Ponowny przetarg na budowę nowej linii w Sosnowcu

infotram
20.08.2019 15:07
0 Komentarzy

Ponowny przetarg nabudowę nowej czterokilometrowej linii tramwajowej w Sosnowcu ogłosiła we wtorekspółka Tramwaje Śląskie. Pierwsze postępowanie na połączenie od sosnowieckiejpętli Zagórze do ronda Jana Pawła II unieważniono z powodu zbyt wysokiej ceny.

Chodzi o pierwszą od wielu lat budowę nowego połączeniatramwajowego na terenie Zagłębia Dąbrowskiego, a także Górnego Śląska, gdziewspólną sieć obsługują należące do 12 miast regionu Tramwaje Śląskie. Budowaodcinka w Sosnowcu była obiecana niemal 40 lat temu, wraz z otwarciem pętli naskraju dużego osiedla Zagórze.

Nowa, zaprojektowana już, blisko czterokilometrowa liniatramwajowa ma biec od dotychczasowej pętli tramwajowej, poprzez dwupoziomoweskrzyżowanie z przelotową ul. Braci Mieroszewskich. Następnie przetnie al.Wolności i ul. ks. Blachnickiego, a dalej pobiegnie wzdłuż ul. Białostockiej,aby później skręcić w prawo i biegnąc obok al. Paderewskiego, dotrzeć do ul.Rydza-Śmigłego. Pętla planowana jest na rondzie Jana Pawła II.

Poza przebudową i rozbudową układu torowego i infrastrukturyprzystankowej, inwestycja ma objąć rozbudowę układu drogowego fragmentu ul.Braci Mieroszewskich (wraz z dojazdem do centrum handlowego) dla stworzeniacentrum przesiadkowego w rejonie projektowanego wiaduktu tej ulicy nad toramitramwajowymi.

W pierwszym przetargu na wykonanie tej inwestycji (w ciągu27 miesięcy), który trwał od kwietnia br., spłynęła tylko jedna oferta. Przybudżecie 97,3 mln zł brutto, konsorcjum spółek z grupy NDI zaproponowało cenę121,4 mln zł brutto. W tej sytuacji TŚ unieważniły postępowanie, a we wtorekogłosiły kolejne.

Zgodnie z opublikowanym we wtorek ogłoszeniu o zamówieniu,obecnie Tramwaje przewidują termin wykonania prac w ciągu 33 miesięcy od datypodpisania umowy. Aktualny termin składania ofert wyznaczono na 24 września br.

Nowe odcinki w Sosnowcu są jedną z największych częściprojektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej wGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowywanego pod kątem środkówunijnych na lata 2014-2020 przez spółkę Tramwaje Śląskie. Projekt szacowanyjest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto;przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).

W realizowanym obecnie pierwszym etapie projektu ujęto dwazadania związane z budową nowych linii (obok przedłużenia linii na Zagórzu wSosnowcu, krótki łącznik wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach), a także 24zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy 45 nowychtramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mlnzł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się wunijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione unijne dofinansowanie to393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc. kosztu kwalifikowanego.

Etap drugi projektu Tramwajów Śląskich, również jużdofinansowany, to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do PlacuWolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącejinfrastruktury. Ostatnim etapem ma być budowa nowej linii tramwajowej dopołudniowych dzielnic Katowic.

Pod koniec ub. roku Tramwaje Śląskie podpisały umowę zkonsorcjum banków, zapewniającą blisko 330 mln zł na finansowanie unijnegoprojektu. Obligacje spółki obejmą Pekao SA oraz BGK (TŚ będą je wykupywały ześrodków zapewnianych przez samorządy kupujące odpowiednią ilość usługprzewozowych). Transakcję współfinansuje Europejski Bank Inwestycyjny.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów siecitramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długośćtorowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą wZagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km wzajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża ok. 200 wozów.

TŚ należą do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. – Sosnowiec, ponad 9,5proc. – Bytom, a po ponad 8 proc. – Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcamisą: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, SiemianowiceŚląskie i Świętochłowice.


Komentarze