakt, że w Polsce partnerstwo publiczno-prywatne nie funkcjonuje, bo odpowiednia ustawa, która została uchwalona w 2005 roku ma wady. Mieczysław Reksnis twierdzi jednak, że są szanse, by wspólnie z resortem gospodarki rozwiązać ten problem.

We Wrocławiu nowe linie tramwajowe powstaną w ramach unijnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i dlatego ich eksploatacja zapewne zostanie powierzona MPK Wrocław, które obecnie obsługuje wszystkie wrocławskie tramwaje. Urzędnicy jednak myślą już o kolejnych, nowych połączeniach tramwajowych. Wstępny pomysł magistratu jest taki: prywatna firma najpierw wybuduje torowiska, a następnie zakupi tabor. I przez ustalony czas, np. 30 lat, będzie miała prawo obsługiwać połączenie, a urząd miejski zapłaci jej za to. Jak duże byłyby to pieniądze? Tego na razie nie wiadomo. Wiadomo za to, że po upływie wyznaczonego czasu cała linia i tabor przeszłyby na własność Wrocławia. Wiadomo też, które linie mają być prywatne. Chodzi o relacje z centrum miasta na Psie Pole i dalej na Zakrzów i Kiełczów. Być może prywatna komunikacja tramwajowa połączy Wrocław z Jelczem-Laskowicami i innymi miejscowościami tuż przy stolicy Dolnego Śląska. Pewne jest również to, że koncern obsługiwałby linie, na których jeżdżą szybkie tramwaje. Prywatna firma, która będzie świadczyć usługi przewozowe, zostanie wyłoniona w przetargu, a największe szanse będzie miał taki koncern, który zaproponuje najkrótszy czas eksploatacji. - \'Takie rozwiązania stosuje sie w miastach europejskich, np. we Florencji - mówi Zbigniew Komar, pełnomocnik prezydenta ds. rozwoju transportu szynowego. Komar zapewnia również, że ceny za bilety byłyby takie same, jak w miejskich tramwajach. Pomysł wrocławskich urzędników spodobał się Adrianowi Furgalskiemu, warszawskiemu ekspertowi ds. transportu. - To przede wszystkim pionierski pomysł, jeśli chodzi o Polskę. Ale w Europie już jakiś czas temu uruchomiono prywatne linie tramwajowe. Najwięcej we Francji. Tam mamy do czynienia z prawdziwym tramwajowym renesansem - tłumaczy Furgalski. - Jestem pewien, że znajdzie się wielu chętnych na taką inwestycję. Tymczasem do pomysłu sceptycznie podchodzi Witold Turzański, prezes MPK Wrocław.- Obecnie przewozy tramwajowe są niedochodowe. Ale to dobrze, że mają powstać nowe linie.

Na zakończenie dodajmy krótki rys historyczny: pierwsze tramwaje elektryczne we Wrocławiu powstały już w roku 1893, a wprowadziło je do ruchu prywatne przedsiębiorstwo o nazwie Wrocławskie Tramwaje Elektryczne –ESB. Uroczyste ich uruchomienie nastąpiło 15 czerwca 1893 po ukończeniu prac trwających od lipca 1892 roku do 14 lipca 1893 roku przez firmę AEG. Zbudowano wtedy również dwie zajezdnie i dwie elektrownie. Później ówczesne władze Wrocławia postanowiły uruchomić tramwaje podlegające magistratowi. Stało się to tak w 1901 roku, kiedy powstało SSB (Wrocławskie Tramwaje Miejskie). W 1924 roku miejska firma wchłonęła ESB i od tego momentu działało we Wrocławiu już tylko jedno przedsiębiorstwo komunikacyjne, które obsługiwało linie tramwaje i trolejbusowe. Dopiero później, w roku 1925 została uruchomiona komunikacja autobusowa.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Wrocław
Warszawa
MPK
Tramwaje Warszawskie
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....