TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Postępuje remont tramwaju Maximum
Janusz Krzeszowski - Opublikowano: 24.02.2015 09:04:37
Postępuje remont tramwaju Maximum

Jest już prawie gotowa drewniana konstrukcja zabytkowego tramwaju Maximum z 1901 roku, który remontowany jest przez zakład RMT Protram w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Jednocześnie trwa odtwarzanie mosiężnych elementów składu oraz konserwacja stalowych części wzmacniających nadwozie. Pod Wrocławiem w zakładzie doświadczonych stolarzy kończy się budowa drewnianej konstrukcji nadwozia zabytkowego tramwaju Maximum. Elementy nośne musiały być odtworzone, aby zapewnić tramwajowi odpowiednią wytrzymałość. Pozostałe, np. drzwi przesuwne czy ramy okienek świetlika, przejdą renowację i wrócą na swoje miejsce. 

?Fachowcy mają bogate doświadczenie i odpowiednią wiedzą o starych technikach pracy w drewnie kończą już odtwarzać konstrukcję nadwozia wagonu. Użyli do tego dokładnie takich samych rodzajów drewna, z jakich w przeszłości został zbudowany tramwaj. To dąb i jesion. Dokładność wykonania i skrupulatność odtworzenia poszczególnych elementów naprawdę robi wrażenie ?opowiada Tomasz Sielicki, badacz historii komunikacji miejskiej i koordynator projektu. 

Jako wzór Jaś i Małgosia 

Gotowa konstrukcja powinna przyjechać do hal Protramu jeszcze w tym tygodniu. Równocześnie trwają prace nad odtworzeniem wszystkich elementów mosiężnych tramwaju: klamek, uchwytów, dzwonków. Muszą być dokładnie takie same jak przed laty. Jako wzór posłużyło nam wyposażenie z tramwajów Jaś i Małgosia. ?Wagony typu Nowa Berolina, a więc takie jak Jaś i Małgosia były wykonane przez tę samą firmą w tym samym roku. Wiele rozwiązań w nich zastosowanych się powtarza ?wyjaśnia Sielicki.

Protram konserwuje także elementy stalowe, które wrócą do wagonu. Są to m.in. ściągacze wzmacniające konstrukcję, ślizgacze, na których opierać się będzie nadwozie na wózkach czy mechanizmy hamulców klockowych. ?Ciągle rozmawiamy również z instytucjami i stowarzyszeniami z Niemiec, zajmującymi się renowacją starych pojazdów, żeby pozyskać jak najwięcej oryginalnych części. W tej chwili prowadzimy rozmowy na temat pozyskania nastawników bębnowych, służących do prowadzenia tramwaju ?wyjaśnia Tomasz Sielicki. Pomoc przyszła też ze strony pracownik MPK Kraków, pana Jacka Kołodzieja, który zajmuje się remontami zabytkowego taboru. - Dzięki jego doświadczeniu i pomocy, wróciliśmy do Wrocławia bogatsi o nowe pomysły i z paroma nowymi rozwiązaniami. Chodzi głównie o to, jak wzmocnić drewnianą konstrukcję, aby służyła wrocławianom jak najdłużej ?mówi Tomasz Sielicki. 

Prawdziwa perła 

Remont zabytkowego tramwaju Maximum oraz zabezpieczenie kolekcji zabytkowych składów stojących na tyłach zajezdni przy ul. Legnickiej to projekt wybrany do realizacji w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Odtworzony tramwaj w stanie surowym powinien być gotowy w połowie 2015 roku.Czteroosiowy wagon typu Maximum jest unikatem na skalę światową. Do naszych czasów zachowało się zaledwie kilka podobnych wagonów z przełomu XIX i XX w. Projekt należy do pionierskich w Polsce. Obejmuje prace renowacyjne i rekonstrukcyjne, poprzedzone gruntowną kwerendą materiałów archiwalnych we Wrocławiu i Berlinie. Do wykonania wagonu sprowadzono z Niemiec oryginalne podwozie z początku XX w. Jego renowacja przewidziana jest w następnych etapach projektu.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Wrocław
zabytek
Protram
remont

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....