Poznań pożegnał Helmuty. Pięć zostaje [ZDJĘCIA]
Pochodzące zDüsseldorfu jednokierunkowe tramwaje GT8, nazywane przez pasażerów „Helmutami”,kursowały w ruchu liniowym do 10 listopada 2019 r.
W ostatnią niedzielę Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjneoraz Klub Miłośników Pojazdów Szynowych zaprosili do zajezdni przy ul.Madalińskiego, gdzie odbyło się pożegnanie „Helmutów”. Zobacz zdjęcia.
Od stycznia 1997 roku
Pierwsze tramwaje z Düsseldorfu poznańskie MPK zakupiło w1996 roku, a w ruchu pasażerskim zadebiutowały 30 stycznia 1997 roku otwierająctrasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Pomimo, że były totramwaje używane, w tamtych latach uznawano je za jedne z bardziejzaawansowanych technicznie wagonów tramwajowych w Poznaniu i jednocześnienajmniej awaryjnych. Posiadały wiele udogodnień dla pasażerów, m. in.fotokomórki w drzwiach, mechanizm rewersowania drzwi zapobiegającyprzytrzaśnięciu pasażera, a także wydajne ogrzewanie wnętrza pasażerskiego– wyjaśnia Krzysztof Dostatni, prezes Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych.
Przez 22 lata eksploatacji, łącznie w Poznaniu było 56tramwajów z Düsseldorfu i 31 tramwajów z Frankfurtu nad Menem (w tym dwukierunkowe).Z biegiem czasu, w miarę potrzeb i możliwości finansowych, z uwagi na swój wiek”Helmuty” były zastępowane przez bardziej nowoczesny tabor. W związku z zakupemModerusów Gamma są wycofywane.
5 wagonów zostaje
W ruchu liniowym pozostanie jeszcze 5 wagonów dwukierunkowych.Dwa wagony z Düsseldorfu (GT6 i GT8) zostaną zachowane jako zabytkowe i będziemożna spotkać np. na linii turystycznej, czy podczas imprez okolicznościowychorganizowanych przez MPK i KMPS.
Pożegnalna wycieczka
Zanim jednokierunkowe GT8 zniknęły na dobre z krajobrazu Poznaniamożna było wybrać się nimi na pożegnalną wycieczkę.
W niedzielę, 10 listopada br., w godzinach od 11.00 do 12.00 na terenieZajezdni Madalińskiego odbyła się wystawa wagonów. Zaprezentowane zostaływagony zachowane jako historyczne: GT6 – 2513 z Düsseldorfu, GT8 – 702 zDüsseldorfu, GT8ZR – 907 z Frankfurtu nad Menem (one są i pozostaną woryginalnych barwach niemieckich przewoźników) oraz ostatnie, będące jeszcze weksploatacji, wagony liniowe GT8 z Düsseldorfu: 697, 699, 703, 707, 708, 711 i712.
O godzinie 12.00 rozpoczął się pożegnalny przejazd wybranymiwagonami GT8 po mieście.
Trasa przejazdu:
MADALIŃSKIEGO – Hetmańska – Głogowska – trasa PST – OS.SOBIESKIEGO
OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Roosevelta – Fredry – Gwarna -Święty Marcin – Podgórna – most św. Rocha – trasa Kórnicka – FRANOWO (przejazdprzez zajezdnię MPK)
FRANOWO – Górny Taras Rataj – Hetmańska – 28 Czerwca 1956 r.- Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna – Plac Wolności -Fredry – Roosevelta – Wielkopolska – PIĄTKOWSKA
PIĄTKOWSKA – Wielkopolska – Roosevelta – Dąbrowskiego -Kraszewskiego – Zwierzyniecka – Roosevelta – most Dworcowy – Wierzbięcice -MADALIŃSKIEGO
Podczas przejazdu umundurowani członkowie Klubu MiłośnikówPojazdów Szynowych przeprowadzili kwestę „Ratujmy Stare Bimby” – dochód zkwesty przeznaczony zostanie na remonty wagonów historycznych.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze