TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Powrót tramwajów do Nowej Zelandii
Ryszard Piech - Opublikowano: 18.10.2011 13:28:46 10 komentarzy
Powrót tramwajów do Nowej Zelandii

Choć tytuł może być zbyt przesadny, to jednak tramwaje wracają do Nowej Zelandii, choć niestety jedynie w formie muzealnej.

Nowa Zelandia to wyspiarskie państwo położone na dwóch dużych wyspach oraz szeregu mniejszych. Państwo liczące około 4,4 miliona obywateli nie należy do najgęściej zaludnionych, gdzie największe miasto Auckland liczy prawie 400 tysięcy obywateli, dwa kolejne mają między 300 a 400 tysięcy, natomiast między 100 a 300 tysięcy jest jeszcze 5 miast w tym stolica Wellington licząca prawie 180 tysięcy osób. Przy stosunkowo małej gęstości zaludnienia nie ma dużej presji w kierunku usprawnienia transportu zbiorowego, choć mimo tego są prowadzone działania, głównie w zakresie rozwoju kolei zwłaszcza aglomeracyjnej.

Jednak większość czytelników zainteresuje kwestia tramwaju, a dokładniej faktu, że jeszcze do niedawna Nowa Zelandia była całkowicie pozbawiona tego środka transportu. Co oczywiście nie zmienia faktu, iż w przeszłości było zupełnie inaczej, bowiem na wyspach istniał rozległy system tramwajowy. Pierwsza linia tego środka transportu choć z napędem konnym została uruchomiona w 1862 roku w Nelson, pierwszy tramwaj parowy pojawił się w 1871 roku w Thames, natomiast pierwsze tramwaje elektryczne został uruchomione w 1900 roku w Dunedin. Oczywiście do grona posiadającego ten środek transportu dołączały kolejne i tak tramwajem konnym można było przejechać znaczną część zachodniego wybrzeża południowej wyspy jak również podróżować w miastach Auckland, Devenport, Dunedin oraz Christchurch. Z kolei tramwaje parowe zadomowiły się w Devenport, Wellington oraz Christchurch. Kilka linii w Dunedin oraz jedna w Wellington posiadały napęd linowy. Jednak wraz z wprowadzeniem pierwszego tramwaju elektrycznego szybko zauważono zalety tego napędu i w dosyć szybkim tempie większość linii została zelektryfikowa. Pierwotna dobra passa dla tramwajów wynikała z faktu odkrycia dużych złóż złota, które przełożyło się na ogólną zamożność społeczeństwa. W szczytowym okresie tramwajem można było nie tylko podróżować wewnątrz miast ale również między poszczególnymi ośrodkami.

Niestety nic nie trwa wiecznie i choć (w przeciwieństwie do kontynentalnej Europy) lata międzywojenne były dla Nowej Zelandii bardzo przychylne a same tramwaje przeżywały swoje najlepsze czasy, to jednak już w 1931 roku zamknięto system tramwajowy w Napier, natomiast kilka linii dalekobieżnych zostało zastąpionych przez autobusy. Jednak prawdziwy pogrom tramwajów przyszedł w latach 50. XX wieku, kiedy wszystkie systemy tramwajowe zostały zastąpione autobusami lub trolejbusami. Proces został zainaugurowany w 1950 roku w Wanganui, natomiast ostatnim miastem które pożegnało tramwaje było Wellington. To właśnie w stolicy likwidacja tramwajów natrafiła na największe protesty społeczne, które doprowadziły do nieudanego referendum przeprowadzonego w 1959 roku. W wyniku głosowania zdecydowano się na likwidację tramwajów, którą ostatecznie udało się przeprowadzić dopiero w 1964 roku. Właśnie ten rok był uznawany za koniec tramwajów w Nowej Zelandii.

 

Jednak pamięć o tramwajach przetrwała wiele lat, częściowo dzięki istnieniu Museum of Transport and Technology (Muzeum Transportu i Technologii), które zostało założone w 1960 roku i otwarte w 1964 roku w Western Springs niedaleko Auckland. W zbiorach muzealnych znajduje się pełna gama środków transportu w tym i tramwajów. Kolekcja składa się z 20 pojazdów konnych, parowych, linowych, lecz przede wszystkim elektrycznych, z czego znaczna część jest utrzymywana w formie umożliwiającej eksploatację. Było to możliwe dzięki istnieniu od 1967 roku krótkiego toru, który później został wydłużony w 1980 oraz w 2007 roku. Dzięki temu zwiedzając muzeum można przejechać się tramwajem po trasie długości 636 metrów. Magia tramwajów jest na tyle silna, że w 1995 roku w Christchurch otwarto pętlę tramwajową w centrum miasta. Trasa ta była obsługiwana taborem zabytkowym, niestety w wyniku trzęsienia ziemi z dnia 22 lutego 2011 roku przewozy zostały wstrzymane. Jednak w dniu 6 sierpnia bieżącego roku miało miejsce inne ważne wydarzenie, a mianowicie otwarcie całkowicie nowej linii w dokach w Auckland. Linia o długości 1,5 km zbudowana w formie pętli ma 4 przystanki. Została ona wybudowana jako trasa historyczna i atrakcja turystyczna, natomiast do jej obsługi zakupiono w australijskim Melbourne dwa tramwaje z lat 20. XX wieku. Choć z jednej strony jest to linia zabytkowa, to jednak z drugiej jest to kolejne przedsięwzięcie tramwajowe nie mające związku z muzeum i faktycznie oznacza powrót tramwajów do Auckland po równo 55 latach nieobecności, ponieważ pierwotne tramwaje zamknięto w 1956 roku.

Tramwaj był jest i zapewne jeszcze długo będzie istotnym elementem nie tylko systemów transportowych ale również ważnym wyznacznikiem miejskości. Bowiem ten środek transportu jest niesamowicie uniwersalny i może pełnić zarówno funkcje stricte miejskie jak i podmiejskie czy nawet międzymiastowe. Nowa Zelandia zlikwidowała swoje tramwaje bardzo szybko na fali mody, która szybko okazała się spiskiem mającym na celu zwiększenie sprzedaży samochodów osobowych. Niestety sprawa ta wyszła na jaw dopiero po latach, gdy na jej powstrzymanie było już zbyt późno, natomiast odtworzenie poczynionych wówczas strat zajmuje bardzo wiele czasu. Często pierwszym krokiem do odtworzenia tramwajów jest właśnie budowa linii historycznej, dlatego w niedalekiej przyszłości może się okazać, że w Auckland powstanie linia nowoczesnego tramwaju.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Nowa Zelandia
Auckland
tramwaj
australia
Melbourne
  • InflanckA – 18.10.2011

    Jest jeszcze linia muzealna w Wellington. Natomiast MOTAT jest rzeczywiscie swietne. Wlasnie wczoraj zwiedzalem ;)

  • InflanckA – 18.10.2011

    Natomiast liczba mieszkancow Auckland jest sporo wieksza. Polska wiki podaje rzeczywiscie 400 000, dane wiki nalezy weryfikowac. Chociazby wersja angielska, ktora podaje juz troche wiecej - http://en.wikipedia.org/wiki/Auckland.

  • R. Piech – 18.10.2011

    Cóż, tak to jest jak inspiracją do napisania artykułu jest krótka informacja w międzynarodowych mediach jakoby po 55 latach do Nowej Zelandii powróciły tramwaje, po czym w trakcie pisania okazuje się, że jednak tak wcale nie jest i odkrywa się kolejne systemy. Odnośnie samego Wellington miała tam być jedynie kolej linowo-terenowa ale jak się okazuje jest inaczej. Natomiast populacja Auckland jako samego miasta faktycznie ma około 400 tysięcy, 1,4 miliona ma region Auckland. Podany link odnosi się do Auckland Metropolitan Area, natomiast samo miasto jest na tej podstronie: http://en.wikipedia.org/wiki/Auckland_City_Council

  • Krispolo – 19.10.2011

    Zawsze cieszy sam fakt, że tramwaje w takiej lub innej formie powracają.

  • InflanckA – 19.10.2011

    To nie tak - Aucklad jest zogranizowane tak jak Sztokholm, czy Sydney, gdzie administracyjnie nazwa Sztokholm / Sydney odnosi sie do samego centrum. Jednak faktycznie jest to jedno miasto ponad milionowe i roznica w porowaniu z np. Wellington jest uderzajaca. To naprawde widac. Wystarczy spojrzec, ze 1,35 mln ludzi mieszka na obszarze z gestoscia zaludnienia 1250 os/km^2. To de facto jest jeden obszar miejski, a nie aglomeracja, tak jak to rozumiemy w Polsce.

  • InflanckA – 19.10.2011

    Oczywiscie trzeba brac pod uwage, ze miasta w Australii i NZ skladaja sie z domkow jednorodzinnych, a nie blokow. Jednak mniejsza o to. Moze kiedys podrzuce na Infobusa fotki z MOTAT :-D

  • R. Piech – 19.10.2011

    Cóż bój między nieformalną aglomeracją a formalnym obszarem miejskim jest jak walka praktyki z niepasującą do niej teorią. Przykładów jest wiele jak chociażby sam nasz GOP - kto by powiedział, że Katowice mają zaledwie 300 tysięcy obywateli lecz w ujęciu metropolitalnym daje to ponad 2,5 miliona. Inny przykład to niedawno opisywany Zurych, który w granicach administracyjnych ma zaledwie 387 tysięcy natomiast aglomeracja liczy ponad 1,6 miliona, do tego sąsiednie miasta zrosły się na tyle, że granice są jedynie formalne.

  • zbig – 19.10.2011

    W roku 2010 polaczono urzedy takich miast jak Waitakere City, North Shore City czy Manukau City z tym 'wlasciwym' Auckland w jeden organizm miejski zarzadzany przez Auckland Council z laczna populacja 1 462 tys mieszkancow. Western Springs zawsze byl czescia tego 'starego' Auckland i jest blisko CBD. Dlugosc 'lini' tramwajowej z MOTAT (do MOTAT Meola Road site) wynosi 1 720 metrow (zostal przedluzony o 636 metrow z ZOO). Pozdrawiam wszystkich ciekawych Auckland i NZ.

  • R. Piech – 19.10.2011

    @zbig; dziękuję za uzupełnienie. Tak swoją drogą zawsze zadziwia mnie, gdy artykuły o tak odległych od Polski krajach jak Australia, czy Nowa Zelandia dają tak duży odzew wśród czytelników. Również pozdrawiam inny kontynent ;)

  • straphan – 19.10.2011

    Jest jeszcze linia muzealna w Christchurch: http://en.wikipedia.org/wiki/Christchurch_tramway_system#Heritage_circuit

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....