Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Projekt BiT-City w Toruniu kompletny

infotram
16.11.2015 09:26
0 Komentarzy

Mieszkańcy Torunia mogą już w pełni korzystać ze wszystkichudogodnień wynikających z realizacji projektu Bit-City. Obecnie pasażerowietransportu tramwajowego cieszą się zdecydowanie większym komfortem oczekiwaniana tramwaj i podróżowania tym środkiem komunikacji na terenie miasta. Ponadtoprzebudowa torowiska zapewnia większe bezpieczeństwo w ruchu tramwajowym.

Cały Projekt to 8 zadań, wszystkie dotyczą komunikacjipublicznej, jej sprawnego działania, bezpieczeństwa, ułatwień przy zmianieśrodka transportu, a przede wszystkim ułatwień dla osób z ograniczonąmożliwością poruszania się.

Komfort oczekiwania na tramwaje został znacząco podniesionydzięki realizacji kilku zadań inwestycyjnych. Dla osiągnięcia takiego efektuprzebudowane zostały m.in. 24 platformy przystankowe. Wszystkie zostałypodwyższone i dostosowane do wysokości wejść do tramwajów, a także wyposażone wławki dla podróżujących, wiaty chroniące przed opadami deszczu i śniegu, anawet w stojaki na rowery.

4 platformy przystankowe przebudowano i wybudowano w ramachmodernizacji pętli tramwajowej Motoarena, jednego z ważniejszych miejsc natramwajowej mapie Torunia. W ramach tego zadania poprawiony został nie tylkokomfort pasażerów, ale także motorniczych, dla których wyremontowano budyneksocjalny. Obecnie ? dzięki projektowi Bit-City ? pętla może obsługiwać większąliczbę taboru, co ma znaczenie głównie podczas dojazdu i powrotu z imprez napołożonym obok stadionie Motoarena. Dodatkowo powstały także miejsca odstawczedla 12 szt. tramwajów. Miejsca odstawcze pozwalają na zakończenie i rozpoczęciednia pracy na pętli bez konieczności zjazdu do zajezdni, czyli rozpoczęciepracy następuje w miejscu rozpoczęcia trasy. Zniknął zatem problem pustychprzebiegów i ograniczono zarówno koszty eksploatacji, jak i zużycia energiielektrycznej.

Ważne zadania inwestycyjne zakończone zostały we wrześniuoraz październiku bieżącego roku. Najpierw dobiegła końca budowa węzłaprzesiadkowego przy Dworcu Toruń Miasto wraz z modernizacją linii średnicowejod Pl. Teatralnego do Pl.18-go stycznia. Przebudowana linia tramwajowa nietylko wyciszyła jazdę tramwajów, czy ograniczyła drgania, ale także koordynacjasygnalizacji świetlnych umożliwiła płynna jazdę tramwajów. W trakciemodernizacji nie zapomniano o rowerzystach. Ścieżki rowerowe powstały nie tylkowzdłuż linii tramwajowej, ale także połączyły pl. 18-stycznia z Pl. PokojuToruńskiego. Otoczenie dworca Toruń Miasto zyskało nowy wygląd, powstałyzadaszenia pod którymi pasażerowie mogą przejść ?suchą nogą? z budynku Dworcana przystanki tramwajowe. W okolicach dworca Toruń Miasto powstał duży parkingdla 50 samochodów osobowych oraz 8 autokarów turystycznych. Nie zapomniano opieszych i osobach z ograniczoną możliwością poruszania się. Na przystankitramwajowe z nowo powstałej kładki można przedostać się windami. Ul.Skrzyńskiego, dotąd zapomniana, została otwarta dla pieszych i rowerzystów, azagospodarowana zieleń stworzyła przyjazne otoczenie dla spacerowiczów irowerzystów. Przy samym budynku Dworca powstał zadaszony parking Bike &Rideoraz miejsce na postawienie w przyszłości stacji roweru miejskiego.

W ramach projektu rozbudowano także system monitoringu w komunikacjizbiorowej, w celu zapewniania większego bezpieczeństwa pasażerom. Wszystkieplatformy przystankowe oraz węzeł przesiadkowy przy Dworcu Toruń Miasto, atakże Dworzec Toruń Główny i jego otoczenie zostały objęte systememmonitoringu. Dane z monitoringu są gromadzone w Centrum ZarządzaniaKryzysowego.

12 listopada 2015 r. oficjalnie oddany do eksploatacjizostał dworzec Toruń Główny. Obiekt odzyskał historyczny wygląd, prezentującsię jednocześnie bardzo nowocześnie. Stylowe wnętrza robią ogromne wrażenie. Dodyspozycji pasażerów oddane zostały kasy biletowe, poczekalnie, hostel, punktygastronomiczne oraz przebudowane perony, które ? podobnie jak wszystkieprzebudowane w ramach projektu platformy przystankowe ? dostosowane zostały dopotrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dzięki temu bezprzeszkód mogą z nich korzystać m.in. osoby niepełnosprawne, starsze, czy np.rodzice podróżujący z dziećmi w wózkach. Przy dworcu znajduje się parking typuPark&Ride, mieszkańcy mogą na nim pozostawić własny samochód, wybierającsię w dalszą podróż pociągiem, oraz parking Bike&Ride.

Po realizacji wszystkich zadań, transport tramwajowy wToruniu zyskał zupełnie nową jakość. Pasażerowie decydując się na ten środekkomunikacji, mają gwarancję komfortowej i bezpiecznej podróży.

Projekt jest dofinansowany z budżetu Unii Europejskiej wramach Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W dniu 4 listopada 2015 r. Prezydent Miasta Torunia MichałZaleski podpisał aneks do umowy o dofinansowanie na podstawie, któregozwiększone zostało dofinansowanie projektu z 59% do 80% kosztówkwalifikowanych.


Komentarze